چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳

توصیه‌های روانشناسی و پزشکی به دانشجویان برای بهتر شرکت کردن در امتحانات

امتحان

رییس اداره مشاوره و پایش سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از دانشجویان خواست برای شرکت بهتر در امتحانات، توصیه‌های روانشناسی و پزشکی را مدنظر قرار دهند.

شهره شادمان‌فر درباره تغذیه دانشجویان در ایام امتحانات بابیان اینکه تغذیه متعادل و متنوع شامل غلات، سبزی‌ها، لبنیات، گوشت و میوه‌ها باعث کاهش استرس امتحان می‌شود گفت:  دانشجویان باید به تغذیه خود توجه بیشتری کنند و در فصل امتحانات، تخم‌مرغ، کنجد، عسل و غذاهای حاوی آهن مصرف کنند.

وی افزود: دانشجویان در ایام امتحانات سعی کنند سه وعده غذایی کامل بخورند و میان وعده‌های غذایی را هم فراموش نکنند. میان وعده صبح ساعت ۱۰ صبح و میان وعده عصر و میان وعده شب هم قبل از خواب مصرف کنند.

شادمان‌فر بیان داشت: مصرف یک لیوان شیر قبل از خواب هم برای خواب آرام در شب‌ها مناسب است و دانشجویان در شب‌های قبل از امتحان از خوردن غذای چرب و سنگین اجتناب کنند تا صبح بااشتها و سرحال بیدار شوند و صبحانه کامل بخورند، زیرا صبحانه کامل به کار آیی ذهنی آنان در امتحانات خیلی کمک می‌کند.

وی توصیه کرد: در طول روز آب کافی بیاشامند و از خوردن چای و قهوه پررنگ خودداری کنند اما خوردن چای کم‌رنگ مفید است؛ ماست و دوغ ترش خواب‌آور است، اما خوردن ماست شیرین اشکالی ندارد.

این کارشناس روانشناسی نرمش و ورزش سبک را در برنامه روزانه به‌ویژه در ایام امتحانات مناسب دانست و خطاب به دانشجویان گفت: شب امتحان حتماً به‌قدر کافی بخوابید، سعی کنید شب‌ها زودتر بخوابید، خوردن پنیر هنگام شب باعث خواب آرام می‌شود صبح زودتر از خواب برخیزید، هرگز نزدیک غروب آفتاب نخوابید و اگر در صبحانه پنیر می‌خورید، آن را همراه گردو میل کنید.

شادمان فر افزود: خواب نیم ساعتی نزدیک ظهر نیروبخش و نشاط‌آور است. اما خواب بعد از طلوع آفتاب و هنگام غروب کسالت‌آور است.
وی بیان داشت:  دانشجویان بعد از صرف ناهار، اگر می‌توانند به پشت دراز بکشند درحالی‌که پای راست را بر روی پای چپ قرار داده‌اند، مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه استراحت کنند.
  توصیه‌هایی برای مطالعه بهتر دروس امتحانی

رییس اداره مشاوره و پایش سلامت روان دانشگاه درباره چگونگی مطالعه دروس امتحانی گفت: آغاز کار مطالعه با یاد خدا و به‌جا آوردن نماز واجب و تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آرامش را در وجود انسان ایجاد می‌کند؛ دانشجویان همواره سعی کنند امنیت و آرامش را در خانه فراهم کنند و برای مطالعه یک مکان آرام و بی‌سروصدا را مدنظر قرار دهند.
وی به دانشجویان توصیه کرد: در خود تمرکز ایجاد نمایید و تمام حواس خود را در جهت مطالعه قرار دهید و در اتاقی که مطالعه می‌کنید عوامل مزاحم ازجمله تلفن ثابت، تلفن همراه، تلویزیون را از خود دور کنید و حتماً مکان مطالعه را قبل از مطالعه، مرتب و منظم کنید و تنها وسایلی را که واقعاً موردنیاز می‌باشد مقابلتان قرار دهید.
 

شادمان‌فر بابیان اینکه برای مطالعه باید از میز و صندلی مناسب استفاده کرد افزود: دانشجویان هرگز از تختخواب خود به‌عنوان مطالعه استفاده نکنند زیرا مطالعه کردن درمکان خواب یا در جاهای بسیار نرم و راحت یا در حالت خوابیده و درازکش اشتباه است؛ همان‌طور که خوابیدن هم نباید در محل مطالعه انجام پذیرد و اگر هنگام مطالعه احساس خواب‌آلودگی و میل به خواب داشتند حتماً مکان مطالعه را ترک نمایند تا در همان‌جا خوابشان نبرد.
وی اظهار داشت: زمان و وقت مطالعه برای دروس حفظی در هر نوبت بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه و ۶۰ تا ۹۰ دقیقه در دروس مفهومی و تحلیلی است و بین نوبت‌های مطالعاتی خود حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه استراحت فکری و ذهنی باید داشت و در مواقعی که ۹۰دقیقه مطالعه کردید می‌توانید تا حدود ۲۵ دقیقه استراحت کنید.
شادمان‌فر افزود: در هنگام مطالعه زیر نکات مهم را باید خط بکشید اما نوشتن افکار مزاحم روی برگه مرتباً فکر را از درس دور می‌کند.

این کارشناس روانشناسی توصیه کرد: دانشجویان نمونه سؤالات امتحان سال‌های قبل را تهیه کنند و به بررسی آن‌ها بپردازند تا با نحوه وسبک طرح سؤالات آشنا شوند و اشکالات درسی خود را یادداشت کنند و در روزهای باقیمانده تا امتحانات و در فواصل امتحانات از دوستان و همکلاسی‌ها و اعضای خانواده و در صورت دسترسی از معلم بپرسند.
وی خطاب به دانشجویان گفت: تکرار مطالب درسی قدرت ذهن شمارا بیشتر می‌کند و همیشه به خود تلقین کنید که توانسته‌اید بامطالعه کافی و مفید، نمرات بهتری بگیرید و به‌دقت درس امتحان خود را مطالعه کرده و با تمام توان از فرصت بهره بگیرید و بدانید از دست دادن چنین ایام مهمی جبران‌پذیر نخواهد بود.
وی در پایان این بخش از توصیه‌های خود به دانشجویان خاطرنشان کرد: برنامه مطالعه خود را طوری تنظیم کنید که بعد از حداقل یک‌بار مطالعه دقیق و عمیق، حداقل یک‌بار مطالب امتحانی خود را مرور کنید و حتی‌المقدور برنامه مطالعه در ایام امتحانات به‌گونه‌ای تنظیم شود که در شب امتحان استراحت به میزان لازم وجود داشته باشد.

 توصیه‌هایی درزمینه جلسه امتحانی

رییس اداره مشاوره و پایش سلامت روان دانشگاه درباره چگونگی حضور در جلسه امتحانی نیز گفت: با آمادگی کامل و به‌موقع در سر جلسه امتحان حاضر شوید. وسایل موردنیاز مثل مداد، خودکار، ماشین‌حساب، لغت‌نامه و ساعت را به همراه داشته باشید. با این کار همه‌چیز در دسترس شما خواهد بود و نیازی به قرض گرفتن وسایل دیگران پیدا نخواهید کرد.

شادمان‌فرخطاب به دانشجویان گفت: با اطمینان خاطر و آرامش کامل در امتحان شرکت کنید، مثبت اندیشی کنید، همواره این جملات را در ذهن خود تکرار کنید: "من برای امتحان کاملاً آماده‌ام و به‌خوبی از عهده آن برمی‌آیم."، نگرانی را از خود دور کنید، هرگاه احساس نگرانی کردید، چند نفس عمیق بکشید تا آرام شوید، قبل از امتحان با دوستانتان راجع به اضطراب و دل‌شوره صحبت نکنید، بهتر است بدانید که نگرانی همچون یک بیماری مسری قابل‌سرایت به دیگران است.

وی افزود: آرام ولی هوشیار باشید، اگر حق انتخاب دارید، مکان مناسبی را برای نشستن انتخاب کنید، نیمکتی را انتخاب کنید که بر روی آن فضای کافی برای کار داشته باشید، به پشتی نیمکت تکیه دهید و راحت باشید.

این کارشناس روانشناسی توصیه کرد: در ابتدا نگاهی گذرا به سؤالات بیندازید، حدوداً ۱۰ درصد از وقت خود را برای این کار صرف کنید، کلمات کلیدی در سؤالات را مشخص کنید و برای پاسخ دادن به سؤالات زمان‌بندی کنید، درحالی‌که سؤالات را می‌خوانید، نکاتی که به ذهنتان می‌رسد و می‌توانید مفید باشد را در کنار آن‌ها یادداشت کنید.

وی افزود: برای پاسخگویی به سؤالات از یک برنامه منظم پیروی کنید، ابتدا به سؤالات ساده‌تر پاسخ دهید و بعد به آن‌ها که نمره بیشتری دارند؛ سپس به ترتیب به سوا لاتی پاسخ دهید که مشکل‌تر هستند، جواب دادن به آن‌ها وقت بیشتری می‌گیرد و نمره کمتری دارند.

شادمان فر گفت: در امتحانات تستی برای انتخاب پاسخ درست دقت کنید ابتدا پاسخ‌هایی را که می‌دانید اشتباه است، کنار بگذارید،
اگر تست نمره منفی ندارد، از بین پاسخ‌های باقی‌مانده، پاسخ صحیح را انتخاب کنید و یا حدس بزنید و اگر امتحان نمره منفی دارد و شما دلیل خاصی برای انتخاب پاسخ خود ندارید، حدس نزنید.
وی افزود: شک نکنید، معمولاً اولین گزینه‌ای که انتخاب می‌کنید، پاسخ صحیح است. پس پاسخ خود را تغییر ندهید، مگر اینکه واقعاً به نتیجه قطعی رسیده باشید.

شادمان‌فر بیان داشت:در امتحانات تشریحی، قبل از پاسخ دادن به سؤالات خوب فکر کنید، ابتدا نکات مهمی را که راجع به سؤالات به ذهنتان می‌رسد، در چرک‌نویس یادداشت کنید، این نکات را به ترتیب شماره‌گذاری کنید، سپس آن‌ها را تنظیم کرده و پاکنویس کنید.

وی افزود: در پاسخ به سؤالات تشریحی، به اصل موضوع بپردازید و حاشیه نروید، در جمله اول موضوع اصلی را بیان کنید، مقدمه‌ای برای آن بنویسید، سپس موضوع را با جزئیات بیشتری شرح دهید، به سؤال توجه کنید و فقط به آنچه از شما خواسته‌شده پاسخ دهید و از توضیحات غیرضروری و مثال‌های اضافی بپرهیزید.

شادمان‌فر تأکید کرد: ۱۰ درصد از وقت امتحان را برای مرور مطالب کنار بگذارید، برای ترک کردن جلسه امتحان عجله نکنید، در انتها تمام سؤالات را مرور کنید و مطمئن شوید که به تمام سؤالات پاسخ داده‌اید سپس پاسخ‌ها را یک‌بار دیگر بخوانید و در صورت لزوم جمله‌بندی، املای کلمات و … را تصحیح کنید.

وی گفت: وقتی نتیجه امتحان را گرفتید، آن را بررسی کنید، به اشکالات خود توجه کرده و سعی کنید در آن زمینه بیشتر مطالعه کنید و برای امتحانات آخر سال، سؤالات امتحانات کلاسی را دوره کنید تا اشتباهات گذشته را تکرار نکنید.
شادمان‌فر در پایان یادآور شد: بهترین روش یادگیری را که برای شما مؤثر بوده، انتخاب کنید، روش‌هایی که برای شما کار آیی لازم را نداشته، کنار بگذارید و سعی کنید بهترین روش را پیداکرده و بر روی آن تمرین کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

انتهای پیام/ س. ر

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.