سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲

نگاه اساتید به کارگاه‌های سومین همایش فعالان قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

کارگاه‌های تخصصی سومین همایش فعالان کانون‌های قرآن و عترت درمشهد

کارگاه‌های آموزشی سومین همایش فعالان قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در مشهد به مدت ۲ روز برگزار شد و دانشجویان زیر نظر اساتید و مدرسان برجسته کشور با حضور در کارگاه‌های عمومی و تخصصی، مطالب مختلفی را در خصوص مباحث قرآنی فراگرفتند.

به گزارش مفدا، کارگاه‌های آموزشی سومین همایش فعالان قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در مشهد  به مدت ۲ روز برگزار شد و دانشجویان زیر نظر اساتید و مدرسان برجسته کشور با حضور در کارگاه‌های عمومی و تخصصی، مطالب مختلفی را در خصوص مباحث قرآنی فراگرفتند.

به همین مناسب خبرنگار مفدا گفت‌وگویی با چند تن از اساتید حاضر در این همایش انجام داده است که با هم می‌خوانیم.

 حجت الاسلام حمید رضا مظاهری سیف؛ استاد حوزه علمیه قم و پایه گذار موسسه بهداشت معنوی در خصوص برگزاری کارگاه آموزشی در این دوره از همایش گفت:در این کارگاه به جریان شناسی عرفان های کاذب پرداخته و جایگاه این جریان را در محیط و جامعه مشخص کردیم. در بخش اول کارگاه به معرفی برخی عرفان های کاذب پرداخته که برخی دانشجویان در خصوص وجود فعال این عرفان ها در فضای دانشگاهی اشاره کردند.

این استاد حوزه بیان داشت: داشتن آگاهی از وضعیت جریان های کاذب برای فعالان قرآنی دارای ضرورت است زیرا این گونه عرفان ها با توجه به خصوصیاتی که فضای دانشگاه و دانشجو دارد به دنبال کسب جایگاه در این فضا می باشند.

حجت الاسلام مظاهری سیف ابراز داشت: سئوالات دانشجویان در این کارگاه در حد متوسط و معمولی بود که نشان دهنده عدم اطلاعات کافی و نبود بررسی و مطالعه خاص در خصوص این مسئله اجتماعی است و شاید بتوان گفت: این بی اطلاعاتی منجر به موفقیت این عرفان ها در جای خود شده است.

وی تاکید کرد: دانشجویان می دانند چنین جرایمی وجود دارد؛ اما با شبهات آن آشنایی ندارند که تلاش داریم در این گونه کارگاه ها اشاراتی به این موضوعات داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: در قرآن کریم همبشه شاهد این موضوع هستیم که در مقابل جریان انبیاء مدعیان دروغینی وجود داشته اند که ادعای خدایی کرده اند از جمله فرعون که در برابر حضرت موسی (ع) خداوند را انکار نکرد بلکه بر خدا بودن خود تاکید داشت.

حجت الاسلام مظاهری سیف ابراز داشت: فضای مدعیان دروغین در برابر انبیاء همیشگی بوده است و اکنون به شکل دیگری در تنوع و تکثر بالایی وجود دارد. در جهان امروز شاهد فعالیت عرفان های کاذب از چین، ژاپن، آمریکا، استرالیا و اروپا هستیم و این فرآوانی موجب می شود افراد بیشتری به دلیل تنوع مذاهب دروغین قربانی شوند.

وی تصریح کرد: ما باید قشری آگاه نسبت به این عرفان ها در جامعه داشته باشیم تا بتواند علاوه بر روشن گری برای جامعه اطراف خود مانع از افتادن دیگران در چاله این مکاتب شوند چاله ای؛ که افراد مذهبی و غیر مذهبی را به دلیل عدم آگاهی درگیر کرده است.

این استاد حوزه برگزاری این گونه کارگاه ها را مفید اما کافی ندانست و تاکید کرد: این که سالانه برای تعداد مشخصی از دانشجویان این موضوعات را بیان کنیم فایده بخش نخواهد بود زیرا این موضاعات نیاز به واکاوی بیشتر دارد.

حجت الاسلام مظاهری سیف گفت: کاربرد کارگاه نیز زمانی مفید است که دانشجو قبل از ورود به کارگاه در مورد آن موضوع فعالیت کرده و بتواند حضور مثمر ثمر در فعالیت های کارگاهی داشته باشد؛ اما هنگامی که ذهن کاملا از موضوع مورد بحث خالی است بخش زیادی از جلسه به ارائه استاد معطوف می شود.

در ادامه به گفت و گو با مهدی شکری؛ معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقران فریمان پرداخته که وی در همان ابتدا گفت: در این کارگاه عموما در حوزه فعالیت های قرآنی با موضوع تکنیک های برنامه ریزی پرداخته و تلاش شد تا جایگاه ضرورت و اهمیت بحث برنامه ریزی، مدل های کلی و مولفه های برنامه ریزی مورد بحث قرار گیرند.

شکری به مشارکت بالای دانشجویان در کارگاه اشاره کرد و ابراز داشت: در بخش دوم کارگاه به تکنیک ها و فرآیندهای کلی برنامه ریزی پرداخته شد و تلاش کردیم تا دانشجویان مباحث را خود به دست گیرند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقران فریمان، بیان داشت: دانشجویان دارای انگیزه و انرژی خوبی هستند؛ اما با این مفاهیم به اندازه کافی آشنا نیستند که با مشارکت دادن دانشجویان در بحث ها موضوعات را عینی تر کردیم.

وی گفت: در خصوص برنامه ریزی در حوزه کار فرهنگی در کلان کشور مشکل اساسی به دلیل منسجم نبودن برنامه ها و تکنیک های لازم در برنامه ریزی وجود دارد. نکته مهم دیگر عدم تشخیص نیاز و تعیین هدف است که ما در برنامه های خود به سرعت از آن عبور می کنیم.

شکری افزود: برای داشتن یک برنامه ریزی موفق باید هدف گذاری صحیح صورت بگیرد و در ادامه اگر بتوانیم نیاز سنجی درستی داشته باشیم می توانیم اقدام مناسب را انجام دهیم؛ بر این اساس برای ثمر بخش شدن فعالیت های قرآنی باید به حوزه برنامه ریزی دقیق تر توجه شود.

در ادامه به گفت و گو با دکتر ابراهیمی؛ دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه فردوسی پرداختیم.

 وی به روش های برقراری ارتباط موثر اشاره کرد و گفت: بخشی از آن چه که در کارگاه بیان شد برای دانشجویان تازگی داشت و در پرسش و پاسخ هایی که صورت گرفت این نکته بیشتر نمایان بود.

دکتر ابراهیمی ادامه داد: بیشترین دغدغه دانشجویان در این کارگاه کسب توان جذب تعداد بیشتری از دانشجویان در فعالیت های قرآنی در دانشگاه است و طبق این خواسته برنامه کارگاه اجرایی شد.

این دانشجوی دکترای دانشگاه فردوسی مشهد بیان داشت: در کارگاه این نکته را یادآوری کردیم که تا زمانی که فرد نتواند با خود ارتباط موفقی برقرار کند نخواهد توانست با دیگر افراد ارتباط برقرار کند.

وی بیان داشت: از موانع ارتباط موثر قضاوت نکردن است که مانع بسیار بزرگی در ایجاد یک ارتباط موثر می باشد؛ که این نکته نیز برای دانشجویان جالب بود. در ادامه بر دلایل عدم موفقیت دانشجویان مذهبی و فعالان قرآنی در جذب دیگر افراد در فضای دانشگاه تاکید شد.

دکتر ابراهیمی تصریح کرد: در صورتی که زمان برگزاری کارگاه بیشتر باشد می توان از دانشجویان تست های عملی گرفت؛ اما زمان محدود کارگاه و تعداد بالای شرکت کنندگان اجازه این کار را به ما نمی دهد.

این استاد دانشگاه برقراری ارتباط دینی موثر با دیگر اقشار جامعه در فضای دانشگاهی و غیر دانشگاهی را مهم دانست و ابراز داشت: باید دانشجویان مذهبی بدانند چه آفت ها و موانعی گریبانگیر اقشار مذهبی در انجام کار فرهنگی موثر است و در تلاش جهت رفع این موانع بر آیند.

وی تصریح کرد: قضاوت کردن های نا به جا و عدم پذیرش برخی افراد از سوی قشر مذهبی موجب دور شدن دانشجویان مذهبی از دیگر دانشجویان می شود؛ که شاید تنها تفاوت ما با این افراد در ظاهر باشد نه در مبنا و عقیده.

دکتر ابراهیمی تاکید کرد: در ارتباط موثر ۷۰ درصد ارتباط غیر کلامی و تنها ۳۰ درصد کلامی است به این معنا که باید فعالان فرهنگی؛ افراد متفاوت با خود را ابتدا در ذهن بپذیرند و در ادامه به دنبال برقراری ارتباط با آنها باشند.

در ادامه به گفت و گو با احمد کارخانه؛ کارشناس دادگستری در حوزه خبر و روزنامه نگاری و مدرس دانشگاه پرداخته که وی در ابتدا گفت: در این نشست بر روی محتوای نشریات دانشجویی بحث های خوبی صورت گرفت.

وی ادامه داد: در این کارگاه در این خصوص که چگونه بتوانیم با مخاطب جوان دانشجو ارتباط بگیریم و مطالب نشریات خود را جذاب و محتواهای مورد نظر را از دل محتواهایی که اطراف ما هستند شناسایی کنیم به تبادل نظر پرداختیم.

این کارشناس دادگستری در حوزه خبر و روزنامه نگاری به روش های درست خواندن و شنیدن محتوا اشاره کرد و ابراز داشت: متاسفانه اغلب ما هر چه را که می شنویم نمی توانیم به خوبی بیان کنیم بلکه فهم خود را از شنیده ها منتقل می کنیم نه آن چیزی که گفته شده است.

این مدرس دانشگاه بیان داشت: دانشجویان در این کارگاه خطاهای زبانی و ارتباطی را شناسایی کرده و اکنون انتظار داریم از این پس تعداد این خطاها در نشریات دانشجویی کم شود تا در جذب مخاطب موفق تر باشند.

وی افزود: باید در نشریات قرآنی و فرهنگی دقت بالاتری صورت بگیرد؛ زیرا نشریات فرهنگی دچار روزمرگی شده است و مخاطب خود را از دست داده. استفاده از رسانه های نوین در پشتیبانی از این فضا می تواند به ما کمک کند و تلاش شود تا همه دانشجویان خبرنگار بوده و در کار نشریات شرکت داشته باشند.

این کارشناس دادگستری در حوزه خبر و روزنامه نگاری تصریح کرد: مشکل ما ندانستن ترفندهای ارتباطی با مخاطب است در صورتی که اگر این ترفندها را بدانیم در مسائل قرآنی نیز می توانیم مخاطب بیشتری را جذب کنیم.

کارخانه سطح دانشجویان در این دوره از جشنواره را از دوره های قبل بالاتر دانست و بیان داشت: متاسفانه نشریات فرهنگی ترفندها ساده انگارانه و ابتدایی را به کار می گیرند که حتی موجب دفع مخاطب می شود به شکلی که اگر این نشریات نباشند اتفاق خاصی صورت نخواهد گرفت.

وی با انتقاد از نشریات دانشجویی کپی گرا گفت: دانشجویان تلاش کنند تا در نشریات فرهنگی و مذهبی؛ فهم خود را به نگارش در آورند که آن چه که از دل برآید بر دل نشیند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.