شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰

در گفت گو با رئیس اداره تغذیه علوم پزشکی بوشهر؛

تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه سالم /رعایت تنوع و تعادل در شرایط کرونا

خالدی بوشهر

رئیس اداره تغذیه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در برنامه غذایی روزانه دو اصل تعادل و تنوع باید رعایت شود. تعادل به معنای مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی مورد نیاز برای حفظ سلامتی بدن و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در ۶ گروه اصلی قرار دارند.

 رئیس اداره تغذیه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص بالا بردن سطح ایمنی بدن از راه تغذیه سالم به مفدا بوشهر گفت:در برنامه غذایی روزانه دو اصل تعادل و تنوع رعایت شود. تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی مورد نیاز برای حفظ سلامتی بدن است. تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در ۶ گروه اصلی غذایی(نان و غلات،میوه ها ، سبزی ها ،لبنیات ،گوشت و تخم مرغ حبوبات و مغزها) قرار دارند.

اسماء خالدی در ادامه افزود: مواد غذایی در هر گروه غذایی دارای ارزش غذایی نسبتا یکسانی هستند و می توان از یکی بجای دیگری استفاده کرد به‌عنوان مثال می توان از ماست به جای شیر استفاده کرد.

وی با اشار به لزوم بالا بردن سطح ایمنی بدن جهت مقابله با بیماری‌ها گفت: به منظور افزایش سطح ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی ویتامین C  شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی خوردن، انواع کلم، گل کلم، گوجه فرنگی، جوانه های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات (لیمو ترش ، لیموشیرین، کیوی،نارنگی...) استفاده کرد.

خالدی همچنین افزود: با توجه به اینکه پیاز خام حاوی ویتامین C بوده، می توان روزانه همراه غذا استفاده شود. همچنین شغلم نیز حاوی ویتامین C بوده که در تهیه سوپ و آش می توتن استفاده کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به نقش ویتامین های A و E در تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی ویتامین A  مثل انواع سبزی ها و میوه های زرد و نارنجی مانند هویج ،کدو حلوایی، موز،انواع مرکبات، زرده تخم مرغ ، شیر و لبنیات و منابع غذایی ویتامین E مانند مغزها و روغن کانولا، آفتابگردان، ذرت  استفاده شود.

رئیس اداره تغذیه با تاکید بر نخوردن غذاهای فست فودی در خصوص غذاهای ناسالم و مضر گفت: از خوردن غذاهای شور و چرب مانند انواع تنقلات شور، انواع کنسروها و انواع سوسیس و کالباس بدلیل تحریک سیستم ایمنی بدن تا حد ممکن باید خودداری شود.

خالدی خاطر نشان کرد: روزانه می توان با استفاده از منابع غذایی ویتامین دی مانند انواع ماهی های چرب و لبنیات و زرده تخم مرغ به افزایش سطح ایمنی بدن کمک نمود. همچنین جهت تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی حاوی آهن و روی مثل گوشت قرمز، ماهی، مرغ ، تخم مرغ، انواع سبزی‌ها و حبوبات، میوه‌های خشک و غلات کامل استفاده شود.

این مقام مسئول افزود:‌در برنامه روزانه باید از منابع غذایی ویتامین های گروه B مانند انواع سبزی‌های برگ سبز، میوه‌ها،شیر و لبنیات، انواع گوشت‌ها، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوباتی مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه، ماش، مغزها استفاده شود.

خالدی همچنین بر لزوم مصرف ۶-۸ لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات به صورت روزانه  جهت کمک به افزایش ایمنی بدن تاکید کرد.

وی در ادامه اظهار داشت:‌ با توجه به نقش مهم ویتامین D در عملکرد سیستم ایمنی و برخلاف باورهای عموم، بخش عمده ای از ویتامین D ما از محیط پیرامون تامین می شود نه از راه خوراکی بنابرین در شرایط فعلی که بخش عمده ای از جامعه در محیط های بسته حضور دارند، نوع پوشش اجتماعی و همچنین آلودگی هوا مصرف مکملهای ویتامین D برای تمام اعضای جامعه توصیه می شود که پس از مشورت با منخصصین میزان مورد نیاز خود را استفاده کنند.

رئیس اداره تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پایان تصریح کرد:‌ رژیم های غذایی سخت در شرایط کرونا به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، چرا که می‌تواند کیفیت تغذیه و مواد دریافتی شما را بهم زند و هنگام بیماری مشکل ساز شود، اما افرادی که اضافه وزن دارند، که خود یک فاکتور خطر محسوب می شود باید رژیم های لاغری استاندارد تحت نظارت مستقیم متخصص تغذیه بگیرند تا هم وزن‌شان از محدوده خطر خارج شده هم تغذیه سالمی داشته باشند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.