پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵

در گفت‌وگو مشروح مفدا با دبیر شورای انضباطی دانشگاه علوم پزشکی قم مطرح شد

از روند رسیدگی به تخلفات دانشجویی تا حمایت از حقوق دانشجویان/ آمار تخلفات دانشجویی چند مورد است؟

سلطان پور

دفاع از حقوق دانشگاهیان، پاسداری از جایگاه دانشگاه و دانشگاهیان و جلوگیری از هنجارشکنی و بی‌نظمی و هرج و مرج در دانشگاه از اهداف و وظایف شورای انضباطی دانشگاه علوم پزشکی قم است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مفدا از قم، شورای انضباطی به عنوان تنها مرجع قانونی دانشگاه است که برای دانشجویان هم نقش حمایتی دارد و هم نقش بازدارنده و برخورد کننده در تخلفات.

ابلاغ شیوه نامه انضباطی جدید و حواشی آن و پیش رو بودن نشست شوراهای انضباطی منطقه ۶ تقسیم بندی شوراهای انضباطی بهانه ای شد تا با رمضان سلطان‌پور دبیر شورای انضباطی دانشگاه علوم پزشکی قم به گفت وگو بنشینیم و با شیوه عملکرد این شورا بیشتر آشنا شویم.

*ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما، سپاسگذارم از وقتی که در اختیار ما گذاشتید، لطفا کمی در رابطه با شورای انضباطی، اهداف و وظایف این شورا توضیح دهید.

سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم، بنده هم خیلی خوشحال هستم و تشکر می‌کنم از اینکه این فرصت را در اختیار شورا قرار دادید.

شوراهای انضباطی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شده و اهداف اصلی این شوراها پاسداری از حریم و جایگاه دانشگاه‌ها و دفاع از حقوق دانشجوها، اساتید و کارمندان است.

در واقع اگر بخواهیم خلاصه کنیم سه هدف را می‌توان برجسته کرد، دفاع از حقوق دانشگاهیان، پاسداری از جایگاه دانشگاه و دانشگاهیان و جلوگیری از هنجارشکنی و بی‌نظمی و هرج و مرج در دانشگاه.

*شما از چه زمانی به این سمت منصوب شده و تا کنون چه اقداماتی انجام دادید؟

از ابتدای مهر ۹۷  نزدیک به یک سال و سه ماه است.

بیشتر اقدامات شورا در راستای پیشگیری بوده، یعنی سعی کرده‌ایم به جای برخورد با تخلفات نسبت به پیشگیری از وقوع تخلفات تمرکز کنیم.

با بخش‌های مختلف دانشگاه که کارهای فرهنگی و نظارتی انجام می‌دهند، هماهنگی کردیم تا واحدهای مختلف را نسبت به مباحث مورد نظر شورا حساس کنیم.

 همچنین با ارائه آموزش‌های لازم و حضور در جمع دانشجویان در راستای آگاه‌سازی آن‌ها نسبت به ضوابط انضباطی تلاش کرده‌ایم.

علاوه بر این موارد، بخشی از کار شورا رسیدگی به پرونده‌های انضباطی است. در سال گذشته دو نشست شورای انضباطی بدوی و دو نشست شورای تجدید نظر داشتیم.

* آمار تخلفات دانشجویی در این دانشگاه به چه صورت و موضوعات آن شامل چه مواردی است؟

درصد پرونده‌ها بالا نیست و تخلفات انجام شده نیز شامل مواردی از جمله تقلب در امتحانات، دعوا و درگیری میان دانشجویان، استعمال دخانیات و عدم رعایت ضوابط خوابگاه و دانشگاه است.

در مجموع طی یک سال، کمتر از ده پرونده منتهی به رأی داشتیم که برخی پرونده‌ها قبل از رسیدن به رأی با تعهد گرفتن یا مصالحه مختومه می‌شود اما این آمار نیز در دانشگاه علوم پزشکی قم که در جوار حضرت معصوصه سلام‌الله علیها و مرکز دینی جمهوری اسلامی است، باید کمتر از این باشد.

*برخی دانشجویان برای حل مشکلات خود در فضای دانشگاهی یا مجازی، کمتر به شورای انضباطی مراجعه می‌کنند چراکه بر این باورند که مراجعه به شورای انضباطی موجب درگیری فرد شاکی و حساس شدن دانشگاه روی آن فرد می‌شود، نظر شما چیست؟ آیا این موضوع صحت دارد؟

متاسفانه این تفکر غلطی است که بر ذهن دانشجویان غالب شده است و اصلا با واقعیت منطبق نیست. شورای انضباطی در مدتی که بنده دبیر بودم بدین گونه نبوده است و سند اثبات حرف ما دانشجویانی‌اند که به ما مراجعه داشتند، که می‌توانید از آن‌ها نیز پرس وجو کنید.

ما هیچ انگیزه‌ای برای ایجاد پرونده نداریم بلکه هدف ما پرونده‌زدایی است و تا می‌توانیم به پرونده‌ها به دید اصلاحی نگاه می‌کنیم.

*فرآیند عملکرد شورای انضباطی به چه صورتی است؟

طبق ضوابط و آیین نامه انضباطی، شوراهای انضباطی می‌توانند به هر گزارش و شکایتی از سوی هر فرد حقیقی یا حقوقی رسیدگی کنند.

به صورت مصداقی اگر دعوا، توهین یا سرقتی برای دانشجو اتفاق بیافتد، دانشجو می‌تواند به صورت مستقیم در شورای انضباطی حضور یابد و شکایت خود را ثبت کند.

اگر طرف دعوی مشخص باشد، به صورت تلفنی یا پیامکی از او دعوت می‌کنیم تا در شورای انضباطی حضور یافته و از خودش دفاع کند.

دانشجو می‌تواند در همان جلسه نخست به صورت شفاهی و یا مکتوب دفاعیات خود را ارائه کند و بعد از تکمیل پرونده، آن پرونده به شورای بدوی ارسال می‌شود که شورای بدوی از هفت نفر تشکیل می‌شود و رأی آن به صورت مکتوب به دانشجو ابلاغ می‌شود.

رای شورای بدوی قابل اعتراض است و دانشجو می‌تواند طی یک فرصت قانونی نسبت به اعتراض اقدام کند که بعد سپری شدن آن مدت و عدم اعتراض دانشجو، رای شورای بدوی قطعی است.

اگر دانشجو نسبت به رأی صادره اعتراض کند پرونده به شورای تجدید نظر فرستاده خواهد شد، شورای تجدید نظر شامل پنج نفر است و رای آن شورا قطعی است با این حال اگر دانشجو احساس کرد حقی از او ضایع شده می‌تواند به شورای مرکزی انضباطی در وزارتخانه اعتراض کند که نظر شورای مرکزی انضباطی قطعی و لازم الاجراست.

برای اجرا، ما نتیجه پرونده را به واحد مربوطه ابلاغ می‌کنیم و واحد مربوطه رأی را اجرا می‌کند به‌عنوان نمونه اگر تقلبی صورت گیرد رأی به اداره آموزش ابلاغ می‌شود.

*شورای بدوی و تجدیدنظر شامل کدام افراد هستند؟

شورای بدوی در شیوه نامه قبلی پنج نفر بودند که بر اساس شیوه‌نامه جدید با اضافه شدن یک عضو هیأت علمی و یک حقوق‌دان هفت نفر شده‌اند.

از نظر بنده این تغییر به نفع دانشجو خواهد بود چراکه تمرکز حقوقدان بر رعایت قوانین است و کمک می‌کند تا اجحافی در صدور رأی صورت نگیرد. هفت نفره شورای بدوی انضباطی عبارت است از، ۳ نفر عضو هیأت علمی، دو نفر دانشجو، معاون دانشجویی به عنوان رئیس شورا و یک نفر از گروه معارف یا نهاد رهبری با معرفی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری حضور دارند.

در شورای تجدید نظر پنج نفر شامل رئیس دانشگاه، رئیس نهاد رهبری، دو نفر عضو هیأت علمی و یک نفر دانشجو حضور دارند.

*شورای بدوی و تجدیدنظر افراد ثابتی هستند یا برای هر پرونده‌ای انتخاب می‌شوند؟

 اعضای هر دو شورا مدت حضورشان دو سال است و بعد از دو سال ممکن است ابقا یا جایگزین شوند.

*دانشجوهای علوم پزشکی تمام مدت تحصیل را در دانشگاه سپری نمی‌کنند و بیش از نیمی از مدت آموزش خود را در بیمارستان‌ها حضور دارند، در بیمارستان‌ها عملکرد شورای انضباطی به چه صورت است؟

همه محیط‌های دانشگاه اعم از آموزشی، پژوهشی و درمانی بخشی از دانشگاه محسوب می‌شود و هیچ فرقی نمی‌کند تخلف در کلاس درس رخ دهد یا محیط بالین.

*نظر شما در مورد شیوه‌نامه انضباطی جدید که ابلاغ شده چیست؟ این شیوه نامه نسبت به قبل چه تفاوتی کرده است؟

 حداقل ۱۰ سال شیوه‌نامه قبلی اجرا شده است، این دوره ده ساله مملو از تجربیاتی در خصوص اجرای این شیوه‌نامه بوده است، برخی ضعف‌ها وجود داشت که دو وزارت علوم و بهداشت و درمان با برطرف کردن آن نکات، شیوه‌نامه جدیدی نوشتند.

در شیوه نامه جدید اصول ۱۶ گانه بر ضوابط و مقررات شیوه نامه حاکم شدند که در شیوه‌نامه قبلی وجود نداشتند.

به عنوان نمونه این اصول شامل اصل احترام به حقوق آزادی و حفظ کرامت اسلامی، اصل ارائه مبانی تصمیم، اصل رفتار برابر، اصل عدم تجسس و اصل حق دفاع و غیره است.

علاوه بر آن، این آیین‌نامه مصداقی‌تر از آیین‌نامه قبلی است، آئین‌نامه قبلی یک مقدار کلی بود اما در آیین نامه جدید مصداقی تر و دقیق تر ورود شده است.

همچنین در مورد فضای مجازی ابهاماتی وجود داشت، در آیین‌نامه قبلی در خصوص رسیدگی به تخلفات فضای مجازی چیزی گفته نشده بود اما دستورالعملی از وزارتخانه آمده بود که بر اساس آن می‌توانستیم به تخلفات این حوزه رسیدگی کنیم.

از مزیت‌های این شیوه‌نامه توجه ویژه به شورای حل اختلاف است که در این شیوه‌نامه دقیق‌تر به آن پرداخته شده است.

از دیگر مزیت‌های این شیوه‌نامه امحای اتوماتیک سوابق انضباطی است که پس از یک مدت زمانی مشخص یک، دو یا پنج سال هیچ سابقه‌ای در پرونده دانشجو ماندگار نمی‌شود و هر استعملامی که از دانشگاه شود به راحتی می‌توانیم بنویسیم فاقد سابقه انضباطی؛ علاوه بر اینکه ترکیب اعضای شوراها هم تغییر کرده تا دقت در صدور حکم بیشتر شود.

*آیا خلائی در این شیوه نامه وجود دارد؟

این شیوه نامه کمتر از دو ماه است که ابلاغ شده؛ به نظرم مدتی باید از اجرای این شیوه‌نامه بگذرد، هنوز آیین‌نامه اول راه اجرایی است.

*آیا رسیدگی به تخلفات مجازی منجر به نقض حریم خصوصی دانشجویان می‌شود ؟

طبق اصول ۱۶ گانه حاکم بر این شیوه‌نامه ،کسی حق تجسس در حریم خصوصی دانشجویان را ندارد.

*خبردار شدیم در دی‌ماه نشست منطقه‌ای شوراهای انضباطی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار خواهد شد، چه دانشگاه‌هایی در این جلسه حضور خواهند داشت و موضوع نشست چیست؟

سالانه به صورت ملی و منطقه‌ای همایش‌ها و نشست‌هایی میان شوراهای انضباطی برگزار می‌شود. که امسال نیز ما این فرصت را داریم تا در هفت و هشت دی‌ماه میزبان ۶ دانشگاه از منطقه ۶ شوراهای انضباطی دانشجویان و دبیر شورای مرکزی انضباطی وزارتخانه باشیم.

این نشست‌ها با هدف هم‌افزایی و تعامل میان دانشگاه‌های منطقه، آموزش ضوابط و قوانین و توانمندسازی دبیران و کارشناس‌های شورای انضباطی برگزار می‌شود.

همچنین در این نشست‌ها، پرونده‌ها به صورت مصداقی بررسی می‌شود و دبیر شورای مرکزی مورد به مورد آموزش‌های لازم را به اعضای حاضر ارائه می‌دهد.

*در آخر اگر نکته‌ای جا مانده است یا اگر حرفی با دانشجویان دارید بفرمایید.

نخست اینکه شورای انضباطی مدافع سرسخت حقوق دانشجویان است اگر هم با تخلفی برخورد می‌شود هدف اصلاح و جلوگیری از پایمال شدن حقوق سایر دانشجویان است.

دوم اینکه من انتظار دارم دانشجوها برای ایجاد آرامش و محیط امن برای تحصیل و کسب دانش و کمالات، خود نیز به واحدهای دانشگاهی کمک کنند، ما امیدواریم که دانشجویان خود را مقابل ما احساس نکنند چراکه در حقیقت ما در کنار آن‌ها هستیم و به آن‌ها اعتماد داریم و امیدواریم این اعتماد متقابل شود.

اولویت ماپیشگیری است نه برخورد و این را با تمام وجود پیگیر بوده و هستیم؛ پیشگیری کمترین هزینه را دارد اما برخورد عواقب زیادی برای دانشجو به دنبال دارد و در صورت برخورد با دانشجو هدف و رویکرد ما اصلاحی است؛ خود تنبیه هدف نیست.

به عنوان آخرین نکته ما آمادگی داریم به هر شکلی هم از طریق فضای رسانه‌ای و هم به صورت حضوری با دانشجویان ارتباط بگیریم، دفتر ما به روی همه دانشجویان باز است، ما از انتقادات و پیشنهادات آن‌ها استقبال می‌کنیم و سعی می‌کنیم در چارچوب ضوابط انتقادات و پیشنهادات را عملی کنیم.

مصاحبه کننده: فائزه موسوی

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.