شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱

به همت امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی زابل کارگاه نشریات با موضوع سواد رسانه ای در محل سالن اجتماعات دانشکده پرستاری و مامایی برگزار شد.

زابل

شخصی که دارای سواد رسانه ای است ماهیت نقش ها و علکردهای رسانه ها و تامین کنندگان اطلاعات در جامعه را درک می کند.

کارگاه سواد رسانه ای با حضور مدرس گرامی جناب آقای اسدی برگزار گردید.ایشان در  این کارگاه به معانی مختلف، اهمیت و نقش اساسی سواد رسانه ای در قدرت تشخیص مردم از اخبار و اطلاعات دریافتی در فضای حقیقی و مجازی نکاتی را بیان فرمودند.

ایشان سخنان خود را با تاکید این جمله که در عصر اطلاعات و رسانه، خواندن و نوشتن نه تنها نشاندهنده‌ی سواد نیست، بلکه اگر با «سواد اطلاعات و سواد رسانه» همراه نباشد می تواند به «نادانی بیشتر ناشی از پذیرش اطلاعات گمراه‌کننده و نادرست» منتهی شود آغاز کردند و ئر ادامه به بیان موضوعات مختلف سواد رسانه ای پرداختند.

سواد رسانه‌ای یک نوع درک متکی بر مهارت است که می‌توان براساس آن انواع رسانه‌ها را از یکدیگر تمیز داد، انواع تولیدات رسانه‌ای را از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد. همچنین سواد رسانه‌ای آمیزه‌ای از تکنیک‌های بهره‌وری مؤثر از رسانه‌ها و کسب بینش و درک برای تشخیص رسانه‌ها از یکدیگر است.

هدف اصلی سواد رسانه‌ای می‌تواند این باشد که بر اساس آن بتوان دید که آیا بین محتوای یک رسانه با عدالت اجتماعی رابطه‌ای وجود دارد یا خیر. به عبارت بهتر، خواننده یا بیننده یا شنونده یک مضمون رسانه‌ای بهتر است رابطه و نسبت محتوای یک رسانه با عدالت را در نظر گرفته و نزدیکی یا دوری محتوای یک رسانه‌ از عدالت را طرف توجه قرار دهد تا همیشه در ارتباط با رسانه‌ به جای تسلیم بودن و یا تسلیم شدن به رابطه یکسویه و انفعالی، رابطه‌ای فعال‌تر  وتعاملی‌تر داشته باشد.

ایشان در ادامه افزودند، هر نظام رسانه‌ای دارای یک سلسله مراتب است که اجزای آن قابل تجزیه و تحلیل و شناسایی است، همچنین همین سلسله مراتب است که محصول نهایی رسانه یا همان محتوای رسانه را می‌سازد. رفتار و بافت این سلسله مراتب در واقع شبیه یک کارخانه است؛ در کارخانه هم تمام اجزا؛ اعم از زیرساخت‌ها، نرم افزارها، نیروی انسانی و غیره؛ دست به دست هم می‌دهند تا محصول نهایی خود را با توجه به اهداف از پیش تعریف شده؛ تحویل مصرف کننده بدهند.

شاید یک تفاوت مهم در مقایسه رسانه‌ها و کارخانه‌ها این باشد که در رسانه‌ها کار به گونه‌ای صورت می‌گیرد که مصرف کننده گمان کند یک حقیقت محض را دریافت کرده که عاری از پیشداوری یا القاء‌گری است. البته شاید بعضی از  کارخانه‌ها هم مهر استاندارد را به همین منظور بر کالای نامرغوب  بزنند؛ تا مصرف‌کننده گمان کند یک جنس مرغوب دریافت کرده است.

همچنین خاطر نشان شدند که امروزه رسانه ها، به عنوان یکی از تاثیرگذارترین ابزارها در زندگی افراد نقش مهمی ایفا می کنند. رسانه ها به تدریج در حال افزایش نفوذ خود بر سبک زندگی افراد، آگاهی از واقعیت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و شکل دادن به ارزش های شخصی هستند. با توجه به تنوع انواع مختلف رسانه ها، سواد رسانه ای به کمک مخاطبان رسانه ها می آید؛ البته نه به لحاظ مصونیت بخشی و حمایت گری از مخاطبان بلکه به لحاظ مجهز و توانمند کردن مخاطبان در مواجهه با پیام های رسانه ای و دست یافتن به قدرت گزینشگری و انتخاب گزینه ها و پیشنهادهای سالم و ارتقاء مهارت های فردی به منظور تفسیر و تحلیل پیام های رسانه ای است. فراموش نکنیم هدف از سواد رسانه ای حمایت گری نیست بلکه هدف از سواد رسانه ای آماده سازی و تدارک گری است، تا مخاطبان با قوه تشخیص خود به معنایابی و معناسازی از پیام ها دست یابند. روح حاکم بر سواد رسانه ای تفکر انتقادی و حفظ استقلال فکری و اجتناب از مواجهه انفعالی با پیام های رسانه ای است.

شخصی که دارای سواد رسانه ای است ماهیت نقش ها و علکردهای رسانه ها و تامین کنندگان اطلاعات در جامعه را درک می کند. شهروندان با سواد رسانه ای می توانند بررسی کنند چه کسانی نماینده رسانه و تامین کنندگان اطلاعات هستند و چه کسانی نیستند و چگونه خود را ایه می نمایند و این اراپه چه معنایی دربردارد و کدام رسانه و تامین کننده اطلاعات نقطه نظرهای خاصی را ترویج می کنند.

ایشان افزودند که با توجه به زندگی رسانه ای، کیفیت اطلاعات دریافتی، بر انتخاب های ما و پیامدهای آن اثر می گذارد. بنابراین باید بدنبال راهبردهای ملی سواد آموزی رسانه ای باشیم و استفاده نقادانه، مسولانه و اخلاقی از پیام های رسانه ای را در میان شهروندان تشویق و ترویج نمود. برنامه سواد رسانه ای، توانایی لازم برای تعامل با بسترهای اطلاعاتی و رسانه ای، به منظور ایجاد ارتباط هدفمند و مبتنی بر نیاز اطلاعاتی برای شهروندان را فراهم می کند و آنان را به تحقیق و جستجو و عدم تسلیم و انفعال در برابر پیام ها ترغیب می کند. سواد رسانه ای برای تمامی شهروندان مورد نیاز است و نقش مهمی برای نسل های جوان تر، هم به عنوان شهروند و هم به عنوان مشارکت کننده در اجتماع بازی می کند. عامل اساسی در فهمیدن اینکه جامعه ای سواد رسانه ای قابل قبولی دارد، توجه به آموزش سواد رسانه ای آن جامعه است.

در انتها خاطر نشان کردند که سواد رسانه ای نیازمند آن است که از طریق فرهنگ سازی عمومی به یک مطالبه جدی برای شهروندان جامعه تبدیل گردد و به صورت یک جنبش پرانرژی دنبال شود.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.