چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۱

مدیر فرهنگی دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی:

دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی و فوق برنامه می‌توانند از مدیران دانشگاه الگوبرداری کنند

یوسف رضایی مدیر فرهنگی دانشگاه علوم بهزیستی

یوسف رضایی مدیر فرهنگی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که فعالیت‌های هنری و ورزشی فوق برنامه دارد، گفت: یکی از اهرم‌هایی که می‌تواند باعث افزایش میل و انگیزه یک دانشجو به فعالیت‌های فوق برنامه شود، الگو برداری دانشجویان در فضای دانشگاهی از مسؤولان و مدیران دانشگاه است. وقتی یک دانشجو در فضای دانشگاه خود به وضوح می‌بیند که یک مدیر، علیرغم مشغله کاری، در فراغت خود به فعالیت‌های هنری، علمی و ورزشی می‌پردازد و در جشنواره‌ها و المپیادها حضور می‌یابد، برای انجام فعالیت‌های فوق برنامه انگیزه پیدا می‌کند.

به گزارش مفدا؛ مدیر فرهنگی دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی، از آن دسته مدیران فرهنگی است که کارش فقط مدیریت اداره فرهنگی یک دانشگاه نیست بلکه علاوه بر دامنه فعالیت‌های شغلی‌اش در فضای دانشگاه،  توانسته است علیرغم مشغله کاری و مسؤولیت در  حوزه خطیر فرهنگی، به فعالیت در حوزه‌های فرهنگی و ورزشی بپردازد و به افتخارات زیادی نائل شود.

کسب مقام سومی رضایی در هفتمین دوره رقابت‌های کاتا پیشکسوتان که خرداد ماه امسال در سالن شهید کبکانیان تهران برگزار شد و همچنین ساخت مجسمه و سردیس‌هایی از شهدا و  مفاخر برجسته ادبی، علمی و هنری از جمله شهید چمران، شهید احدی و... از جنس خاک رس، نمونه‌ای از افتخارات مدیر فرهنگی دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی است که او را از دیگر مدیران متمایز کرده است.

رضایی فارغ التحصیل رشته مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است که مدت هشت ماه مسؤولیت مدیریت اداره فرهنگی این دانشگاه را عهده‌دار شده است.

وی در گفت وگو با خبرنگار مفدا در خصوص افتخارآفرینی در مسابقات کاتای پیشکسوتان و کسب مدال برنز خود گفت: برای نخستین بار در این دوره از مسابقات شرکت کردم، سطح فنی رقابت‌ها بالا بود و حریفان با آمادگی کاملی گام به مسابقات گذاشتند. مسابقات کاتای پیشکسوتان هفتمین دوره برگزاری خود را تجربه می‌کند و من نیز در این مسابقات، برای نخستین بار حضور یافته و توانستم به لطف خدا، گردن آویز برنز را از آن خود کنم.

وی گفت: به صورت حرفه‌ای تقریبا حدود ۵ سال است که در رشته ورزشی کاراته و در بخش‌های کاتا و کومیته فعالیت می‌کنم. علاقه زیادی به این رشته رزمی دارم و حتی از دوران نوجوانی به این رشته علاقه مند بودم  اما متاسفانه در آن مقطع سنی، کاراته را به صورت جدی پیگیر نبودم اما خوشحالم که بعد از مدتی، دوباره به این رشته ورزشی روی آوردم.

رضایی در خصوص سطح فنی مسابقات کاتای پیشکسوتان گفت: هفتمین دوره این مسابقات با حضور ۱۸ استان و ۲۴۰ شرکت کننده در رده‌های مختلف سنی برگزار شد و مسابقات از سطح فنی بالایی برخوردار بود. چرا که برخی از افرادی که در این رقابت‌ها حضور داشتند، دارای تجربه بالایی بوده و دان پنج و شش را داشتند. به هر حال حضور من در این رقابت‌ها، باعث افزایش اعتماد به نفس و انگیزه بیشتر من برای فعالیت‌های ورزشی است. فارغ از کسب نتیجه در این رقابت‌ها، مساله‌ای که برای من از اهمیت بالایی برخوردار است، دور نبودن از فعالیت‌های ورزشی و  افزایش تحرک بدنی است.

وی رمز موفقیت خود را در عرصه ورزشی، برنامه‌ریزی و مدیریت زمان عنوان کرد وگفت: با برنامه‌ریزی و نظم می‌توان طوری فعالیت‌های روزمره خود را تنظیم کرد که خدشه‌ای به هیچ کدام وارد نشود. بنده با وجود عهده دار بودن مسؤولیت در حوزه خطیر فرهنگی دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی، طوری فعالیت‌های  ورزشی، هنری و شخصی  خود را تنظیم و برنامه‌ریزی می‌کنم که به هیچ کدام از فعالیت‌ها خدشه‌ای وارد نشود و اعتقاد دارم انسانها با مدیریت زمان و برنامه‌ریزی می‌توانند به اهداف خود دست یابند و این نکته، چیزی است که همواره به دانشجویان توصیه می‌کنم.

رضایی افزود: هفته‌ای سه جلسه ورزش می‌کنم و هر زمان فراغتی به دست می‌آورم به فعالیت‌های ورزشی، هنری و... می‌پردازم و تاثیر  فعالیت‌های هنری را به وضوح در زندگی شخصی خود دیده‌ام. علاوه بر فعالیت در عرصه ورزشی، در ساخت سردیس و مجسمه با شن‌های رسی به تبحر رسیده‌ام و هر زمان که فراغتی نصیبم می‌شود به ساخت سردیس‌هایی از مفاخر علمی و ادبی و همچنین شهدا می‌پردازم. ساخت تندیس‌هایی از شهید احمد رضا احدی، شهید مصطفی چمران و... از جمله فعالیت‌هایی بوده که در اوقات فراغت، به آن می‌پردازم و همه این فعالیت‌ها از سر ذوق و علاقه من به فعالیت‌های هنری است.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان نیز  نباید صرفا تک بعدی باشند، اظهار کرد: متاسفانه یکی از ضعف‌هایی که بعضا وجود دارد، این است که برخی از دانشجویان نسبت به انجام فعالیت‌های فوق برنامه در دانشگاه بی‌تفاوت هستند و رغبتی برای حضور و فعالیت در عرصه‌های مختلف فرهنگی، علمی، ورزشی ندارند که این وضعیت قطعا می‌تواند آسیب‌های زیادی به این افراد وارد کند. ما باید در محیط دانشگاهی شرایط را طوری رقم بزنیم که بسترهای لازم برای فعالیت دانشجویان در همه عرصه‌ها بیشتر شود و انگیزه و میل دانشجویان به فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی، علمی و... را افزایش دهیم. البته در چند سال اخیر وزارت بهداشت با برگزاری جشنواره‌ها و المپیادهای مختلف توانسته است به اهداف مورد نظر دست یابد. به نظر من یکی از اهرم‌هایی که می‌تواند باعث افزایش میل و انگیزه یک دانشجو به فعالیت‌های فوق برنامه شود، الگو برداری دانشجویان در فضای دانشگاهی از مسؤولان و مدیران دانشگاه است. وقتی یک دانشجو در فضای دانشگاه خود به وضوح می‌بیند که یک مدیر، علیرغم مشغله کاری، در فراغت خود به فعالیت‌های هنری، علمی و ورزشی می‌پردازد و در جشنواره‌ها و المپیادها حضور می‌یابد، برای انجام فعالیت‌های فوق برنامه انگیزه پیدا می‌کند. 

رضایی گفت: من سعی می‌کنم به عنوان مدیر فرهنگی،‌ ارتباط خود را با دانشجویان بیشتر کنم و فضایی دوستانه بین خود و دانشجویان ایجاد می‌کنم و قطعا این تعامل دو سویه می‌تواند تاثیرگذاری‌های مثبتی در پی داشته باشد. فعالیت من در مسابقات عکاسی گروه عکس مفدا یا حضور در مسابقات ورزشی، باعث شده یک دانشجو به خوبی پی ببرد که فعالیت‌های فوق برنامه از اهمیت خاصی برخوردار است و از این تلاش و فعالیت‌ها الگوبرداری می‌کند. باید بیش از گذشته فعالیت‌های هنری و ورزشی را در دانشگاه‌ها پررنگ کنیم و با ایجاد بسترهای لازم، زمینه را برای رشد جسمی و فکری دانشجویان فراهم کنیم. باید یک دانشجو هنر و ورزش را در زندگی شخصی و دانشجویی خود تجربه کند و وقتی توانستیم این تجربه کردن را در ذائقه یک دانشجو، شیرین کنیم، قطعا می‌توانیم به اهداف زیادی دست یابیم.

وی گفت: متاسفانه در اذهان برخی افراد، تصویر غلطی از ورزش و هنر نقش بسته است و برخی از دانشجویان فکر می‌کنند اگر در فضای دانشگاهی به سمت فعالیت‌های علمی، هنری و ورزشی بروند شاید از درس و تحصیل عقب بمانند در حالی که این تصور کاملا نادرست است. خیلی از افرادی که علاوه بر تحصیل، به فعالیت‌های ورزشی و هنری می‌پردازند، در فراگیری درس‌شان نیز موفق‌تر بوده‌اند و تجربه و علم این موضوع را ثابت کرده است. وقتی بدن با فعالیت‌های ورزشی ورزیده می‌شود، انسان به نشاط و شادابی دست می‌یابد و باعث می‌شود بهتر و راحت‌تر درس و مفاهیم علمی را فرا بگیرد.

مدیر فرهنگی دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی با اشاره به وجود هفت کانون فرهنگی در دانشگاه گفت: کانون‌های موسیقی، تماشا، خیریه، قرآن و عترت و محیط زیست از جمله کانون‌های فعال ما در دانشگاه است و ۱۱ انجمن علمی فعال نیز داریم. 

وی با اشاره به وجود هفت نشریه فعال در دانشگاه و دو نشریه در حال اخذ مجوز خاطرنشان کرد: نشریه پرسنا، آوای کار درمانی، باور، پیشگامان سلامت، قاصدک، آواچ، نسیم حیات از نشریات فعال ما در دانشگاه است و دو نشریه فناوری‌های نوین توانبخشی و توانبخشی مثبت دانش دو نشریه‌ای هستند که در انتظار گرفتن مجوز هستند. 

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.