سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷

به قلم سارا آقایی:

صبر کنید...!

6d7f597f-9796-4668-ae7e-ee7ed1f9b5e5.jpg

 صبر یعنی مقاومت در برابر سختی‌ها و از دست ندادن تاب و قرار. صبر، نیرویی است کنشگر و پویا که انسان را در برابر آن‌چه ناخوشایند است، توانمند می‌کند. هر مشکل و مصیبتی، به تناسب ناخوشایندی‌اش، روح و روان انسان را در تنگنا قرار می‌دهد و موجب بروز فشار روانی می‌گردد.

اگر فرد، در برابر این گونه پدیده‌ها، توانمند و مقاوم نباشد، عنان اختیار و تعادل خویش را از کف می‌دهد و به رفتارهایی دست می زند که نه تنها به حل مشکل کمک نمی‌کند، بلکه بر اندازه رنج و درد آن نیز می‌افزاید.

محاصره‌ی افکار:

یکی از شکل‌های کنترل خود که در روان‌شناسی بسیار مذمت می‌شود، سرکوب افکار و اندیشه‌هاست که اتفاقا هر چقدر سعی ‌کنیم راجع به چیزی فکر نکنیم، آن مساله بیشتر از قبل ما را در محاصره‌ی خود قرار می‌دهد. راهکار دیگر به جای سرکوب افکار این است که ما بتوانیم در آن لحظه با توجه به قدرت اختیار و اراده، آن افکار را بپذیریم و در عین حال انتخاب کنیم که روی آن‌ها ماندگار نباشیم. البته این کار در عمل سخت است و در گفتن آسان.


برخی آثار مثبت صبر در سلامت روانی :

_ موفقیت:
 موفقیت در زندگی فردی و اجتماعی بدون شکیبایی و استقامت در راه هدف قابل تحقق نیست. پیامبر اکرم می‌فرمایند: «با صبر، انتظار گشایش می‌رود و کسی که پیوسته دری را بکوبد، عاقبت آن در به رویش باز می‌شود». 

_ حفظ تعادل روانی:
 انسان در زندگی اجتماعی و در برخورد با دیگران، نیازمند صبر و شکیبایی است. گاهی فرد بعد از حادثه‌ای، تا مدتی احساس افسردگی و نگرانی می‌کند و کارکرد روانی‌اش تضعیف می‌شود و گاهی نیز دچار آسیب‌های جسمی، مانند زخم معده و سردردهای تنشی خواهد شد. 

ویژگی‌های افراد صبور:

افراد صبور کسانی‌اند که علاوه بر توانمندی در تحمّل این سختی‌ها، از مهارت‌های لازم برای گذر از بحران نیز برخوردارند. چرا که صبر فقط به معنای درون ریزی غم‌ها و اندوه‌ها نیست؛ صبر، به معنای محبوس کردن دردها در سینه و سد کردن راه بروز آنها نیست. بلکه صبر یعنی مقاومت در برابر ضربه های حوادث و مهارت در کاهش و به حداقل رساندن فشارهای روانی حاصل از آن‌ها، به منظور یافتن راه مقابله صحیح و منطقی با آنها.
از ویژگی‌های فرد صبور این است که نه به جنگ بی‌حاصل با سختی‌ها برمی خیزد و نه در برابر آن‌ها زمین‌گیر می‌شود؛ بلکه با مقاومت و بردباری، واقعیت‌ها را می‌پذیرد و با جستجوی یک راه حل منطقی، به مدیریت موقعیت ناخوشایند می‌پردازد.

چگونه مهارت صبور بودن را در خود تقویت کنیم؟

_ بپذیرید:
مطمئن باشید که خیلی چیزها در زندگی دست ما نیستند و نمی توانیم زمانشان را جلو و یا عقب بیندازیم. در این موارد باید این نکته را به خودتان یادآور شوید و بیش از حد به آنالیز و تجزیه تحلیل این موقعیت‌ها نپردازید.

_ هدف را به خود یادآوری کنید:
حتما برای صبر و بردباری خود یک دلیل داشته باشید تا انگیزه شما شود و بتوانید در مسیر افزایش صبر، پیشرفت بیشتری داشته باشید.

_ مدیتیشن و خودآگاهی:
 خود آگاهی یک مهارت ذهنی است که به معنی توجه به خود در هر لحظه و آگاهی نسبت به احساسات و افکار می‌باشد. مدیتیشن نیز به شما طرز صحیح نفس کشیدن، ریلکس کردن بدن ، فکر کردن به جوانب مثبت زندگی را آموزش می‌دهد.


_ به خودتان افتخار کنید:
اگر موفق شده‌اید که با صبر و بردباری خود کاری را پیش ببرید و یک مهارت جدید بیاموزید ، حتما به خودتان افتخار کنید و یک پاداش و هدیه را نیز برای خود در نظر بگیرید تا انگیزه شما افزایش یابد.


_ هدف کلی را ببینید:

اگر زمانی را برای تمدید کارت عابر بانک خود در بانک به انتظار ایستاده اید نباید رنجیده شوید، چرا که کاری که هر ۴ سال یکبار انجام می‌شود تا از خدمات بانک برای  ۴ سال بهره بگیرید، پس قطعا ارزش یک ساعت انتظار را دارد و معامله بدی نیست. سعی کنید همیشه نگاهتان به چشم انداز آینده باشد.

سارا آقایی /  مفدا لرستان

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.