پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۵

میزگرد جنبش دانشجویی از دیدگاه تشکل‌های دانشجویی با حضور دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان و جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد

2

۱۶ آذرماه سال ۱۳۳۲ به واسطه‌ی شهادت سه تن از دانشجویان دانشگاه تهران برای همیشه در تقویم ایران اسلامی ماندگار شده و همه ساله در این روز برنامه‌های ویژه‌ای در دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شده و مقام دانشجو گرامی داشته می‌شود.

به گزارش مفدا به نقل از ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، شهیدان "مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی" دانشجویانی بودند که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون، معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ در صحن دانشگاه تهران به مقام رفیع شهادت نائل آمدند.
خبرگزاری ایسنا به مناسبت این روز ارزشمند میزگردی را تحت عنوان "۱۶ آذر و جنبش دانشجویی" برگزار کرده و طی آن نمایندگان تشکل‌های دانشگاه‌های تبریز به بیان مطالب خود در این رابطه پرداختند که در این میزگرد محمد جباری دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان و امین مشکینی جانشین فرمانده بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز حضور داشتند .
محور اول؛ اهمیت رویدادهای ۱۶ آذر(روز دانشجو)
مسئول واحد سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در محور اول این میزگرد گفت: از خبرگزاری ایسنا به خاطر برگزاری این میزگرد قدردانی می‌کنیم که باعث می‌شوند صدای ما حداقل از این تریبون به گوش برخی‌ها برسد. بر روح پاک شهدا و به ویژه شهدای راه آزادی خواهی و مبارزه با استبداد و استعمار درود فرستاده و به روح پرفتوح شهدای دانشجو ادای احترام می‌کنیم، دانشجویانی که آرمان‌های خود را فدای مصلحت نکرده و و در راه اهداف بزرگ و والای خود جان‌نثاری کردند.
وی اضافه کرد: ۱۶ آذر نه تنها برگی از تاریخ سیاسی معاصر ایران بلکه نقطه عطفی در تاریخ چند هزار ساله ایران و روزی است که صحن دانشکده فنی دانشگاه تهران صحنه‌ی آزادی‌خواهی و آگاهی‌بخشی شده و با خون سه بزرگ‌مردی که با تمام وجود در مقابل ظلم، خودکامگی و استبداد داخلی و خارجی ایستادند، رنگین شد.
مهدی‌زاده خاطرنشان کرد: شهدای روز ۱۶ آذر ماه، با ایستادگی و نثار جان خود، مانع از ورود نیروهای نظامی و امنیتی به داخل دانشگاه شده و با نهایت قدرت و توان صدای اعتراض و خشم خود را به علت حضور نظامیان در دانشگاه فریاد زدند تا دستان گروه‌های نظامی از دانشگاه کوتاه شود.
وی با بیان اینکه بطن مبارزات انقلاب متعلق به دانشگاه است، گفت: دانشگاه اولین سنگر آزادی است، اما چه باک که این سنگر و دژ مستحکم مبارزاتی امروز با نگاه‌های امنیتی و فشارهای فوق‌العاده و همچنین با طنین‌انداز کردن جریان‌های خاص، محدود کردن اندیشه؛ بیان و قلم دانشجویان را مورد هدف قرار داده‌اند؛ در این میان تشکل‌های دانشجویی به عنوان پرچمداران نهضت دانشجویی و پیشقراولان نمایندگان دانشجویان باید از حمایت‌ها و آزادی‌های بیشتری برخوردار باشند و هرگز نباید بر چهره‌ی دانشگاه نگاه امنیتی مسلط شود.
وی یادآور شد: با گذشت ۳۸ سال از انقلاب اسلامی که سرلوحه‌ی آن آزادی و آزادی بیان و عقیده بود ولو این‌که این عقیده مخالف اصول ما باشد، شاهد این هستیم که این موضوع عملی نمی‌شود و در دانشگاه سوالاتی در ذهن دانشجویان پدیدار می شود که دانشگاه که محل عدالت‌خواهی و رساندن فریاد حق و انتقادگویی با هدف آگاه‌سازی جامعه است، هزینه‌ای ندارد؟ آیا سران کشور و نظام در مقابل دانشجو پاسخگو هستند؟ آیا حق محکوم کردن اندیشه‌های دانشجویان در مطبوعات و نشریه‌های دانشجویی هزینه‌ای ندارد؟ اگر هزینه‌ای ندارد پس این همه ویرایش‌ها، ممیزی‌ها و اعمال سلیقه‌ها چیست! ایا دانشجو از امکانات کافی در دانشگاه‌ها از جمله "هیئت علمی مناسب، فضای آموزشی و فرهنگی کافی" برخوردار است؟
مهدی نیرومند مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز نیز در محور اول این نشست خاطرنشان کرد: وقایع ۱۶ آذر از بعد تاریخی باید مورد توجه قرار گیرد، در این سال، ریچارد نیکسون، معاون رئیس جمهور وقت آمریکا قرار بود به ایران سفر کند و عده‌ای از دانشجویان در این رابطه اعتراضاتی داشتند که وارد درگیری نظامی با ارتش شاه شده و درنهایت سه تن از دانشجویان(مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی) به شهادت رسیدند.
وی در ادامه گفت: در تمامی مسایل و صحنه‌های دردناک کشور از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون به نوعی رد پای آمریکا و استکبار دیده می‌شود، و این موضوع در منویات مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید قرار گرفته که می‌فرمایند "خودتان را برای ادامه مبارزه با استکبار آماده کنید"؛ استکبار از همان ابتدا تلاش داشته با صورت‌های مختلف وارد دانشگاه شود، چراکه قشر دانشجو، جزو تاثیرگذارترین قشرها در سطح جامعه است.
وی با اشاره به تلاش استکبار جهانی برای ورود به دانشگاهای ایران اسلامی، یادآور شد: افرادی که از دانشگاه‌ها خارج می‌شوند به نوعی در سیاست‌های کلان کشور در مسئولیت‌های مختلفی قرار خواهند گرفت، از این‌رو اگر تفکر دانشجویان ما منطبق با تفکر طرفداران استکبار و آمریکا باشد، در نتیجه در آینده ریل‌گذاری کشور نیز در قالب همان تفکر خواهد بود، از این رو باید قشر دانشجو جایگاه حساس خود را درک کرده و با بینش و بصیرت حرکت کنند.
نیرومند گفت: با توجه به اینکه بخش زیادی از مسئولیت‌های آینده کشور در دست دانشجویان خواهد بود به همین علت استکبار جهانی درصدد نفوذ به دانشگاه‌های ماست و ما برای برای مقابله با این موضوع باید به منویات مقام معظم رهبری که می‌فرمایند "دشمن‌شناسی داشته باشیم" تمسک جوییم، چراکه اگر دشمن واقعی خود را نشناسیم مسیر و هدف ما خطا خواهد بود. پس در ابتدا باید دشمن را شناخته و در نهایت بتوانیم وظیفه دانشجویی خود را به تعبیر درست پیاده کنیم.
امین مشکینی، جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در محور اول این نشست بیان کرد: علاوه بر رویدادهای ۱۶ آذر، این روز ارزشمند می‌نمایاند که "دانشجو" تا چه حد می‌تواند در جامعه خود تاثیرگذار باشد. چرا که بیش از ۶۰ سال قبل اتفاقی رخ داده و ما هنوز هم که هنوز است اثرات آن را احساس می‌کنیم و در حقیقت مناسبت ۱۶ آذرماه نشان دهنده عمق تاثیرگذاری دانشجو در جامعه است.
وی اضافه کرد: این اهمیت و تاثیرگذاری از ویژگی‌های خاص دانشجو ناشی می‌شود، چرا که دانشجو، جوان، آزادی‌طلب، آزادی‌خواه است و به دور از محافظه‌کاری فعالیت می‌کند و همچنین دانشجو فارغ از دلمشغولی‌های مادی است.
وی با اشاره به سخنانی از شهید بهشتی مبنی بر اینکه "دانشجو موذن جامعه است" گفت: اگر دانشجو خواب بمانند در نتیجه جامعه نیز خواب خواهد ماند، این جمله نیز اهمیت حضور و نقش دانشجو در جامعه را نمایان ساخته و اهمیت بیداری دانشجو و حساسیت وی به انقلاب دین و رویدادهای جامعه را نشان می‌دهد.
محمد حسین کاظمی، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز نیز در محور در اولین نشست، تاکید کرد: از لحاظ تاریخی در این روز سه تن از دانشجویان به شهادت رسیده‌اند و به تبع آن ۱۶ آذر به عنوان روز "دانشجو" به ثبت رسیده است؛ ۱۶ آذر روزی بود که دانشجو به هویت اصلی خود که استکبارستیزی، مبارزه با فساد، مبارزه با اشرافی‌گری و نقد وضعیت نامطلوب است، بازگشت.
وی با اشاره به اهمیت جنبش دانشجویی در صحنه‌های مختلف کشور، خاطرنشان کرد: رویدادهای "۱۶ آذر" نشان داد که قشر نخبه جامعه نسبت به مسائل گوناگون کشور حساس است.
وی بیان کرد: جنبش دانشجویی همانند سایر جنبش‌ها، اعتراضاتی نسبت به وضعیت موجود دارد و با توجه به اینکه رسالت اصلی دانشگاه "آرمان‌خواهی" است به همین دلیل  زمانی که جنبش دانشجویی و آرمان‌خواهی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند این جنبش را از سایر جنبش‌های اجتماعی متفاوت می‌کنند.
کاظمی اضافه کرد: جنبش دانشجویی یعنی دانشجویانی که آرمانخواه بوده و در تلاش برای تغییر وضع نامطلوب موجود به وضع آرمانی هستند و مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود می‌فرمایند که "نگاه من به جنبش دانشجویی این است که جنبش دانشجویی، ضداستکباری، ضداشرافی‌گری، ضد فساد، ضد حاکمیت تجمل‌گرایانه و زورگویانه و ضد گرایش‌های انحرافی" است.
وی با اشاره به رسالت‌های جنبش دانشجویی در راستای مبارزه به خوی اشرافی‌گری و تجمل‌گرایانه و... افزود: در برخی از مدیران کل و جزء، نمایندگان، وزرا و شورای شهر نیز این خصوصیات گاها وجود دارد که جنبش دانشجویی باید در مقابل آن ایستاده و مطالبه‌گری کند.
وی با تاکید بر اینکه باید در طول سال بر امر مبارزه با استکبار تاکید کنیم، یادآور شد: اگر ۱۶ آذر را در یک روز خلاصه کرده و میزگرد یا مراسمی ترتیب دهیم به شهدای این روز و دانشجویان ظلم کرده‌ایم، باید در طول سال اهداف دانشجو و اهداف این سه شهید دانشجو و شهدای عرصه‌علم و شهدای هسته‌ای را تبیین کنیم و در تمامی ایام سال با استکبار و فساد مبارزه کنیم.
مهران گلزاری امجد، عضو ارشد دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز نیز در  محور اول این نشست، گفت: از خبرگزاری ایسنا قدردانیم که این میزگرد را فراهم کرده تا تشکل‌های دانشجویی دیدگاه‌های خود را نسبت به شانزدهم آذر ماه بیان کنند.
وی اضافه کرد: بررسی وقایع به وقوع پیوسته در سال ۱۶ آذر ۱۳۳۲ برای ما یک الگو و یک مثال اعلاست که می‌تواند برای حرکت‌ها و مبارزات دانشجویی الهام بخش و درس‌آموز باشد؛  باید ۱۶ آذر را بررسی کنیم و ببینیم که این وقایع چه ویژگی‌هایی دارند؟ البته این بررسی مستلزم آن است که از وضعیت کلی جامعه ایرانی در آن زمان اطلاعاتی در اختیار داشته باشیم.
وی بیان کرد: ماجرای ۱۶ آذر، چهار ماه بعد از ماجرای ۲۸ مرداد اتفاق افتاد و قرار بود که در آن ایام معاون رئیس جمهور آمریکا وارد دانشگاه تهران شده و صحبت کند، دو روز قبل از این ماجرا نیز روابط ایران و انگلستان عادی اعلام شده و مقرر می‌شود که "دنیس رایت" به عنوان سفیر بریتانیا در ایران حضور داشته باشد، در این حال جریانی از خشم عمومی در مردم نسبت به آمریکا ایجاد شده بود، در اینجاست که دانشجویان با خشم انقلابی و مقدس وارد صحنه شده و ۱۶ آذر را برای همیشه ماندگار می‌کنند.
وی افزود: در ماجرای ۱۶ آذر باید چند مسئله را مورد تمرکز قرار دهیم، گفت: باید در جنبش دانشجویی مستقل بود، باید خودجوش و خود انگیخته بود و از جایی خط نگرفت و اگر می‌گوییم "۱۶ آذر" به عنوان روز دانشجوست، باید تشکل‌های دانشجویی دقت کنند که این روز "نماد استکبارستیزی" است.
وی ادامه داد: ۱۶آذر از جنس بیداری است نه از جنس غفلت، از جنس حرکت انقلابی است نه حرکت محافظه‌کارانه! متاسفانه برخی تشکل‌های دانشجویی به آفت محافظه‌کاری دچار شدند، اما ما معتقدیم که محافظه‌کاری، قتلگاه انقلاب است.
وی با اشاره به سخنان شهید بهشتی مبنی بر اینکه "نباید هرگز به امور بی‌تفاوت بود، اگر به بی‌تفاوتی کشانده شویم یعنی مرگ انقلاب" یادآور شد: حرکت ۱۶ آذر از جنس انقلاب بود، ۱۶ آذر یک حرکت همگانی بود و عموم دانشجویان وارد صحنه شده و در نهایت سه تن به شهادت رسیدند.
گلزاری امجد ادامه داد: اینکه ما به حرکت‌های دانشجویی با دید انحصارگرایانه توجه کرده و این حرکت مختص یک طیف خاصی از افراد و دانشجویان را شامل شود، قطعا این روند با اهداف ۱۶ آذر و با رسالت‌های جنبش دانشجویی متفاوت خواهد بود.
وی با اشاره به ویژگی‌های حرکت دانشجویان در ۱۶ آذر ماه، گفت: حرکت دانشجویان در ۱۶ آذر همراه و هم صدای با مردم بود، یکی از مشکلاتی که می‌تواند متوجه جنبش‌های دانشجویی باشد این است که ما تبدیل به صدای احزاب، صدای جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی خاص شویم! چنین شرایطی برای جنبش دانشجویی آفت است، جنبش دانشجویی باید صدای مردم باشد چیزی که در حرکت ۱۶ آذر وجود داشت.
محمد جباری، مسئول واحد سیاسی و اجتماعی انجمن اسلامی دانشگاه پزشکی تبریز نیز در محور اول این نشست اظهار کرد: ۱۶ آذر نقطه عطفی بود برای اینکه دانشجویان خودشان را  در صحنه سیاسی و اجتماعی نشان دهند و در این راستا بود که دانشجویان در سال ۱۳۳۲ وارد صحنه شدند.
وی با اشاره به صحبت برخی حاضران در رابطه با اینکه ۱۶ آذر حرکتی استکبارستیزانه و از روی بیداری و... بوده است، بیان کرد: تمامی این موارد را قبول دارم، اما معتقدم در مورد ۱۶ آذر کلی‌گویی‌های بسیاری می‌شود، بی‌شک حرکت ۱۶ آذر نیز از جریانات زمان خود و از احزابی چون "حزب توده یا جبهه ملی" تاثیر پذیرفته بود  اینگونه نبود که جنبش دانشجویی هرگز از جریانات سیاسی زمان خود تاثیر نپذیرفته است! چرا در آن دوران ملی شدن صنعت نفت نیز به نتیجه رسیده است.
وی گفت: اینکه می‌گویند حرکت ۱۶ آذر، استکبارستیزانه بوده، باید بررسی شود که چرا استکبارستیزانه بوده است؟.
جباری با تاکید بر اینکه مستقل بودن جنبش دانشجویی بعد از انقلاب از دانشجو گرفته شد، گفت: اینکه ما طی سال باید استکبار ستیز باشیم و عدالت‌طلبی و آزادی خواهی را پی بگیریم، قبول! اما آیا ما نباید به ساختار قدرت، دولت و جریان‌های پنهانی که در قدرت وجود دارد، نقد نکنیم؟
وی بیان کرد: دانشجو در این چند سال آنقدر فشار تحمل کرده و مفاهیمی چون "ستاره دار" بودن مطرح شده  که دانشجو دیگر می‌ترسد! دانشجو در شرایط فعلی نمی‌تواند تاثیرگذاری داشته باشد.
محمد هادی جلیلی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز نیز در محور اولین نشست گفت: حرکت ۱۶ آذر در نتیجه‌ی روحیه استکبارستیزی و استبداد ستیزی دانشجویان به وقوع پیوست و اتفاقاتی که در سال ۳۲ افتاد برای مقابله با استکبار خارجی و همچنین استبداد داخلی بود، این حرکت به روحیه دانشجویان برمی‌گردد و ما بارها تاثیرگذاری قشر دانشجو در صحنه‌های مختلف را مشاهده کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه دانشجویان شروع کننده جریان‌های سیاسی در سطح جهان بودند، گفت: در کشور ما نیز زمانی بازار پیشروی جریان‌های سیاسی بود که کم کم دانشگاه جای آن را گرفت و با همکاری نهادهای مختلف، اصناف و گروه‌های مختلف پیشروی جریان‌های سیاسی شد که این حرکت‌ها به انقلاب اسلامی ختم شد.
محور دوم؛ رسالت فعلی جنبش دانشجویی چیست؟
امیر مهدی‌زاده، مسئول واحد سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در محور دوم این نشست گفت: با مروری بر جریانات ۱۶ آذر ۳۲ پی‌می بریم که مهمترین پیامدهای که در سال ۳۲ جنبش دانشجویی به خاطر آن تشکیل شده بود ایستادگی در مقابل استکبار و ظلم ستیزی‌های دولت‌های روسیه و آمریکا در آن زمان بود که برخی از این موارد تا الان هم ادامه دارد، ولی اتفاقاتی که در روز ۱۶ آذر به وجود آمد، پیام خاصی داشت و در این روز از گارد سلطنتی وارد دانشگاه تهران می‌شوند، در حالی که ورود نظامیان به دانشگاه ممنوع بوده و در نهایت منجر به اعتراض و شهادت دانشجویان می‌شود و پیام روز دانشجو این است که چرا باید نظامیان به دستور فرد خاصی وارد دانشگاه شده و سلیقه‌های خود را اعمال کنند؟
وی افزود: امام خمینی(ره) قبل از انقلاب، جنبش دانشجویی را خیلی خوب رهبری کرده و سمت و سو می‌دادند و نقطه قابل تامل جنبش دانشجویی قبل انقلاب و فضای سیاسی که در دانشگاه تهران به عنوان مهم‌ترین دانشگاه کشور حاکم بود، خیلی قابل ملاحظه است و حتی افراد شایسته و لایقی مثل شهید مطهری یا مهندس بازرگان با اینکه مخالفت علنی و آشکار خود را با حکومت شاهنشاهی اعلام کرده بودند اما باز هم اجازه داشتند سخنرانی کرده و میزگرد برگزار کنند. 
وی افزود: امروز حوزه‌ها هم مثل دانشگاه‌ها شده و بسیاری از طلبه‌ها هستند که نسبت به جریان‌های سیاسی واکنشی نشان نمی‌دهند، بعد از انقلاب هم که جنبش دانشجویی در عرصه‌های مختلف وارد میدان شد، اما مهم‌ترین رسالتی که جنبش دانشجویی داشت این بود که آرمان‌هایشان را فدای مصلحت اندیشی نکردند.
وی با بیان اینکه رسالت جنبش دانشجویی این است که آگاه سازی کند، یادآور شد: جنبش دانشجویی باید چالش برانگیز باشد و از حاکمیت، دولت و مسئولان دولتی بدون درنظر داشتن گرایش سیاسی مطالبه کند و همه مسئولان از بلندپایه‌ترین مقام گرفته تا پایین‌ترین، موظفند در مقابل دانشجو پاسخگو باشند و اگر چنین معادله‌ای برقرار بود و اگر پاسخ دهند این همه فساد، رانت، اختلاس و... انجام نمی‌شود.
وی گفت: اجازه بدهیم که گردش آزاد اطلاعات و شفاف‌سازی اطلاعات در دانشگاه‌های ما صورت بگیرد و دانشجو بفهمد! اما در فضای فعلی دانشگاه‌های ما، دانشجو نسبت به موارد سیاسی هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد و این بدبختی بزرگی برای کشور است که امیدواریم بتوانیم با درایت تمام حل کنیم.
مهدی نیرومند، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز نیز در محور دوم این نشست با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در رابطه با خصوصیات جنبش دانشجویی، گفت: در مورد آرمان خواهی بعضی وقت‌ها آرمان‌های خود را با آرمان‌های واقعی که آرمان‌های اسلام و انقلاب است، اشتباه می‌گیریم و یا تفسیر به رای می‌کنیم، چرا این اتفاق می‌افتد؟ چون انسان یک بعد روحانی هم دارد که به تعبیر قرآن شامل "نفس اماره بسوء" بوده و ممکن است به بدی سوق دهد و در ظاهر شاید چیز خوبی باشد یا حداقل بد هم نباشد اما فرد به واسطه‌ی آن، نتیجه مطلوب که در ابتدای راه متصور بود را در پایان راه می‌بیند که کاملا منحرف شده است، چون اگر در ابتدای راه یک مقدار فاصله با راه اصلی وجود داشته باشد، در پایان این فاصله بسیار زیادتر خواهد شد. 
وی افزود: مقابله با این اشتباه، مستلزم این است که هدف‌ها و قله‌های خود را از یک منبع واقعا مطمئن"آیات، روایات و معارف اسلام"  که اشتباه نمی‌کنند، انتخاب کرده و طبق آن‌ها ریل‌گذاری کنیم که اگر احیانا دچار انحراف شدیم به آرمان‌ها نگاه کرده و به مسیر اصلی بازگردیم.
وی با بیان اینکه آرمان‌ها متفاوت است، گفت: اگر ما بخواهیم "توهین به مقدسات محرم و عاشورا" را آرمان خود قرار دهیم به اسلام ظلم کرده‌ایم، رهبر معظم انقلاب خصوصیت دوم جنبش دانشجویی را صدق و صفا و خلوص، خصوصیت سوم را آزادی و رهایی از وابستگی‌های گوناگون حزبی، سیاسی و نژادی و... و در چهارمین خصوصیت نیز "مبتنی بر اشخاص نبودن "دانسته و  بحث شخصیت زدگی را طرح می‌کنند.
وی با تاکید بر پرهیز از شخصیت‌زدگی بیان کرد: باید اهداف و مبانی برای ما روشن باشد و همانگونه که در روایات داریم  به "ما قال؟" توجه کنید نه به "من قال؟"؛ خداوند به ما ابزاری چون "عقل و تفکر" داده و ما باید موارد را بدون درنظر گرفتن نفس خویش مقایسه کنیم و اینگونه نباشد که چون معنای آزادی اسلام با آزادی مطلوب من متفاوت است، آرمان‌های خود را هدف قرار دهم.
وی ادامه داد: پنجمین خصوصیت مهم از منظر مقام معظم رهبری در رابطه با جنبش دانشجویی این است که "در مقابل مظاهری که از نظر فطرت انسانی زشت است مثل ظلم، زورگویی، تبعیض، بی‌عدالتی، تقلب، دورویی و نفاق حساسیت منفی دارد و آن را دفع می‌کند و ششمین خصوصیت حرکت دانشجویی، این پدیده‌ی ذاتی محیط دانشگاه این است که در این حرکت فقط احساسات حکومت نمی‌کند بلکه ضمن اینکه احساسات است، منطق، تفکر، بینش، تحصیل و میل به فهمیدن نیز وجود دارد، البته شدت و ضعف هم دارد که گاهی کم و گاهی زیاد است".
امین مشکینی جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در محور دوم نشست گفت: همین شهدای دانشجو رسالت سنگینی را بر عهده جنبش دانشجویی گذاشتند، وقتی "جنبش دانشجویی" گفته می‌شود بیشتر مباحث سیاسی و اجتماعی مطرح می‌شود ولی یکی از چیزهایی که دانشگاه باید خیلی به آن توجه کند، توجه به علم است، این رسالت بر گردن دانشجو و جامعه دانشگاهی گذاشته شده اما متاسفانه برخی اوقات مورد کم توجهی واقع می شود.
وی ادامه داد: اثری که جنبش دانشجویی می‌تواند در تولید علم داشته باشد، مظلوم واقع شده و همانطور که گفتم کسی که علم دارد قدرت در دست اوست، در حالی که جامعه دانشگاهی می‌تواند در حیطه علم و تولید جامعه، در بحث اقتصاد دانش بنیان موفق عمل کند و بسیاری از مسایل و مشکلاتی که داریم می‌تواند از طریق علم و توسط دانشگاه حل شود، این مورد نیز از رسالت تشکل های دانشجویی است.
 وی با اشاره به رسالت جنبش دانشجویی در حوزه فرهنگی، گفت: همانطور که ما در نظام اسلامی و نظامی که برای آن خون‌های فراوانی نثار شده، قرار داریم، در نتیجه دانشگاه باید "دانشگاه متدین" بوده و فرهنگ اسلامی در آن‌ها ترویج پیدا کند، متاسفانه برخی می‌گویند که ما مجبور نیستیم که مردم را به بهشت ببریم، در حالی که فلسفه‌ی نظام اسلامی و حکومت اسلامی همین بوده و اینکه سعادت اخروی و دنیوی را برای مردم رقم بزنند.
وی با بیان اینکه متدین بودن دانشگاه‌ها از رسالت های جنبش دانشجویی، گفت: چنانچه شهید شایان مهر که دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بود در این باره گفت که ما حتی باید درس را هم برای خدا بخوانیم اما گاهی اوقات دیده می‌شود که دانشجویان درس را صرفا برای آینده شغلی خود می‌خوانند، این هدف هم خوب است اما جنبش دانشجویی باید فضای دانشگاهی را دینی کند.
وی یادآور شد: گاهی اوقات فاصله بین جامعه دانشگاهی و جامعه بیرون دانشگاه زیاد می‌شود و متاسفانه نحوه تفکر دانشجویان با تفکرات کف جامعه متفاوت بوده و این جدا بودن جامعه دانشگاهی از فضای بیرون دانشگاه، می‌توانند آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد، در حالی که دانشجویان در مباحث اجتماعی می‌توانند محرک جامعه باشند و می‌توانند مردم را به سمت آرمان‌ها حرکت دهند.
محمد حسین کاظمی، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز نیز در محور دوم این نشست با اشاره به سخنی از شهید بهشتی مبنی بر اینکه دانشجو موذن جامعه است، گفت: رسالت موذن بیدار کردن مردم است از این رو رسالت جنبش دانشجویی بیدار کردن مردم از خواب غفلت است، ارائه تحلیل درست در مورد برخی از مسائل کشوری به مردم نیز رسالت دیگر جنبش دانشجویی است.
 وی ادامه داد: جنبش دانشجویی باید در میان مردم روشنگری کند، اگر دانشجو بتواند رسالت اصلی خودش را که مطالبه‌گری است، انجام دهد می‌تواند قدرت بازدارندگی در مقابل انحراف مسئولان داشته باشد اما اگر در غیر این صورت باشد جنبش دانشجویی نخواهد توانست به رسالت خود عمل کند.
 مهران گلزاری امجد، عضو ارشد انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز در محور دوم این نشست گفت: پیشنهاد می کنم این گردهمایی و میزگردها محدود به رسانه نشده و تشکل ها خودشان چنین برنامه‌هایی برگزار کنند.
وی خاطرنشان کرد: این که می گویند جنبش دانشجویی باید خودجوش و خود انگیخته و مستقل باشد به این معنا نیست که از جریان های دیگر تاثیر نگیرد، این امکان پذیر نیست و طبیعتا ما در اجتماع زندگی می‌کنیم و تاثیرپذیری از جریان‌ها امری ناگزیر است، اما باید توجه کنیم که حرکت ۱۶ آذر حرکتی کاملا مستقل بود و از قبل هماهنگ شده نبود.
وی افزود: دانشج در قبال هم‌قطاران خود نیز رسالت دارد و جنبش دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی باید روشنگری و بیداری داشته و نسبت به دوستان خود هم افزایی علمی و معرفی (سیاسی، دینی، اخلاقی) داشته باشند.
 وی بیان کرد: جنبش دانشجویی باید برادری همدلانه با دانشجویان دیگر را تقویت کند و زمینه سازی باشد برای تربیت حماسی دانشجویان؛ جنبش دانشجویی باید فضای دانشگاه را فضای آزاد اندیشی کرده و نسبت به اساتید خود مطالبه گری داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: جنبش دانشجویی رسالت های نسبت به دولت، حاکمیت و نهادهای عمومی نیز دارد که اولین رسالت آن، نقد عالمانه، آگاهانه و دلسوزانه است؛ باید نکات مثبت و منفی را در کنار هم بگذارد و به گوش مسئولان برساند.
گلزاری امجد خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۶ نماینده از تشکل‌های دانشجویی مقابل رئیس جمهور سخنرانی کردند، در حالی که امسال فقط ۴ نماینده این امکان را داشتند؛ دانشجو باید نسبت به این موضوع هم حسایست داشته باشد، هیچ چیز دلیل نمی‌شود که ما نقد نکنیم؛ تکلیف اصلی ماست که نقد بکنیم، فرقی هم نمی‌کند که در کدام دستگاه باشد.
وی بیان کرد: جنبش دانشجویی باید در راستای نهادهای مختلف، تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز باشد، کار دانشجویی کار نخبگی و علمی است، دانشجو باید در جهت حل مشکلات و مسائل کار علمی بکند و باید مطالبه گر باشد.
محمد جباری، مسئول واحد سیاسی و اجتماعی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در محور دوم نشست گفت: می‌گویم که دانشجو منفعل شده و بی تفاوت شده ولی باید بررسی کنیم که چرا منفعل شد است! و ما چقدر به خواسته‌های خود دانشجو نزدیک شدیم که بتوانیم خواسته های‌شان را در دانشگاه برآورده کنیم؟ وقتی دانشجو از مشکلات آموزشی و پژوهشی در دانشگاه و امکانات رفاهی اعتراض می کنند چه قدر خود ما به این مشکلات نزدیک شده‌ایم؟ از ماهیت دانشجو است که نقد کند.
وی اضافه کرد: اینکه دانشجویان ما فقط "جامعه" را ببینند و خود دانشگاه را نبینند یک آفت است، ما باید خودمان این موارد را تبیین کنیم، چرا که اگر دانشجویان از مسائل دانشگاه و صنفی خود مطلع شوند، به تحلیل مسائل بیرون دانشگاه هم علاقه‌مند خواهند شد.
محمد هادی جلیلی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز نیز در محور دوم این نشست گفت: رسالت جنبش دانشجویی این است که آرمان گرا بوده و از برخی "بده بستان‌های" خارج دانشگاه دور است، آزادی موجود در جنبش دانشجویی است باعث می‌شود تا همیشه زبان برنده‌ای داشته باشد و این موضوع نشات گرفته از روح پاک جنبش دانشجویی است.
وی با بیان اینکه از رسالت‌های جنبش دانشجویی ادامه مسیر ۱۶ آذر است، افزود: بعد از انقلاب جنبش‌های دانشجویی رسالت "حفاظت از آرمان‌های انقلاب، آرمان‌های حضرت امام(ره) را برخود گرفتند و رسالت جنبش دانشجویی امروز نیز در جهت پاسداری از آرمان‌های انقلاب که دارای شعار "استقلال، آزادی" است، می‌توان این شعارها را در حرکت ۱۶ آذر نیز مشاهده کرد
محور سوم؛ وضعیت فعلی تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌های استان و راهکارهای پویایی این جنبش
اتابک امینی زاده، دبیر شورای عمومی انجمن اسلامی دانشگاه آزاد تبریز در محور سوم نشست، بیان کرد: وضعیت فعلی جنبش دانشجویی را می‌توان در دو بخش تعریف کرد، بخشی که وضعیت آن قابل تعریف است و بخشی که وضعیت آن قابل تعریف نیست؛ برای تشکل‌هایی که وضعیت‌شان قابل تعریف است، آرزوی موفقیت داریم اما برای کسانی که وضعیت قابل تعریفی ندارند باید تمرکز کرد، امروز در دانشگاه‌های ما آزادی‌های سیاسی و اجتماعی کمتر شده و هزینه فعالیت منتقدانه افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: محدود سازی فضا و عرصه‌های عمومی دانشگاه خیلی مهم است وقتی که یک بستر عمومی برای فعالیت یا صرفا برای جمع شدن تشکل‌های دانشجویی در فضای دانشگاه وجود ندارد، دیگر چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم؟ ایجاد تشکل‌های جعلی به نام انجمن اسلامی نیز مشکلی برای انجمن‌های اسلامی بوده و به خاطر منافع خود تشکل ایجاد می‌کنند و آرمان‌های جنبش دانشجویی، اصلا مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
وی ادامه داد: در مورد تشکل‌هایی که ماهیت جنبش دانشجویی و ۱۶ آذر را با جنگ شادی اشتباه می‌گیرند انتقاد داشته و معتقدم سیاست‌زدگی و کمرنگی فعالیت‌های صنفی یکی از دلایلی است که فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی را تحت فشار قرار داده است.
امینی زاده با بیان اینکه معتقدم اعطای آزادی‌هایی که حق جنبش های دانشجویی است، این تشکل‌ها را پویاتر می‌کند، افزود: خوشبختانه در استان ما تشکل‌های هر گروه، هماهنگی بهتری داشته و انجمن‌های اسلامی استان نیز هماهنگی بسیاری با یکدیگر دارند و مشورت می‌کنند؛ در مجموع جنبش دانشجویی در استان در وضعیت بدی قرار ندارد.
مهدی نیرومند، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز نیز در محور سوم نشست گفت: اگر بخواهیم وضعیت یک نهاد یا مکانی را بررسی کنیم باید اول وضعیت مطلوب را جلوی چشم داشته باشیم و وضعیت خود را با آن مقایسه کنیم.
وی با اشاره به راهکارهای پویایی جنبش دانشجویی، گفت: در این راستا باید ابتدا پویایی را برای خود تعریف کنیم و بدانیم که پویایی مناسب از نظر اسلام چیست، آیا برگزاری موسیقی یا اردوی مختلط موجب پویایی دانشگاه می‌شود؟ ممکن است به طور موقت به عنوان مسکن شادی عمل کند اما پایدار نبوده و ممکن است آفات و آسیب‌هایی را در پی داشته باشد. از این رو باید پویایی از نظر اسلام را مدنظر قرار دهیم.
وی افزود: باید در این راستا سطح معرفت خود را بالا برده و سطح معرفت خود را سایت‌ها و روزنامه‌های سراسری قرار ندهیم، باید با نوشته‌های شهید مطهری، نهج البلاغه و... آشنا باشیم و تمام منویاتی که حضرت آقا در دیدار هرساله‌ی خود با دانشجویان ارائه می‌دهند را مطالعه کرده و مطلع شویم.
امین مشکینی جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در محور سوم نشست، گفت: در مورد وضعیت تشکل‌های دانشجویی در استان یک وضعیت خوف و رجایی به طور توام وجود دارد و جای امیدواری است که تشکل‌های جدیدی نیز وارد عرصه شده‌اند، اما چیزی که رهبر انقلاب از دانشجویان مطالبه می‌کنند این است که مراقب رقابت‌های پست و مقام باشیم.
وی ادامه داد: تشکل‌های دانشجویی باید فضا را برای سلیقه‌های متفاوت دانشجویان فراهم کنند تا همه حرف خود را در چهارچوب قانون و نظام اسلامی بزند تا حرف‌ها شنیده شود، این حرف زدن‌ها، اتاق فکرها و کرسی های آزاد اندیشی است که باعث می‌شود پویایی در جنبش دانشجویی خود را نشان دهد.
وی بیان کرد: راهکار پویایی تشکل‌های دانشجویی در این است که جامع نگر باشند و کارها را گسترش دهند و صرفا به یک ایده وارد نشده و فقط بحث سیاسی را دنبال نکنند، بلکه باید بحث فرهنگی، اجتماعی، علمی، اقتصادی، پیگیری مسائل صنفی و... را در جنبش دانشجویی فعال کنند. 
محمد حسین کاظمی، دیبر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز نیز در محور سوم نشست بیان کرد: وضعیت فعلی تشکل‌های دانشجویی رو به افول و اسف‌بار است، دانشجوها دغدغه‌ی فعالیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ندارند و اصلا در فکر این مسایل نیستند.
وی ادامه داد: متاسفانه فعالان جنبش‌های دانشجویی نیز کم بوده و جنبش دانشجویی در وضعیت اسفباری قرار دارد که باید به حال آن گریست؛ در دانشگاه تبریز چهار تشکل دانشجویی وجود دارد که دانشجو طبق نظر خود باید بتواند در یکی از این تشکل‌ها فعالیت کند، اما متاسفانه دانشجویان علاقه‌مند فعالیت نیستند و از مراسم‌های برگزار شده نیز استقبال نمی‌کنند که این موضوع نشان‌دهنده‌ی افول جنبش دانشجویی است.
وی تاکید کرد: دانشجو باید به رسالت اصلی خود و هویت خود که مطالبه گری و آرمان خواهی است برگردد، اینکه تشکل‌ها معتقد به تکصدایی بوده یا همیشه معترض باشند و همواره دیگران را به باد انتقاد بگیرند و در چارچوب قانون هم نباشد، دانشجویان را از جنبش دانشجویی زده می‌کند.
کاظمی ادامه داد: بهتر است تشکل‌های دانشجویی میزگردها را به طور  مستمر ادامه دهند تا دانشجویان جهت فعالیت در تشکل‌های دانشجویی به نوعی ترغیب شوند.
مهران گلزاری امجد، عضو ارشد انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز ، یادآور شد: معتقدم که برخی علاقه دارند جنبش دانشجویی تبدیل به کارگاه‌های تولید بیانیه‌های بی‌ارزش شود که هیچ کس نمی‌خواند و اثری هم ندارد! رسالت جنبش دانشجویی این است که وارد مسائل و مصداق‌ها شده و از مسئولان مطالبه‌گری کند، رسالت اصلی ماست که فساد را فریاد بزنیم، فرقی هم نمی‌کند کجا باشد دانشجو باید فساد را فریاد بزند و به گوش مردم برساند.
وی بیان کرد: جنبش دانشجویی رسالتی هم در فضای عمومی جامعه دارد و باید در کنار مردم باشد و مطلع شود که دردها و مطالبات مردم چه چیزی است؟ و دانشجو در کجای این موضوع قرار دارد؟ دانشجو باید بداند زمانی که حقوق کارگران پایمال می‌شود چه جایگاهی دارد؟
وی با اشاره به اینکه انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز تازه تاسیس شده است، گفت: از دوستان گلایه دارم، در شورای چهارم فساد علنی شد و چند نفر اخراج شدند، تشکل‌های دانشجویی چه کار خوبی در این راستا انجام دادند؟ آیا بیانه‌ای در این راستا صادر شد؟ همین که من به عنوان نماینده‌ای از قشر دانشجو از اینکار بی‌خبرم یک ضعف بزرگ برای جنبش دانشجویی است، دیگر بماند که کارهای بزرگتری انجام دادیم یا نه!
گلزاری امجد افزود: جنبش دانشجویی در عرصه جهانی هم رسالت‌هایی برعهده دارد که باید به آنها توجه کند، دانشگاه‌های تبریز برترین دانشگاه‌های شمالغرب کشورهستند. در کشور هم مرز ما دانشجویان و طلبه‌های آذربایجانی به خاطر اسلام‌خواهی، آزادی خواهی و عدالت خواهی و... دستگیر می شود و مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند! در این مورد چه کاری انجام دادیم با این که نزدیک‌ترین استان به این کشور همسایه هستیم، چه کاری برای دانشجویان جهان اسلام کردیم؟ دانشجویان بحرین دستگیر می‌شوند به شهادت می‌رسند و ما هنوز کاری در این راستا نکردیم، اینها مسئله هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.
محمد جباری، مسئول واحد سیاسی و اجتماعی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در محور محور سوم این نشست، افزود: در دانشگاه‌ها به مرضی مبتلا شدیم و برخی تشکل‌ها آلت دست جریان‌های سیاسی شدند، آیا ما نیز الان می‌توانیم انتظار داشته باشیم که دانشجو بتواند در مقابل حضور نظامی در دانشگاه اعتراض کند و آیا اگر اعتراض کند با مشکلات دیگری مواجه نمی‌شود؟.
وی با بیان اینکه برخی از تشکل‌های دانشجویی مستقیما از خارج دانشگاه خط می‌گیرند، گفت: این موارد آفت جنبش دانشجویی است، دوری از خواسته‌های مردم نیز آفت دیگری است که در تشکل‌های دانشجویی وجود دارد، باید بدون در نظر گرفتن سلیقه های سیاسی، بتوانیم تشکل‌هایی همانند "ان‌جی‌او" خارج دانشگاه تشکیل داده و با مردم بیشتر ارتباط برقرار کنیم.
محمد هادی جلیلی در محور سوم این نشست نیز گفت: شاهد انفعال و جنبش دانشجویی در وضعیت فعلی هستیم که این موضوع به نگاه دولت‌ها بازمی‌گردد، در جنبش‌های دانشجویی آزادی را در حالت سینوسی مشاهده کردیم طی روی کارآمدن دولت‌های مختلف، متاسفانه اگر دولتی سر کار آمد که نظرش بر تک صدایی و بستن دیگر تشکل‌ها و حمایت از یک نهاد یا تشکل بود، باعث شد تا دانشجویان از کارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دلزده شوند و یک ترسی وجود داشته باشه بابت هزینه هایی که عملکردشان می‌تواند در پی داشته باشد.
وی افزود: با توجه به اینکه یک دوره بسیار طولانی در جنبش دانشجویی تکصدایی حاکم بود اما همچنان شاهدیم هرچند تشکل‌های دانشجوی به صحنه برمی‌گردند و تشکل‌های مختلف میتوانند صحبت کنند ولی می بینیم که هنوز آن نگرانی در بین دانشجویان وجود دارد که برای این مورد یک حرکت صحیح یک حرکت انقلابی از طرف مسئولان لازم است همیشه در مورد فراهم کردن فضای آزاد و امن برای دانشجویان همیشه در صحبت‌های آقای روحانی شنیده‌ایم که "دانشگاه باید امن باشد اما نباید امنیتی باشد" از این رو لازم است که آن وعده هایی که داده شده و صحبت‌هایی که شده اجرایی هم بشود.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در بحث تصمیم گیری و تصمیم سازی دانشگاه ها و وزارت علوم صرفا وزارت علوم تاثیرگذاری نداشته و بخش های دیگری هم در این خصوص نظر می‌دهند و یک موازی‌کاری حاکم از نظرات مختلف وجود دارد و لازم است که یک تصمیم بزرگ از طرف بزرگان نظام گرفته شود تا یک نظر واحد در دانشگاه حاکم شود و دانشجو بتواند به‌ راحتی نظرش را اعلام کند.
محور چهارم؛ لزوم سیاسی بودن دانشجویان در شرایط فعالی جامعه
اتابک امینی زاده در محور چهارم این نشست گفت: سیاسی بودن دانشجو و جنبش دانشجویی لازم است و جزو لاینفک عضو یک تشکل دانشجویی است، دانشجو باید بینش سیاسی و درک سیاسی داشته باشه باشد و  تحلیلی که دانشجو در مورد مسائل سیاسی کشور می‌دهند تحلیل کاملا آزاد و بیطرف است در حالی که تحلیل هایی که در بیرون مطالعه کنیم می بینیم که با خود سمت و سویی دارند.
وی افزود: معتقدم بهترین تحلیل‌های سیاسی و منطقی‌ترین؛ بهترین و کارساز ترین تحلیل‌های سیاسی را دانشجو می‌تواند ارائه دهد اما بازیچه جریان‌های سیاسی بودن تشکل دانشجویی، سم مهلکی برای جنبش‌های دانشجویی است، ولی این را هم در نظر می‌گیریم که اگر دانشجو در بخش اجرایی سیاست در انتخابات ها و ستادهای تبلیغاتی نبود چه اتفاقی می افتاد؟
وی گفت: اگر همه چیز در جای خودش قرار داشت، دیگر چه لزومی داشت تشکل ها بیرون دانشگاه آمده و فعالیت سیاسی کنند! اما متاسفانه فضای سیاسی بیرون در دانشگاه به جایی کشیده می‌شود که همه منفعت طلب شده و برای "فکر" کار نمی کنند، بلکه برای منافع خودشان کار می‌کنند و این دانشجو بود که در برهه‌های حساس جامعه سیاسی کشور موتور محرکه‌ای شد برای جامعه و در حد خودش و با تمام توان خود سعی کرد تا جامعه را به سمت و سوی درست هدایت کند.
مهدی نیرومند در محور چهارم نشست با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در رابطه با اهمیت وجود بینش سیاسی در دانشجو، بیان کرد: طبق منویات رهبری "حکومتی که می‌خواهد به دست مردم کارهای بزرگ انجام دهد، نظامی را می‌خواهد با قدرت بی پایان تا مردم را به سر منزل مقصود برساند و مردم را همه چیز نظام می‌داند و مردمش به خصوص جوانان و به ویژه جوانان دانشجو می توانند غیر سیاسی باشند؟ مگر می‌شود؟ عالم‌ترین آدم‌ها و دانشمندترین دانشمندان اگر مغز و فهم سیاسی نداشته باشند دشمن با یک آبنبات می‌تواند آن را مجذوب خودش بکند و در جهت اهداف خود قرار دهد این نکات‌ریز را باید جوانان ما در کنند، بنده دلم میخواهد جوانان بر روی ریزترین پدیده‌های دنیا فکر کنند و تحلیل بدهند".
وی ادامه داد: سیاسی بودن یعنی اینکه فرد از آنچه که در جهان و در کشور خودش می‌گذرد آگاه باشد، بینش داشته باشد، اگر این نشد ممکن است فردی به حد اعلای علم برسد اما دشمن را به قیمت بسیار ارزان تر از زیر بار خودش بگیرد، اگر دانشجو سیاسی نباشد و بصیرت سیاسی نداشته باشد شاید کار را انجام می‌دهد اما چه بسا که پازل دشمن را تکمیل می‌کند و در جهت پیشبرد اهداف آنان کمک می کند!
امین مشکینی، جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در محور چهارم نشست گفت: تاریخ برای ما یک عبرت خوبی است باید استفاده کنیم، نبود تحلیل سیاسی در مردم باعث شد که این اتفاق بیفته و امام حسن علیه السلام تنها بماند، دانشجو به همین علت باید سیاسی باشد و دید سیاسی داشته باشد و این فهم سیاسی داشتن باعث می شود که بازیچه احزاب سیاسی نشود وقتی یک شخصیت سیاسی در دانشگاه قربان صدقه دانشجو می‌رود دانشجو اگر بینش سیاسی داشته باشد دستمایه و بازیچه فرد می‌شود.
وی بیان کرد: اما اگر دانشجو تحلیل سیاسی داشته باشد می‌تواند تحلیل کنند، متاسفانه دشمن تلاش می‌کنند تا دانشگاه‌ها را بدور از اصل سیاست نگه دارد و می خواهد دانشگاه های سکولار را برای ما ایجاد کنند، ما باید در قالب این جامعه اسلامی دین را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم.
وی ادامه داد: آیت‌الله مدرس فرمودند که دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ماست، اسلام سیاسی است و اگر دانشجویی سیاسی نباشد فریب می‌خورد و دستمایه و بازیچه شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی می‌شود.
محمد حسین کاظمی دبیر انجمن دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز در محور چهارم نشست با اشاره به اهمیت سیاسی بودن دانشجو گفت: اگر دانشجو سیاسی نباشد و نتواند مسائل مهم را تحلیل کنید در نتیجه در پیدا کردن راه درست با مشکل مواجه خواهد شد، یکی از رسالت های دانشجویی بیدار کردن مردم است وقتی خود دانشجو نتواند راه خود را پیدا کنند دیگر انتظاری نیست که بتواند مردم را بیدار کند البته باید توجه داشته باشیم که دانشجو باید کار سیاسی انجام دهد اما سیاسی‌کاری نکند.
وی افزود: دانشجو باید با هر تفکری که هست، انتقاد و مطالبه کند، اما در چهارچوب قانون، اگر بخواهیم برخی خط قرمزها را بشکنیم و پا را فراتر بگذاریم و با هوچی‌گری و برخی کارهای دیگر چون آسیب زدن به اموال عمومی اعتراض کنیم، کار درستی نیست! چرا که اعتراض و انتقاد باید در چارچوب قانون مطرح شود.
مهران گلزاری امجد نیز در محور چهارم این نشست گفت: اینکه تشکل‌های دانشجویی را منحصر در سیاست کنیم، کار اشتباهی است، سیاسی بودن دانشجو یعنی ببیند سمت‌وسوی حرکت عمومی جامعه به کدام سمت است، باید به عدالت طلبی هم توجه کنیم وقتی از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنیم این موضوع در بطن خود عدالت طلبی را هم دارد، ما نمی خواهیم که پیشرفت و توسعه داشته باشیم اما عدالت رعایت نشود.
وی با اشاره به سخنی از شهید بهشتی مبنی بر اینکه تا مسئله تقسیم عادلانه زندگی در این کشور و تا مسئله تقسیم کار در این کشور حل نشود سایر مسائل انقلاب ما هم شدنی نیست، گفت: توجه به عدالت طلبی ضروری است این سیاسی بودن در این موضوع نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.
محمد جباری در محور چهارمین نشست اظهار کرد: دانشجو اگر سیاسی نباشد نمی‌تواند آگاه باشد نمی‌تواند نقد کنند و نمی‌توانند مسائل اجتماعی را در رشته‌های خود یا رشته های دیگر نقد کنند چون دید سیاسی ندارد.
وی افزود: باید از طریق پیگیری کارهای صنفی با دانشجو همراه شد و سپس به بعد جامعه ورود کرد و همچنین تشکل‌های دانشجویی برای اینکه از این وضعیت خارج شوند، برگزاری میزگردها و اتاق‌های فکر بدون در نظرگیری گرایش‌های سیاسی می‌تواند جامعه کوچک دانشگاهی که در آن قرار دارند را پویا تر کند.
وی گفت: تبریز از تاریخ مشروطیت، همواره مبدا مبداء تحولات در کشور بوده و در انقلاب نیز نقش فراوانی ایفا کرده است و می‌بینیم فشارهایی که دانشجوها در دوره های مختلف زمانی(۷۸ و ۸۸) متحمل می‌شوتد آنان را ترسوتر می‌کند.
جباری گفت: دانشجویان دانشگاه‌های تبریز، این شهر را به چشم یک مکان سیاسی می‌بینند و فکر می‌کنند که تبریز جای امنیتی است و بیشتر نمی‌توانند فعالیت کنند چراکه باید پاسخگو باشند به واسطه قدرتی که بیرون از دانشگاه وجود دارد.
میر هادی جلیلی نیز در محوز چهارم بیان کرد: قطعاً تشکل‌های دانشجویی ما سیاسی بودند که ما انقلاب کردیم یا در دفاع مقدس نیز دانشجویان در جبهه‌ها حضور یافتند، انجمن‌های اسلامی نیز شهدای بسیاری دادند، از این رو  سیاسی بودن تشکل‌های دانشجویی برای وضعیت اجتماعی لازم است.
 وی تاکید کرد: وظیفه اصلی دانشجو علمی و پژوهشی است اما در کنار آن در حوزه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی  نیز باید بتواند اطلاعات کسب کنند که این اطلاعات توسط تشکل ها می‌تواند ارائه شود؛ اما متاسفانه امروز دانشجویان میل کارهای فرهنگی شان بیشتر از سیاسی است و به عنوان یک نماینده تشکل از این قضیه ناراحت هستم چرا که حضور در جلسات فرهنگی را بدون هزینه می‌بینند.
وی بیان کرد: تشکل‌ها باید مسائل جامعه را نیز پیگیری کنند البته بدون وابستگی به جناح ها، درست است که هر کس به یک جناح سیاسی ممکن است تعلق خاطر داشته باشد اما اینکه وابسته آن جریانات باشیم و نماینده آنها باشیم قطعا همانند موریانه‌ای در جان تشکل افتاده و آن را نابود خواهد کرد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.