شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰

منتخب بیست و چهارمین جشنواره کتاب سال دانشجویی:

زیرساخت های پژوهشی موجود نیازمند توجه بیشتر است/ اهمیت بازنگری در کوریکولوم دانشجویان علوم پزشکی

محیا مجاهدی

دانش‌آموخته دانشگاه علوم پزشکی مشهد و منتخب بیست و چهارمین جشنواره کتاب سال دانشجویی توجه بیشتر به زیرساخت های پژوهشی موجود در دانشگاه ها را لازم دانست و از اهمیت بازنگری در کوریکولوم درسی دانشجویان علوم پزشکی و گنجاندن واحدهای پژوهشی در آن سخن گفت.

به گزارش مفدا، محیا مجاهدی دانش‌آموخته دستیاری تخصصی روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و برگزیده بیست و چهارمین دوره کتاب سال دانشجویی است؛ ترجمه وی که در این جشنواره مورد توجه قرار گرفت، حاصل یک کار گروهی و صرف زمان و تلاش بسیار است.

در روزهایی که مجاهدی در شهرستان فردوس استان خراسان جنوبی مشغول گذراندن دوره طرح تخصصی بود با وی گفت و گو کردیم تا از دغدغه‌های علمی و پژوهشی‌اش بشنویم.


مفدا: لطفا کمی از خودتان بگویید.


محیا مجاهدی هستم؛ متولد ۱۳۶۳ در تهران؛ بیشتر سال‌های عمرم را در مشهد سپری کردم. رشته علوم تجربی را در دبیرستان تیزهوشان (فرزانگان) مشهد به اتمام بردم و سال ۱۳۸۲، در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول به تحصیل شدم.

هفت سال پزشکی عمومی را با معدل الف سپری کردم و همزمان با آن آموزش زبان انگلیسی را به اتمام بردم؛ از آنجا که یادگیری زبان‌های دیگر همواره جزء علاقمندی‌هایم است، مشغول یادگیری زبان فرانسه شدم و آن را نیز با دریافت مدارک معتبر به پایان بردم.

پس از سپری کردن طرح پزشکی عمومی، در آزمون دستیاری رشته روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد پذیرفته و از سال ۱۳۹۱ مشغول به تحصیل در این رشته شدم. سال ۱۳۹۴ نیز موفق به اخذ بورسیه ۶ ماهه از ستاد علوم و فناوری‌های شناختی وابسته به نهاد ریاست جمهوری شدم و اسفند همان سال برای انجام تحقیقات آزمایشگاهی در زمینه«سایکونوروفیزیولوژی» رهسپار دانشگاه«مونستر» کشور آلمان شدم.

شهریور ۱۳۹۵ به مشهد بازگشتم و باقیمانده دوره روانپزشکی را سپری و پس از دفاع از پایان‌نامه‌ام با نمره ۲۰ در آزمون گواهینامه شرکت کردم. بعد از اخذ گواهینامه نیز در آزمون بورد روانپزشکی شرکت کردم و موفق به اخذ دانشنامه شدم و چندی بعد، به دنبال انتخاب ترجمه کتاب گابارد(که در حین تحصیل در کنار اساتید و همکاران خود ترجمه آن را به پایان برده بودم) به عنوان کتاب شایسته تقدیر بیست و چهارمین جشنواره کتاب ملی سال دانشجویی در تهران مورد تقدیر قرار گرفتم. در اینجا مایلم از زحمات اساتید گرانقدر آقای دکتر محمد صنعتی و آقای دکتر فرهاد فرید حسینی و نیز همکاران بزرگوار آقای دکتر فرهاد شاملو و خانم دکترها ندا فرزانه و گل‌مهر شاملو در ترجمه این کتاب مفید، قدردانی و سپاس‌گزاری کنم.

مفدا: کمی از کتابی بگویید که در جشنواره کتاب سال دانشجویی شایسته تقدیر شناخته شد!

کتاب«روانپزشکی روان‌پویا» نوشته «گلن گابارد» از معروف‌ترین آثار در حیطه روان‌درمانی است که در بسیاری از دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. با وجود غنای علمی این کتاب و رویکرد فراگیر به آن، تا پیش از ترجمه‌ای که به همراه تعدادی از استادان و همکاران انجام دادیم، ترجمه فارسی آن موجود نبود؛ بدین جهت ویرایش اخیر این کتاب که بر اساس DSM-۵ است، فرصت مغتنمی برای ارائه ترجمه فارسی کتاب و ارائه آن به مخاطبان فارسی زبان فراهم ساخت.

این کتاب در دو بخش اصول و رویکردهای درمانی در روانپزشکی روان‌پویا و رویکردهای پویا در اختلالات DSM-۵ به بررسی همه‌جانبه و دقیق روان‌درمانی روان‌پویا می‌پردازد.

با توجه به مفاهیم عمیق مطروحه در حوزه روان‌درمانی روان‌پویا، انتقال دقیق آن به مخاطبان حائز اهمیت ویژه است و ترجمه این کتاب می‌تواند جای خالی ابزار کاربردی قابل دسترس در این حیطه را جهت انتقال مفاهیم ژرف آن به مخاطبان ایرانی، پر نموده و به ارتقا و اغنای هرچه بیشتر دانش مکتوب فارسی در این حیطه کمک نماید.

چاپ نخست کتاب، توسط انتشارات«ابن‌سینا» در هزار نسخه و با قیمت ۵۰هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است و مخاطبان آن روانپزشکان، روانشناسان، دانشجویان روانپزشکی و روانشناسی علاقه‌مند به رویکرد روان‌درمانی روان‌پویا (سایکودینامیک سایکوتراپی) هستند.

مفدا: هم اکنون اثر دیگری در دست تالیف و یا ترجمه دارید؟


بله، در حال حاضر مشغول ترجمه ۴ فصل از کتاب comprehensive هستم که این کتاب، یکی از کتب مرجع مهم برای رزیدنت‌های روانپزشکی می‌باشد.

مفدا: بستر مورد نیاز برای انجام پژوهش در دانشگاه ها همواره محل بحث دانشگاهیان بوده است؛ به عنوان یک پژوهشگر آسیب های حوزه پژوهش در فضای دانشگاهی را چه می دانید؟

از جمله موانع پژوهشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، نقصان‌هایی در زمینه سامان‌دهی متمرکز و زیرسازی فعالیت‌های پژوهشی است. بیشتر وقت دانشجویان پزشکی در حیطه درمان و آموزش پزشکی مصروف می‌گردد و تقریبا برنامه مدونی در کوریکلوم آموزشی دانشجویان پزشکی جهت پرداخت به امور پژوهشی وجود ندارد. شاید تعریف واحدی به نام "واحد پژوهش یا واحد پایان‌نامه" در کوریکولوم آموزشی و اختصاص زمانی مجزا به آن، که به مدت ۱ تا ۳ ماه از دوره آموزشی دانشجویان را در برگرفته و طی آن دانشجویان با روش‌های تحقیق، نرم افزارهای آماری، دسته‌بندی علمی ژورنال‌ها، آشنایی مقدماتی با مراحل نگارش مقاله، توانمندسازی آنان در تشخیص مقالات معتبر از غیر آن و .... بپردازند، بتواند دانشجویان پزشکی را از سردرگمی که در امر تحقیقات بدان دچارند و ضیق وقتی که دائما با آن در مسائل پژوهشی دست به گریبانند، برهاند و اجازه دهد ظرفیت‌های بالقوه افراد توسط مراکز تحقیقاتی دانشگاه شناسایی و در طول تحصیل دانشجویان به کار بسته شوند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.