چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹

حضور حجت الاسلام و المسلمین قلمکاریان عضو هیئت استهلال دفتر مقام معظم رهبری در جلسه هم اندیشی اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان

جلسه هم اندیشی 98

جلسه هم اندیشی اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان با حجت الاسلام و المسلمین قلمکاریان، عضو هیئت استهلال دفتر مقام معظم رهبری با عنوان «نجوم و علوم اسلامی» در محل سالن اجتماعات معاونت بهداشتی دانشگاه برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین قلمکاریان در این جلسه مطرح نمود:

تعداد ستارگان و اجرام کهکشان راه شیری بیش از ۲۰۰ میلیارد است و تا کنون وجود بیش از  ۲۰۰ میلیارد کهکشان نیز برای بشر به اثبات رسیده است. حدود ۲۰۰۰ آیه در کلام الله مجید به موضوع نجوم و آسمان اختصاص دارد و خداوند با تعابیری که عموماً دعوت به مشاهده «ملکوت سماوات» است انسان را به مشاهده و تدبر و تعقل در این نشانه ها دعوت می کند.  مرزهایی از اختر که تاکنون برای بشر مورد شناسایی قرار گرفته است بیش از ۱۴ میلیارد سال نوری است.

طبیعی است که با توسعه اطلاعات بشر و گام نهادن در مرزهای فراتری از دانش نجومی و معرفت دینی،  مفاهیم عمیق تری برای «ارض» و «سما» متصور خواهد بود.

از اوان تاریخ ذهن بشر به دنبال کشف شگفتی های آسمان بوده و دین مبین اسلام به واسطه پیوند دادن بسیاری از مناسک مذهبی با وقت و زمان و توجه به ماههای قمری،  نقش درخشانی در توسعه دانش نجوم و علم رصد داشته است.

سه نوع تقویم قمری وجود دارد که ۲ نوع آن شروع و پایان ماه قمری را بر اساس نسبت ماه با ستارگان زمینه آسمان (تقویم قمری نجومی) و یا نسبت ماه با ستاره خورشید از جایگاه زمین (تقویم قمری هلالی) می سنجد. در سومین نوع از تقویم قمری شروع و پایان ماه صرفا بر اساس رویت و مشاهده مستقیم ماه، آن هم توسط نوع بشر اعتبار می یابد.

بر اساس روایات متواتر و مستند نبوی که به طور مشترک توسط علمای اهل تسنن و اهل تشیع نقل شده، معیار شروع و پایان ماه قمری رویت هلال ماه توسط انسان است و این احادیث همچون سایر دستورات مذهبی برای همه مسلمانان حجّت شرعی محسوب می شود.

راه اندازی ستاد استهلال توسط مقام معظم رهبری یکی از اقدامات ارزشمند برای ساماندهی این امر و ایجاد وحدت رویه در امر استهلال بود و اخیراً برخی کشورهای اسلامی دیگر مانند امارات متحده عربی نیز در این مسیر حرکت کرده اند.

گروه های رصدی با تجربه ای که متشکل از برادران اهل تشیع و تسنن و عزیزان معمّم و غیر معمّم هستند در کشور ما رویت هلال ماه را انجام می دهند که نتایج مشاهدات و رصدهای آنان در مجلات معتبر علمی مانند نشریه Sky&Telescope  نیز به چاپ می رسد.

بر خلاف مطالبی که بعضاً در برخی رسانه ها درباره اعتبارات ستاد استهلال منتشر می گردد، هزینه ای که صرف استهلال و تلاش برای رویت ماه می شود حتی به یک صدم مبالغ ادعائی هم نمی رسد و خود من برای اینکار از یک تلسکوپ شخصی که سال ها قبل خریده ام استفاده می نمایم.

برای افزایش احتمال رویت ماه تکنیک های خاصی وجود دارد که اندازه گیری ارتفاع از افق و جدائی زاویه ای ماه از خورشید از جمله رایج ترین این تکنیک هاست. برای انجام‌ محاسبات‌ رصدی، اندازه گیری مختصات نجومی و تعیین زاویه افق ابزارهای متفاوتی با دامنه قیمتی گسترده وجود دارد.

با توجه به اینکه تلاش برای رویت ماه در ارتفاعات صعب العبور صورت می گیرد، افرادی که به شکل حرفه ای با مختصات نجومی آشنایی دارند می توانند اینکار را به جای ابزارهای گران قیمت و پیشرفته با ابزارهای ساده ای مثل تراز بنایی هم انجام دهند.

اخیرا فردی با اعتقادات لائیک و ضد دینی در خارج از کشور، برای بازیچه قرار دادن احساسات و اعتقادات مردم تصاویر برش خورده و گزینشی از ارزیابی های نجومی و فلکی گروه های استهلال را منتشر کرده و به اشتباه اعلام کرده است که برای دیدن ماه از تراز استفاده می کنند. این در حالی است که امکان استفاده از این قبیل ابزارهای ساده برای اندازه گیری زوایای افق در مجامع علمی و برای افراد متخصص امری پذیرفته شده محسوب می شود.

با وجود آنکه بر اساس مطالعات نجومی زمان دقیق شروع و پایان ماه قمری و سایر رویدادهای فلکی با تقریب بسیار بالایی قابل محاسبه است اما دانسته ها ما در خصوص ثوابت و سیارات در مقابل نادانسته های ما بسیار بسیار زیاد است.

بشر راه زیادی تا کسب اطلاع کامل از کنه و ماهیت واقعی سماوات در پیش دارد و انجام تحقیقات و بررسی های مرتبط با نجوم و سلامت یکی از عرصه های دانش در آینده خواهد بود.