دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸

بمناسبت هفته ملی بسیج تغذیه سالم

مصاحبه مفدا زنجان با خانم زهرا الهیاری کارشناس تغذیه

مصاحبه الهیاری

وی خودرا در آغاز مصاحبه چنین معرفی کرد: زهرا الهیاری هستم دررشته ایمنی وبهداشت مواد غذایی در مقطع ارشد در حال تحصیل می باشم وبعنوان رابط تغذیه دانشکده های پزشکی ،پرستاری ،دندانپزشکی وداروسازی فعالیت دارم وسعی می کنم حتی الامکان کیفیت غذایی دانشکده ها مورد رضایت دانشجویان باشد .

به گزارش مفدا زنجان ،وی درتعریف جامع از غذای سالم گفت:ضمن داشتن فرآورده های مغذی بتواند در تامین سلامت جسمی ،روحی واجتماعی بدن موثرباشدودر رشد ونمووترمیم بافت های بدن نقش موثری ایفا کند.  

وی درتاثیر غذا بر سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری ها گفت:خوردن حد متعادل پرو تئین سبب تشکیل ژن های تنظیم کننده سیستم ایمنی بدن شده ،بنابراین بدن آمادگی کامل در مواجهه بابیماریهای از قبیل آنفلوآنزا وسایر ویروسها وباکتریها راخواهد داشت.خوردن سبزی ومیوه بهبودکارکرد بدن وتعادل تغذیه را درپی دارد.

این کارشناس تغذیه درخصوص تاثیر غذا بر خلق اظهارکرد:سلامت وشادابی سلولهای مغزی خلق وخوی بهتری رادر فرد ایجاد می کند.امگا۳موجوددر ماهی دراین امر دخیل است .افرادی که نمی توانند ماهی مصرف کنند توصیه می شود سه عدد گردو را جایگزین ماهی کنند.خوردن مواد غذایی حاوی ویتامین های گروه B نیز توصیه می شود،زیرا سبب بهبودسیستم عصبی شده وقدرت تمرکز رانیز افزایش می دهدازجمله این غذاهامی توان از غلات کامل،شیر،تخم مرغ،گوشت گاووسبزیجاتی که برگ تیره دارندرا نام برد.موز نیز به سبب داشتن دوپامین (پیام رسان عصبی)مصرفش توصیه می شود.

الهیاری در توضیح ارتباط تغذیه و رشدفیزیکی بیان کرد:غذای سالم به رشد ونمو و ترمیم بافت های بدن کمک می کند.غذاهای حاوی کلسیم ،فسفر،روی،ویتامین های AوBوسایرویتامین ها در رشد بدن موثر هستند. شیر سرشار از کلسیم وتخم مرغ وگوشت قرمز منبع روی می باشند.البته عنصر روی وآهن مانع جذب کلسیم می شودکه باید بین زمان دریافت این عناصروکلسیم فاصله باشد.

وی توصیه کرد برای سلامت دهان و دندان در خوردن شیرینی جات تعادل را باید رعایت کردومسواک زدن مرتب تاثیر زیادی دارد.خوردن میوه های حاوی ویتامین C بخصوص مرکبات برای سلامت حفره دهانی بسیار مفید است. تغذیه درسلامت پوست نیز تاثیر بسزای دارد،شادابی پوست صورت باخوردن موادغذایی که حاوی آنتی اکسیدان ها باشندرابطه نزدیک ومستقیم دارد وهمچنین خوردن آب کافی نیز مثمر ثمر خواهدبود.آنتی اکسیدانها از تولید رادیکالهای آزادحاصل از مواد چرب جلوگیری کرده ومانع پیرشدن پوست می شود.لوبیا چیتی ،قرمزومیوه هایی مثل توت فرنگی ،گیلاس وآلو نمونه های از مواد حاوی آنتی اکسیدان هستند.ویتامین C سبب استحکام کلاژن شده در نتیجه در جوان ماندن پوست موثر است.این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی نیز محسوب می شود. روزانه مصرف  هشت لیوان آب توصیه می شود.

 وی درخصوص ارتباط سرطان و تغذیه بیان کرد:دریافت نمک ونیترات بالا ،رژیمهای غنی از چربی،گوشت قرمزوغذاهایی که فاقد فیبر باشند، تشدید کننده ابتلا به سرطان می باشد.مصرف متعادل سوسیس ،حذف نمک وجایگزین کردن نمک با ادویه ها ومصرف متعادل غذاهای پروتئنی در کاهش ابتلا به سرطان موثر می باشد.

الهیاری گفت :تغذیه بر سلامت روان نیز اثراتی دارد،دریافت کافی مواد ریز مغذی نظیرآهن،روی،امگا۳ و ویتامین های گروه Bدر سلامت روح وروان بسیارموثر است.بهتر است قند اضافی وزیاد مصرف نشود.زردچوبه ونیز عنصر روی در کاهش آلزایمر موثراست .

درپایان ،تغذیه متعادل را چنین تعریف کرد:مصرف مقدارکافی و متنوع از موادغذایی که نیازهای جسمی و روحی بدن را تامین کندکه شامل غلات ،سبزیجات،گوشت ولبنیات و به مقادیر زیرمی باشد.

مصرف روزانه ۴-۲ واحدمیوه  ،۵-۳واحدسبزی

۱۲-۱۰ واحد نان وغلات

۳-۲ واحدشیر

۳-۲ واحدحبوبات

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.