یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۷

محفل قرآنی هفتگی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با طعم تفسیر آیه ولایت

بیرجند/محفل انس با قرآن

محفل انس با قرآن کریم همزمان با دهه امامت و ولایت و در سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی درمسجد شهدای گمنام دانشگاه برگزار شد و در پایان نیز به رسم هر هفته همکاران شرکت کننده در این مراسم معنوی، به مقام شامخ شهدای گمنام دانشگاه ادای احترام کردند.

به گزارش مفدا بیرجند، در این نشست معنوی هفتگی که با محوریت بزرگداشت عید بزرگ غدیرخم برگزار شد، حافظ کل قرآن کریم به تفسیر آیه ۵۵ سوره مبارکه مائده (إِنّما وَلیکُمُ اللهُ و رَسولُهُ والّذینَ ءَامَنوا الَّذینَ یقِیمُونَ الصَّلوةَ و یؤتُونَ الزَّکوة و هُم راکِعونَ) پرداخت و گفت: برخی از آیات قرآن دارای نام اختصاصی هستند که می توان به آیه ۲۵۵سوره بقره که به آیت الکرسی ( آیات ۲۵۶ و ۲۵۷ نیز پیوست آیه الکرسی است)معروف است، آیه ۲۸۱ سوره بقره به نام آیه دین، آیه ۶۷ سوره مائده با عنوان آیه تبلیغ و آیه ۶۱ سوره آل عمران به نام آیه مباهله اشاره کرد.

دکتر غلامرضا بهنام با بیان اینکه آیه ۵۵ سوره مائده نیز به آیه ولایت شهرت یافته است افزود: کمتر آیه ای را می توان یافت که به اندازه آیه ولایت درباره آن بحث، نظر و تفاسیر متعددی در بین شیعه و سنی ارائه شده باشد.
وی با اظهار اینکه برخی از محققان عنوان کرده اند که بین واژه "وِلایت" و "وَلایت" از جهات معنی اختلافاتی وجود دارد خاطر نشان کرد: عده ای معتقدند کلمه وَلایت با فتحه به معنای دوستی و کلمه وِلایت با کسره به معنای سرپرستی و رهبری است و عده ای نیز فرقی بین این دو کلمه قائل نیستند
مفسر قرآن کریم و نهج البلاغه با اظهار اینکه برای کلمه ولایت معانی زیادی نقل شده است افزود: سه معنی آن شامل ۱- دوستی و محبت ۲- نصرت و یاری و ۳- سرپرستی، تصرف و اولی الامر بودن کاربرد بیشتری دارد.
دکتر بهنام ادامه داد: واژه "ولی" در لغت به این معناست که وقتی بین دو چیز یا انسان همه واسطه ها و فاصله ها برداشته شود و این دو کاملاً به هم متصل شوند، لذا به چنین قرب و نزدیکی در زبان عرب ولی گفته می شود . 
وی با ذکر این سوال که به چه کسی در لغت "ولی الله "میگویند؟ افزود: به کسی که همه فواصل و واسطه ها را ازبین خود و خدا برداشته و بین او و خداوند هیچ فاصله ای نیست، البته این معنا از نظر مکانی مد نظر نیست بلکه از نظر مقامی و شأنی  مورد توجه است چرا که خداوند شی و جسم نیست.
حافظ کل قرآن کریم با اظهار اینکه در آیه ۵۵ سوره مائده باید توجه داشته باشیم کلمه "ولی" به کدامیک از این ۳ معنی که در بالا عنوان شد نزدیک تر است به ادامه تفسیر آیه پرداخت و گفت: اولین نشانه ایمان برای کسانی که به خدا ایمان آورده اند اقامه نماز است و در این جا صرف خواندن نماز مهم نیست بلکه باید با فرهنگ نماز انس و خو گرفته باشند و اثار و برکات نماز در حیات و زیست ایمانی، اجتماعی و خانوادگی آنان جلوه یابد و به عبارتی با نماز زندگی می کنند.
 دکتر بهنام ایتای زکات را از دیگر دستورات الهی برشمرد که در این آیه به آن اشاره شده است و گفت: ایتا یعنی دادن با سهولت و راحتی که دادن زکات باید اینگونه باشد زیرا که آنچه به عنوان زکات به فقرا داده می شود، خداوند در مال انسان قرار داده است و در این ایه تاکید شده است افراد با ایمان به راحتی و آسانی حتی در رکوع زکات می دهند.
وی در ادامه به شان نزول آیه پرداخت و با ذکر تفاسیری، نقل قولی از ابوذر غفاری را بیان کرد که کلامی از پیامبر(ص) شنیدم ودیدم که اگردروغ بگویم لال وکور باشم و ادامه داد روزی در محضر رسول خدا بودم که سائلی وارد مسجد شد وتقاضای کمک کرد و هیچ کسی به او چیزی نداد و سائل دست به دعا برداشت که خدایا تو شاهد باش در مسجد پیامبر تقاضای کمک کردم و هیچ کس چیزی نداد، در این هنگام امیر مومنان علی علیه السلام که نماز نافله می خواند و در حال رکوع بود با انگشت کوچک دست راست خویش اشاره بر انگشتر کرد. و فقیر آن را از دست ایشان خارج کرد   
دکتر بهنام افزود: ابوذر نقل می کند که پیامبر دستان خویش را بر اسمان بلند کرد و گفت :بار خدا یا من محمد(ص) پیامبر وبرگزیده تو هستم، بار خدایا پس روشن گردان از برای من سینه ام را و اسان گردان برای من کار را وبگشای بند زبانم را تا بفهمند مردم به اسانی سخنان مرا و برای من وصی قرار ده از اهل من علی را که برادر من است وشریک گردان او را در ولایت وریاست من  ابوذر غفاری نقل می کند که هنوز دعاهای پیامبر به پایان نرسیده بود که جبریل امین نازل شد و آیه (انما ولیکم الله ورسوله والذین امنوا الذین یقیمون الصلوه ویوتون الزکوه وهم الراکعون)
وی در پایان با طرح برخی شبهات که در خصوص غدیر مطرح می شود به این موارد پاسخ داد و ترجمه صحیح آیه را اینگونه عنوان کرد: ولیّ شما، تنها خدا و پیامبر او است و کسانی که ایمان آورده‏ اند همان کسانی که نماز برپا می ‏دارند و در حال رکوع زکات می‏ دهند.»

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.