دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵

معاون مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت:

شناخت صحیح از خود و تاثیرگذاری بر دیگران از خصوصیات بارز مشاور سلامت روان است

نشست عملکرد چهار ساله ادارات مشاوره

معاون مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت در نشست یک روزه بررسی عملکرد چهارساله حوزه سلامت روان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که صبح امروز در سالن کنفرانس معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: شما مشاوران، رؤسا و مسئولان ادارات مشاوره برای رسیدن به موفقیت در حوزه کاری‌تان باید در وهله نخست شناخت خوبی از خود داشته باشید و با نفوذ و تاثیرگذاری خود بر دیگران بتوانید به حل مشکلات دانشجویان بپردازید

به گزارش مفدا، سومین مرحله از  نشست یک روزه عملکرد ۴ ساله حوزه سلامت روان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور صبح امروز دوشنبه ۳۰ مرداد ماه در سالن کنفرانس معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با حضور دکتر مریم بختیاری معاون مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت و روسای ادارات مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد.

دکتر مریم بختیاری در این نشست به ویژگی‌های فردی و اجتماعی مشاوران و روسای ادارات مشاوره دانشگاهی دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت:الهام بخش بودن برای دیگران ایجاد ارتباط و اعتماد با دانشجویان، هدایت تغییر، تصمیم‌گیری راهبردی، نفوذ، تشویق، خلاقیت ونوآوری برای حل مشکلات دانشجویان در حوزه سلامت روان و داشتن برنامه و چشم‌انداز قوی را از خصوصیات یک رئیس موفق اداره دانشجویی عنوان کرد.

وی خطاب به رؤسا و مدیران ادارات مشاوره دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: شما رؤسای ادارات مشاوره دانشگاه‌ها باید قبل از انجام هر کاری ایده داشته باشید و نفوذ و نوآوری در کار را در اولویت قرار دهید  تا بتوانید به اهداف مورد نظرتان دست یابید تا به خوبی در بحث مشاوره سلامت روان دانشجویان تسلط داشته باشید.

بختیاری، ، داشتن مهارتهای ارتباط کلامی را یکی از ارکان لازم برای روسای ادارات مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی عنوان کرد و گفت: برای کسب موفقیت در حوزه مشاوره سلامت روان باید خلاقیت و انعطاف پذیری را سرلوحه کار قرار دهیم تا بتوانیم به راحتی یک ساختار سلامت روان یا یک مرکز مشاوره را در دانشگاه مدیریت کنیم.

معاون مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت به صلاحیت‌ها در حوزه مشاوره سلامت روان اشاره کرد و گفت: مهارت و دانش فردی، مهارت بین فردی، مهارت‌های مدیریتی، مهارت‌های دگرگون کردن و دانش درباره خط مشی‌ها وبرنامه‌ها از خصوصیات یک فرد صلاحیت دار در حوزه مشاوره سلامت روان است.

بختیاری به صلاحیت مهارت و دانش فردی در حوزه سلامت روان اشاره کرد و گفت: یک مشاوره یا مدیر مرکز اداره مشاوره دانشگاه باید ضریب هوش هیجانی خود را افزایش دهد به عبارتی ساده‌تر باید خودآگاهی، خوداندیشی، سبک شخصی، استفاده خودآگانه از خود را برای پیشبرد اهداف خود افزایش دهد تا بتواند فردی موفق در حوزه کاری خود باشد.

وی داشتن صداقت، یکپارچگی، پذیرش دیگران‏،تشویق، فروتنی، همدلی، مراقبت،نشان دادن صادقانه نگرانی‌ها و همچنین تقویت اخلاق و حقوق انسانی را از دیگر خصوصیات یک مدیرمشاوره موفق ذکر کرد وگفت: یک مدیر مشاوره موفق باید علاوه بر مراجع محور بودن و داشتن دانش و صلاحیت و انعطاف‌پذیری، فردی مسئولیت‌پذیر باشد و در حوزه فعالیت و حرفه‌خود، تعهد و وجدان کاری را سرلوحه برنامه‌هایش قرار دهد.

بختیاری خطاب به مدیران و رؤسای ادارات مشاوره دانشجویی گفت: شما باید همواره نگرش مثبتی نسبت به مراجعه‌کننده خود داشته باشید و هنر خوب‌گوش دادن به سخنان مراجعه‌کننده، مدیریت زمان و قضاوت و تصمیم‌گیری را به خوبی در خود تقویت کنید.

معاون مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت  بر لزوم دانستن اسناد بالادستی و همچنین دانستن خط مشی‌های دولتی تاکید کرد و گفت: یک رئیس یا مدیر مشاوره دانشجویی در دانشگاه باید دانش و اطلاعات کافی در خصوص خط مشی‌ها و آیین نامه هایی دانشجویی داشته باشد و در حوزه‌های خدمات بالینی و حوزه خدمات، موضوعات اخلاق حرفه ای، خدمات و منابع جامعه‌مدار و الزامات حوزه سلامت روان مرتبط با دانشجو اطلاعات دقیقی داشته باشد.

بختیاری همچنین به خصوصیات مهارت‌های مدیریتی روسای ادارات مشاوره دانشجویی اشاره کرد و گفت: داشتن مدیریت بحران، استفاده از بهترین کارها و مداخلات، جلب حمایت و روش‌های پژوهشی و گردآوری از مهمترین خصوصیات مهارتهای مدیریتی است که باید روسای ادارات مشاوره دانشجویی به آن مجهز باشند.

 وی با اشاره به اینکه ابلاغیه‌های افراد گروه روانشناختی باید همواره به روز باشد، خاطرنشان کرد:حتما این ابلاغیه‌ها باید در سامانه « سیناسا»- سامانه یکپارچه نظام جامع آمار و اطلاعات سلامت ایران- قید شود و در خصوص اشکالات ایجاد شده در سامانه فرآور و سیناسا، باید مسئولان مربوطه در ستاد وزارتخانه را در جریان قرار دهند.

بختیاری خطاب به مسئولان و رؤسای ادارات مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: هیچ آمار، ارقام و اطلاعات مربوط به پرونده سلامت روان دانشجویان نباید به هر دلیلی به هیچ یک از ادارات و واحدهای دانشگاهی ارجاع داده شود مگر این که با هماهنگی و دستور کتبی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه باشد چرا که اطلاعات مربوط به پرونده سلامت روان دانشجویان، داده‌های محرمانه است از این رو هیچ گونه نام و نام خانوادگی فرد مراجعه‌کننده به ادارات مشاوره نباید در سیستم اتوماسیون اداری درج گردد و همه اطلاعات کاملا محرمانه نزد ادارات مشاوره باقی خواهند ماند.

وی افزود: همچنین در کمیته روانشناختی حتما باید برای حل مشکلات دانشجویان در حوزه مشاوره و سلامت روان، از یک روانشناس تربیتی استفاده شود تا اینکه پرونده تحصیلی و دانشجویی، دانشجوی آسیب‌رسان مورد بررسی قرار گیرد.ضمن اینکه اگر اداره مشاوره دانشجویی یک دانشگاه تصمیم گرفت جواب کمیته انضباطی را بدهد باید کمیته‌های روانشناختی در وهله نخست، اعلام نظر کنند و بعد نسبت به آن پرونده تصمیم‌گیری شود.

در پایان این نشست، رؤسای ادارات مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در  یک بحث گروهی، به بررسی مشکلات موجود در ادارات مشاوره دانشجویی پرداختند و راهکارها و پیشنهادات لازم به منظور  کیفیت بخشی به مسائل حوزه سلامت روان دانشگاه‌های علوم پزشکی ارایه شد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.