دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳

مصاحبه با شرکت کنندگان در سومین طرح تربیت معلم قرآن کریم وزارت بهداشت

دانشجو

در کنار کارگاههای آموزشی اختصاصی هر رشته که تدارک دیده شده است و برگزار می شود ،گنجاندن کلاسها، روش ها و فنون تدریس و آشنایی با مهارتهای زندگی قرآنی بسیار کار جالب و ارزشمندی بود و نکات نابی که در این کلاسها بیان شد ،بسیار مورد توجه دانشجویان قرار گرفتو

به گزارش مفدا اردبیل، در حاشیه سومین روز از سومین دوره طرح تربیت معلم قرآن کریم وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی که در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در حال برگزاری است خبرنگار مفدا سراغ یکی از دانشجویان شرکت کننده در این دوره رفت و اولین سوال خود را اینگونه مطرح کرد لطفا خودتان را معرفی کنید(نام و نام خانوادگی/ تحصیلات/ سابقه کاری و مسئولیت کنونی/ دانشگاه محل خدمت)و دانشگاه محل خدمتتان را به اختصار معرفی کنید(تعداد دانشجویان و دانشکده ها و سال تحصیل) وی گفت محمد محمدیان هستم ،دانشجوی رشته اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی –در کسوت دانشجو سابقه فعالیت در شورای صنفی دانشگاه ،شورای مرکزی کانون هلال احمر و شورای مرکزی تشکل های اسلامی دانشگاه را داشته ام بعنوان دبیر اجرایی در بسیاری از برنامه ها و طرح های جهادی و خیریه و جشنواره های دانشگاه فعالیت کرده ام و هم اکنون دبیر کانون گردشگری هستم دانشگاه علوم پزشکی  شهید بهشتی با دارا بودن بیش از ۱۰۰۰نفر هیات علمی ،۱۳۰۰۰ نفر دانشجو و ۱۲ دانشکده و ۲۵ بیمارستان و مرکز بهداشت جزو دانشگاههای بزرگ و طراز اول کشور می باشد.

وی در خصوص این سوال که فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی چه نسبت و جایگاهی در برنامه‌های فرهنگی دانشگاهتان داردگفت:خوشبختانه اینگونه فعالیت ها و برنامه ها جایگاه ثابت و مشخصی در برنامه های فرهنگی دانشگاه ما دارند که توسط کانون قرآن ویا واحد قران و عترت معاونت فرهنگی و دانشجویی انجام می شوند که البته انتظار می رود این برنامه ها هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی پیشرفت کنند وبه جایگاه واقعی خود برسند.

محمدیان به سوال خبر نگار مفدا درمورد اینکه موثرترین راهکار توسعه و ترویج آموزه‌های قرآنی در میان دانشگاهیان و به خصوص دانشجویان را چه می‌دانید بیان نمود:راهکار های زیادی برای توسعه آموزه های قرآنی وجود دارد و هر کدام از آنها جایگاه و اهمیت خاص خود را دارند و بصورت مکمل در ارتباط با یکدیگر هستند.مساله اساسی این است که باید آموزه های قرآنی در جان و دل افراد وارد شود و بعد از آن در رفتار آنها ظهور و بروز پیدا کند اما در گام های نخست می توان با برگزاری اردوهای زیارتی و جشنواره های قرآنی ، دانشجویان را به این وادی جذب کرد و سپس با یک برنامه ریزی درست و حساب شده ، کلاس های آموزشی ،تربیتی و اخلاقی را با حضور اساتید صاحب سبک و طراز اول برگزار کرد وپس از آن با در پیش گرفتن سیرهای تحقیقاتی و مطالعاتی ودر کنار آن برگزاری کارگاه های آموزشی و تکمیلی ، این آموزه ها را در جهت اهداف و موضوعات خاص به کار گرفت .من امیدوارم با این روش و تکرار چندین باره این چرخه، آموزه های قرآنی بیش از پیش در بین دانشگاهیان توسعه پیدا کند و در مراحل بالاتر ، این آموزه ها در اعماق قلب و جان آن ها وارد شود.

وی در خصوص این سوال که اقدامات وزارت بهداشت در زمینه فعالیت‌های قرآن و عترت بخصوص برگزاری دوره های آموزشی تربیت معلم قرآنی را چگونه ارزیابی می‌کنید گفت:حوزه تخصصی وزارت بهداشت ،خارج از فعالیت های قرآنی است ، اما خوشبختانه در این سالها فعالیت های ارزشمندی از سوی معاونت فرهنگی و دانشجویی این وزارتخانه انجام گرفته است که از بین آنها می توانیم به برگزاری جشنواره قرآن و عترت و ارتقای کمی و کیفی آن و همچنین برگزاری دوره های آموزشی تربیت معلم قرآن کریم اشاره کرد که این کار حقیقتا کاری بدیع و خلاقانه می باشد که به اعتقاد بنده کاری بسیار مفید و موثر در ترویج آموزه های قرآنی بین دانشجویان می باشد که آثار کوتاه مدت و بلند مدت آن در آینده به خوبی نمایان خواهد شد.

محمدیان به سوال خبر نگار ما در مورد اینکه برگزاری کلاس های آموزشی با محوریت قرآن را برای آشنا ساختن دانشگاهیان علوم پزشکی با آموزه‌های قرآنی را تا چه اندازه سازنده می‌دانیدفرمود :دانشجویان رشته های علوم پزشکی به دلیل بالا بودن سطح دشواری و حجم مطالب آموزشی، ناگزیر هستند که بیشتر زمان خود را صرف کلاس های درس و مطالعه مطالب تخصصی رشته های خود کنند ،به همین دلیل ممکن است که زمان کافی برای فراگیری آموزه های قرآنی و اوقات فراغتی برای تحقیق و پژوهش دراین حوزه نداشته باشند .با توجه به این نکته ، برگزاری کلاس های آموزشی با محوریت قرآن کریم بصورت کارگاهی برای آشنا ساختن دانشگاهیان علوم پزشکی با آموزه های قرآنی بسیار مفید و موثر می باشد و باعث می شود که این دانشجویان در کمترین زمان ،  در سطح قابل قبولی آموزه های قرآنی را فرا بگیرند و در صورت مستعد بودن برگزاری کلاسها ، این  آموزه ها را تثبیت و تقویت کنند.

این دانشجو در مورد این سوال که با توجه به برگزاری سومین دوره طرح تربیت معلم قرآن ویژه دانشجویان علوم پزشکی در سه رشته حفظ، صحیح خوانی و ترجمه قرآن کریم در اردبیل، از سطح برگزاری کارگاه ها و کلاس های آموزشی صحبت کنید و بفرمایید کیفیت این کارگاهها در چه سطحی بود گفت:با توجه به اینکه طرح تربیت معلم قرآن ویژه دانشجویان علوم پزشکی به تازگی راه اندازی شده است و امسال سومین دوره ان در حال برگزاری است ، اما سطح علمی کارگاه ها و کلاس ها ی آموزشی بسیار بالا می باشد و کیفیت کارگاه ها نیز خیلی خوب می باشد که این مهم بدلیل استفاده از اساتید صاحب سبک ودرجه یک در این دوره هاست.

وی در پاسخ اینکه فکر می کنید برگزاری دوره های مختلف طرح تربیت معلم قرآن، چه تاثیری در ارتقای سطح فنی افراد شرکت کننده خواهد داشت فرمود:همانطور که عرض کردم برگزاری کلاسهایی با محوریت قرآن کریم برای دانشجویان علوم پزشکی بسیار مفید و سازنده خواهد بود.بخصوص اگر این کلاسها  هدفمند و بصورت تخصصی در رشته های مشخص مانند آنچه که در این دوره ها انجام می شود ، برگزارشود، سطح فنی شرکت کننده ها را به میزان قابل توجهی ارتقا خواهد دادو همین موضوع موجب ایجاد انگیزه بیشتر یرای فرا گیری آموزه های قرآنی و تحقیق و پژوهش در این حوزه می شود.

محمدیان در پاسخ به این سوال که کیفیت این کارگاه های آموزشی و کلاس ها و سطح فنی اساتید را چطور ارزیابی می کنید و نقاط ضعف و قوت برگزاری این کارگاه های آموزشی را بیان کنید گفت:خوشبختانه اساتید ی که برای این دوره انتخاب شده اند و سر کلاسها حضور پیدا می کنند ، همه از اساتید صاحب سبک ،توانمند و مجرب هستند که سطح فنی بسیار بالایی دارند و همین موضوع موجب شده که کیفیت کلاسها هم بصورت قابل توجه و ملموسی افزایش پیدا کند و از سطح بالا و کیفیت خیلی خوبی برخوردار باشد که این را میتوان از انگیزه زاید الوصفی که برای دانشجویان ایجاد شده است نیز تشخیص دادو به عقیده بنده بزرگترین نقطه قوت این طرح نیز همین می باشد. اما در کنار نقاط قوت ، طبیعتا نقاط ضعفی هم وجود دارد ازبین آنها می توان به فشرده و طولانی بودن کلاسها که بصورت تمام وقت در دو نوبت صبح و بعداز ظهر برگزار می شود و موجب خستگی بیش از حد دانشجویان و کاهش بازدهی می شود اشاره کرد

وی در خصوص سوال مبنی براینکه همان طور که استحضار دارید، دروس هایی که در این دوره تدریس می شوند شامل روش ها و فنون تدریس، آشنایی با مهارت های زندگی قرآنی، اصول و روش های حفظ ، کارگاه روش تدریس حفظ، صحیح خوانی و ترجمه و مفاهیم است، به نظر شما آیا گنجاندن دروس های تدریسی در این دوره آموزشی، حساب شده بوده یا خیرگفت:در کنار کارگاههای آموزشی اختصاصی هر رشته که تدارک دیده شده است و برگزار می شود ،گنجاندن کلاسهای روش ها و فنون تدریس و آشنایی با مهارتهای زندگی قرآنی بسیار کار جالب و ارزشمندی بود و نکات نابی که در این کلاسها بیان شد ،بسیار مورد توجه دانشجویان قرار گرفت .بنابراین به نظر بنده ترکیب دروس تدریسی در این دوره خوب و حساب شده بوده است.

محمد یان  همچنین در خصوص این سوال که به عنوان یک دانشجویی که در دوره آموزشی  طرح تربیت معلم قرآن شرکت کرده اید؟ چه راهکارهایی را برای ارتقای سطح کیفی دوره های طرح تربیت معلم قرآن دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی پیشنهاد می کنید گفتند :تعداد دانشجویان در هر کلاس نسبتا زیاد بود و علی رغم طولانی بودن زمان کلاس ها و کارگاهها زمان کافی برای پاسخگویی به سوالات دانشجویان موجود نبود و به همین دلیل ابهامات ذهنی شرکت کننده ها اغلب مرتفع نمی شد به نظر بنده برای ارتقای سطح کیفی این دوره ها بهتر است تعدا دانشجویان شرکت کننده هر کلاس به چند کلاس تقسیم کرد تا تراکم کلاس کاهش یابد و فرصت پاسخگویی و آموزش به همه شرکت کنندگان فراهم شود و برای اینکه از برنامه زمانی دوره هم عقب نمانیم می توان از اساتید بیشتری برای آموزش بهره گرفت.

این دانشجو در پاسخ به این سوال که برای ارتقای سطح کیفی دوره آینده طرح تربیت معلم قرآن، چه پیشنهاداتی دارید گفت علاوه برنکته ای که در سوال قبل در مورد ارتقای کیفی این دوره ها عرض کردم همچنین می توان پیشنهادات دیگری را هم برای افزایش سطح کیفی و کمی این دوره ها مطرح کرد که من به دومورد از انها اشاره میکنم پیشنهاد اول بنده این است که تدبیری اتخاذ شود تا زمان کلاس ها خیلی طولانی و فشرده نباشد چون به هر حال برگزاری چهار کلاس دو ساعته در روز ، خود به خود موجب خستگی شرکت کنندگان و کاهش باز دهی کارگاهها ی اموزشی می شود و پیشنهاد دوم بنده هم در جهت ارتقای کمی این دوره های تربیت معلم می باشد به گونه ای که سعی شود در دوره های آینده علاوه بررشته های موجود رشته هایی مانند ترتیل و قرائت هم اضافه شود تا در این رشته ها هم معلم های قرآنی تربیت شوند.

محمدیان در پایان گفتگوی خبرگزاری مفدا به این سوال که میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از برگزاری این دوره آموزشی و همچنین برگزاری کارگاههای آموزشی را تا چه اندازه موفق می دانید گفت سوال بسیار خوبی پرسیدید از همان بدو ورود ما به فرودگاه شهر اردبیل عوامل اجرایی به خوبی از ما استقبال کردند مکان اسکان و برگزاری کلاسها بسیار خوب و مناسب بود والحق و الانصاف هم میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و هم برگزاری  کارگاه های آموزشی در مجموع خوب و موفق بود.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.