یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸

فعال رسانه‌ای دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد:

برای فرهنگ سازی سلامت باید کاری کرد/مهمترین نتیجه فعالیت رسانه‌ای چند بعدی شدن دانشجویان است

علی ریحانیان

علی ریحانیان دانشجوی فعال رسانه‌ای دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد معتقد است، برای فرهنگ سازی حوزه سلامت باید کاری کرد و فعالیت افرادی که به صورت تخصصی در جامعه علوم پزشکی تحصیل کرده‌اند و با رسانه به صورت ملموس ارتباط داشته‌اند، اهمیت ویژه‌ای دارد و تاثیر بسیار خوبی نیز در فرهنگ سازی حوزه سلامت در جامعه دارد.  

به گزارش مفدا، امروزه نشریات دانشجویی به عنوان یک فعالیت فرهنگی در دانشگاه‌ها،  فرصتی مناسب برای دانشجویانی است که تا پیش از ورود به دانشگاه تجربه کار رسانه‌ای نداشته‌اند و می‌توانند محلی مناسب برای آموختن کار رسانه‌ای و کسب تجربه محسوب می‌شوند. از این منظر دانشجویان با ورود به فعالیت رسانه‌ای در دانشگاه‌ها می‌توانند تجربیات بسیار خوبی از نظر کار رسانه‌ای و همچنین تولید محتوا به دست بیاورند و در جشنواره‌ها نیز حضور فعال و موثری داشته باشند.

علی ریحانیان، دانشجوی رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و مدیر مسئول نشریه صوتی گلبانگ، از دانشجویانی است که توانسته در جشنواره نشریات دانشجویی( تیتر۱۰) موفق به کسب رتبه دوم کشوری و درون دستگاهی شود. به بهانه موفقیت این دانشجو در جشنواره "تیتر ۱۰" و آشنا شدن با کم و کیف فعالیت رسانه‌ای در حوزه نشریات صوتی گپ و گفتی را با وی ترتیب داده‌ایم که به شرح ذیل است:

مفدا: برایمان از نشریه گلبانگ که مدیر مسئول آن هستید، بگویید.

نشریه صوتی گلبانگ نشریه‌ای دانشجویی با رویکرد طنز اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی است که امیدوار است بتواند در رشد و استعدادیابی توانایی‌های بالقوه دانشجویان و جذب آن‌ها دراین زمینه سهمی مهم داشته باشد و بتواند زمینه ساز پرورش استعدادهای آن‌ها و پیشرفت فعالیت‌های نشریاتی در دانشگاه و حتی استان باشد.

مفدا: در جشنواره "تیتر۱۰" موفق به کسب چه رتبه‌ای شدید و علت موفقیت خود را چه می‌دانید؟

 در دهمین جشنواره نشریات دانشجویی ، نشریه صوتی گلبانگ دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، توانست رتبه دوم را در بخش درون و برون دستگاهی وزارت بهداشت کسب کند.این نشریه تماماً یک فعالیت دانشجویی و کار دانشجویان خوش ذوق و با استعداد در زمینه رسانه است.

معتقدم، رمز موفقیت ما همدلی، همکاری سازنده، استفاده از مشاور و راهنمایی، علاقه، ایمان و باور اعضا به خلق یک اثر متفاوت و سطح بالا، حفظ روحیه اعتماد به نفس و خود باوری، متن و نمایشنامه قوی و همچنین تدوین و صداگذاری خوب بود.

مفدا: برگزاری چنین جشنواره‌هایی چه کمکی به شما و دیگر فعالان رسانه‌ای می‌کند و فکر می‌کنید چه راهی را در مقابل نشریات دانشجویی قرار می‌دهد؟

این سوال را می‌توان در دو بخش دانشجویی و  مسئولان مورد بررسی قرار داد. در حوزه دانشجویی، اینگونه جشنواره‌ها باعث ایجاد انگیزه برای فعالیت رسانه‌ای می‌شود؛ همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی در جشنواره، آن‌ها را به دانشجویانی فعال با توانایی تحلیل بالا تبدیل می‌کند، ضمن این که ارتباط دانشجویان و تبادل تجربه بین آن‌ها را افزایش می‌دهد و یک شبکه ارتباطی سراسری ایجاد می‌کند. شاید حتی بتوان گفت مهمترین مزیت این جشنواره شکل گیری ارتباط و دوستی‌هایی است که در این جشنواره ایجاد می‌شود که زمینه ساز همکاری‌های مداوم و سازنده در آینده می‌شود.

البته باید به این نکته نیز اشاره کنم که این‌گونه جشنواره‌ها در تقویت روحیه‌ی چند بعدی در دانشجویان علوم پزشکی مؤثر  بوده و هست.  آن‌ها را به دانشجویانی توانمند از لحاظ نگارش متن، نویسندگی و تحلیل ابعاد مختلف یک موضوع تبدیل می‌ کند. درواقع اینگونه جشنواره‌ها در جهت دهی به توانایی‌های دانشجو و یافتن مسیر آینده حرفه ای بسیار  مؤثراست.

همچنین از اثراتی که این جشنواره بر مسئولان دانشگاهی دارد یکی آشنایی بیشتر با آثار به روز دانشگاهی و دانشجویی است و همین رقابت سالم در این فضا موجب بالا رفتن کمیت و کیفیت فعالیت فرهنگی در دانشگاه می‌شود.

مفدا: از چه زمانی با کار رسانه‌ای آشنا شدید و با توجه به اینکه دانشجوی رشته پزشکی هستید فکر می‌کنید کار رسانه‌ای چه کمکی به شما و فعالیت تحصیلی شما دارد؟

 شروع حضور من در فعالیت‌های فرهنگی با شرکت در بخش مجازی جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت کلید خورد. در سال ۹۴ بود که توانستیم رتبه دوم بخش مجازی را کسب کنیم و این زمینه ساز فعالیت من در عرصه‌های دیگر از جمله رسانه گردید.

از آن سال به صورت پراکنده با نشریات همکاری داشتم ولی اوج فعالیت من بعد از تشکیل نشریه صوتی گلبانگ و نشریه صوتی-الکترونیک طنین بود.

معتقدم  که جامعه  در حال حاضر دچار کمبود نویسندگان و کسانی است که بتوانند از طریق رسانه با مردم ارتباط موثر داشته باشند و  متخصص در حوزه های سلامت نیز باشند.

برای فرهنگ سازی حوزه سلامت باید کاری کرد و فعالیت افرادی که به صورت تخصصی در جامعه علوم پزشکی تحصیل کرده‌اند و با رسانه به صورت ملموس ارتباط داشته‌اند، اهمیت ویژه‌ای دارد و تاثیر بسیار خوبی نیز در فرهنگ سازی حوزه سلامت در جامعه دارد.  

مفدا: به نظر شما چه مواردی می‌تواند برای یک نشریه دانشجویی تهدید و چه مواردی نیز به رشد نشریات دانشجویی کمک می‌کند؟

 از جمله مواردی که برای نشریات دانشجویی یک تهدید محسوب می‌شود و نمونه‌اش را در  برخی دانشگاه‌ها می‌توان مشاهده کرد، بی توجهی مسئولان و کارشناسان نشریات به فعالیت‌ها و موفقیت‌های دانشجویان است. مسلماً کارشناسان و معاونت‌های فرهنگی دانشجویی نقش نیروی محرکه دانشجویان را در فعالیت‌های فرهنگی و نشریاتی به عهده دارند و باید با فراهم آوردن بستر مناسب و کمک به آن‌ها در امور مختلف زمینه ساز فعالیت بهتر  با کیفیت بیشتر باشند. در غیر این صورت شاید به صورت مقطعی موفقیت‌هایی حاصل شود اما این موفقیت‌ها دائمی و پایدار نخواهد بود و تنها بر مبنای استعداد دانشجویان این موفقیت‌ها صورت می‌پذیرد.

از دیگر تهدیدها، انحصاری عمل کردن مسئولان برخی دانشگاه‌ها است که کارهای فرهنگی را به افراد معدود می‌سپارند و فرصت را به سایر دانشجویان جهت فعالیت در این زمینه‌ها نداده و با سنگ اندازی باعث انصراف دانشجو از آن فعالیت می‌شوند.

از نظر من دانشگاه‌های علوم پزشکی دارای استعدادهای بسیار زیاد هستند  و این وظیفه  کارشناس مربوطه است که بتواند این استعدادها را در ابتدا کشف کرده و باعث شکوفایی‌شان شود. در غیر این صورت، شاهد یک فضای راکد در دانشگاه‌ها  در این زمینه خواهیم بود. کارشناسان مربوطه می‌توانند در ارتباط با همکاران خود در سایر دانشگاه‌ها و با رقابت‌های سالم جهت کمک بیشتر به دانشجویان دانشگاه خود نقشی مهم و بزرگ در ترغیب و تولید اثری ماندگار را ایفا کنند.

مفدا: هدف و رسالت شما از فعالیت رسانه‌ای چیست؟

 زمانی که  در رشته پزشکی شروع به تحصیل کردم هیچگاه فکر نمی‌کردم در کنار تحصیلم بتوانم کار رسانه‌ای کنم، در آن زمان انسانی تک بعدی بودم و از خود رضایتی نداشتم.

فعالیت رسانه‌ای بود که مرا به اعتماد به نفس و خودباوری رساند. از نظر من مهمترین رسالت و فایده این فعالیت‌ها همین چند بعدی شدن و افزایش اعتماد به نفس و کار گروهی است.

یکی از دلایلی که به کار رسانه‌ای علاقه مند شدم به سبب چشم انداز و اهداف بلند مدتی بود که برای آینده و زندگی حرفه‌ای خویش انتخاب کرده‌ام و مسلما باید از جایی  این فعالیت‌ها شروع  می‌شد. چه بهتر که از طریق دانشگاه و فعالیت در کارهای نشریاتی انجام شوند.

مفدا: درخواست شما از مسئولان فرهنگی دانشگاه و یا وزارتخانه در خصوص نشریات دانشجویی چیست؟

 باز هم تاکید می‌کنم مسئولان فرهنگی دانشگاه به عنوان نیروی محرکه ، آغازگر و مشوق فعالیت‌های فرهنگی هستند و  باید با ایجاد انگیزه مناسب ، حفظ روحیه اعتماد به نفس دانشجویان، حمایت‌های مالی، مشارکت همه دانشجویان و دوری از انحصاری‌گری بتوانند دانشجویان را، جهت فعالیت‌های فرهنگی یاری دهند.

از دیگر مواردی که از مسئولان دانشگاهی انتظار می‌رود، موضوع تشویق و اهدای جوایز است. همواره یکی از راه‌های افزایش مشارکت‌ها، بحث تقویت بیرونی است که مهترین راه برای تقویت بیرونی اهدا جوایزی شایسته و مناسب به افتخار آفرینان دانشگاه در جشنواره‌های مختلف و خصوصاً نشریاتی می‌باشد. دانشجو ممکن است در ابتدا به سبب این هدایا وارد این فضا شده ولی پس از مدتی ناخوداگاه علاقه‌ای نسبت به کار نشریاتی در او ایجاد خواهد شد که دیگر برای وی جوایز و هدایا اهمیتی نخواهد داشت و نفس کار، خود فعالیت و بودن کنار دوستان، او را به لذت و رضایت درونی رسانده و او را تشویق می‌کند که به این کار پرداخته و ادامه دهد و احساس و انگیزه ای درونی در او ایجاد شود.

مفدا: سخن پایانی...


در پایان جا دارد از کمک‌ها و راهنمایی‌های پشتیبان و راهنمای خوبمان خانم مریم انجام از گویندگان با سابقه صدا و سیمای مرکز اصفهان که بدون چشم داشت وتقبل هزینه‌ای، از راه دور و فضای مجازی ، ما  دانشجویان را در آشنایی و بالارفتن توانایی در کارنشریه صوتی کمک کردند تشکر ویژه کنم. از مسئول نشریات دانشگاه خانم انصاری هم کمال تشکر را دارم که هر آنچه از دستشان برآمد برایمان انجام دادند و همواره پشیتیبان ما در این مسیر بودند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.