چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳

دوشنبه بازار این هفته با عنوان "پیشگیری و درمان چاقی در بزرگسالان" برگزار گردید.

دوشنبه بازار دوم بهمن دانشگاه ایران

دوشنبه بازار درمانگاه معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی ایران با عنوان "پیشگیری و درمان چاقی در بزرگسالان"، روز دوشنبه دوم بهمن ماه با حضور خانم دکتر ناهید آریائیان برگزار گردید.

پیشگیری و درمان چاقی در بزرگسالان

چاقی یک بیماری است و افزایش وزن بیش از ۲۰% باعث افزایش چشمگیر در بیماری‌های وابسته به چاقی می‌گردد. حالت افزایش بافت چربی منجر به ازدیاد چشمگیر خطر بیماری‌های زمینه‌ای همراه می‌شود. ذخیره چربی در بافت چربی در مرد و زن با وزن متوسط به ترتیب ۱۵ و ۲۵ درصد است که برابر با ۱۰ و ۱۵ کیلوگرم می‌باشد. درمان رژیمی پایه و اساس درمان چاقی است اما اگر فرد چاق اراده و توانایی برای تغییرات دراز مدت در شیوه زندگی را نداشته باشد، درمان با شکست روبرو خواهد شد، اگر چه داشتن یک رژیم صرفاً برای یک محدوده زمانی ممکن است باعث کاهش وزن موقتی گردد اما اگر رژیم کنار گذارده شود، وزن مجدداً اضافه خواهد شد. بهترین رژیم آن است که برای بیمار حمایت و پشتیبانی ضروری، مهارت‌ها و دانش‌هایی برای استفاده دائمی و رفع کمبودها و اشکالات او در مصرف غذا که باعث چاقی او می گردند در مرحله اول ایجاد نماید. مناسب‌ترین رژیم که در دراز مدت برای کاهش وزن نتیجه بخش است، رژیم کم چربی، سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده و فیبر و نیز متعادل از نظر پروتئین و دیگر مواد مغذی است. کاهش وزن بیش از ۰/۵ کیلو گرم در هفته معمولا" توصیه نمی‌گردد. البته در صورت صلاحدید مشاور تغذیه، کاهش وزن تا حداکثر یک کیلوگرم در هفته نیز ممکن است پیشنهاد گردد.   تغییرات مستمر و دائم در سبک زندگی و تغییر رفتار همچنین کاهش استرس در درمان و پیشگیری از چاقی اهمیت زیادی دارند.  ورزش جزو عوامل ضروری در کاهش وزن می باشد ومعمولا" حداقل ۴۰-۳۰ دقیقه ورزش هوازی مستمر مثل تند قدم زدن و  شنا کردن برای حداقل ۵ روز در هفته  توصیه می گردد. افزایش مقدار فعالیت روزانه به کاهش وزن کمک می‌نمایند مانند تماشای کمتر تلویزیون، کمتر بازی کردن با بازی های رایانه‌ای و پیروی کمتر از سبک زندگی بی تحرک و پشت میز نشینی، استفاده از پله‌ها به جای آسانسور، قدم زدن تا محل کار یا متوقف کردن ماشین دورتر از محل کار، پیاده روی در طول زنگ استراحت و ناهار، باغبانی، شست و شوی ماشین و فعالیت هایی که در خانه انجام می‌شود، باید مورد تشویق واقع شوند. تشویق فعالیت در کل خانواده نظیر پیاده روی در پارک برای کسب آرامش نیز توصیه می‌گردد.

نویسنده: دکتر ناهید آریائیان، دانشیار گروه تغذیه دانشکده بهداشت دانشگاه علو پزشکی ایران

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.