شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵

چرایی تدبر در قرآن

مراسم اعتکاف دانشگاه علوم پزشکی بابل

فضیلت هر کاری در خوب اندیشیدن و تدبر در آن است، در تدبر در قرآن همه اقشار مردمی در هر رتبه از فهم و درک و مراتب علمی و روحی که باشند، شرکت دارند و صرف بهره‏‌مندی از ترجمه، برای اصل تدبر کفایت می‌کند.

به گزارش مفدا به نقل از ایکنا، فضیلت هر کاری در خوب اندیشیدن و تدبر در آن است. در تدبر در قرآن همه اقشار مردمی در هر رتبه از فهم و درک و مراتب علمی و روحی که باشند، شرکت دارند و صرف بهره‏‌مندی از ترجمه، برای اصل تدبر کفایت می‌‏کند حال آنکه تفسیر به مجتهدین در فهم قرآن، اختصاص دارد که حداقل به "کلیدهای علمی تدبر" مجهز می‌باشند.
در تدبر، فکر و دل هر دو شرکت دارند لیکن تفسیر جریانی است فکری که فقط با جریان قلبی همراه نیست.
در تدبر ژرفای آیات و نتایج و پیامدها و لوازم آیات مورد بررسی واقع می‌شود حال آنکه در "تفسیر" این مسائل فقط پیگیری نمی‌شود.
در امر تدبر شخص خود را مخاطب آیات می‌بیند و درمان درد فکری و قلبی خویش می‏ جوید اما در امر تفسیر مفسر خود را مبلغ و بیانگر آیات می‌شناسد، اگر چه خود را مخاطب آیات، نبیند بنابراین هر «تدبری» می‏ تواند تبلیغ را در پی داشته باشد، لیکن هر "تفسیری" با جریان تدبر همراه نیست.
باید قرآن را درباره خود تطبیق کنیم تا هر آنچه را که کتاب خدا بیان داشته در خود بیابیم و از بلایایی که ممکن است به ما برسد بهراسیم.
خدا در هر سوره، برای یک هدف خاص، سخنرانی کرده است
حجت‌الاسلام مسعود مهدوی، امام جمعه ورزقان در این باره اظهار کرد: تدبر در قرآن یعنی این که اگر پای سخنرانی خدا نشستید آن را کلمه، کلمه‌های پراکنده نشنوید، چون سخنرانی خدا، کلمات مجزا از هم نیست. هر سوره یک سخنرانی است؛ خدا در هر سوره، برای یک هدف خاص، سخنرانی کرده است.
وی، افزود: تدبر یک فعالیت ویژه‌ای که باید انجام بدهیم نیست، بلکه منسجم فهمیدن و شنیدن حرف‌های گوینده است. از آنجا که قرآن، سخنان خداوند است.
مهدوی خاطرنشان کرد: قرآن معجزه است برای عقل بشر، برای روح بشر، برای فطرت بشر و در واقع اعجاز قرآن در ساختن انسان و جامعه انسانی است.
حجت‌الاسلام مهدوی ادامه داد: پس اگر ما تا به حال فکر می‌کردیم فهم قرآن یعنی فهم ۶۰۰۰ آیه، حالا فهمیدیم این طور نیست، ممکن است من ۶۰۰۰آیه را دقیق بلد باشم، اما این هنوز فهم قرآن نیست، باید ارتباط آیه‌ها را بفهمم تا بریم به فهم سوره ها. اگر فکر کنیم فهم قرآن یعنی فهم ۱۱۴ سوره، این هم نیست، نرسیدیم به فهم قرآن. وقتی ارتباط سوره‌ها را هم بفهمد، می‌تواند بگوید: من کل قرآن را فهمیدم. چون امیر مومنان (ع) فرمود: القرآن کله جاء کالکلمه الواحده یعنی کل قرآن بک کتاب آسمانی کاملا منسجم است.  
وی با استناد به آیه ۸۲ سوره النساء افزود: در این آیه می خوانیم: این که شما ناهماهنگ می‌بینید، به خاطر این است که تدبر نمی‌کنید، اگر تدبر کنید می‌فهمید هماهنگ است و وفتی هماهنگی قرآن را دیدی، اذعان می‌کنی که الهی است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.