یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵

اضطراب و استرس امتحان  

12

اضطراب امتحان نوعی خود اشتغالی ذهنی است که خود کم انگاری و تردید در مورد توانایی های فرد را به همراه دارد و اغلب باعث ارزیابی منفی و عدم تمرکز حواس و واکنش های جسمانی نامطلوب می شود. در مقاله زیر با راهکارهای کاهش اضطراب و استرس امتحان بیشتر آشنا شوید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مفدا کرمانشاه، شب های امتحانات دانشجویی فرا رسیده است و اضطراب آن روزها گریبان گیر بیش از یک و نیم میلیون دانشجوی کشور است. اگر از هر دانشجویی که پشت نیمکت های دانشگاه نشسته بپرسی پر هول و هراس ترین شب های زندگیت کدام شب بوده است به احتمال نود درصد شب های امتحان و کنکور یادش می آید. 

دانشجو از استرس روزهای امتحان گله می کند اما این استرس چگونه کاهش پیدا می کند.

 علائم اضطراب

عصبی بودن، آرام و قرار نداشتن، احساس خستگی، سرگیجه،‌ تکرر ادرار، افزایش ضربان قلب، بی حالی، تنگی نفس، تعریق، ‌لرزش،‌ بیخوابی، دلهره، ‌سردرد، بی اشتهایی ودلشوره می باشد.

 
روش های پیشگیری از استرس و اضطراب

دانشجویان نباید یادگیری تمام مفاهیم درسی را به شب امتحان موکول کنند، بلکه باید سعی کنند هر درسی در زمان خود و در فرصت مناسب مطالعه کنند تا در شب های امتحان با خیالی آسوده فقط به مرور درس ها بپردازند. از یادگیری دروس به صورت فشرده اجتناب کنند.
 

چند راهکار جهت بهبود اضطراب

هم صحبتی با شخص مورد اعتماد (مشاور ) روش های ایجاد تمرکز، استراحت در یک اتاق تاریک، حمام گرفتن طولانی،  ورزش های تنفس عمیق، حساسیت زدایی و آرام سازی

ایجاد آمادگی قبل از امتحانات

در ساعات معینی درس بخوانید. چند ساعت متوالی درس خواندن خسته کننده است و سبب کاهش یادگیری می گردد. بعد از پایان هر ساعت  به مدت 5 تا 10 دقیقه استراحت کنید. سعی نمایید اوقات خود را به زمان کار و زمان مطالعه تقسیم کرده و مطابق برنامه تنظیم شده پیش بروید.

سرعت مطالعه خود را کاهش داده و مطالب را چندین بار بخوانید.

سبک یادگیری خود را پیدا کنید.

دعا و نیایش، تمرکز فکر، ورزش هایی که موجب تقویت روح می شوند، انواع ورزش های بدنی، پرداختن به فعالیت های هنری و... در ایجاد آرامش و اعتماد موثر است.

خلاصه نویسی را تمرین کنید. خلاصه کردن مطالب بهترین روش یادگیری است. با این روش شما صرفاً  متوجه نکات مهم درس می شوید.

قبل از امتحان لازم است بدانید که از چه وسایلی و کتاب هایی مجازید در جلسه امتحان استفاده کنید، بنابراین آنها را از پیش آماده نمایید.

شب قبل از امتحان استراحت کافی داشته باشید و قبل از شروع امتحان در حوزه حضور داشته باشید.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.