سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶

آیت‌الله قائم مقامی در همایش کشوری شوراهای انضباطی مطرح کرد:

اخلاق در اسلام بر مبنای معرفت عملی بنا شده است

سید محمد قائم مقامی

آیت الله سید محمد قائم مقامی استاد اخلاق در همایش دبیران شورای انضباطی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به تعریف اخلاق از دیدگاه اسلام و تقاوتهای آن از دید و نگاه اسلام و دنیای غرب اشاره کرد.

به گزارش مفدا، آیت الله سید محمد قائم مقامی امروز سه‌شنبه دوم خردادماه در همایش دبیران شوراهای انضباطی دانشگاه‌های علوم پزشکی که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، به برگزاری انتخابات باشکوه ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره کرد و گفت: این انتخابات باشکوه و چشمگیر بدون شک نمایش مجدد مشروعیت ظاهری و باطنی نظام مقدس جمهوری اسلامی بودکه جا دارد به واسطه حضور مردم در این انتخابات، به همه ملت ایران تبریک عرض کنم.امیدوارم دولت دوازدهم که توانست رای اعتماد خوبی از مردم کسب کند پاسدار اعتماد مردم باشد.

وی به تشریح و تعریف مساله اخلاق و نقش کلیدی آن در مسیر حرکت انسان‌ها و رسیدن به سعادت اشاره کرد و گفت: اخلاق از دید و نگاه اسلام تفاوت‌های آشکاری با اخلاق در دنیای غرب دارد هر چند  اخلاق در هر دو فضای حاکمیتی اسلام و غرب مطرح است اما تفاوت‌های مبنایی بین اخلاق در جهان اسلام  و اخلاق در دنیای غرب وجود دارد.

قائم مقامی به دو مقوله معرفت علم و شناخت و همچنین مقوله اخلاق، رفتار و عمل اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی که در دنیای غرب با آن مواجه هستند این است  که در دنیای غرب در مقوله سیاست ، افراد سیاستمدار قائل به اخلاق نیستند به گونه‌ای که اخلاق و سیاست را دو مقوله جدای از هم می‌دانند و معتقدند که لزومی ندارد یک سیاستمدار معتقد به اخلاق و ارزش‌ها باشد که همین امر برای آنها خطراتی به همراه دارد اما از منظر اسلام این گونه نیست و میان اخلاق، کردار و ارزشها و باید و نبایدها و سیاست یک ارتباط تنگاتنگ و منطقی وجود دارد.

این استاد اخلاق با اشاره به تقسیم بندی معرفت به دو بخش معرفت نظری وعملی گفت: معرفت به دو بخش اصلی معرفت قبل از عمل، رفتار و کردار و معرفت بعد از عمل تقسیم می‌شود که این دو باید در کنار یکدیگر قرار گیرند تا انسان‌ها به شناخت کافی و معرفت لازم دست یابند  و معرفت عملی زمانی محقق می شود که انسان در سایه شناخت و معرفت، کار، عمل و حرکتی کرده باشد.

قائم مقامی به فرایند معرفت و فهم اشاره کرد و گفت: فرآیند معرفت فرآیندی است که به طور مستقیم در اختیار انسان‌ها نیست و خود انسان نمی‌تواند آن را اختراع کند. 

وی گفت: باید ببینیم معرفت چه زمانی عملی می شود چرا که گفته اند عمل شما منجر به معرفت می شود و آن چیزی راکه می دانستید برای تان مشهود می شود.

این استاد اخلاق ادامه داد:‌ آن‌چیزی که در دنیای کنونی در جهان غرب مشکل بزرگی است، نداشتن همان معرفت است البته دانش تئوری دارند اما معرفت و جهان بینی درستی ندارند. همچنین به انقلاب اسلامی اشاره می کنم که غربی ها هنوز نتوانسته اند درک کنند . آمریکا هنوز حاضر نیست که دست از توهم بردارد هنوز خیال می‌کند جهان تغییر نکرده و نظام جدیدی باانقلاب اسلامی درجهان شکل نگرفته است.

قائم مقامی تصریح کرد: در مقام معرفت انسان به محض اینکه در فضای قدسی معرفتی قرار می‌گیرد یکباره همه چیز برایش روشن می‌شود. ابهاماتش از میان می‌رود در واقع این همان مرتبه‌ای است که منطق و حکمت خداوند را می‌توان درک کرد.

وی گفت: من معتقدم اگر کسی دچار شقاوت می‌شود خودش باعث شده و سعادت نیز حاصل دسترنج انسان است.

قائم مقامی در پایان با اشاره به کار کارشناسان و دبیران شوراهای انضباطی و ارتباط نزدیک آنها با دانشجویان گفت: شما دبیران شوراهای انضباطی که با جوانان در ارتباط نزدیک هستید  می‌توانید جوان‌ها را به سمت معرفت عملی سوق دهید و به آنها بگویید که انجام عمل خیر تنها برای سعادت نیست بلکه برای رسیدن به مرتبه معرفت الهی است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.