شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰

سومین کتابدار برگزیده کشوری:

تعامل با دانشجویان از ساعات لذت­بخش کاری­ من است

زهرا بتولي

"زهرا بتولی" سومین کتابدار برگزیده کشوری دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال ۹۶، یکی از مهم‌ترین رسالت­‌های یک متخصص علم اطلاعات را مشاوره اطلاعاتی می‌داند، وی تعامل با دانشجویان را از جمله ساعات لذت­بخش کاری­ خود بیان می‌کند.

به گزارش مفدا کاشان، در مراسمی که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، "زهرا بتولی" مدیر پژوهش و مسئول کتابخانه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان و دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی به عنوان سومین کتابدار برگزیده کشوری انتخاب شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

"زهرا بتولی" تاکنون موفق به اخذ رتبه­‌هایی از جمله رتبه دوم پژوهشی نوزدهمین جشنواره قرآنی و رتبه سوم پژوهشی شانزدهمین جشنواره قرآنی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، راهیابی به مرحله کشوری هشتمین جشنواره فرهنگی دانشجویان دانشگاه­های علوم پزشکی در رشته نقاشی، دانشجوی نمونه دانشگاه تهران سال ۱۳۹۲ و رتبه اول آزمون ورودی کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۰ و ... شده­ است.

مفدا کاشان به همین مناسبت مصاحبه ای با وی انجام داده که مشروح این گفتگو به شرح زیر است:.

مفدا کاشان: لطفا خودتان را معرفی کنید؟

بتولی هستم. مقطع کارشناسی کتابداری و اطلاع‌­رسانی پزشکی خود را در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش­‌شناسی در دانشگاه تهران گذرانده‌ام و هم اکنون دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌­شناسی دانشگاه تهران هستم. از سال ۱۳۸۱ در دانشگاه علوم پزشکی کاشان فعالیت داشته­‌ام و هم اکنون به عنوان مدیر پژوهش دانشکده بهداشت، مسئول کتابخانه دانشکده بهداشت و پیراپزشکی و کارشناس کمیته ارتقاء اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان مشغول فعالیت هستم.

مفدا کاشان: اگر بخواهید « کتابدار» را برای فردی خارج از حوزه کتابداری تعریف کنید، چه می گویید؟

این حوزه، حوزه‌ای بین‌رشته‌ای هست و تنوع و گستردگی فراوانی در آن وجود دارد. انتخاب و سازماندهی بهترین نوع اطلاعات، شناسایی نیاز مخاطب و تلاش جهت هموار­سازی مسیر اطلاع­‌رسانی، اشتراک دانش، برقراری ارتباط و همکاری بین نیازمندان اطلاعات از جمله وظایف یک متخصص علم اطلاعات و دانش­‌شناسی است. به عقیده من کتابداران باید به عنوان مشاوران اطلاعاتی به فعالیت بپردازند. در این مسیر به دلیل تغییرات سریع فناوری و ماهیت متغیر خدمات اطلاعاتی، به همان اندازه که دانش یک متخصص علم اطلاعات مهم است، خلاقیت و مهارت­ آموزی هم می­تواند بسیار موثر باشد.

مفدا کاشان: معیار انتخاب کتابدار برگزیده کشوری چه آیتم ­هایی بوده است و در راستای این انتخاب، شما چه شرایطی داشتید؟

معیار انتخاب کتابدار نمونه کشوری، مجموعه فعالیت­های اجرایی، آموزشی و پژوهشی بوده است. در مورد فعالیت­های اجرایی خود در دانشگاه، در صحبت­های قبلی اشاره­ای کوتاه داشتم.

در مورد فعالیت­های آموزشی هم باید اشاره‌­ای داشته باشم به کسب رتبه اول آزمون ورودی کارشناسی ارشد در سال ۹۱، کسب رتبه اول آزمون نهایی دکتری در سال ۹۴، دانشجوی نمونه دانشگاه تهران در سال ۹۲ و همچنین برگزاری کارگاه­های آموزشی همچون جستجوی منابع در پایگاه­های اطلاعاتی، علم­‌سنجی، شبکه‌­های اجتماعی تحقیقاتی، طراحی پرسشنامه الکترونیکی، مقاله­‌نویسی، نرم­‌افزار اندنوت، تکنولوژی آموزشی، گیمیفیکیشن ( ابزار آموزشی) ، سواد اطلاعاتی و ... .

تمامی سعی من این بوده که در اتاقم به روی دانشجویان باز باشد و هر زمان سوالی داشتند که پاسخگویی آن از عهده من برآید، قطعا انجام وظیفه می­کنم. همان­طور که قبلا اشاره کردم بر این باورم که یکی از مهمترین رسالت­های یک متخصص علم اطلاعات، مشاوره اطلاعاتی است. نه تنها دانشجویان دانشکده بهداشت و پیراپزشکی، حتی دانشجویان ثابتی از سایر دانشکده­ها دارم که در حد توان پاسخگوی آن­ها هستم. تعامل با دانشجویان از جمله ساعات لذت­بخش کاری­ ام است. بسیار عالی می‌­شد اگر امکان راه‌­اندازی مرکز مشاوره اطلاعاتی در دانشگاه فراهم می­شد.

در مورد فعالیت­های پژوهشی هم طرح­های تحقیقاتی و مقالاتی در حوزه علم­‌سنجی، گیمیفیکیشن، سواد اطلاعاتی، آلتمتریکس، شبکه­‌های اجتماعی تحقیقاتی، نقشه مفهومی و سواد سلامت را در کارنامه خود دارم.

کسب رتبه دوم پژوهشی نوزدهمین جشنواره قرآنی، رتبه سوم پژوهشی شانزدهمین جشنواره قرآنی دانشگاه های علوم پزشکی کشور و راهیابی به مرحله کشوری هشتمین جشنواره فرهنگی دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی در رشته نقاشی نیز از جمله فعالیت­های فرهنگی من بوده است.

مفدا کاشان: وضعیت کتاب‌خوانی در بین دانشجویان چگونه است؟ و شما چه راهکارهایی برای ترویج کتابخوانی در بین دانشجویان توصیه می کنید؟

ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در سطح کشور به‌ ویژه ‌بین دانشجویان از ضروریات است. صحبت در مورد وضعیت کتابخوانی، بارها تکرار شده است. حرف تازه­ای برای گفتن ندارم. همه می­دانیم که رواج کتاب و روحیه‌ کتابخوانی در ایران بسیار پایین است. بخشی از این مشکل به علت زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی در حوزه کتاب و کتابخوانی در ایران است و بخشی نیز به وجود سرگرمی­های دیگر خصوصا فضای مجازی و نهادینه‌نشدن فرهنگ کتابخوانی در خانواده­ها برمی­گردد.

اما اگر منظور شما مطالعه کتاب­های تخصصی موجود در کتابخانه­ های دانشگاه است باید عرض کنم که عمده مراجعه دانشجویان به کتابخانه برای امانت کتاب­های درسی است. یعنی کتاب­هایی که ارزشیابی پایان ترم دانشجو بر اساس آن انجام می­شود. که البته این مسئله فقط مربوط به کتابخانه دانشگاه ما نمی­شود و کلیه کتابخانه ­های دانشگاهی با این مسئله مواجه اند. بنابراین ایجاد انگیزه و رغبت به مطالعه کتب غیر درسی، ایجاد روحیه پژوهشگری و تولید علم و اصلاح شیوه تدریس به گونه­ای که ذوق و شوق کتابخوانی در دانشجویان ایجاد کند، می­تواند از جمله راهکارهای تشویق و ترغیب دانشجویان به کتابخوانی باشد.

مفدا کاشان: عامل موفقیت خود را در چه می­دانید؟

البته من خودم را فرد موفقی نمی­دانم. اما به نظرم عامل موفقیت، داشتن هدف روشن است و قطعا برای رسیدن به یک هدف، باید انگیزه­ درونی قوی نیز وجود داشته باشد. هم­‌اکنون در محیط‌­­های اداری شاهد این هستیم که کارکنان به خاطر انگیزه بیرونی فعالیت می­‌کنند. ایجاد انگیزه بیرونی هم مداوم نیست و در بسیاری از مواقع، سازوکار تعریف شده­ای برای تنبیه و تشویق کارکنان وجود ندارد، و همین موضوع بی انگیزگی کارکنان را به همراه دارد. بنابراین خیلی خوب است شرایطی در محیط­‌های کاری فراهم شود، تا افراد نه فقط به خاطر انگیزه بیرونی، بلکه با انگیزه درونی فعالیت کنند. یا به عبارتی امور کاری خود را با لذت، رضایت و خشنودی درونی انجام دهند. بنابراین وجود انگیزه، موضوع بسیار مهمی در موفقیت افراد است.

علاوه بر مهیا شدن چنین شرایطی، به عقیده من کتابداری موفق است که سعی در کسب مهارت­ آموزی داشته باشد. البته کسب مهارت،­ فقط مختص کتابداران نیست. مطلبی را همیشه در کارگاه­های آموزشی به دانشجویان توصیه می­کنم و آن این­که تفاوت شما با هم­کلاسی شما در مهارت­های جنبی است که شما در حین تحصیل کسب می­کنید. بنابراین در کنار فراگیری اصول اساسی رشته تحصیلی خود،  کسب این مهارت­ها می­تواند پله‌ه­ایی برای ترقی و موفقیت شما باشد. مهارت­هایی همچون دانش کامپیوتر (آشنا بودن با نحوه انجام جستجوی منابع وآشنایی با پایگاه­های اطلاعاتی)، آشنایی با اصول پژوهش و مقاله‌­نویسی، آشنایی با مفاهیم و مهارت­های سواد اطلاعاتی و همچنین مهارت­های جنبی رشته تحصیلی خود. خوشبختانه در دانشگاه ما تا حدودی امکان فراگیری این مهارت­ها فراهم شده است.

علاوه بر همه موارد گفته شده، قطعا برنامه‌ریزی، مسئولیت‌­پذیری، اراده، پشتکار، خودباوری و مهم‌تر از همه توکل به خدا می­تواند رمز موفقیت هر فردی باشد.

مفدا کاشان: صحبت و سخن پایانی...

در پایان لازم می­‌دانم از لطف خداوند بزرگ، حمایت و پشتیبانی خانواده­ عزیزم تشکر و قدردانی کنم. ضمنا مراتب تشکر و قدردانی خود را نسبت به اظهار لطف شما به جا می‌­آورم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.