دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲

پژوهشگر برجسته کشوری وزارت بهداشت:

گلیمم را از آب بیرون کشیده‌ام/ جای خالی واحدی درسی درباره اعتیاد در برنامه درسی دانشجویان علوم پزشکی

امیر قادری

دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان و پژوهشگر برجسته کشوری با اشاره به اینکه در هر مقطعی که تحصیل کرده‌ام در زمینه پژوهشی گلیمم را از آب بیرون کشیده‌ام، می‌گوید: اضافه کردن واحد درسی در زمینه، اعتیاد، پیشگیری و مهارت زندگی» به برنامه درسی دانشجویان علوم پزشکی ضروری است.

به گزارش مفدا، بعد از ظهر یکی از روزهای آغازین مهرماه و در روزهایی که امیر قادری، پژوهشگر برجسته وزارت بهداشت در حال بالا و پایین کردن راهروهای بنیاد ملی نخبگان برای مشخص شدن طرح تحقیقاتی سربازی‌اش است با وی به گفت‌وگو پرداختیم؛ گفت‌وگویی که بخش عمده آن ناظر به دغدغه‌های این پژوهشگر جوان در خصوص اعتیاد است.

مفدا: لطفا کمی از خودتان بگویید.

امیر قادری هستم؛ ۲۹ ساله، مجرد و متولد سقز از توابع استان کردستان؛ خانواده ام ساکن سقز هستند و من فرزند سوم خانواده؛ یک خواهر و برادر بزرگتر و یک برادر کوچکتر از خودم دارم.

سال ۸۶ وارد دانشگاه شدم؛ کاردانی را در دانشگاه علوم پزشکی سمنان و کارشناسی را در دانشگاه علوم پزشکی تهران به پایان رساندم؛ سال ۹۱ با رتبه ۱۳ در رشته «سم‌شناسی پزشکی» دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قبول شدم و سال ۹۳ نیز با رتبه هفت در دکترای تخصصی «اعتیاد» دانشگاه علوم پزشکی کاشان قبول شدم.

 هم‌اکنون دانشجوی ترم ششم مقطع دکترا هستم و ضمن تدریس درس«فارماکولوژی» در دانشگاه آزاد و دانشگاه علوم پزشکی کاشان این روزها بیشتر به دنبال کارهای مربوط به سربازی‌ام هستم؛ به این منظور در بنیاد ملی نخبگان ثبت‌نام کرده‌ام تا کارهای مربوط به طرح تحقیقاتی که معادل دوران سربازی است و برای انجام به دانشجویان نخبه سپرده می‌شود، روی روال بیفتد و به موقع انجام شود.

مفدا: از رزومه پژوهشیتان بگویید؟

تاکنون ۹ مقاله علمی تالیف کرده‌ام که در مجلات بین‌المللی به چاپ رسیده است و سه مقاله نیز در دست داوری دارم؛ همچنین ۱۲ طرح تحقیقاتی نیز به عنوان مجری و همکار به انجام رسانده‌ام و مولف هفت عنوان کتاب نیز هستم. در کنار این موارد دبیر اجرایی«هفدهمین کنگره پژوهشی سالانه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی» کشور را نیز عهده‌دار بوده‌ام و دیپلم افتخار طب اعتیاد در«یازدهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد» در سال جاری را نیز کسب کرده‌ام. سال ۹۴ نیز به عنوان پژوهشگر برجسته دانشگاهی و امسال نیز به عنوان پژوهشگر برجسته کشوری برگزیده شدم.

مفدا: زمینه تحقیقاتی که این روزها دنبال می‌کنید چیست؟

در مقاطع مختلف تحصیلی در رشته‌های گوناگونی تحصیل کرده‌ام و معتقدم توانسته‌ام گلیمم را از آب بیرون بکشم و نتیجه دلخواه پژوهشی را در آن رشته و مقطع کسب کنم؛ هم اکنون زمینه تحقیقاتی‌ام به طور کلی اعتیاد، داروهای مخدر و سم‌شناسی است؛ آخرین پژوهشمان در این رابطه به میزان دقیق فلزات سنگین در بدن افراد سیگاری اختصاص داشت و به این نتیجه دست یافتیم که میزان فلز سنگین«تالیوم» در افراد سیگاری هفت برابر و در مصرف‌کنندگان مواد مخدر ترکیبی نظیر تریاک، حشیش و شیره ۲۰ برابر بیش از سایر افراد است و این افراد و دست‌اندرکاران حوزه‌های مربوط باید نسبت به این مهم نگران باشند.

مفدا: سال تحصیلی جدید چند روزی است که شروع شده است؛ در میان دانشگاه ها باید نگران چه آسیبی باشیم و دانشجویان را از چه آسیبی برحذر داریم؟

اعتیاد معضل بزرگی است که متاسفانه کل جوامع را در سطح جهانی درگیر خود کرده است؛ رشد اعتیاد در کشورمان سه برابر رشد جمعیت است و این آمار به ویژه در خصوص مخدرهایی مثل حشیش و شیشه در میان جوانان رو به فزونی است؛ سن اعتیاد نیز از ۱۸ تا ۲۵ سال پایین‌تر آمده و به ۱۵ تا ۲۵ سالگی رسیده است که یکی از دلایل آن، عدم اطلاع کافی در مورد مخدرها و عواقب استفاده از آن‌ها است.

مصرف مخدرهایی نظیر قرص‌های ترامادول نیز رو به فزونی گذاشته که بسیار نگران کننده است؛ قرص‌هایی که به دلیل ایجاد سرخوشی موقت مورد استفاده قرار می‌گیرد و فرد زمانی متوجه اعتیاد خود می‌شود که متاسفانه به طور روزانه و هفتگی این قرص‌ها  را مصرف می‌کند. ترامادول از دسته ترکیبات مخدر است که مصرف کننده را به مصرف حشیش، شیشه و سایر مخدرها ترغیب می‌کند و فرد را در دام اعتیادهای دیگر می‌اندازد.

حشیش نیز مخدر دیگری است که استفاده از آن در میان بخشی از جامعه جوان کشور رایج شده است و با اسم‌هایی گل، گراس، بنگ، علف، سیگاری نیز خوانده می شود و آمار استعمال آن در میان جوانان بسیار نگران کننده است و باید کار جدی در این خصوص صورت گیرد.

مفدا: چه باید کرد و چه پیشنهادی برای کاهش این آمار نگران کننده دارید؟

افزایش سطح آگاهی؛ این شاید اصلی‌ترین گزاره موجود باشد؛ یکی از دغدغه‌هایم که پس از دوران دانش آموختگی از مسئولان  مطالبه خواهم کرد، افزایش دو واحد درسی «اعتیاد، پیشگیری و مهارت زندگی» به کوریکولوم دانشجویان علوم پزشکی است.

متاسفانه بسیاری از مراجعه کنندگان به من عدم اطلاع و آشنایی با مواد مخدر، عدم فراگیری مهارت های مواجهه با شکست های عاطفی و تنظیم هیجان و از بین رفتن ترس از مخدرها را دلیل گرایش به این مواد عنوان می کنند که همگی نشان از اهمیت گنجاندن چنین واحد درسی در کوریکولوم دانشجویان علوم پزشکی است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.