دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴

کارشناس ورزشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار تشریح کرد:

اصول ورزش کردن در هوای گرم

ورزش در هوای گرم

ورزش در تابستان با رعایت اصول صحیح ورزشی می‌تواند به بهبود عملکرد ورزشیتان کمک کند، البته واضح است که ورزش کردن در هوای گرم باعث افزایش فشار بیشتر بر بدن می‌شود و خطراتی در این شرایط وجود دارند.

به گزارش مفدا سبزوار، به فصل گرم تابستان رسیدیم و هرچند که از ماه پایانی بهار دمای هوا بالا رفته، اما از این پس گرما به اوج خود خواهد رسید. اگر در چنین هوایی ورزش را کنار بگذارید و زیر کولر لم بدهید نمی توان به شما خرده گرفت اما به یاد داشته باشد ورزش در تابستان با رعایت اصول صحیح ورزشی می تواند به بهبود عملکرد ورزشی‌تان کمک کند.

محققان دهه‌ها در پی کشف تأثیرات گرما بر عملکرد ورزشی ورزشکاران بودند و نتایجی که بدست آورده‌اند همواره شگفت انگیز بوده است. مطالعات نشان داده‌اند که علاوه بر افزایش میزان تعریق، تمرین در گرما می‌تواند افزایش حجم پلاسمای خون (منجر به بهبود آمادگی قلبی و عروقی آن‌ها می‌شود)، کاهش دمای عمومی مرکز بدن، کاهش لاکتات خون، افزایش نیروی عضلانی-اسکلتی ورزشکار را به‌هم‌راه داشته باشد و شاید برایتان جالب باشد که برخلاف تصور عمومی، تمرین در گرما سبب می‌شود فرد در درجه حرارت سرد نیز بهتر و راحت‌تر به تمرین بپردازد البته واضح است که ورزش کردن در هوای گرم باعث افزایش فشار بیشتر بر بدن می‌شود این در حالی است که ورزش به خودی خود دمای بدن را افزایش می‌دهد و در صورتی که دمای هوا نیز زیاد باشد خطراتی برای سلامتی ایجاد می‌شوند. خطراتی که در این شرایط وجود دارد عبارتند از:

کرمپ عضلانی: ممکن است که به دلیل گرمای زیاد هوا اسپاسم عضلانی ایجاد شود.

گرمازدگی: ممکن است بر اثر گرما احساس غش کردن و از دست دادن توان ایجاد شود قابل به ذکر است اگر بلافاصله بعد از دویدن بایستید احتمال رخ دادن این اتفاق بیشتر است.

خستگی مفرط: ممکن است با ورزش در گرما دمای بدن بیش از حد بالا برود و درنتیجه احتمال ضعف، سردرد، بی حالی و استفراغ وجود دارد.

نکاتی که حین تمرین در گرما باید رعایت شود:

حفظ آب بدن: حفظ آب بدن همیشه مورد تاکید بوده اما در دمای بالا که میزان تعریق بدن افزایش می‌یابد و خطر از دست رفتن آب بدن تشدید می‌شود، بیشتر مورد تاکید است. با نوشیدن یک لیوان بزرگ آب ۳۰ دقیقه پیش از دویدن، بدن از میزان آب کافی برای شروع برخوردار است. همچنین باید در مدت زمان دویدن هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه نوشیدن یک فنجان مایعات تکرار شود. متخصصان توصیه می‌کنند که روزی ۲ لیتر آب بنوشیم اما اگر در تابستان ورزش می‌کنید این مقدار باید افزایش پیدا کند.کارشناسان همچنین تاکید دارند افراد باید از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین و قهوه که موجب از دست رفتن بیشتر آب بدن می‌شود خودداری کنند.

پوشیدن لباس مناسب: هیچ راهی برای کنترل هوا وجود ندارد اما می‌توان با راهکارهایی بدن را کمتر در معرض نور خورشید قرار داد. انتخاب هوشمندانه بافت لباسی که می‌پوشید می‌تواند از مشکلاتی همچون حساسیت پوستی، راش پوستی و جوش زدن جلوگیری کند. بهتر است از پوشیدن لباس‌هایی که پارچه آن‌ها آب را به خود جذب می‌کند و موجب گزش بدن با عرق می‌شود، خودداری کرد. باید الیافی را انتخاب کرد که به عرق اجازه عبور می‌دهند بدون اینکه احساس چسبندگی کند.

انتخاب ورزش‌هایی مناسب با گرما: بهتر است در فصل تابستان ورزش‌هایی انجام شود که برای گرمای هوا مناسب باشد. به طور مثال شنا کردن یا ورزش در محیط‌های باشگاهی توصیه می‌شود. هرچند اگر ترجیح می‌دهید دویدن را به عنوان حرکتی ورزشی انتخاب کنید بهتر است صبح زود یا اواخر روز که دمای هوا پایین‌تر است این کار را انجام دهید.

محدودیت های خود را بشناسید: با اینکه هوای گرم لذت بخش است، اما به بدنتان فشار وارد میکند، به همین دلیل است که باید به حسی که دارید توجه کنید و بیش از اندازه به خود فشار نیاورید .احساس گیجی و سبک شدن سر یکی از نشانه‌های بارز این است که بدنتان نتوانسته خود را با گرما تطبیق دهد بنابراین بسیار مهم است که با توجه به این علائم، واکنش نشان دهید. به خوبی روی خود نظارت داشته باشید و با مرتب استراحت کردن و کاهش شدت تمرینتان، بیشترین استفاده را از ورزش در فصل تابستان ببرید.

تنبلی نکنید: اینکه یک ساعت بیشتر در رختخواب بمانید بسیار وسوسه انگیز است اما یادتان باشد ورزش صبحگاهی فواید بسیار زیادی دارد .گرما و رطوبت در انتهای روز بسیار بیشتر است بنابراین ورزش در ابتدای صبح که هوا گرم است، انتخابی بهتر به حساب می آید. ورزش در صبحگاه شما را برای ادامه روز آماده می کند و باعث می شود انرژی بیشتری داشته باشید.

از پوست خود محافظت کنید: محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید بسیار مهم است و تضمین می کند که نمی سوزید، مخصوصأ وقتی عرق می کنید. کرم ضد آفتابی با SPF بالا استفاده کنید و همچنین مطمئن شوید این کرم برای فعالیت های ورزشی طراحی شده باشد، یعنی با عرق کردن و مرطوب شدن بدن از بین نرود.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.