دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴

معاون مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت:

مشاوران، خط مقدم مبارزه با اختلالات و آسیب‌های اجتماعی دوران دانشجویی هستند

روز دوم گردهمایی دانش افزایی کارشناسان ادارت مشاوره

معاون مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت در نشست آموزشی کارشناسان ادارات مشاوره دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، مشاوران را افراد خط مقدم مبارزه با اختلالات و آسیب‌های اجتماعی دوران دانشجویی دانست و گفت: شما کارشناسان و مشاوران ادارات مشاوره‏، در حوزه سلامت‌روان دانشجویان‏ کاری بسیار سخت و حساسی در پیش دارید چرا که شما در خط مقدم کاری حساس و دشوار قرار دارید و ما انتظار داریم با تعامل و همفکری بتوانیم کمبودهای این حوزه را مرتفع سازیم.

دومین روز از گردهمایی آموزشی و دانش‌افزایی کارشناسان ادارات مشاوره دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، صبح دوشنبه دوم مردادماه با حضور دکتر عباس عطوف مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت، جمعی از اساتید روانشناسی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و کارشناسان ادارات مشاوره دانشجویی در محل تالار امام جواد(ع) وزارت بهداشت برگزار شد.

به گزارش مفدا، در ابتدای این نشست دکتر مریم بختیاری معاون مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت ضمن خیر مقدم به کارشناسان و مشاوران روانشناسی دانشگاه‌های علوم پزشکی به واسطه حضور در این نشست دو روزه، با تاکید بر بحث توانمندسازی کارشناسان و روسای ادارات مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خاطرنشان کرد: توانمندسازی و دانش‌افزایی کارشناسان و روسای ادارات مشاوره دانشگاه‌ها یکی از برنامه‌های محوری ما است از این رو برگزاری این نشست دو روزه و برپایی کارگاه‌های تخصصی و آموزشی در حوزه سلامت روان و اختلالات شخصیتی و مسائل روان درمانی‏، در نخستین گام شاید بتواند ما را به اهداف مورد نظر نزدیک‌تر کند. به هرحال امیدوارم در راستای رسیدن به اهداف ایده‌ال از نظر شما کارشناسان و مشاوران دانشگاه‌ها نیز کمک بگیریم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خطاب به کارشناسان‏، اساتید و مشاوره ادارات دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: انتظار ما از شما این است که با مسؤولان ستادی در وزارت بهداشت در مسیری همسو و همگرا حرکت کنید تا بتوانیم به نتایج مثمرثمری در حوزه مشاوره سلامت دست یابیم. شما کارشناسان و مشاوران ادارات دانشجویی‏، در حوزه سلامت روان دانشجویان‏ کاری بسیار سخت و حساسی در پیش دارید چرا که شما در خط مقدم کاری حساس و دشوار قرار دارید و ما انتظار داریم با تعامل و همفکری بتوانیم کمبودهای این حوزه را مرتفع سازیم.

وی از تشکیل ساختار شورای برنامه‌ریزی خدمات مشاوره خبر داد و گفت: شورای برنامه‌ریزی خدمات مشاوره که البته جزو شیوه‌نامه تفصیلی ادارات مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی است و کمیته‌اش نیز تشکیل شده‌است،  انشالله بزودی ابلاغ خواهد شد که امیدواریم با تشکیل این شورا، فعالیت‌های مشاوره و خدمات یاری رسانی در دانشگاه‌ها هدفمندتر از گذشت به  مسیر خود را ادامه دهد و انشالله اثرگذاری تشکیل این شورای برنامه‌ریزی را در آینده نزدیک خواهیم دید.

بختیاری گفت: آنچه ما در مجموعه وزارت بهداشت و در حوزه سلامت‌روان به دنبال آن هستیم و از آن حمایت خواهیم کرد‏، بحث ارتقای سلامت‌روان و برقراری و تأمین سبک زندگی سالم برای دانشجویان است.

معاون مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به سند ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت و تاکید ایشان به مساله سبک زندگی و اهمیت ابعاد مختلف سلامت در زندگی انسانها خاطرنشان کرد: سلامت‌روان اجتماعی و معنوی دارای ابعاد مهمی است که مقام معظم رهبری نیز همواره به آن توجه خاصی دارند، بنابراین ما باید این سلامت اجتماعی و معنوی را در میان دانشجویان تقویت کنیم که این کار مستلزم تعامل بین بخشی و تعامل درون ساختاری است.

بختیاری همچنین از افزایش تعاملات حوزه سلامت روان با ساختارهای مرتبط با وزارت بهداشت از جمله اداره کل آموزش‏، معاونت توسعه و معاونت پژوهشی برای بهبود ساختارها تاکید کرد وگفت: حتی شاید مجبور باشیم برای بهبود عملکرد خود و ارتقای سلامت روان دانشجویان، از دستگاه‌هایی که خارج از وزارت بهداشت هستند نیز مدد بگیریم و از ظرفیت‌ها و تجارب این دستگاه‌ها از جمله سازمان نظام روانشناسی‏، سازمان بهزسیتی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و دیگر ارگانها  برای رسیدن به مقاصدمان استفاده کنیم.

وی به آسیب‌ها و تهدیداتی که ممکن است یک دانشجو را به خطر بیندازد از جمله اعتیاد، افت تحصیلی‏، خودکشی و... اشاره کرد وگفت: شما مشاوران و کارشناسان حوزه سلامت روان در فضاهای دانشجویی و خوابگاهی باید تعاملات خوبی با یکدیگر داشته باشید و در راستای رسیدن به اهداف مدنظر‏، همکاران ستادی را نیز یاری کنید.

بختیاری به خودکشی به عنوان یکی از ناهنجاری‌های دوران دانشجویی اشاره کرد و گفت: بحث خودکشی یکی از مواردی است که باید بیش از پیش نسبت به آن آسیب‌شناسی شود و از نگاه و زوایای روانشناسانه علل این آسیب‌ اجتماعی مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار گیرد چرا که رفتارهای آسیب‌رسان به دانشجویان و وقوع حوادث ناگوار به قشر دانشجو که سرمایه ملی کشور به شمار می‌رود قطعا زیان‌های غیرقابل جبرانی برای خانواده و جامعه وارد خواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: ما در ستاد وزارت بهداشت و در محیط‌های دانشگاهی و خوابگاهی به دنبال آن هستیم که دانشگاه‌هایی با محیط سالم از بعد روانی ایجاد کنیم‏، بنابراین دانشجویان‏، اعضای هیات علمی، کارکنان و اساتید دانشگاه‌ها باید به لحاظ سلامت‌روان در مرحله قابل قبولی بوده و پیام‌رسان بهداشت و سلامت‌روان در محیط‌های دانشجویی باشند.

بختیاری با ذکر این مثال که یک استاد دانشگاه باید در وهله اول خود در شرایط مطلوب‌روانی قرار گیرد و سپس در تعامل با دانشجو، یک حس خوب روانی را به وی منتقل کند و در ارتباط با دانشجو‏، اصول ارتقای سلامت روان را به وی انتقال دهد، تأکید کرد: به نظر می‌رسد ما در حوزه سلامت روان دانشجویان هنوز نتوانسته‌ایم به دانش و اطلاعات کافی دست یافته باشیم و شواهد بیانگر آن است که آگاهی ما در خصوص مسائل بهداشت سلامت روان، آگاهی اندکی است از این رو لازم است سطح دانش خود را با برگزاری کارگاه‌های آموزشی ارتقاء دهیم.

بختیاری با ابراز تأسف از این‌که برخی از مدیران، کارشناسان، کارکنان و... در محیط‌های دانشگاهی، از مباحث اولیه سلامت روان اطلاعات کاملی ندارند، گفت: هنوز برخی‌ها فکر می‌کنند افت تحصیلی صرفاً به دلیل تنبلی و اهمال کاری دانشجو پدید می‌آید که مطالعات نشان می‌دهد که این موضوع ممکن است علل دیگری نیز به دنبال داشته باشد که قطعا کشف این علل ما را در حل مشکلات روانی دانشجویان کمک خواهد کرد.

بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم دسترسی عادلانه و آسان دانشجویان جهت دریافت خدمات مشاوره‌ای در محیط‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی تاکید کرد وگفت: ما باید طوری امکانات و تجهیزات سلامت‌روان را تامین کنیم که یک دانشجو مجبور نشود برای دریافت یک مشاوره زمان زیادی صرف کند و  مسافت طولانی را بپیماید و به کارشناس مشاوره ما مثلا در فلان دانشگاه در فلان شهر رجوع کند. بنابراین باید مراکز مشاوره ما در همه خوابگاه‌ها‏، دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین در روستاها و نقاط دورافتاده نیز  با بهترین کادر مشاوره‌ای مهیا باشد تا یک دانشجو در سریع‌ترین زمان ممکن به خدمات روانشناسی دسترسی داشته باشد.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوعات وسواس، اختلالات شخصیتی وتکنیک‌های مصاحبه بالینی

برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوعات اصول اخلاق حرفه‌ای در مصاحبه وتشخیص‏، وسواس و علائم بروز آن، اختلالات افسردگی و دوقطبی‏، اختلالات پیوستار وسواس فکری- عملی، اختلالات شخصیت و اصول و تکنیک‌های مصاحبه بالینی از جمله بخش‌هایی بود که در روز اول و دوم این نشست دو روزه با حضور اساتید و کارشناسان حوزه سلامت روان برگزار شد.

همچنین در ادامه این نشست آموزشی، دکتر پیرمرادی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در خصوص آسیب‌شناسی افسردگی و عوامل روانی اجتماعی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: برای درمان افسردگی و مبارزه با این بیماری، راهکارهای زیادی برای درمان وجود دارد که از جمله می‌توان به بستری کردن، دارو درمانی و روان درمانی اشاره کرد.

وی با بیان این که افسردگی دارای علائم مختلفی است، یادآور شد: درجات افسردگی نیز دارای درجات متعددی است و در برخی مواقع شدت بیماری افسردگی به حدی زیاد است که دیگر نمی‌توان آن را کنترل کرد. در این مورد بهتر است از طریق یک روانپزشک و به وسیله درمان داروئی مشکل مرتفع شود. با وجود اینکه افسردگی بسیار ناراحت کننده و غیر قابل علاج جلوه می‌کند، اما از  دیدگاه روانپزشکی بسیار خوش خیم و درمان‌پذیر است. درمان آن نسبتا کوتاه مدت و برخلاف نظرات عموم باعث وابستگی به دارو نمی‌شود.

پیرمرادی درخصوص مسأله اختلالات افسردگی و دو قطبی رایج میان دانشجویان، تصریح کرد: نخستین گام برای تشخیص درست در مواجهه با بیمار مصاحبه دقیق است. زمانی که با اختلال روانی مواجه می‌شویم نباید خودسرانه تصمیم گیری کنیم، بلکه باید بر اساس یک مصاحبه علمی، علائم دقیق بررسی شوند و سپس درنظر داشته باشیم که بسیاری از اختلالات شاید نیاز به دارو داشته باشند و نباید بر اساس ذهنیات خودمان تصمیم گیری کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: معتقدم افسردگی یعنی کوچه بن بست مزمن و این بیماری اگر به موقع درمان نشود قطعا تمام زندگی فرد را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

وی در ادامه نمونه‌هایی از مراجعات صورت گرفته در خصوص اختلالات دوقطبی و افسردگی را تشریح کرد و به بررسی علامت‌های مختلفی که بیماری افسردگی به همراه دارد، پرداخت.

در  ادامه دکتر اصغرنژاد دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران  و عضو هیات علمی این دانشگاه درخصوص وسواس و اختلالاتی که در ایجاد استرس در افراد مختلف بخصوص دانشجویان نقش بسزایی دارند، توضیحاتی ارایه کرد و گفت: شیوع اختلالات وسواسی دارای ابعاد مختلفی است که قطعا مشاوران و کارشناسان سلامت روان در فضاهای دانشجویی متناسب با شدت آن می‌بایست راهکاری متفاوتی به بیماران خود ارایه دهند.

وی افزود: وسواس اقسام مختلفی دارد که از جمله می‌توان به وسواس فکری اشاره کرد. وسواس فکری بخش طبیعی از زندگی هر انسانی است و هر انسانی می‌تواند دارای نگرانی ذهنی در زمینه‌های متعددی باشد و این امری طبیعی است اما اگر این مساله تبدیل به اختلال شود، عملکرد انسان را دچار مختل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی فردی دچار نوعی وسواس می‌شود و روی سیکل معیوب این ناهنجاری قرار می‌گیرد، سبب تنش و استرس بر روی خود و دیگران می‌شود. وسواس معمولا باعث زجر و ناراحتی خود فرد و دیگر افراد همراه وی می‌شود از این رو باید این ناهنجاری و بیماری در مرحله نخست به صورت اصولی و ریشه‌ای درمان شود.

اصغر نژاد دو خصوصیت اساسی فرد وسواسی را احساس مسؤولیت افراطی و کمال گرایی مفرط عنوان کرد و گفت: این دو ویژکی از خصوصیات اساسی شخصیت وسواسی است.

همچنین در ادامه این برنامه موضوع اختلالات شخصیت توسط دکتر طهماسبی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طهماسبی در این نشست گفت: اختلال شخصیت الگویی طولانی مدت از تجربه درونی و رفتاری است که از انتظارات فرهنگی فرد بسیار به دور است. این اختلال انعطاف ناپذیر و فراگیر بوده و در دوره نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع شده و در طول زمان ثابت مانده و باعث ناراحتی یا افت عملکرد فرد می‌شود.

وی افزود: ما با پاسخ به این سوالات محوری که با اختلالات شخصیتی چه باید کنیم؟ و چرا مبحث اختلالات شخصیتی به عنوان یکی از مباحث محوری در این نشست مطرح شده؟ و برای مقابله و درمان اختلالات شخصیتی بهترین راهکار چیست؟ می‌توانیم به نتایج قابل قبولی دست یابیم. قطعا نقش شما مشاوران و کارشناسان حوزه مشاوره‌ای بخصوص در فضاهای دانشگاهی در درمان اختلالات شخصیتی نقشی تاثیرگذار و غیرقابل انکار است.

طهماسبی شروع اختلالات شخصیتی در افراد را معمولا در اواخر نوجوانی و اوایل بزرگسالی عنوان کرد وگفت: باید از همان بدو کودکی و نوجوانی زمینه‌های لازم برای جلوگیری از اختلالات شخصیتی را در افراد فراهم کرد. ابعاد اهمیت اختلالات شخصیتی در دوران دانشجویی به هیچ وجه بر کسی پوشیده نیست ، بنابراین باید از ابعاد مختلف به بررسی این ناهنجاری اختلال شخصیتی بپردازیم.

گفتنی است گردهمایی آموزشی و دانش‌افزایی کارشناسان ادارات مشاوره دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، عصر دوشنبه دوم مردادماه با حضور مدیران ستادی وزارت بهداشت، جمعی از اساتید روانشناسی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و کارشناسان ادارات مشاوره دانشجویی در محل تالار امام جواد(ع) وزارت بهداشت برگزار شد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.