سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲

طرح ممنوعیت دست دادن در انگلیس برای جلوگیری از آزار جنسی

ممنوعیت دست دادن

آزار جنسی زنان در محیط‌های کاری به یک معضل جدی برای شرکت‌ها و سازمان‌های انگلیس تبدیل شده‌ است و کارکنان زن در این کشور خواستار ممنوعیت تماس فیزیکی و حتی ممنوعیت دست‌دادن شده‌اند.

به گزارش مفدا یاسوج؛»برای جلوگیری از آزار جنسی، "دست دادن" در قوانین جدید محیط‌های کاری انگلستان ممنوع می‌شود» این خبری بود که بعد از یک تحقیق از کارمندان انگلستان، در رسانه‌های این کشور منتشر شد.

 هر سال پرونده‌های متعددی در خصوص آزارجنسی زنان در محل کار در این کشور تشکیل می‌شود که این موضوع علاوه بر اینکه امنیت روانی و آرامش زنان در محیط کار را مختل نموده، باعث تحمیل هزینه‌های سنگین به شرکت‌ها و موسسات شده است. در این گزارش به بررسی علت‌های گرایش جامعه کاری انگلیس به رویکردی می‌پردازیم که با تلاش برای ممنوعیت کامل تماس فیزیکی بین زن و مرد، به دنبال کاهش آزار جنسی زنان در محیط‌های کاری است.

روزنامه «مترو» پرتیراژترین روزنامه انگلیس است که اولین بار موضوع «منع دست‌ دادن» در محیط‌های کاری انگلستان را مطرح کرد. این روزنامه در مصاحبه با «کیت پالمر» متخصص و کارشناس منابع انسانی، به پژوهشی اشاره می‌کند که با مشارکت حدود دو هزار کارمند انگلیسی انجام داده است،‌ سه چهارم آن‌ها خواستار این بودند که هر گونه تماس فیزیکی در محل کار ممنوع شود.

بعد از طرح این موضوع در «میرور»، این مساله در سایر رسانه‌های معتبر این کشور مانند «دیلی‌میل»،‌ «سان» نیز بازتاب یافت و از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفت

 از طرفی دیگر در مورد اینکه کدام تماس فیزیکی مناسب و کدام نامناسب است،‌ سردرگمی وجود دارد. به همین خاطر بسیاری معتقدند باید تماس فیزیکی به هر شکلی ممنوع شود تا جلوی همه این اشکال مختلف آزار گرفته شود.

علت استقبال از طرح این موضوع اینگونه عنوان شده که بسیاری از کارمندان زن خوشحال می‌شوند که مجبور نباشند برخوردهای نامناسب و ناخوشایند را در محل کار تحمل کنند. از جمله برخوردهای آزاردهنده‌ جنسی که شکل‌های مختلفی به خود گرفته‌ است و بهترین راه‌ حل این است که یکبار برای همیشه جلوی آن گرفته شود.

پالمر، معاون یک موسسه معتبر بریتانیایی در حوزه منابع انسانی است و این پژوهش را با هدف افزایش بهره‌وری و احساس رضایت شغلی کارکنان در محیط‌های کاری انگلیس انجام داده است.  نتایج این پژوهش،‌ که در وبسایت «توتال جابز» آمده،‌ مشکلات کارمندان در محیط کار را به‌صورت مصداقی‌تر مورد بررسی قرار داده است. بر این اساس از هر سه کارمند، یک نفر برخوردهای نامناسب را از سمت همکاران خود یا ارباب‌ رجوع تحمل کرده‌ است.

همینطور یک چهارم کارمندان از همکاران یا ارباب‌ رجوع خود به‌ خاطر شکل تماس فیزیکی که در تعاملاتشان دارند،‌ دوری می‌کنند. یک سوم کارمندان نیز گفته‌اند برخوردهای نامناسب در زمان احوالپرسی،‌ باعث بد شدن حال آن‌ها می‌شود. به‌ عبارت دیگر احساس امنیت روانی خود را بواسطه این برخوردها از دست می‌دهند و در نهایت بیشتر این کارکنان درخواست داشته‌اند که یک دستورالعمل شفاف در خصوص برخوردهای مناسب در محل کار تنطیم شود.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.