پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶

۱۲ سال خدمت شفاف، ۱۲ سال خلق فرصت درست

بانک قرض الحسنه مهر ایران

مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این بانک با ارائه خدمات بانکی با شعار ۱۲ سال خدمت شفاف، ۱۲ سال خلق فرصت درست، موجب رضایت مندی تمامی مشتریان خود شده است.

به گزارش مفدا یاسوج؛ متن مصاحبه الماس مجیدی، مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران استان کهگیلویه و بویر احمد به شرح زیر است:

ابتدا تعریفی از بانک قرض الحسنه مهر ایران توضیح بفرمایید.

الماس مجیدی ابراز داشت: بانک قرض الحسنه مهر ایران با هدف جذب و تخصیص منابع قرض الحسنه از طریق مشارکت ۱۰ بانک بزرگ کشور با سرمایه اولیه ۱۵ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۸۶ تاسیس شد.

وی با اشاره به اینکه این بانک امسال، در چارچوب مقررات پولی و بانکی کشور با هدف گسترش زمینه های فعالیت بانکی در حوزه قرض الحسنه به سهامی عام تغییر ماهیت داد، ادامه داد: سهامداران این بانک شامل بانک های ملی، ملت، صادرات، سپه، تجارت، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، صنعت و معدن و توسعه صادرات هستند.

مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در حال حاضر ۵۳۰ شعبه این بانک در سراسر کشور مشغول اعطای تسهیلات قرض الحسنه به نیازمندان واقعی جامعه می باشد.

وی اظهار داشت: کفایت سرمایه بانک قرض الحسنه مهر ایران از نظر سرمایه یکی از بانک های متوسط و خوب کشور است که ساختار بسیار مناسب و منسجمی دارد و کفایت سرمایه این بانک نزدیک به ۲۸ درصد است و فاقد دارایی های مازاد و بنگاه داری می باشد که تمامی منابع بانک قرض الحسنه مهر ایران از محل جذب سپرده های مردمی می باشد و هیچ گونه ردیف اعتبار دولتی برای آن تعریف نشده است.

مجیدی یادآور شد: منابع قرض الحسنه بانک از طریق سپرده اشخاص حقیقی در قالب سپرده قرض الحسنه پس انداز و جاری و یا تمرکز و گردش مالی سازمان های مردم نهاد، خیریه ها و شرکت های دولتی و خصوصی تامین شده است.

وی اذعان داشت: این بانک ۹۰ درصد منابع جذب شده را به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه در زمینه های حمایت از اشتغالزایی، کارآفرینی، تولید کالای داخلی، رفع مایحتاج ضروری نیازمندان و بهبود معیشت آحاد جامعه اختصاص داده است و ۱۰ درصد مابقی را به عنوان ذخیره قانونی نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سپرده گذاری کرده است.

مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران استان کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد: بانک قرض الحسنه مهر ایران نخستین بانک تخصصی قرض الحسنه در کشور می باشد که با رعایت صحیح و سالم سیستم بازرسی، حسابرسی مورد نظر بانک مرکزی امسال نیز به مشابه سال های قبل، به دلیل شفافیت مالی طی سه سال گذشته اولین بانکی بود که مجوز برگزاری مجمع سالیانه را از این نهاد اخذ نموده و به گواه گزارش مجله معتبر بنکر، بانک قرض الحسنه مهر ایران موفق به اخذ رتبه اول بانکداری اسلامی در کشورمان ایران و رتبه سوم جهان اسلام شده است و همچنین جایزه نخبه اقتصادی جهان اسلام سازمان همکاری اسلامی (OIC)، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحداست که در نهمین نمایشگاه و کنفرانس تجارت سرمایه‌گذاری جهان اسلام«z،«Muslim World Biبه دکتر مرتضی اکبری مدیرعامل بانک قرض الحسنه  مهر ایران تعلق گرفت.

وی تصریح کرد: بانک قرض الحسنه مهر ایران با پیش رو بودن در سیستم الکترونیکی و حذف مراحل کاغذی و ارائه سیستم شفاف و شیشه ای طرح ها که مشتریان این امکان را دارند از تمامی طرح ها و میزان امتیازات خود مطلع شوند بنابر دلایل ذکر شده بر آن شدیم با شروع همکاری با آن مدیریت محترم بتوانیم در این مسیر سهمی داشته باشیم.

مجیدی افزود: لازم به ذکر است بانک قرض الحسنه مهر ایران با ارائه تمامی خدمات بانکی از قبیل موبایل بانک، اینترنت بانک، ساتنا شبا و...تسهیلات صفر تا ۴ درصد این افتخار را دارد که بیش از ۲۵ درصد جمعیت استان از مشتریان این بانک باشد.

لطفا" دیدگاه خود را در خصوص خدمات بانکی و تسهیلات بانک قرض الحسنه مهر ایران در مقایسه با سایر شبکه بانکی بیان فرمایید.

با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین ایرادات بانک های جدید التاسیس، ارائه خدماتی مشابه خدمات سایر بانک ها بوده است، اما بانک ما توانست همزمان با تاسیس و شروع خدمات، یک گوشه ای از بازار که دیده نشده بود توسط بانک ما دیده شد و شروع به خدمت جدید یعنی ارائه تسهیلات قرض الحسنه نمودیم.

به نظر جنابعالی، طرح های تسهیلاتی بانک قرض الحسنه مهر ایران، در چه زمینه هایی می تواند راه گشای سازمان ها و نهادها باشند؟

 اگر دوران پیشرفت صنعتی را ملاحظه فرمایید می بینید که جایگاه منابع انسانی از یک کالای بی اثر تبدیل شده است به سرمایه انسانی یعنی اینکه مهمترین و موثرترین مولفه رشد در یک سازمان منابع انسانی آن سازمان است.

البته که باز در بحث رسیدگی به سرمایه انسانی خدمات های متفاوتی داریم که از مهم ترین آن ها رفاه آنها می باشد.

بانک قرض الحسنه مهر ایران باز با آن دیدگاه وسیع خود با ارائه تسهیلات قرض الحسنه ارزان قیمت این رفاه را حل می کند.

امروزه منابع مالی یک سازمان نباید در بانک ها فقط برای بودجه عمرانی مصرف شود بلکه باید در راستای ارتقا مسائل رفاهی و مالی پرسنل نیز راهگشا باشد لذا سازمان و اداره ها می توانند با سپرده گذاری بخشی از منابع مالی خود نزد بانک قرض الحسنه مهر ایران به این مهم دست پیدا کنند گرچه شاهد استقبال بیش از پیش سازمان ها هستیم.

با توجه به اینکه جذب منابع بیشتر می تواند به ارائه خدمات گسترده تر به آحاد جامعه توسط بانک قرض الحسنه مهر ایران کمک نماید، چه توصیه برای سایر سازمان ها، نهادها و شرکت های خصوصی و دولتی به منظور سپرده گذاری و افزایش سطح تعاملات با این بانک را دارید؟

با افزایش سطح تعاملات سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی مسلما" برگ اول پیروزی به خود سازمان ها می رسد یعنی در وهله ی اول این سازمان ها هستند که با دریافت تسهیلات ارزان قیمت قرض الحسنه می توانند رضایت پرسنل خود را جلب کنند و بانک قرض الحسنه مهر ایران یقینا" از این قدرت مالی می تواند در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی خود که تا کنون از هیچ تلاشی دریغ ننموده است پایدارتر باشد.

ارائه تسهیلات قرض الحسنه بدون سود و با کارمزد کمتر از ۴ درصد چه تاثیری بر معیشت و رفع مایحتاج ضروری جامعه دارد؟

تسهیلات ارزان قیمت بانک قرض الحسنه مهر ایران برای تمام دوران هاست چه زمانی که در رشد اقتصادی باشیم چه اکنون که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند.

مسلما"حلقه مفقودی زمان جنگ یا اوایل انقلاب این تسهیلات ارزان قیمت بود که می توانست بخشی از مشکلات اقتصادی خانواده ها را حل کند.

 این تسهیلات می تواند شادی آور خانواده ها باشد به گونه ای که مشتری در  طی سال فقط تنها درآمد ماهانه خود را به بانک ما منتقل می نماید، و از تسهیلات ارزان قیمت ۴_۳ میلیونی این بانک استفاده می کند، این خانواده به راحتی می تواند که کمک هزینه تامین مایحتاج شب عیدی خود را تامین و رضایت لازم درخانواده ایجاد نماید.

لطفا" در خصوص عملکرد، برنامه در دست اقدام و دستاوردهای مدیریت شعب استان توضیح بفرمایید.

 این بانک علاوه بر خدمات بانکی و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ۴ درصد به مشتریان این افتخار را دارد که در حوزه ی مسئولیت های اجتماعی و کمک به سازمان های حمایتی نظیر کمیته امداد، صندوق امداد ولایت، سازمان بهزیستی، اداره زندان ها بنیاد برکت و بنیاد مسکن گام مهمی در مباحث  اشتغالزائی و کم کردن فاصله طبقاتی بر دارد.

در طرح همیاران مهر که به نوعی تداعی کننده ی کمک به همنوعان می باشد این استان رتبه ۷ کشوری را به خود اختصاص داده است از کل منابع استان ۷ درصد آن نزد این بانک می باشد که در این شاخص اول هستیم در بحث پرداخت تسهیلات کمیته امداد و صندوق امداد ولایت با اختلاف رتبه اول پرداخت را داریم.

عملکرد این مدیریت و دستاوردهای آن در سال جاری در حوزه های منابع، مصارف و وصول مطالبات را چگونه ارزیابی می کنید؟

 منابع استان نزدیک ۴.۰۰۰ میلیارد ریال مصارف استان ۴.۵۰۰  میلیارد ریال مطالبات استان ۶۲ میلیارد ریال و سرانه منابع شعب ۴۴۰ میلیارد ریال می باشد و این نشان از رعایت بهداشت پرونده توسط همکاران ما در استان دارد.

مجیدی اظهار داشت: تعداد کل تسهیلات پرداختی از ابتدا در استان به صورت زیر است: 

۱۲۲.۱۹۷ فقره به مبلغ ۱۱.۶۴۱ میلیارد ریال

مبلغ پرداختی از ابتدای سال در استان ۱۳.۷۴۹ فقره به ۲.۳۰۹میلیارد ریال

صندوق امداد ولایت ۹۰۰۰ فقره به میزان۴۵۰میلیارد ریال

همیاران مهر ۲۰۷ فقره به میزان۶ میلیارد ریال

از ابتدای تاسیس دراستان

از ابتدای سال دراستان

فقره

مبلغ( میلیارد ریال)

فقره

مبلغ( میلیارد ریال)

اشتغالزائی کمیته امداد

۳۸۱

۷۱

۵۶

۲۲

بنیاد مسکن

۱۷۵

۸

۱

۵۰ میلیون ریال

قرض الحسنه ازدواج

۷.۵۷۴

۶۰

۳۴۸

۱۱

قرض الحسنه درمان

۲۸۷

۶

بهزیستی

۱۲۲

۱۴

۵

۲

اشتغال روستایی(بنیاد برکت)

۶۰۶

۹۲

۳۹۱

۶۱

اداره زندان

۱۲۴

۱۰

۲

۲۰۰ میلیون ریال

 پرداخت این تسهیلات توسط ۹ شعبه با  ۵۵ نفر از همکاران تلاشگر صورت گرفته است که خود نوعی افتخار است برای استان و اینکه تسهیلات مذکور جهت  جامعه ی هدف مسئولیت های اجتماعی بانک، یعنی بهزیستی، کمیته امداد، زندانیان غیر عمد و زنان سرپرست خانوار را نیز پوشش می دهد باعث تزریق نوعی امیدواری و شعف در بین این خانواده ها شده است امیدواریم با اعتماد بیش از پیش مشتریان گرانقدر و همت همکارانم بتوانیم بیش از پیش به این خانواده ها کمک کنیم.

عملکرد صف و ستاد استان در حوزه مشتری مداری را چگونه ارزیابی می کنید و راهکارهای شما برای بهبود این حوزه چیست ؟

گردش نیرو به خوبی انجام می شود و تلاش براین است  که تمامی همکاران با تمامی مزایا و مشکلات سیستم اداری مطلع گردند الحمدالله نیرو های  ستاد به صورت تخصصی در دایره های خود مشغول خدمت هستند و میزان شلوغی و حجم کاربیش ازحد در شعب  را خودتان مشاهده می فرمایید و این حجم زیاد کار شعب نشان از مشتری مداری همکاران ماست و ضریب نفوذ بانک ما در استان خود گواه دیگری بر مشتری مداری همکاران ما است البته که هر کاری ما برای مردم انجام دهیم باز هم کم است و ما را قانع نمی کند.

برنامه های آتی برای مشتریان و مراجعین بانک چیست؟

 تمام تلاشمان را می کنیم جز رضایت مشتریان هدفی نداشته باشیم و مطمئنا" هدف جلب رضایت مشتریان ما جذب منابع و کنترل مطالبات را داریم.

لطفا" درباره طرح های بانک، میزان استقبال آن در استان و نقش آن در جامعه را بیان بفرمایید.

سایر طرح ها با توجه به وضعیت اقتصادی استان از استقبال خوبی برخوردار بوده است به عنوان نمونه، طرح همیاران مهر تاکنون بیش از ۱۱ میلیارد ریال منابع جمع آوری شده است که نسبت به استان های متول، استان کهگیلویه و بویراحمد در جایگاه بالاتری قرار دارد و تلاش می کنیم که رتبه برتر را نیز کسب کنیم.

از نظر شما طرح همیاران مهر چه نقشی در توانمندسازی نیازمندان جامعه ایفاد می کند؟

 طرح همیاران مهر جز اهداف کلان و برنامه استراتژی ما است که بتوانیم با توجه به استقبال مشتریان عزیز در این طرح و تدوام بخشیدن به آن به جایگاهی برسیم که نقطه مامن و آرامش هموطنانی باشیم که نیازمند وام ارزان قیمت قرض الحسنه هستند.

شاید باتوجه به سمپاشی ضد انقلاب این تصور بوجودآمده باشد که مردم ایران از کمک به همنوع خود استقبال نمی کنند اما این طرح همیاران مهر که خود ما را شگفت زده کرد و به خوبی نشان داد که بینش و تفکر هموطنان ما چگونه است.

باور بفرمایید که امیدوار هستیم در آینده ای نه چندان دور از قبل همین طرح و کمک هموطنان عزیزمان به این مهم دست پیدا کنیم که بیماران، زنان سرپرست خانوار و زندانیان غیر عمد و حتی افرادی که در این دسته بندی نیستند و نیاز به تسهیلات دارند از جانب بانک ما پشتیبانی گردند.

به عنوان سوال آخر: وضعیت استان در بین بانک های قرض الحسنه مهر ایران چگونه ارزیابی می شود؟

وی در پایان از تمامی مسئولین بانک های قرض الحسنه مهر ایران تشکر کرد و گفت: از تمامی همکارانم که خواستن را معنی کردند و به آن جان دادند ممنونم.

استانی هستیم که از لحاظ ثروت فقیر هستیم اما در بیشتر طرح ها و اهدافی که از طرف ستاد مرکزی ابلاغ می شود جز رتبه های برتر هستیم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.