جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹

خواص سیب زمینی

سیب زمینی

خواص سیب زمینی برای سلامتی

خواص سیب زمینی برای تقویت حافظه

مطالعات دانشمندان نشان می‌ دهد که خوردن کربوهیدرات‌ های ساده مانند سیب ‌زمینی پخته، موجب تقویت حافظه می‌ شود و این اثر نیم ساعت پس از صرف کربوهیدرات کاملا مشهود است. به اعتقاد محققان، در کربوهیدرات ها موادی وجود دارد که موجب می‌ شود امواجی که به مغز فرستاده می‌ شوند، تقویت شده و به این ترتیب بازده حافظه بیشتر شود.

سیب زمینی و کاهش اشتها

خواص سیب زمینی برای تقویت حافظه
مطالعات دانشمندان نشان می‌ دهد که خوردن کربوهیدرات‌ های ساده مانند سیب ‌زمینی پخته، موجب تقویت حافظه می‌ شود و این اثر نیم ساعت پس از صرف کربوهیدرات کاملا مشهود است. به اعتقاد محققان، در کربوهیدرات ها موادی وجود دارد که موجب می‌ شود امواجی که به مغز فرستاده می‌ شوند، تقویت شده و به این ترتیب بازده حافظه بیشتر شود.

سیب زمینی و کاهش اشتها
سیب زمینی هم زمان دارای قندهای دیرجذب و فیبر است و به این دلیل یکی از مهم ترین غذاهای سیر کننده است. همچنین سیب زمینی تقریبا بدون چربی بوده و در مقایسه با دیگر غذاهای دارای کربوهیدرات بالا، بسیار سیر کننده است. سیب زمینی از نوع خاصی نشاسته تشکیل شده‌ که در برابر آنزیم‌های گوارشی مقاومت می‌کند. به این دلیل، هضم سیب زمینی سخت‌تر از سایر کربوهیدرات هاست. این امر، منجر به سرکوب اشتها شده و احساس گرسنگی را کاهش می دهد. خوردن سیب زمینی تا حدود ۴ ساعت می تواند در انسان احساس سیری ایجاد کنند.

از سوی دیگر فیبرهای موجود در سیب زمینی در معده حجیم شده و جای زیادی می‌گیرند و این امر میل به خوردن و احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید لاغر شوید سیب زمینی را به صورت آب پز، بخار پز یا تنوری بخورید، چرا که سیب زمینی پخته شده نسبت به سیب زمینی سرخ شده کالری بسیار کمتری دارد به طورثی که در هر ۱۰۰ گرم سیب زمینی پخته شده ۸۵ کالری وجود دارد و حال آنکه سیب زمینی سرخ شده حاوی ۴۰۵ کالری می‌باشد.

خواص سیب زمینی در کاهش خستگی
اگر زیاد احساس خستگی می‌کنید و به خستگی می توانید خود را از رختخواب جدا کنید، برای رفع این مشکل می توانید از سیب زمینی استفاده کنید، سیب زمینی دارای مقدار قابل پتاسیم بوده و در مصرف آن رفع و کاهش احساس خستگی موثر است. بدن انسان برای فعال سازی محرک‌های عصبی به حرکت در آورنده‌ عضلات، به پتاسیم نیاز دارد. برای این منظور، سیب زمینی را با پوست حلقه ‌حلقه کنید و داخل آب بیندازید. اجازه دهید یک شب تمام بماند. صبح از این محلول تقویت‌کننده و تونیک طبیعی میل کنید.

خواص سیب زمینی برای کاهش فشار خون
مصرف منظم سیب زمینی می تواند در باعث کاهش فشار خون شود. مطالعه ای بر روی ۱۸ فرد مبتلا به فشار خون بالا که به اضافه وزن نیز دچار بودند، انجام شد. میزان بیشینه و کمینه فشارخون این افراد به طور منظم مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از مصرف سیب زمینی، میانگین فشارخون کمینه ۴.۳ درصد و فشار خون بیشینه ۳.۵ درصد کاهش یافت، در حالی که وزن افراد ثابت مانده و بر اثر خوردن سیب زمینی چاق تر نشدند.

سیب زمینی هم زمان دارای قندهای دیرجذب و فیبر است و به این دلیل یکی از مهم ترین غذاهای سیر کننده است. همچنین سیب زمینی تقریبا بدون چربی بوده و در مقایسه با دیگر غذاهای دارای کربوهیدرات بالا، بسیار سیر کننده است. سیب زمینی از نوع خاصی نشاسته تشکیل شده‌ که در برابر آنزیم‌های گوارشی مقاومت می‌کند. به این دلیل، هضم سیب زمینی سخت‌تر از سایر کربوهیدرات هاست. این امر، منجر به سرکوب اشتها شده و احساس گرسنگی را کاهش می دهد. خوردن سیب زمینی تا حدود ۴ ساعت می تواند در انسان احساس سیری ایجاد کنند.

از سوی دیگر فیبرهای موجود در سیب زمینی در معده حجیم شده و جای زیادی می‌گیرند و این امر میل به خوردن و احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید لاغر شوید سیب زمینی را به صورت آب پز، بخار پز یا تنوری بخورید، چرا که سیب زمینی پخته شده نسبت به سیب زمینی سرخ شده کالری بسیار کمتری دارد به طورثی که در هر ۱۰۰ گرم سیب زمینی پخته شده ۸۵ کالری وجود دارد و حال آنکه سیب زمینی سرخ شده حاوی ۴۰۵ کالری می‌باشد.

خواص سیب زمینی در کاهش خستگی

اگر زیاد احساس خستگی می‌کنید و به خستگی می توانید خود را از رختخواب جدا کنید، برای رفع این مشکل می توانید از سیب زمینی استفاده کنید، سیب زمینی دارای مقدار قابل پتاسیم بوده و در مصرف آن رفع و کاهش احساس خستگی موثر است. بدن انسان برای فعال سازی محرک‌های عصبی به حرکت در آورنده‌ عضلات، به پتاسیم نیاز دارد. برای این منظور، سیب زمینی را با پوست حلقه ‌حلقه کنید و داخل آب بیندازید. اجازه دهید یک شب تمام بماند. صبح از این محلول تقویت‌کننده و تونیک طبیعی میل کنید.

خواص سیب زمینی برای کاهش فشار خون

مصرف منظم سیب زمینی می تواند در باعث کاهش فشار خون شود. مطالعه ای بر روی ۱۸ فرد مبتلا به فشار خون بالا که به اضافه وزن نیز دچار بودند، انجام شد. میزان بیشینه و کمینه فشارخون این افراد به طور منظم مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از مصرف سیب زمینی، میانگین فشارخون کمینه ۴.۳ درصد و فشار خون بیشینه ۳.۵ درصد کاهش یافت، در حالی که وزن افراد ثابت مانده و بر اثر خوردن سیب زمینی چاق تر نشدند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.