یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴

دانشجوی برگزیده المپیاد علمی علوم پزشکی:

درس و استدلال بالینی دو بال پرواز یک پزشک هستند

سمیه نجفی

سمیه نجفی سمنانی دانشجوی برگزیده حیطه استدلال بالینی در المپیاد علمی علوم پزشکی گفت: درس کتابخانه‌ای و استدلال بالینی دو بال یک پزشک خوب هستند که با کمک آنها پرواز می‌کند. شاید دانشجویی که به تجربه کردن بالین مریض هم اهمیت می‌دهد، کمتر از کسانی که تمام وقت خود را در کتابخانه می‌گذرانند، نمره بگیرد اما به نظر من ارزش دارد چرا که در مقابل توانایی‌ها و مهارت‌های مهمی کسب می‌کند.

سمیه نجفی سمنانی دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران است که در نهمین المپیاد علمی علوم پزشکی موفق به دریافت مدال نقره انفرادی در حیطه استدلال بالینی شده است.

وی در گفتگویی با مفدا به تشریح اهمیت حیطه استدلال بالینی پرداخته و دانشجویان را به توجه ویژه به این حیطه توصیه کرده است.

نجفی با تاکید بر اینکه یک بعد از ابعادی که دانشجوی پزشکی باید در آن قوی باشد، حیطه استدلال بالینی است گفت: این حیطه همان کار اصلی یک پزشک است که قرار است در آینده آن را بر بالین مریض به کار بندد؛ در واقع این حیطه مربوط به تشخیص بیماری‌ها و انتخاب درمان مناسبت برای آنهاست.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه بسیاری از بیماری‌ها علائم بسیار مشابه دارند، یک پزشک حاذق باید این علائم مشابه را از هم تشخیص دهد و بین آنها تمایز قائل شود تا بتواند بیماری را به درستی تشخیص دهد و درمانی را بر درمان دیگر ارجحیت دهد. در المپیاد علوم پزشکی در این حیطه تسلط دانشجو در آشنایی با بیماری‌ها و نحوه استدلال آنها سنجیده می‌شود. روش انتخاب دانشجویان برتر این است که هر دانشگاه بر اساس داوطلبانی که دارد از طریق آزمون یا با شناخت قبلی، تیمی را برای شرکت در المپیاد انتخاب و به وزارت بهداشت معرفی می‌کند.

این دانشجوی برگزیده درباره نحوه برگزاری آزمون در این دوره از المپیاد گفت: امسال المپیاد به صورت قطبی برگزار شد؛ در مرحله اول در هر قطب طراحی سوال انجام و آزمون به صورت انفرادی برگزار شد. بعد از مرحله قطبی، دانشجویان گروه‌بندی شدند و امتحان به صورت کشوری برگزار شد. همیشه مرحله گروهی استدلال بالینی بود اما امسال طراحی گایدلاین را برای این حیطه انتخاب کرده بودند.

نجفی درباره فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دانشگاه ما از نظر فعالیت پژوهشی شاخص است و گروه‌های پژوهشی فعالی در دانشگاه حضور دارند. من نیز از دوران علوم پایه با مرکز رشد استعداد درخشان دانشگاه آشنا شدم و از آن زمان در کارگاه‌های آموزشی مختلف که بایدهای کار پژوهشی را آموزش می‌دهند، شرکت کردم. با این حال بیشتر اولویت من درس پزشکی و مهارت‌هایی است که به عنوان یک پزشک که می‌خواهد کار طبابت کند، به آنها نیاز دارم.

وی در ادامه اظهار داشت: یک پزشک به مهارت‌هایی نیاز دارد که او را در کار طبابت از بقیه متمایز می‌کند، این مهارت‌ها  چیزهایی نیست که لزوما در کتاب‌های درسی ما عنوان شده باشند و وظیفه دانشگاه نیست که آنها را به ما بیاموزد خود دانشجو باید به دنبال کسب این مهارت‌ها باشد و فراتر از مقالات و رفرنس‌ها به دنبال کسب دانش و آگاهی باشد.

دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: برای اینکه یک پزشک حاذق شویم در دوران تحصیل علم طب، فارغ از اینکه چقدر وقت خود را در کتابخانه و پای کتاب می‌گذرانیم، بسیار مهم است که چقدر از وقت خود را بر بالین مریض می‌گذارنیم. مریض دیدن و با اساتید، بالین مریض را تجربه کردن نقش بسیار مهمی در افزایش دانش و مهارت ما در استدلال بالینی دارد. این موضوع مهمی است که متاسفانه برخی از دانشجویان پزشکی کمتر به آن توجه و دقت می‌کنند. اغلب امتحان‌های ما و در نتیجه ارزیابی دانشجو و نمرات بر اساس علم نظری است و به همین دلیل بیشتر بچه‌ها تمرکزشان روی کتاب‌ها و درس‌های نظری است و این باعث می‌شود از بحث‌های بالینی جا بمانند.

نجفی با تاکید بر اهمیت تجربه کار پزشکی بر بالین مریض گفت: دانشجوی پزشکی نباید از بالین مریض و استفاده از تجربه استادان غافل شود چرا که همین مهارت است که تفاوت بین دو پزشک را رقم می‌زند. مریضی‌ها و علائم آنها شبیه هم هستند و پزشکی می‌تواند تشخیص درست داشته باشد که بالین مریض را با هوشیاری و با استفاده از تجربه دیگران به خوبی درک کرده باشد.

این دانشجوی پزشکی درباره روش سنجش دانشجویان پزشکی با علم نظری اظهار داشت: در این روش عدالت بیشتری جاری می‌شود و امکان تقلب در آن کمتر است ولی نباید باعث شود که دانشجویان تمام وقت خود را پای کتاب و در کتابخانه‌ها بگذارنند. خطوط نانوشته‌ای بین کلمات کتاب‌ها وجود دارد که آنها را مریض به ما یاد می‌دهد. تفاوت بین پزشکان مختلف هم در همین تجربه بالین بیمار است.

این برگزیده المپیاد علمی با تاکید بر اینکه دانشجویان پزشکی باید بین درس و کتاب و بالین مریض تعادل ایجاد کنند، گفت: دانشجویان اولویت را بیشتر به درس و کتاب می‌دهند. در حالی که باید تعادلی بین این دو مورد ایجاد کنند و از هیچ کدام غافل نشوند. استفاده از تجربه استادان و دانشجویان سال بالاتر در بالین مریض می‌تواند دانش بسیار خوبی به ما بدهند که آنها را از کتاب دریافت نخواهیم کرد.

نجفی در پایان اشاره کرد: این مهارت بالینی قطعا در پیشرفت تحصیلی هم تاثیر خواهد داشت. درس کتابخانه‌ای و استدلال بالینی دو بال یک پزشک خوب هستند که با کمک آنها حرکت می‌کند. شاید دانشجویی که به تجربه کردن بالین مریض هم اهمیت می‌دهد، کمتر از کسانی که تمام وقت خود را در کتابخانه می‌گذرانند، نمره بگیرد اما به نظر من ارزش دارد چرا که در مقابل توانایی‌ها و مهارت‌های مهمی کسب می‌کند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.