جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۸

بمناسبت هفته ملی بسیج تغذیه سالم

تغذیه سالم و ده فرمان غذایی

تغذیه سالم

تغذیه سالم در عمل کار دشواری است. این سختی، بیشتر مربوط به کنار گذاشتن عادت های کهنه و شیوه تغذیه نادرست است. تغذیه سالم به معنای صرف نظر کردن از خوردنی های دوست داشتنی و لذیذ نیست. اصل مطلب، رعایت حد و مرز در خوراک است.

به گزارش مفدا زنجان ،تغذیه سالم و ده فرمان غذایی

۱- متنوع بخوریم.

۲- در روز چندین بار و به اندازه کافی نان و غلات بخوریم.

۳- در مورد سبزیجات اصل پنج بار در روز را فراموش نکنیم. مصرف پنج بار میوه و سبزیجات در روز ایده ال است. بهتر است این محصولات به شکل تازه مصرف شوند یا خیلی کم پخته شده باشند. یک بار از این پنج بار را آب میوه مصرف کنیم.

۴- روزانه به اندازه کافی لبنیات و حداقل یک بار در هفته ماهی بخوریم. گوشت و تخم مرغ به اندازه کافی مصرف کنیم.

گوشت به خاطر درصد زیاداهن و ویتامین های B۱ و bBو B۱۲ اهمیت دارد. مصرف ۳۰۰ تا ۶۰۰ گرم در هفته کافیست.

۵- چربی کمی مصرف کنیم.

۶- در مصرف قند و شکر و نمک صرفه جویی کنیم.

۷- به اندازه کافی آب بنوشیم. برای افراد بالغ مصرف حداقـل ۵/۱ لیتر آب پیشنهاد می شود.

۸- خوشمزه و سالم غذا بپزیم. کوتاه بپزیم. با آب کم، چربی کم و حرارت کم بپزیم.

۹- آهسته بخوریم و لذت ببریم.

۱۰- به طورمرتب، خود را وزن کنیم و پر تحرک باشیم.

مریم سجادپور- کارشناس تغذیه

https://article.tebyan.net/

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.