یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵

دبیر انجمن علمی دانشجویی کشوری بهداشت محیط:

«انجمن‌های علمی دانشجویی» می‌توانند خلأهای موجود در فضای آموزشی را جبران کنند

محسن انصاری

دانشجوی نمونه کشور در سال ۱۳۹۷ اظهار داشت: انجمن‌های علمی دانشجویی با اتخاذ رویکرد علم‌محوری در اجرای برنامه‌های خود، می‌توانند خلاءهای موجود در فضای آموزشی را جبران کنند و ضمن ارائه مطالب علمی و ساده‌سازی علوم، به طور ویژه‌ای در اﯾﺠﺎد اﻧﮕﯿﺰه در جلب ﻣﺸﺎرﮐﺖ دانشجویان در فعالیت‌های علمی فوق برنامه تاثیرگذار باشند.

انجمن علمی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی یزد از قدیمی‌ترین انجمن‌های علمی این دانشگاه در حوزه علوم پایه و بهداشت است که ۲۰۰ عضو فعال دارد.

محسن انصاری دانشجوی دانشجوی نمونه کشور در سال ۹۷ دبیر این انجمن است که در حال حاضر در مقطع دکتری تخصصی مهندسی بهداشت محیط تحصیل می‌کند.

وی در گفتگو با مفدا به تشریح فعالیت‌های این انجمن در دانشگاه علوم پزشکی یزد و معرفی انجمن کشوری بهداشت محیط پرداخت.

انصاری اظهار داشت: انجمن علمی دانشجویی مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد قدیمی‌ترین انجمن علمی دانشجویی این دانشگاه در میان انجمن‌های علوم پایه و بهداشت محسوب می‌شود که در چهارچوب آیین نامه اجرایی انجمن‌های علمی دانشجویی وزارت بهداشت، مشغول به فعالیت است.

وی با اشاره به اینکه این انجمن بیش از ۲۰۰ عضو فعال دارد، گفت: از جمله فعالیت‌های شاخص انجمن بهداشت محیط در دانشگاه می‌توان به برگزاری پویش‌های دانشجویی مرتبط با بهداشت محیط مانند بزرگداشت روز جهانی بهداشت محیط و روز جهانی زمین پاک و همچنین برگزاری سمینارهای تخصصی و مهارت آموزی، اشاره کرد.

این دانشجو که دبیر انجمن کشوری بهداشت محیط نیز هست، بیان داشت: انجمن کشوری مهندسی بهداشت محیط در شهریورماه ۱۳۹۷ با همت مسئولان فرهنگی وزارت بهداشت به ویژه دکتر فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی و آقای للـه‌گانی مدیر کل فرهنگی وزارتخانه تشکیل و پس از برگزاری انتخابات درون مجمعی، اعضای شورای مرکزی آن تعیین شد. در طی مذاکرات و نشست‌های متعدد مجمع عمومی، اساسنامه این انجمن نیز در دیماه ۱۳۹۷ تدوین و به تصویب مجمع رسید.

انصاری در ادامه توضیح داد: به دلیل تازه تاسیس بودن انجمن‌های علمی کشوری، برنامه‌های این انجمن بیشتر بر روی ایجاد یک وحدت رویه در اجرای برنامه‌های اجرایی در میان انجمن‌های دانشگاهی متمرکز بوده و به دنبال ایجاد فضای همدلی و مشارکت جمعی در میان این انجمن‌ها است.

وی در ادامه درباره مهمترین فعالیت‌های اجرایی انجمن کشوری افزود: از مهمترین برنامه‌های عملیاتی انجمن کشوری می‌توانم به طرح و پیگیری مطالبات دانش آموختگان رشته مهندسی بهداشت محیط از سازمان اداری و استخدامی کل کشور و مشارکت در ایجاد پویش بهار همدلی اشاره کنم.

این دانشجوی فعال که عضو کمیته مرکزی مرکز مطالعات و توسعه آموزش وزارت بهداشت نیز هست، درباره کارکردهای انجمن‌های علمی خاطر نشان کرد: یکی از کارکردهای انجمن‌های علمی می‌تواند آموزش، ترویج و ساده‌سازی علوم باشد. از طرفی مهارت سازی و توانمندسازی فردی و اجتماعی یکی دیگر از کارکردهای انجمن‌های علمی است که بیشتر مورد توجه دانشجویان قرار می‌گیرد.

انصاری در ادامه با اشاره به اینکه ایجاد ارتباطات و مشارکت‌های اجتماعی از دیگر کارکردهای انجمن‌های علمی است، اضافه کرد: انجمن‌های علمی دانشجویی تا رسیدن به جایگاه واقعی خود در دانشگاه‌ها راه زیادی در پیش دارند و برای رسیدن به این هدف باید تلاش کنند. به موازات تلاش دانشجویان، مسئولین دانشگاه‌ها نیز باید ظرفیت سازی کنند تا بستر برای رشد این انجمن‌ها و رسیدن به جایگاه واقعی‌شان فراهم شود.

وی همچنین تاکید کرد: عمده‌ترین نیاز انجمن‌های علمی دانشجویی، ایجاد روحیه پویایی و نشاط جمعی در میان اعضای انجمن است که از یک طرف توسط خود دانشجویان و از سوی دیگر توسط دانشگاه و مسئولان ایجاد می‌شود. بزرگترین مانع پیشرفت یک نهاد دانشجویی بی انگیزگی فردی و جمعی دانشجویان است.

این دانشجوی نمونه کشوری در پایان با اشاره به اینکه انجمن‌های علمی می‌توانند در جلب مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فوق برنامه دانشجویی تاثیرگذار باشند،  تاکید کرد: به نظر من انجمن‌های علمی دانشجویی با اتخاذ رویکرد علم‌محوری در اجرای برنامه‌های خود، می‌توانند خلاءهای موجود در فضای آموزشی را جبران کنند و ضمن ارائه مطالب علمی و ساده‌سازی علوم، به طور ویژه‌ای در اﯾﺠﺎد اﻧﮕﯿﺰه در جلب ﻣﺸﺎرﮐﺖ دانشجویان در فعالیت‌های علمی فوق برنامه تاثیرگذار باشند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.