سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵

مسئول بسیج دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

پرورش تک بعدی از مهم‌ترین آفت‌های گریبان‌گیر دانشجویان علوم پزشکی است

مسئول بسیج دانشگاه علومپزشکی قزوین

مسئول بسیج دانشگاه علوم پزشکی قزوین ضمن تشریح وضعیت فرهنگی – سیاسی دانشگاه گفت: وجود سیستم آموزشی که صبح تا شب دانشجو را تنها درگیر درس کرده و سبب فشار نامعقول وارده بر او می‌شود، باعث شده دانشجویی که از چند سال قبل از کنکور فقط درگیر درس بوده است؛ تا پایان تحصیل دانشجویی نیز فرصت رسیدگی به سایر ابعاد انسانی را پیدا نکند و یک‌بعدی پرورش پیدا کنند.

به گزارش مفدا قزوین، مشروح گفتگوی خبرنگار مفدا با "حسین پاداش" مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قزوین را با هم می‌خوانیم:

مفدا قزوین: چه چیزی باعث راکد شدن فضای فرهنگی- سیاسی دانشگاه می‌شود؟

در دانشگاه‌های وزارت علوم اغلب رییس دانشگاه تنها وظیفه مدیریت دانشگاه را بر عهده دارد اما در دانشگاه‌های وزارت بهداشت رییس دانشگاه مسئولیت کل مجموعه بهداشت و درمان را نیز بر عهده و دغدغه‌های زیادی دارد، به دلیل حجم کاری بسیار زیاد مجموعه درمان و بهداشت زمان کمی برای دانشگاه‌داری می‌ماند و طبعاً دانشگاه هم فضای راکد و ساکتی پیدا می‌کند.

مفدا قزوین: در این میان نقش اساتید چیست؟

از سوی دیگر اساتید نیز در این سیستم همین مدل تربیت شده اند و به‌نوعی درگیر سبک آموزش محور هستند، درواقع این سیستم افرادی را به‌عنوان استاد و مدیر انتخاب می‌کند که به بعد درسی بیشتر توجه داشتند و اولویت انتخاب پایه علمی بالا هست، طبیعی است که فرد فرصت پرورش سایر ابعاد فرهنگی و سیاسی را پیدا نمی‌کند.

مفدا قزوین: جدا از اشکالات سیستم خود دانشجوها چقدر در این کاستی‌ها دخیل هستند؟

انتظار سیستم از دانشجو طبیعتاً بر دیدگاه دانشجو نیز تأثیرگذار است؛ برخلاف سایر دانشگاه‌ها در دانشگاه علوم پزشکی نگاه به فعالین فرهنگی، سیاسی نگاه مثبتی نیست و تمایل به سمت افراد درس محور است، در کنار این کم‌کاری دانشجویان نیز خیلی پیگیر این امور نیستند و کوتاهی کردند.

مفدا قزوین: چرا دانشجویان علوم پزشکی تمایل کمتری به فعالیت غیرعلمی دارند؟

دانشجویان علوم پزشکی به سبب آینده شغلی دغدغه کمتری دارند و ترجیح می‌دهند به حیطه تخصصی شغلی خودشان بپردازند؛ با توجه به آینده شغلی مناسب دانشجویان دغدغه اقتصادی و سیاسی کمتری دارند؛ از طرفی اخیراً فرزندان خانواده‌های متمکن بیشتر وارد این رشته‌ها شده اند و این قشر طبعاً خیلی دغدغه سیاسی و اقتصادی ندارند و درگیر این نوع جنبش‌ها نمی‌شوند ودغدغه اجتماعی کمتری دارند، دانشجوهای سیستم پزشکی آن قدر درگیر درس هستند که شاید حتی فرصت نهار خوردن و یا اعتراض به کیفیت غذا را هم ندارند؛ در قسمتی از دوران تحصیل نیز به‌عنوان کارمند وارد سیستم می‌شوند بنابراین فرصت رسیدگی به سایر ابعاد زندگی وجود ندارد.

مفدا قزوین: این مجموعه و این دیدگاه چه تأثیری در جامعه می‌گذارد؟

مردم پزشکان را قشر فرهیخته اخلاق مدار می‌دانند، این قشر ارج ‌و قرب بالایی نزد مردم دارد و اظهارنظر آن‌ها در هر زمینه‌ای توسط مردم پذیرفته‌شده است؛ بنابراین این لزوم ایجاد می‌شود که کنار بعد علمی که بسیار مهم است ابعاد دیگر نیز رشد کند اکثراً ما متخصصین خوب و یک‌بعدی تحویل جامعه داده‌ایم.

مفدا قزوین: فضای فرهنگی -سیاسی دانشگاه علوم پزشکی قزوین رو چگونه ارزیابی می‌کنید؟

درمجموع چند کانون داریم که خیلی فعال نیستند، تشکل بسیج نیز تنها تشکل سیاسی دانشگاه است و در کنار آن تشکل شورای صنفی وجود دارد که مربوط به امور دانشجویی می‌شود؛ اما در این موارد هم دانشجوها خیلی پیگیر و مطالبه گر نیستند و تقریباً این فعالیت‌ها خیلی محدود است و اعضای فعال نیز بسیار کم هستند.

جهان‌بینی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی نهادینه‌شده غلط و یک‌بعدی است چراکه فقط به بعد بهداشت و سلامت توجه شده اما به‌سلامت روحی و اخلاقی دانشجوها پرداخته نشده است و فضای آموزشی هم به‌طور ناخودآگاه استرس کاذبی ایجاد کرده که این استرس عادی و طبیعی جلوه داده می‌شود.

مفدا قزوین: در مدت فعالیت در بسیج چه برنامه‌هایی اجرا کردید؟

ما ناامید نیستم و تلاش می‌کنیم اما واقعیت‌های موجود را نمی‌شود نادیده گرفت؛ باید قبول کنیم که در فضای دانشجویی مکالمات و مباحثات صورت می‌گیرد و باید تفکر و اندیشیدن رو پرورش بدهیم، یکی از مهم‌ترین این مباحث کتاب خواندن است و بعد از مطالعه کتاب نیازمند گفتگو و هضم مطالب هستیم.

مفدا قزوین: کتاب‌خوانی چه تأثیری می‌گذارد؟

ما با کتاب‌خوانی و پرورش فرهنگ کتاب شروع کردیم و سپس به سمت برگزاری کرسی آزاداندیشی رفتیم چراکه دانشجویان در سیستم آموزشی شنونده محض هستند و درس‌ها نیاز به مباحثه ندارند بنابراین نیاز است که خارج از فضای آموزشی نحوه بروز و صحبت کردن به دانشجوها آموزش داده شود درواقع نیاز داریم که دانشجویان به اصول فن بیان و تکنیک‌های گفتگو مسلح شوند، ما تلاش داریم به سایر ابعاد انسانی دانشجوها بپردازیم و امیدواریم بتوانیم در این مسیر کمی تأثیرگذار باشیم.

مفدا قزوین: برای تغییر جو دانشگاه چه‌ کارهایی می‌شود انجام داد؟

فضای دانشگاه علوم پزشکی دریای متلاطمی است و نیاز به تغییرات اساسی دارد که در کوتاه‌مدت شدنی نیست، البته این مشکل شاید در کل جامعه حاکم باشد اما در این مجموعه حادتر است، می‌توانیم به سمت اصلاح برویم مثلاً در این سیستم اساتیدی داریم که فرهیخته و الگو هستند می‌توانیم از این اساتید برای ارتباط خارج از کلاس با دانشجویان در قالب کرسی‌ها استفاده کنیم تا کنار این الگوها دانشجویان نیز وارد سایر ابعاد زندگی شوند.

مفدا قزوین: و سخن آخر؟

امیدواریم سیستم از سمت جامعه صرفاً متخصص به سمت جامعه متخصص اخلاق مدار پیش برود و برای تعالی روحی و فکری دانشجویان آموزش‌های جانبی در نظر گرفته شود، باید حرکت به سمت رشد چندبعدی دانشجویان باشد تا بلوغ اجتماعی و فکری را کنار هم داشته باشند؛ نیاز داریم همه دست‌به‌دست هم دهیم و به تعالی ابعاد انسانی در کنار بعد علمی بپردازیم، لازم است که همه افراد دغدغه‌مند تلاش کنند، شاید نتوانیم دنیا را آباد کنیم اما گوشه‌ای که در اختیار خودمان است را می‌توانیم تغییر بدهیم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.