شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹

درنشست فعالان انجمن‌های علمی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح شد:

برگزاری اولین نشست مشترک کارشناسان و دبیران فعال انجمن‌های علمی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

اولین نشست انجمن های علمی، دانشجویی

اولین نشست مشترک کارشناسان و دبیران فعال انجمن‌های علمی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با هدف دانش‌افزایی و طرح مشکلات این انجمن‌ها در محل معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد. در این نشست یک روزه موضوع توانمندسازی دانشجویان و نتایج آن نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش مفدا، اولین نشست مشترک انجمن‌های علمی، دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با حضور امیر للـه‌گانی مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت، دکتر سالار ارزیده رئیس اداره انجمن‌های علمی و دانشجویی این وزارتخانه و جمعی از کارشناسان و دبیران فعال انجمن‌های علمی، دانشجویی صبح امروز ۲۵ مرداد ماه سال جاری در محل معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد.

این نشست با هدف بررسی ایده‌ها، مشکلات، ارائه گزارشی از فعالیت انجمن‌های علمی، دانشجویی، بحث و تبادل نظر در خصوص آینده این انجمن‌ها و دانش‌افزایی برگزار شد.

در ابتدای این نشست امیر للـه‌گانی با اشاره به اهمیت شکل گیری انجمن‌های علمی و دانشجویی گفت: انجمن‌های علمی، دانشجویی در دولت یازدهم و با توجه به انساد بالادستی و مصوبه شواری عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت. این انجمن‌ها بخشی از حوزه کاری اداره مشارکت دانشجویان معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بود و به دلیل نقش مهم و سازنده کار علمی و فرهنگی این انجمن‌ها، اداره مجزایی را در جهت برنامه‌ریزی جامع برای عملکرد بهتر به نام اداره انجمن‌های علمی، دانشجویی راه‌اندازی کرده‌یم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها نقش اساسی در پاسخ دادن به نیازهای جامعه دارند بیان داشت: دانشگاه‌ها بر اساس نیازهای آموزشی در جامعه شکل گرفته‌اند و دانشگاهی که موضوع آموزش آکادمیک را دنبال می‌کند به عنوان دانشگاه نسل اول و آموزش محور شناخته می‌شوند و در ادامه روند به توجه به نیازهای جامعه، دانشگاه‌ها به سمت کار پژوهشی پیش می‌روند که به نام دانشگاه پژوهش محور و نسل دوم شناخته می‌شوند.

للـه گانی ادامه داد: دانشگاه های نسل سوم نگاه کاربردی برای حل معضلات دارند و پژوهش‌ها نیز در این سیستم آموزشی کاربردی می‌شود اما در دانشگاه نسل چهارم شاهد آینده پژوهی هستیم.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت از انجمن‌های علمی، دانشجویی به عنوان محلی برای فعالیت‌های علمی، پژوهشی با رویکرد مشارکت فرهنگی نام برد و توضیح داد: می‌خواهیم یک نگاه علمی و فرهنگی در انجمن‌های علمی، آموزشی شکل بگیرد. اینکه مدیریت پروژه‌ها به دست دانشجویان باشد و بتوانیم در توانمندسازی دانشجویان برای کار تیمی و گروهی در این انجمن‌ها قدم برداریم یعنی توانسته‌ایم کار فرهنگی کنیم و دانشجویان چند بعدی تربیت کرده باشیم.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی در خصوص انجمن‌های علمی، دانشجویی خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم که یک برنامه عملیاتی جامع به صورت سالیانه برای انجمن‌های علمی، دانشجویی تدوین کنیم و تنوع تمام سلایق را در برنامه‌ریزی در نظر داشته باشیم.

در ادامه دکتر سالار ارزیده رئیس اداره انجمن‌های علمی، دانشجویی وزارت بهداشت گفت: برای نوشتن یک برنامه عملیاتی و برنامه‌ریزی برای انجمن‌های علمی، دانشجویی نیاز است که با فعالان این حوزه شامل کارشناسان دانشگاه و دبیران فعال این انجمن‌ها مشورت کنیم و این جلسه با هدف بحث و تبادل نظر در خصوص آئین‌نامه انجمن‌ها تشکیل شده است.

وی راهکارهای توانمندسازی در خصوص انجمن‌های علمی، دانشجویی را تشریح کرد و گفت: توانمندسازی به معنای تحول از آموزش به توسعه شایستگی است. اگر در یک کارگاهی آموزشی  بتوانیم یک رفتار پایدار را تغییر دهیم توانسته‌ایم مهارتی را به صورت کامل بیاموزیم درغیر اینصورت نتیجه‌ای را که از آموزش کارگاهی می‌خواهیم به دست بیاوریم  حاصل نشده است.

رئیس اداره انجمن‌های علمی، دانشجویی شکوفایی یک دانشجو را درگرو سه ویژگی دانست و توضیح داد: سه ویژگی «دانش»، «نگرش» و «مهارت»  در نتیجه توانمندسازی به وجود می‌آید و به این ترتیب شکوفایی استعداد در دانشجویان اتفاق خواهد افتاد.

ارزیده در پایان صحبت‌هایش به نقش  دانشگاه در به وجود آمدن سه خصیصه «دانش»، «نگرش» و «مهارت» اشاره کرد و توضیح داد: دانشگاه نقش مهمی در ارتقای شایستگی دانشجویان از طریق آموزش مستقیم، فراهم سازی بستر مناسب برای انجام فعالیت‌های فوق برنامه، پایش دانشجویان از طریق جشنواره‌ها، و حمایت از برنامه‌های توسعه فردی دارد و با برنامه‌ریزی در این حوزه ها می‌تواند در توانمندسازی دانشجویان موثر باشد.

در ادامه این نشست کارشناسان و دبیران فعال انجمن‌های علمی با توجه به پیش‌نویس آئین نامه این انجمن‌ها به طرح مسائل، مشکلات و ایده‌های مورد نظر خود در جهت کیفی سازی انجمن‌های علمی، دانشجویی پرداختند.

اختصاص ردیف بودجه برای انجمن‌های علمی، دانشجویی، برقراری هماهنگی لازم میان شورای نظارت دانشکده‌ها و دانشگاه، پرداختن به هویت انجمن‌ها علمی، دانشجویی، وجود نیروی انسانی در قالب کارشناس برای این انجمن‌ها، پرداختن به موضوع توسعه و تحقیق و بررسی ساختار انجمن‌ها از مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

شایان ذکر است در این نشست یک روزه خانم جوانبخت به عنوان یکی از کارشناسان برتر انجمن های علمی دانشجویی و آقایان کوکبی و خلیلی از فعالین انجمن ها های علمی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گناباد حضور داشتند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.