پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰

دانش آموخته رشته بهداشت موادغذایی در مقطع PhD دانشگاه علوم پزشکی کردستان؛

بزرگترین سپر ایمنی در مقابل بسیاری از بیماریها داشتن تغذیه سالم است

تقویت سیستم ایمنی با مصرف مناسب پروتئین ها، ویتامین ها و موادمعدنی

تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف انواع پروتئین/بزرگترین سپر ایمنی در مقابل بسیاری از بیماریها داشتن تغذیه سالم است

شادیه محمدی دانش آموخته رشته بهداشت موادغذایی در مقطع PhD دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: باتوجه به اینکه تاکنون درمان خاص و واکسنی که در دسترس عموم مردم باشد ، برای کرونا وجود ندارد و به شدت هم واگیر است چاره ای جز پیشگیری از آن با رعایت پروتکل های بهداشتی و تقویت سیستم ایمنی بدن وجود ندارد و اصلی ترین راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن هم داشتن تغذیه مناسب است.

بیش از یکسال است از جهانی شدن شیوع ویروس کووید ۱۹ می گذرد و تاکنون راه‌های زیادی برای درمان و کاهش شیوع این بیماری در جهان آزمایش شده است.اما بهترین راه حل عدم ابتلا به ویروس،تقویت سیستم ایمنی بدن در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی گزارش شده است.
از این رو مفدا کردستان با شادیه محمدی دانش آموخته رشته بهداشت موادغذایی در مقطع PhD دانشگاه علوم پزشکی کردستان در مورد تغذیه دوران کرونا و تقویت سیستم ایمنی بدن انجام داده است که در ادامه شرح این گفتگو را خواهید خواند.
در ابتدا خود را معرفی کنید؟
شادیه محمدی متولد سال ۱۳۶۵ شهر سنندج، فارغ التحصیل رشته بهداشت موادغذایی در مقطع PhD هستم. حدود ۴ سال است بعنوان عضو هیات علمی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان فعالیت دارم.
تغذیه سالم و دریافت کافی مواد مغذی در کاهش ابتلا به بیماری کرونا چه نقشی دارد؟
 داشتن زندگی سالم، نیازمند تغذیه سالم است.چرا که تغذیه سالم ارتباط موثری با سلامتی انسان دارد و هر چیزی که با سلامتی انسان ارتباط داشته باشد دارای اهمیت است. تغذیه سالم به معنی پیروی از یک الگوی غذایی صحیح است و یک الگوی غذایی صحیح باید متعادل، متنوع، متناسب و کافی باشد. و همچنین تغذیه سالم از لحاظ تامین موادمغذی مورد نیاز بدن از گروه ماکرونوترینت ها و از گروه میکرونوترینت ها،کنترل و پیشگیری از بیماری ها دارای اهمیت است. همچنین کرونا ویروس یک ویروس زیٔونوز و عامل بیماری پنومونی عفونی است که در ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰ سازمان جهانی بهداشت )WHO( آن را به عنوان یک همه گیری جهانی(پاندمی) اعلام کرد. باتوجه به اینکه تاکنون درمان خاص و واکسنی که در دسترس عموم مردم باشد ، برای آن وجود ندارد و به شدت هم واگیر است چاره ای جز پیشگیری از آن با رعایت پروتکل های بهداشتی و تقویت سیستم ایمنی بدن وجود ندارد و اصلی ترین راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن هم داشتن تغذیه مناسب است.
آیا ماده غذایی وجود دارد که مصرف آن بر روی ویروس کرونا موثر باشد؟
تاکنون تاثیر مستقیم هیچ ماده غذایی بر روی ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ به اثبات نرسیده است و اگر توصیه های از طرف پزشکان و متخصصان در این رابطه ارایٔه می شود، صرفا در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن است.همچنی روزانه حجم بالایی از اطلاعات از طریق فضای مجازی منتشرمی شود وهیچ مبنای علمی و موثقی ندارند، بنابراین توصیه می شود این رویدادها طریق از منابع معتبر دنبال شود.
در دوران کرونا برای حفظ سلامتی افراد و با بردن قوای سیستم ایمنی بدن چه رژیم های غذایی را پیشنهاد می کنید؟
 تمام کمبودهای غذایی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند اما اصلی ترین ماده غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف پروتیٔین است. چرا که ایمنوگلوبولین ها پروتیٔینی هستند و در بحث مبارزه با عوامل بیماری زا در بدن نقش اساسی ایفا می کنند.ومقدار پروتیٔین مورد نیاز روزانه در بالغین ۰.۸ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است.وبرای دریافت پروتیٔین ها ترکیبی از پرویٔتین های حیوانی و گیاهی توصیه می شود که شامل انواع گوشت ها ، تخم مرغ ، لبنیات ، حبوبات، سویا، کینوا، انواع مغزها. به جز پروتیٔین ها ویتامین ها و موادمعدنی نیز در تقویت سیستم ایمنی بسیار تاثیرگذارند.
بهترین شیوه برای مصرف ویتامین هایD و C در زمان شیوع ویروس کروناچگونه است و مقدار مصرف بهینه آنها به چه صورتی است؟
برای تقویت سیستم ایمنی ۳ویتامین A- C –D و مینرال های آهن و زینک( روی) نقش بسیار کلیدی دارند.طبق آخرین دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت هیچ توصیه ای مبنی برای دریافت این ویتامین ها و موادمعدنی بصورت مکمل ( شکل دارویی) وجود ندارد و افراد باید آنها را از طریق مصرف موادغذایی دریافت کنند و یا افرادی که کمبود این مواد را داشته باشد و تحت نظر پزشک هستند  و یا برای مدت محدود از آنهااستفاده نمایند.همچنین این منابع غذایی در ویتامین های گروه A ( هویج، کدو حلوایی، زرده تخم مرغ و..)و ویتامین C ( مرکبات، کیوی، فلفل دلمه ای و..)و ویتامین D (نور آفتاب، ماهی، زرده تخم مرغ، لبنیات غنی شده و...) و در مورد ویتامین D باتوجه به آمار نسبتا بالای کمبود، مصرف مکمل آن مطابق پروتکل وزارت بهداشت توصیه می شود.( برای بالغین هر ماه یک عدد پرل ۵۰۰۰۰ IU).همچنین ضرورت دارد برای تامین بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مصرف روزانه ۳ واحد سبزی( بجز سبزی های نشاسته ای) و ۲ واحد میوه مصرف شود.و برای کمبود مواد معدنی آهن و روی( Zinc) که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. منابع غذایی مانند  آهن(انواع گوشت، اسفناج، جعفری ، عدس و...)،منبع روی(روی در تمام مواد غذایی حیوانی و گیاهی که منبع خوب پروتیٔین باشند وجود دارد) ومنابع عالی آن در انواع گوشت ها، حبوبات و ....تامین شود.
در زمان شیوع ویروس کرونا مصرف چه مواد غذایی توصیه نمی شود و باید مصرف آنها را به حداقل رساند؟
توصیه می شود در زمان شیوع ویروس کرونا مصرف فست فودها، غذاهای پرچرب، سرخ کردنی، شور و فرآوری شده، شیرینیجات و دارای رنگ های صنعتی به حداقل میزان ممکن رساند چرا که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند.و بهتربن روش پخت مواد غذایی به صورت بخارپز باشد. همچنین با پخت کامل موادغذایی و اجتناب از مصرف تخم مرغ بصورت عسلی،نیم بند،استیک های نیم پز و آبدار پرهیز شود و مصرف کباب با قطعات ضخیم که مغز پخت نشده اند جلوگیری شود.
چه توصیه غذایی برای افراد مبتلا به کرونا دارید؟
در مورد افراد مبتلا به کرونا، مشکلاتی مانند کاهش اشتها و سوء هاضمه وجود دارد بنابراین توصیه می شود این افراد با افزایش تعداد وعده های غذایی با حجم کم،مصرف آبمیوه های تازه و طبیعی،استفاده از سوپ های گرم و مقوی،مصرف موز بعد از وعده های غذایی،کاهش موقتی مصرف شیر و حبوبات واستفاده از ترکیباتی مانند زنجبیل، دارچین، ب کمپلکس و زینک توصیه می شود.
چه توصیه ای به مردم درباره عادات و رژیم های غذایی دارید؟
مردم با افزایش سواد تغذیه ای  و داشتن یک برنامه غذایی سالم سلامتی خود و خانواده را می توانند تضمین کنند،زیرا بزرگترین سپر ایمنی در مقابل بسیاری از بیماریها داشتن تغذیه سالم است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.