سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰

گرد همایی هفت کارگاه تخصصی حوزه سلامت‌روان با حضور مشاوران دانشگاه‌های علوم پزشکی

سلامت‌روان

در ابتدای این نشست دکتر بهرام علی قنبری قائم مقام اجرایی و مشاور علمی و پژوهشی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت:حدود ۴۰۰ نفر به عنوان کارشناسان و مشاوران سلامت در بیش از ۶۲ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی کشور در مراکز مشاوره دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند که باید برای همه این افراد برنامه‌های مدونی طراحی کنیم، البته این برنامه‌ها به تناسب دانشگاه‌ها، مجزا ولی با محتوای یکسان باید طرح‌ریزی و اجرا شود.

در ابتدای این نشست دکتر بهرام علی قنبری قائم مقام اجرایی و مشاور علمی و پژوهشی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت:حدود ۴۰۰ نفر به عنوان کارشناسان و مشاوران سلامت در بیش از ۶۲ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی کشور در مراکز مشاوره دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند که باید برای همه این افراد برنامه‌های مدونی طراحی کنیم، البته این برنامه‌ها به تناسب دانشگاه‌ها، مجزا ولی با محتوای یکسان باید طرح‌ریزی و اجرا شود.

وی خطاب به کارشناسان ادارات مشاوره دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: قبل از فعالیت در زمینه ارائه مشاوره‌های مختلف به دانشجویان، باید از خود بپرسیم که جایگاه ما به عنوان روانشناس و مشاور در محیط‌های دانشگاهی و درسی چه جایگاهی است؟ و ما به عنوان مشاور و روانشناس دارای چه توانمندی‌هایی برای ارایه خدمات به دانشجویان هستیم و این توانمندی‌های ما در چه سطحی است؟ قطعا پاسخ به این سوالات ما را در رسیدن به اهداف مورد نظر کمک خواهد کرد.

قنبری افزود: مشاوران و کارشناسان ادارات مشاوره دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌بایست در وهله نخست وظایف و چارچوب‌های عملکردی خود را درک کنند و بدانند که به عنوان یک مشاور قرار است در فضاهای دانشگاهی به چه کسانی  خدمات مشاوره‌ای ارائه دهند؟ بنده معتقدم کسی که برای حوزه سلامت روان افراد فعالیت می‌کند نباید شامل ضرب المثل معروف – کوزه گر از کوزه شکسته آب می خورد- بشود؛ هر کدام از ما کارشناسان و مشاوران اگر  به سلامت روان خود توجه بیشتری کنیم، می‌توانیم مشکلات و آسیب‌های احتمالی دانشجویان را به نحو بهتری مرتفع کنیم.

قائم مقام معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، خطاب به حاضرین در جلسه گفت: ما باید دانشجویانی را که به عنوان مراجعه کننده نزد ما می‌آیند، به مثابه فرزندان خود بدانیم و از روی دلسوزی، با عشق‌ورزی و صمیمیت و همدلانه و نه برای رفع تکلیف مشکلات آنها را برطرف کنیم که اگر صرفاً فعالیت‌های ما رفع تکلیف باشد، هیچ به تمامی اهداف مد نظر نخواهیم رسید؛ اما اگر فعالیت‌های شما بر اساس تکلیف و از روی عشق و همدلی باشد می‌توان در یک فضا و اتمسفر پرانگیزه و سرشار از انرژی به ارایه خدمات به دانشجویان بپردازیم و در زمینه ارتقای سلامت‌روان دانشجویان به نتایج مثبت برسیم.

قنبری ادامه داد: ما باید خیلی حواسمان باشد که در موقعیت‌های مختلف که در تعامل با دانشجویان قرار داریم، با سوگیری با دانشجو برخورد نکنیم و فارغ از هرگونه سوگیری تمام تلاش خود را معطوف تامین سلامت‌روان دانشجویان کنیم.

قائم مقام معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با بیان این‌که اجزاء ارتقاء سلامت روان دارای هشت جزء است، توضیح داد:  «کنار آمدن و تفکر مثبت »، «مدیریت تنش و استرس»، «خوپنداره و هویت»، «عزت نفس»، «رشد خود»، «استقلال»، «تغییر» و «حمایت اجتماعی و تحرک» اجزاء هشتگانه ارتقای سلامت روان است که در تعامل با دانشجویان باید به این اجزاء توجه داشت.

همچنین در ادامه این نشست آموزشی، دکتر پیرمرادی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، درخصوص موضوع اختلالات افسردگی ودو قطبی رایج در میان دانشجویان به ایراد سخن پرداخت.

یرمرادی خاطرنشان کرد: اولین قدم برای تشخیص درست در مواجهه با بیمار مصاحبه دقیق است. زمانی که با اختلالی در روان دانشجویان مواجه می‌شویم نباید خودسرانه تصمیم گیری کنیم، بلکه باید بر اساس یک مصاحبه علمی، علائم دقیق بررسی شوند و سپس درنظر داشته باشیم که بسیاری از اختلالات شاید نیاز به دارو داشته باشند و نباید بر اساس ذهنیات خودمان تصمیم گیری کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اهمیت پرداختن به درمان افسردگی و اختلالات دوقطبی در میان دانشجویان بیان داشت: معتقدم افسردگی یعنی کوچه بن بست مزمن و این بیماری اگر به موقع درمان نشود تمام زندگی فرد را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

وی در ادامه نمونه‌هایی از مراجعات صورت گرفته در خصوص اختلالات دوقطبی و افسردگی را تشریح کرد و به بررسی علامت‌های مختلفی که بیماری افسردگی به همراه دارد، پرداخت.

در  ادامه دکتر اصغرنژاد دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص اختلالات پیوستار وسواس فکری گفت: وسواس اختلال شایعی است و این اختلال فکری را با بررسی علائم مشخصی که در فرد بروز می‌کند می‌توان تشخیص داد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی فردی دچار نوعی وسواس می‌شود و روی سیکل معیوب این ناهنجاری قرار می‌گیرد، سبب تنش و استرس بر روی خود و دیگران می‌شود. وسواس معمولا باعث زجر و ناراحتی خود فرد و دیگر افراد همراه وی می‌شود از این رو باید این ناهنجاری و بیماری در مرحله نخست به صورت اصولی و ریشه‌ای درمان شود.

اصغر نژاد دو خصوصیت اساسی فرد وسواسی را احساس مسئولیت افراطی و کمال گرایی مفرط عنوان کرد و گفت: این دو ویژکی از خصوصیات اساسی شخصیت وسواسی است.

همچنین در ادامه این برنامه موضوع اختلالات شخصیت توسط دکتر طهماسبی عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طهماسبی اختلالات شخصیتی را رفتاری نامید که از انتظارات فرهنگی فرد بسیار دور است و گفت: ابعاد اهمیت اختلالات شخصیتی در دوران دانشجویی به هیچ وجه بر کسی پوشیده نیست ، بنابراین باید از ابعاد مختلف به بررسی این ناهنجاری اختلال شخصیتی بپردازیم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.