یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶

کارشناس تغذیه معاونت فرهنگی دانشجویی؛

توصیه‌های تغدیه‌ای برای افراد مبتلا به دیابت

دیابت

فیبر موجود در حبوبات باعث کنترل بهتر قند خون می‌شود. مصرف حبوبات (نخود، لوبیا، عدس)در برنامه غذایی روزانه توصیه می‌شود.


به گزارش مفدا لرستان، کارشناس تغذیه معاونت فرهنگی دانشجویی در ذیل عوامل تغدیه‌ای که به کنترل دیابت در افراد مبتلا کمک می‌کند، را دسته‌بندی کرده است که در ذیل می‌خوانیم.
اضافه وزن و چاقی می‌تواند سبب بیماری دیابت گردد.از سوی دیگر کاهش وزن نیز کمک شایانی به کنترل قند خون می کند. لذا افرادی که با اضافه وزن مواجهند حتما باید نسبت به کاهش وزن خود از طریق کاهش کالری مصرفی و افزایش فعالیت بدنی اقدام نمایند.
مصرف قند و شکر و غذاهای حاوی آنهامثل:شیرینی، شکلات، ابنبات، بیسکوئیت، مربا، عسل، نوشابه آبمیوه هایی که قند افزوده دارند و سایر مواد قندی و شیرین دربیماران دیابتی ممنوع است.
وعده های غذایی باید به طور منظم و در ساعات مقرر مصرف شوند. تغییر ساعت صرف غذا سبب نوسان قند خون می گردد و در بیماران دیابتی مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کند.
توصیه می شود که مصرف غذاهای روزانه در سه وعده اصلی (صبحانه،ناهار و شام) و سه میان وعده (بین صبحانه و ناهار، بین ناهار و شام و قبل از خواب) تقسیم گردد.
در هر وعده، غذا در حجم کم مصرف شود. مصرف زیاد غذا در یک وعده با افزایش قند خون موجب اختلال در تنظیم قند خون می‌شود.
مصرف حبوبات (نخود، لوبیا، عدس)در برنامه غذایی روزانه توصیه می‌شود. فیبر موجود در حبوبات باعث کنترل بهتر قند خون می‌شود.
از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ کرده پرهیز شود.غذاها بیشتر به شکل آب‌پز، بخارپز یا کبابی مصرف شوند.
روغن به مقدار کم مصرف شود و روغن مصرفی باید حتما از نوع گیاهی باشد.برای سرخ کردن سطحی مواد غذایی نیز صرفا از روغن های گیاهی مخصوص سرخ کردن استفاده شود.
از گوشت‌های کم چرب و مرغ و ماهی بدون پوست در غذاهای خود استفاده نمایید.
مصرف تخم مرغ حداکثر ۳ تا ۴ عدد در هفته باشد.
شیر ولبنیات مصرفی از نوع کم چربی (کمتر از ۱.۵درصد چربی)و یا بدون چربی باشد.
میوه جات و سبزیجات را به شکل تازه مصرف کنید.ویتامین ث موجود در میوه جات و سبزیجات تازه کمک شایانی به کنترل قند خون می نماید.
حداقل ۵ واحد از میوه ها و سبزی ها استفاده کنید(حداقل ۳ واحد سبزی و ۲ واحد میوه).یک واحد میوه معادل یک عدد میوه متوسط است.یک عدد گوجه فرنگی یا خیار یا هویج متوسط و یا یک لیوان سبزی برگی خام و یا نصف لیوان سبزی پخته هم معادل یک واحد سبزی است.
سالاد و سبزیجات را بدون سس و با چاشنی‌هایی نظیر اب لیمو ترش و یا نارنج تازه و کمی روغن زیتون میل کنید.
حتی المقدور مرکبات جزو میوه های مصرفی شما باشد.
مصرف نمک محدود شود.هنگام طبخ غذا از کمترین میزان نمک استفاده شود و سر سفره نیز از نمکدان برای افزودن نمک به غذا استفاده نشود.
از مصرف غذاهای اماده و کنسروی که حاوی مقادیر زیادی نمک.چربی و یا قند و شکر ساده هستند اجتناب کنید.
از مصرف فست فودها مثل اجتناب کنید.
به جای نوشابه‌های گازدار که مقادیر زیادی قند دارند از نوشیدنی‌های سالم تر مثل دوغ کم نمک و بدون گاز وآب استفاده نمایید.
به جای ابمیوه های صنعتی که مقادیر زیادی قند دارند از  خود میوه استفاده کنید.
به جای استفاده از نان‌هایی که با ارد سفید تهیه شده اند مثل نان لواش، نان باگت و سایر نان‌های ساندویچی از نان‌های سبوس دار مثل نان سنگک.نان جو و... استفاده کنید.
ورزش های ساده مثل پیاده روی را هر روز به طور منظم انجام دهید. (روزانه حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی تند)
داروهایی که پزشک تجویز کرده است را طبق دستورات مصرف نمایید.

سعیده خرم‌آبادی کارشناس تغذیه

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.