یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹

آزمون‌های سومین دوره طرح تربیت معلم، شامل دو بخش عملی و مباحث نظری است

ضرغام

رئیس اداره آموزش مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری سومین دوره طرح تربیت معلم قرآن داشجویان علوم پزشکی به میزبانی اردبیل گفت: آزمون‌های این دوره مشتمل بر دو بخش عملی و مباحث نظری است

محمد ضرغام در حاشیه برگزاری سومین دوره طرح تربیت معلم قرآن دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در گفت وگو با خبرنگار مفدا اردبیل اظهار داشت: در این آزمون‌ها تلاش شده علاوه بر سنجش معلومات افراد، نسبت به سنجش مهارت‌های عملی تدریس آنها نیز  توجه خاصی صورت گیرد. این آزمون‌ها که در پایان برگزاری طرح تربیت معلم برگزار می‌شود نشان می‌دهد که شرکت کنندگان در طرح تا چه حد نسبت به مطالعه مطالب آموخته شده در کلاس و منابع ارایه شده اهتمام داشته‌اند. ضمن اینکه علاوه بر این آزمونها، این افراد به صورت عملی در کلاس درس حاضر می‌شوند و موارد آموخته شده را به دیگران آموزش می‌دهند.

وی در خصوص سطح فنی کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی  و همچنین سطح فنی دانشجویان شرکت‌کننده در طرح گفت: قطعا این دوره از طرح آموزشی از کیفیت مطلوبی به لحاظ سطح فنی برخوردار است چرا که دانشجویان شرکت‌کننده، از میان ۳۰۰ نفر از دانشجویان معرفی شده از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی گزینش شده‌اند و برای حضور در این دوره، مورد آزمون و مصاحبه قرار گرفته‌اند و توانسته‌اند حد نصاب ورود به دوره را کسب کنند. دانشجویان انتخاب شده از سطح قابل قبولی برخوردار بوده و آشنایی لازم را با دوره‌های مربوطه( حفظ، مفاهیم یا صحیح خوانی قرآن) دارند.

ضرغام برگزاری این دوره‌ آموزشی در مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی را سبب ارتقای فضای معنوی و قرآنی دانشجویان عنوان کرد و گفت: برگزاری این دوره‌های آموزشی، علاوه بر تاثیر معنوی و قرآنی بر روی دانشجویان شرکت کننده در طرح، در آینده سبب می‌شود که شرکت‌کنندگان با حضور در محیط‌های درمانی و مراکز پزشکی و بیمارستانی، این تاثیرات معنوی را نیز به بیماران و مراجعه‌کنندگان خود انتقال دهند.

وی در خصوص دروس‌هایی که در این دوره آموزشی توسط مدرسان واساتید تدریس می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به این که شرکت‌کنندگان قرار است پس از گذراندن دوره آموزشی و موفقیت در آزمون‌های مربوطه به فعالیت‌های قرآنی از جمله ترجمه یا صحیح خوانی قرآن بپردازند، از این رو دروس در نظرگرفته شده در این دوره متناسب با رشته‌ای که شرکت‌کنندگان در آن حضور دارند، می‌باشد. انتخاب دروس به صورت آگاهانه بوده و از ماه‌های قبل از شروع دوره، به صورت هدفمند طراحی و گزینش شده است و در انتخاب دروس‌ها نیز از مشورت‌های اساتید کمک گرفته‌ایم.

ضرغام سطح سواد قرآنی دانشجویان علوم پزشکی را مطلوب توصیف کرد و گفت: با توجه به مصاحبه‌ای که از داشنجویان، قبل از ورود به دوره صورت گرفته، آنها در سطح قابل قبولی از سواد قرآنی قرار دارند و سطح سواد قرآنی آنها قطعا کمتر از دانشجویان غیرعلوم پزشکی نیست.

وی در خصوص راهکارهای افزایش سطح کمی و کیفی دوره‌های تربیت معلم قرآن گفت: برای افزایش سطح کیفی دوره‌های طرح تربیت معلم قرآن، یکی از اقدامات صورت گرفته، انجام آزمون و مصاحبه‌ای است که این کار از بین ۳۰۰ دانشجوی معرفی شده، صورت گرفت.همچنین از اقدامات دیگر  این که دانشگاه‌ها باید اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی در دانشگاه‌ها کرده و افراد مستعد و توانمند را شناسایی و به دوره‌های آموزشی معرفی کنند، ضمن این که دانشگاه‌ها می‌توانند خود نیز اقدام به برگزاری چنین دوره‌های آموزشی کنند که البته برخی دانشگاه‌ها این دوره‌های آموزشی را  با همکاری نهادهایی مثل اداره ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و.... برگزار می‌کنند.

ضرغام در پاسخ به این که آیا صرفا برگزاری این دوره‌های آموزشی و کارگاه‌ها برای آشنایی دانشجویان با موضوعات قرآنی، کافی است یا خیر؟ گفت: قطعا طبیعی است که با برگزاری یک دوره یک هفته‌ای نمی‌توان انتظار داشت که شرکت‌کنندگان، معلمان حرفه‌ای در رشته مربوطه شوند. بدون شک ضروری است پس از گذراندن این دوره، دانشگاه ها از ظرفیت این معلمان بهره‌ برده و در دوره‌های آموزشی از آنها استفاده کنند تا تجربه آنها به مرور افزایش یابد. همچنین شرکت‌کنندگان باید نسبت به افزایش اطلاعات عمومی و تخصصی در رشته خود( حفظ، مفاهیم و صحیح خوانی قرآن) اقدام کنند و به عبارتی به روز شوند.

وی در پاسخ به اینکه برای ارتقای روحیات قرآنی دانشجویان و افزایش سطح فنی آنها چه راهکارهایی باید انجام داد؟ گفت: با توجه به برنامه‌های متنوع آموزشی و تبلیغ و ترویی در نظر گرفته شده توسط مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در دل برنامه عملیاتی ۵ ساله وزارتخانه، این امکان فراهم شده است که سطح علمی و عملی دانشجویان در زمینه قرآنی افزایش پیدا کند.همچنین در این زمینه مرکز قرآن و عترت درحال تدوین کتب آموزشی طرح جامع قرآن کریم ویژه مخاطبین وزارت بهداشت است که قرار است پس از چاپ در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گیرد.

ضرغام با اشاره به ضرورت تربیت معلمان قرآنی از جامعه دانشجویان علوم پزشکی و تاثیر آن در ارتقای سطح سلامت معنوی جامعه اظهار داشت: شرکت کنندگان در این دوره  با حضور در کارگاه‌های آموزشی علاوه بر اینکه باعث بالا رفتن سطح سلامت معنوی خود می‌شوند، همین سطح از سلامت معنوی را نیز در آینده در مراکز درمانی یا بیمارستانها، به مردم انتقال خواهند داد. به نظرم شرکت در این گونه طرح‌های آموزشی، سبب افزایش انس بیشتر دانشجویان علوم پزشکی با قران و آموزه‌های دینی دارد و سطح تعهد آنها را نسبت به بیماران و ارباب رجوع افزایش می‌دهد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.