یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵

«دو معاون وزیر بهداشت» در جمع دبیران شورای مرکزی شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی حضور یافتند

نشست دبیران مرکزی شورای صنفی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور

معاونان «آموزشی» و «فرهنگی و دانشجویی» وزارت بهداشت در نشست «دبیران شورای مرکزی شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور» حضور یافته و به سخنان نمایندگان شوراهای صنفی دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گوش فرا دادند. در این نشست صمیمانه دانشجویان از مشکلات آموزشی و صنفی و رفاهی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور سخن گفته و در خصوص راه‌کارهای مرتفع کردن مشکلات و موانع، بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش مفدا، دکتر علی اکبر حق‌دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت صبح روز شنبه ۲۱ دی‌ماه در نشست با «دبیران شورای مرکزی شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور» که در سالن جلسات معاونت فرهنگی و دانشجویی این وزارتخانه برگزار شد، گفت: برای من افتخاری است که در روز سوم مسؤولیت کاری خود در خدمت شما باشم. در این جلسه ۱۶ موضوع در حوزه آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت بیان شد که به این موارد پاسخ می‌دهم.

وی با بیان این‌که در خصوص برخی موضوعات عنوان شده باید بر مبنای واقعیت‌ها اقدام کرد، بیان داشت: ما در کشور کمبودها را می‌دانیم، قسمتی از مشکلات ما به تحریم‌ها و مشکلات نقدینگی باز می‌گردد، حتی در صورتی که این مشکلات نیز رفع شود ما بر مبنای داشته‌های خود که شامل اعضای هیأت علمی، دانشجویان و دانشگاه‌هایمان است باید با نگاه واقع بینانه جلو برویم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر این که نمی‌شود با توجه به شرایط،  ایده آل‌هایی را در ذهن رشد داد و پس از نرسیدن به آن سرخورده شد، گفت: من نیز ۲۰ سال قبل مانند شما وجای شما در نهادهای دانشجویی از این جنس فعالیت می‌کردم در حالی که در شرایط سخت‌تری قرار داشتیم، ما نیز به شدت پی‌گیر مطالب و موضوعات بودیم در حالی که سروصدای بیشتری داشتیم اما از زمانی که مدیر اجرایی کشور شدم واقعیت‌ها را جور دیگری می‌بینیم. شما نیز کمتر از آنی در جای من خواهید نشست و قطعا بهتر از ما می‌توانید در حوزه فعالیتی خود مدیریت کنید.

حق‌دوست با بیان این که امروز دانشجویان فعال در «کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی» به اندازه زمانی که ما فوق لیسانس می‌خواندیم از جایگاه علمی برخوردارند، خاطر نشان کرد: من از شما تقاضا دارم «بیانیه گام دوم انقلاب» را با دقت، بار دیگر مرور کنید زیرا شما هستید که باید در تراز یک کشور توسعه یافته، متوقع، الهام بخش و آباد کار کنید. البته هر کسی نمی‌تواند مدیر شود و بر این اساس باید توانایی مدیریت را قبل از ورود به دانشگاه در خود تقویت و خود را برای پست‌های بزرگ و مدیریت فراتر از این مرز و بوم آماده کنید.

این مقام مسؤول با بیان این‌که انتظار این است عمیق فکر کرده، مطالعه کنید و فن مدیریت را بیاموزید، به درخواست دانشجویان در خصوص داشتن جلسات مستمر با معاون آموزشی وزارت بهداشت، پاسخ مثبت داد و ابراز امیدواری کرد: جلسات معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی، آموزشی و حتی پژوهشی که یک عنصر هستند با فعالان شوراهای صنفی به صورت منظم برگزار شود.

وی تصریح کرد: مسؤولیت و محور اصلی کار این سه معاونت، دانشجو است و نباید این سه معاونت از یکدیگر جدا کار کرده و در بین خود انشقاق ایجاد کنند.

حق‌دوست با بیان این که در روزهای آینده نامه‌ای به همه معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی تحت عنوان «میثاق نامه آموزشی» ارسال می‌شود، خاطر نشان کرد: در این «میثاق نامه آموزشی» نکاتی در خصوص در دسترس بودن و پاسخگو بودن به دانشجویان آمده است. در این نامه ذکر شده است که معاونان آموزشی با هماهنگی معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی، به خوابگاه دانشجویان رفته و با دانشجویان غذا بخورند، با دانشجویان ارتباط عاطفی برقرار کنند و به کلاس‌های درس به صورت حضوری سر بزنند. خط قرمز من رعایت اخلاق است به نحوی که هیچ کس حق ندارد به یک فرد د هر مرتبه‌ای توهین کند و این میثاق نامه ما است.

معاون وزیر بهداشت به اهمیت شفاف‌سازی در کشور اشاره کرد و ابراز داشت: زمانی که معاون برنامه‌ریزی وزارت بهداشت بودم روی پروژه‌ای در خصوص شفافیت کار می‌کردم و به صورت علمی بحث «شفافیت»، «رانت‌خواری» و «فساد را در سیستم‌های آموزشی دنیا» را دنبال می‌کردم که تلاش داریم این یافته‌ها را در معانت آموزشی پیاده کنیم. در حوزه شفافیت اگر شما بدانید فرزند من چرا به تهران آمده است؟ بتوانید نام او را درسایت ببینید تا متوجه حقایق شوید، مشکلات بسیاری حل می‌شود. اگر هر نماینده مجلسی بداند هنگامی که سفارش فردی را می‌کند در صورت کسب هر نتیجه‌ای، همه این موضوع را خواهند دانست، به صورت اتوماتیک جلوی بسیاری از این رفتارها و آسیب‌ها گرفته می‌شود.

حق‌دوست با تاکید بر این‌که ما در حوزه آموزش زمینه متعددی برای شفاف‌سازی داریم، خاطرنشان کرد: البته شفاف‌سازی به معنای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در فضای مجازی برای همه دنیا نیست، برخی لایه‌ها وجود دارد که معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید از آن مطلع شوند، در بحث شفافیت هر راهنمایی و پیشنهاد خاصی در زمینه اجرا کردن در ذهنتان وجود دارد به ما اعلام کنید، البته این نکته نیز مهم است که بدانیم  شفاف بودن به ظرفیت نیاز دارد و تا این ظرفیت نباشد مشکل‌ساز می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر کشور به سمت شفافیت برود تا نیت‌ها از تلاش برای تصویب یک آیین‌نامه، مصوبه و ... مشخص شود، بسیاری از مشکلات به صورت ریشه‌ای حل خواهد شد. من بارها قبل از این‌که مسؤول شوم به دکتر لاریجانی گفتم که ما در این مسیر به تنهایی نمی‌توانیم در برابر فشارها ایستادگی کنیم و باید از توان اساتید، دانشجویان و دانشگاه‌ها کمک بگیریم تا دانشگاه‌ها واقعیت‌ها را بشنوند. مگر دانشگاه‌ها نمی‌گویند تجهیزات در برابر تعداد بالای ظرفیت‌های افزایش یافته کم است، پس باید همه دانشجویان و دانشگاه‌ها در کنار ما باشند. به واقع در خصوص این موضوع ما یک طرف میز هستیم، نمی‌خواهیم غوغاسالاری کنیم اما واقعیت‌ها را باید بیان کنیم.

وی  موضوع«سهمیه‌ها و افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها» را درد و رنج مشترک معاونت‌های «آموزشی» و «فرهنگی و دانشجویی» دانست و بیان داشت: باید با کمک شما در این خصوص پیش برویم  تا در این مسیر به هر نتیجه‌ای برسیم شما هم در کنار ما بوده و بدانید در این خصوص ما مقصر نیستیم. در خصوص خدمت در مناطق محروم باید گفت کشور در توزیع نیروی انسانی مشکل دارد و این مشکل ما به تنهایی نیست و دیگر کشورها نیز این دردسرها را داشته‌اند، ۳۰ سال قبل استرالیا تصمیم گرفت دوره پزشکی خود را پنج ساله کند تا مدرک پزشکی این کشور را هیچ جای دنیا قبول نکند تا پزشکان عمومی استرالیا در کشورشان بمانند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان این که  ما در حال حاضر  ۴۵ درصد در برخی تخصص‌ها مانند «رادیولوژی و جراح مغز و اعصاب» تنها در شهر تهران نیرو داریم، بیان داشت: آیا مناطق محروم نیز حق دارند از این مزایا منتفع شوند یا خیر؟ اگر بحث عدالت اجتماعی را دنبال می‌کنیم باید این مناطق را نیز پاسخگویی کنیم. البته در مناطق محروم بیش از متخصص، به پزشک عمومی نیاز است، مگر در جایی که ۲۵ هزار نفر جمعیت دارد چه اندازه متخصص نیاز است؟ در جهان بسیاری از خدماتی که در ایران از سوی فوق تخصصان ارایه می‌شود را رشته‌های قبل از پزشکی ارایه می‌دهند. در ژاپن به دلیل رشد سرطان معده، اندسکوپی در داخل کیوسک‌هایی در فضای عمومی و توسط یک تکنسین انجام می‌شود که حتی یک پزشک عمومی نیز نیست. اولویت اول ما در مناطق محروم تخصص و فوق تخصص نیست، اما فردی که با سهمیه مناطق محروم قبول شده‌اند، باید در مناطق محروم خدمت کنند زیرا این انتخاب را از روی آگاهی و با اختیار انجام داده‌اند.

این مقام مسؤول با بیان این که شما فعال صنفی هستید، اما قبل از صنفی بودن یک انسان متفکر، ذی‌شعور و عدالت‌خواه هستید، ابراز داشت: در مورد «سؤالات قطب و لنگر» امسال این مشکل به امید خدا حل خواهد شد، این موضوع  فرآیندی بود که بر اساس تجربه انجام شد، البته فرآیند درستی بود که بد اجرا شد، از امسال امتحانات مجدد  و با این دید که هر امتحانی را به احتمال قوی یک جا طرح خواهد کرد و تفاوت خاصی بین استان‌ها نخواهد بود، برگزار می‌کنیم.

حق‌دوست در خصوص پایان نامه‌های دانشجویی از شکل گیری یک اتفاق خوب در این خصوص خبر داد و بیان داشت: بر این اساس مفهوم پایان نامه بسیار متفاوت خواهد شد و ما تنوع جدی در مفاهیم و مصادیق پایان نامه‌ها خواهیم داشت. در خصوص حقوق اینترشیپی و حقوق پرستاری نیز من با این موضوع مخالفم زیرا می‌دانم ما پول به اندازه‌ای که به همه رشته‌ها بدهیم نداریم و صحیح نیست فکر کنیم پرستاری متفاوت از بقیه رشته‌ها است. تامین زندگی دانشجویان هر چه بالاتر می روند واجب‌تر است اما حفظ عدالت در این زمینه نیز بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: من به همین دلایل با تصویب موضوع افزایش حقوق، زمانی که در هیات امنا عنوان شد مخالفت کردم زیرا می‌دانستم منابع آن تامین نمی‌شود و زمانی که توقع ایجاد کنیم نمی‌توانیم کار را جمع کنیم، پس این سیاست به این دلیل که به همه دانشگاه‌ها نمی‌رسد و به دیگر رشته‌ها قابل تصری نیست، پایدار نیست. در خصوص «نمره الکترونیکی پره‌ انترنی» نیز این موضوع باید به صورت دقیق‌تر بیان شود زیرا ممکن است تمام صورت قضیه آن‌چه بیان شد نباشد.

در ادامه این نشست دکتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با ابراز خرسندی از حضور دکتر حقدوست در جمع «دبیران شورای مرکزی شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور»، به اعلام دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی اشاره کرد و در حالی که برای لحظاتی اشک بر چهره معاون وزیر بهداشت مستولی شد، بیان داشت: این موضوع من را بسیار ناراحت کرد آن‌چه بیش از همه من را رنج می‌دهد این است که چرا این موضوع زودتر گفته نشد.

لاری با ابراز سپاسگزاری از حضور معاون آموزشی وزارت بهداشت در جمع دانشجویان فعال صنفی، بیان داشت: دانشجویان فعال درشورای صنفی یکی از قانون‌مندترین شوراها و نهادهای دانشجوییهستند که با رأی اکثریت دانشجویان انتخاب شده‌اند و پی‌گیر مسائل دوستان خود در دانشگاه‌ها بوده و افراد دغدغه‌مندی هستند. واقعیت این است که بسیاری از مشکلاتی که دانشجویان ما دارند مشکلات آموزشی است و بی‌عدالتی در این حوزه دانشجویان ما را رنج می‌دهد.

وی با ابراز تأسف از افزایش ظرفیت دانشجویان در سال جدید با بیان این که خیلی از مشکلات شفاف‌سازی نمی‌شود، گفت: در خصوص بحث سهمیه‌ها حتی من از افزایش  ۳۸ درصدی پذیرش دانشجو مطلع نشدم که این افزایش با توجه به نداشتن زیر ساخت‌ها، فشار مضاعفی را به ما وارد می‌کند. در بازدیدهایی که از دانشگاه‌ها داریم ما با خوابگاه‌هایی روبه روهستیم که در یک ظرفیت چهار نفره، هشت دانشجو را در دل خود جای داده است که این موضوع مشکلاتی را برای دانشجویان ایجاد می‌کند.

معاون وزیر بهداشت بیان داشت: دانشگاهی که برای ۹۰ نفر دانشجو ظرفیت کلاسی ندارد چگونه می‌خواهد با دانشجو ارتباط برقرار و کیفیت آموزش خود را حفظ کند؟!، این افزایش ظرفیت در حالی که زیر ساخت‌ها ایجاد نشده است به سود دانشجویان و کیفیت آموزش و ارائه خدمات نیست. ما عزیزانمان در شوراهای صنفی را باور داریم این عزیزان بازوان ما هستند و می‌توانند برای حل مشکلات راه حل ارایه دهند. در خصوص بسته‌های تحول آموزشی نیز این دانشجویان دغدغه‌مند می‌توانند در بازنگری و پیگیری امور مربوطه موفق عمل کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه درمدت حضور چندماهه خود در این معاونت تلاش کردیم  با ساماندهی صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت بخشی از اقدامات خود را معطوف به تعمیرات خوابگاه‌های دانشجویی و همچنین جذب منابع لازم برای به‌سازی محل اسکان دانشجویان کنیم، اظهار کرد: خوشبختانه علیرغم وضعیت نامساعد اقتصادی، توانستیم ۱۵۰ میلیارد تومان را از طریق هدفمندی یارانه‌ها، برای کمک به دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی تخصیص دهیم.

وی اظهار کرد: خوشبختانه مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومانی که از طریق هدفمندی یارانه‌ها جذب کرده‌ایم را جهت رفع مشکلات تغذیه‌ای و غذای دانشجویان به دانشگاه‌های علوم پزشکی اختصاص داده‌ایم و امیدواریم با تزریق این مبلغ، بخشی از کمبود بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی در این حوزه مرتفع شود.

لاری با اشاره به اینکه تاکنون ۱۲ سفر طی سه ماه گذشته در قالب بازدید از دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی به اتفاق هیات همراه داشته‌ایم، گفت: بدون شک این سفرها منشاء تحولات خوبی خواهد شد. دیدار با نمایندگان نهادهای دانشجویی و نشست با مسؤولان و اعضای هیات رئیسه دانشگاه، باعث می‌شود با مشکلات، مطالبات ونیازهای یک دانشگاه بیشتر آشنا شویم و این سفرها در مجموع برای ما دستاوردهای خوبی به همراه داشته است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه برای ساخت خوابگاه‌های دانشجویی در برخی از شهرها، مذاکراتی با بانک ملت برای ساخت هشت خوابگاه دانشجویی انجام شده و قراردادها بسته شده است، گفت: یکی دیگر از بانک‌های عامل ما بانک رفاه است که با مسؤولان این بانک نیز در حال مذاکره برای ساخت خوابگاه هستیم. همچنین درخصوص احداث خوابگاه دانشجویی با بانک توسعه تعاون نیز تعاملات رو به رشدی داشته‌ایم و امیدوارم با این مذاکرات، بتوانیم بخشی از مطالبات و نیازهای دانشجویان در موضوع اسکان و خوابگاه‌ها را مرتفع سازیم.

وی همچنین بر استفاده از ظرفیت خیرین و اعطای وام‌ها به دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی، تاکید کرد و گفت: در شرایط کنونی، واقعا پولی برای ساخت خوابگاه وجود ندارد و باید در این مسیر از ظرفیت خیرین و همچنین اعطای وام‌ها و تسهیلات کمک بگیریم. البته یکی از برنامه‌هایی که پیگیر آن هستیم، تکمیل و احداث ۲۱ خوابگاه استاندارد دانشجویی است که از زمان وزیرپیشین، این طرح در حال پیگیری است و خوشبختانه روند رو به رشدی داشته است.

لاری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در تبصره ۵ و ۹ بودجه و در بندهای مختلف آن، به لحاظ حمایت مالی، همیشه نامی از وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم از گذشته بوده اما وزارت بهداشت مورد غفلت قرار داشته  است، خاطرنشان کرد: با رایزنی‌های به عمل آمده تلاش کردیم که وزارت بهداشت را در این تبصره‌ها بگنجانیم تا در راستای توسعه فضاهای فرهنگی و ورزشی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی حرکت رو به رشدی داشته باشیم. ما به شدت از این موضوع دفاع خواهیم کرد و بدانید که ما در رأس معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارتخانه، در راستای رفع مطالبات و نیازهای شما دانشجویان، از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد و در مطالبات خود، همه این موارد را مطرح می‌کنیم.

وی اظهار کرد: در حوزه بودجه بحثی در خصوص دانشجویان انصرافی و استنکافی وجود داشت که تاکنون از این محل پولی در اختیار ما قرار نمی‌گرفت، دکتر حسینی مشاور بنده در این مسیر خیلی به ما کمک کردند و در حالی که سال قبل از حدود ۳۲ میلیارد تومانی که از این محل تامین شد، مبلغی در اختیار ما قرار نگرفت، اما امسال حدود ۱۸ میلیارد تومان از این محل تامین شده است که در پی تلاش‌های بسیاری که انجام شده، حدود هشت میلیارد تومان را توانستیم بازگردانیم و تلاش داریم تا ۱۰ میلیارد تومان باقی مانده را نیز به این حوزه تزریق کنیم تا بتوانیم از این طریق مشکلات دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه فرهنگی را حل کنیم و کمکی به حوزه‌های ورزشی و خوابگاهی داشته باشیم.

لاری با اشاره به خوشبین بودن خود نسبت به سفرهای استانی و بازدید از دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: قطعا این سفرها در آینده نزدیک، اثرات مثبت خود را برجای خواهد گذاشت.

معاون وزیر بهداشت افزود: ما سه ماه بعد از هر سفر به هر دانشگاهی، نماینده‌ای از وزارتخانه به دانشگاه مربوطه اعزام می‌کنیم تا ببینیم آیا تغییرات مثبت در حوزه‌های مختلف در سایه این سفر و برگزاری نشست با هیات رئیسه، اتفاق افتاده یا خیر. ضمن اینکه یک هفته بعد از هر سفر، گزارشی از مطالبات و سخنان شما نمایندگان نهادهای دانشجویی در قالب پیشنهادات، نقاط ضعف و قوت و انتقادات به صورت نامه توسط ستاد وزارتخانه برای ریاست دانشگاه ارسال خواهد شد که ما نسخه‌ای از آن را در اختیار یکی از نمایندگان نهادهای دانشجویی دانشگاه قرار خواهیم داد.

سخنران بعدی این نشست، مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت بود. مهندس خدابنده لو ضمن خیرمقدم به دبیران مرکزی شورای صنفی دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: خوشحال هستیم  که امروز نشست اعضای مرکزی شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی با حضور دکتر« علی اکبر حق دوست» معاون آموزشی وزارت بهداشت برگزار می‌شود و امیدوارم برگزاری این نشست، بازخوردهای مثبت و  دستاوردهای تأثیرگذاری در حوزه موضوعات رفاهی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور داشته باشد.

وی اظهار کرد: جا دارد، انتصاب دکتر حق‌دوست را به سمت معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تبریک بگویم و یقین دارم با آمدن ایشان، با  تعاملات خوبی که قطعا اعضای شورای صنفی با معاونت آموزشی برقرار خواهند کرد، خیلی از مطالبات و خواسته‌های دانشجویان در حوزه آموزشی مرتفع خواهد شد.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تلاش می‌شود نشست‌های اعضای شورای صنفی به صورت منظم و منسجم‌ در طول سال برگزار شود، اظهار کرد: بدون شک جلسات هم‌اندیشی و هم‌فکری با حضور شما اعضای شورای صنفی که انسان‌هایی مطالبه‌گر، دغدغه‌مند و دلسوز هستید، می‌تواند منشاء تحولات و تغییرات محسوسی در این زمینه باشد.

خدابنده‌لو همچنین بر لزوم تعامل مسؤولان و مدیران معاونت آموزشی وزارت بهداشت با دبیران و اعضای شوراهای صنفی دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی تأکید کرد و گفت: هنر ما این است که با دوستان شورای صنفی بتوانیم تعامل دوسویه و سازنده‌ای داشته باشیم. شورای صنفی به عنوان بازوی دانشجویی ما که برخاسته از رأی و نظر دانشجویان است، تلاش می‌کند در حوزه پیگیری مطالبات صنفی و رفاهی دانشجویان تلاش کند.

وی اظهار کرد: شورای صنفی بر اساس دستورالعملی که در آیین‌نامه دارند، وظیفه پیگری امور صنفی و رفاهی دانشجویان علوم پزشکی در حوزه‌های مختلف خوابگاه، تغذیه، آموزشی، پژوهشی، تربیت بدنی و... دارند.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در گذشته و بر اساس آیین‌نامه، یک شورای صنفی در سطح دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود داشت که پیگیر مطالبات دانشجویان بود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با برگزاری انتخابات و تشکیل شورای صنفی دانشجویان دستیاری و مقطع Phd، این گروه از دانشجویان نیز به صورت مستقل دارای شورای صنفی در دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند و خوشبختانه اعضای این شورا دو جلسه با «دکتر ایدنی؛ دبیر دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت و خانم دکتر جرجانی؛ دبیر دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی وزارت بهداشت» برگزار کردند که این نشست‌ها ثمرات خوبی داشته است.

گفتنی است پیش از سخنان معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، اعضای شورای مرکزی صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی به بیان نظرات، دیدگاه‌ها و مطالبات صنفی و رفاهی خود در زمینه‌های مختلف پرداختند.

ودود نوروزی دبیرکل شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ضمن تبریک به دلیل انتصاب دکتر علی‌اکبر حق‌دوست به سمت معاونت آموزشی وزارت بهداشت، گفت: خیلی خوشحال هستیم که در بدو انتصاب‌تان در سمت معاون آموزشی وزارتخانه، نشستی با شما  برگزار می‌کنیم و در قالب این نشست، خیلی از مشکلات و مطالبات دانشجویان در حوزه آموزشی مطرح می‌شود و امیدوارم این تعامل و ارتباط ما اعضای شورای صنفی با مسؤولان و مدیران ارشد معاونت آموزشی مستحکم و مستمر باشد.

وی اظهار کرد: بدون شک با توجه به سبقه و توانمندی‌های که در شما طی سال‌های گذشته در مجموعه وزارت بهداشت سراغ داریم، یقین داریم که با آمدن شما در راس معاونت آموزشی، خیلی از مطالبات ما دانشجویان در این حوزه رفع خواهد شد.

نوروزی با اشاره به عدم ارتباط و تعامل اعضای شورای صنفی با مسؤولان قبلی اظهار کرد: امیدوارم این نشست ماحصل و دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد و خیلی از مشکلات ما در حوزه آموزشی مرتفع گردد.

دبیرکل شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: افزایش غیرکارشناسی ظرفیت پذیرش دانشجویان بدون فراهم کردن زیرساخت‌ها موجب کاهش شدید سرانه‌های آموزشی، خوابگاهی، ورزشی و تعداد مشاوران شده است و نارضایتی شدید جامعه علوم پزشکی را به همراه داشته و زمینه‌ساز بحران‌های مختلفی در آینده‌ای نه چندان دور می‌شود. در نامه اخیر به وزیر بهداشت به خوبی در خصوص افزایش غیرکارشناسی ظرفیت پذیرش دانشجویان علوم پزشکی منظورمان را بیان کردیم و سعی کردیم از طریق مسؤولان وزارت بهداشت، نمایندگان مجلس و متولیان مربوطه که تصمیم‌گیران اصلی هستند، این موضوع را پیگیری کنیم و حتی در نامه به وزیر درخواست کردیم کمیته‌ای برای پیگیری این موضوع تشکیل شود

.

وی در خصوص بودجه رفاهی دانشجویان، نیز گفت: موضوع بودجه رفاهی هم از اهمیت خاصی در دانشگاه‌های علوم پزشکی برخوردار است و کمبود بودجه می‌تواند در خیلی از بخش‌ها از جمله اسکان، تغذیه، ورزش و سلامت‌روان تاثیر منفی بگذارد. باید شرایط طوری فراهم شود که بر اساس قانون اساسی، تمامی مطالبات و نیازهای دانشجویان فراهم شود. دانشگاه‌ها با توجه به تورم و شرایط سخت اقتصادی با مشکلات زیادی به خصوص در حوزه تغذیه مواجه هستند و کمبود بودجه رفاهی، می‌تواند مشکلات زیادی برای دانشگاه‌ها به بار آورد. با توجه به تورم و شرایط اقتصادی کشور، هزینه‌های اقلام اساسی در حوزه تعذیه به شدت افزایش یافته است اما وزارت بهداشت در این خصوص در تلاش است که با تامین اقلام اساسی بر مشکلات غلبه کند.

نوروزی گفت: در خصوص مشکلات خوابگاه‌ها نیز باید گفت بسیاری از خوابگاه‌های دانشجویی بر اساس آمارها، از لحاظ سرانه و جمعیت دانشجویی و همچنین مقاوم‌سازی و معماری، استاندارد نیستند و باید به لحاظ کمی و کیفی در راستای بهبود این خوابگاه‌ها اقدام شود. از طرفی در حالی که شاهد افزایش هزینه‌های زندگی دانشجویی در سال‌های اخیر بوده‌ایم، انواع وام‌های دانشجویی، هیچ گونه افزایشی نداشته و دانشجویان را با شرایط دشواری روبه رو ساخته است که در نامه به وزیر بر این موضوع نیز تاکید شد.

علی تیموری دبیر حوزه رفاهی شورای مرکزی صنفی دانشجویان وزارت بهداشت، نیز، گفت: یکی از مشکلاتی که باید به آن توجه کرد موضوع پرداخت کاردانشجویی به اعضای شورای صنفی دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی است که در این خصوص باید به لحاظ کمی و کیفی اقدامات لازم انجام شود.

وی با اشاره به بی‌کیفیت بودن برنجی که از سوی وزارت بهداشت در اختیار دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: خواهش می‌کنیم در خصوص تغییر برند برنج، تدابیری اندیشیده شود چرا که واقعا این نوع برنج هندی از کیفیت خوبی برخوردار نیست.

تیموری همچنین بر لزوم وجود آیین‌نامه ایاب و ذهاب برای دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: بدون شک باید این آیین‌نامه در دستور کار مسؤولان ستادی قرار گیرد و قطعا اگر آیین‌نامه‌ای مدون در خصوص ایاب و ذهاب دانشجویان باشد، خیلی از مشکلات در این زمینه به خودی خود مرتفع می‌شود.

وی همچنین خواستار تخصیص بودجه‌ای برای احداث سالن ورزشی برای خوابگاه دختران دانشگاه علوم پزشکی بابل شد و گفت: در سفر اخیر به بابل، یکی از مطالبات دانشجویان این دانشگاه، نبود سالن ورزشی برای خوابگاه دخترانه این دانشگاه بود و همچنین لزوم احداث سلف سرویس مرکزی که من خواهش می‌کنم در صدد رفع مشکلات این دانشجویان تلاش شود. همچنین به دانشجویان علوم پزشکی اراک در  روزهای پنجشنبه شام داده نمی‌شود و این مساله یکی از مطالبات دانشجویان این دانشگاه است. همچنین دانشجویان زابلی به تک‌منو بودن نهار و شام این دانشگاه معترض هستند که این موضوع نیز می‌تواند در اولویت مسؤولان معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در حوزه صنفی و رفاهی باشد.

همچنین در ادامه آرمین سعیدی سوق دبیر کارگروه آموزش و پژوهش شورای صنفی دانشجویان علوم پزشکی و دیگر اعضای شورای مرکزی صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی به ارائه سخن پرداختند.

لزوم درخواست جلسات شورای صنفی هر دانشگاه با معاون آموزشی دانشگاه مربوطه، بررسی و پیگیری مطالبات دانشجویان در موضوع حقوق اینترشیپی پرستاری، درخواست تعویق تاریخ آزمون پره انترنی از ۸ اسفندماه به ۱۵ اسفندماه، لزوم پیگیری حقوق اینترنی دانشجویان بین‌الملل پزشکی و دندان‌پزشکی، تک مرجعی شدن منبع طرح سؤالات علوم پایه پزشکی و دندان‌پزشکی، ضرورت اعزام تیم کارشناس آموزشی به دانشگاه علوم پزشکی جهرم و لارستان جهت رفع مشکلات آموزشی، حذف پروپوزال دانشجویان رشته پزشکی، دندان و داروسازی، موضوع «پیام آوران بهداشت» و حل مشکلات صنفی این افراد و همچنین لزوم حل مشکلات مربوط به پزشکان تعهد به خدمت و ... از دیگر مسائلی بود که توسط حاضرین در حضور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت مطرح شد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.