چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸

آداب روزه داری صحیح

چگونه تندرستی در روزه داری را آسان کنیم؟

افطاری

بهترین غذا جهت باز کردن افطار در این فصل، آب جوش ولرم به همراه خرما است. در وعده افطار باید غذاهای لطیف ، زود هضم و سریع الجذب را بخورید تا بدن بتواند در زمان اندک انرژی ازدست رفته خود را تامین کند .

به گزارش مفدا،  بهترین غذا جهت باز کردن افطار در این فصل، آب جوش ولرم به همراه خرما می باشد . در وعده افطار باید غذاهای لطیف ، زود هضم و سریع الجذب را بخورید تا بدن بتواند در زمان اندک انرژی ازدست رفته خود را تامین کند.

روزه از نظر معنا و مفهوم نیز عبارت از خودداری از ارتکاب هر عمل و کاری است که بر خلاف دستورات دین باشد، شخصی که از روی عمد به غیر خدا روی می‌آورد، چنین کسی روزه‌دار واقعی نیست. همچنین شخصی که فکرش در گناه غوطه‌ور است، کسی که قلبش را پر ازکینه،حسد و دشمنی در برابر اتحاد ویکرنگی خداپرستان نموده،و برای پراکندگی و تضعیف قدرت آنها می‌کوشد، و یا روی خوش به ستمگران نشان می‌دهد و با ابلهان می‌آمیزد و تبهکاران را کمک می‌کند، روزه‌دار نیست.

و همچنین کسی که با دست و زبان یا با عضو دیگر از اعضایش، باعث اذیت بندگان خدا می‌شود، و یا موجب اهانت به محارم خدا می‌گردد، روزه‌دار نیست.

روزه دار،‌ فرشته ای است در صورت انسان

روزه گیرنده فرشته‌ای است به صورت انسان، دروغ نمی‌گوید، در ایمان خود شک نمی‌کند، بدی دیگران را به زبان نمی‌آورد، در خیانت و سوء قصد به دیگری شرکت نمی‌نمایند، کسی را فریب نمی‌دهد و اموال مردم را بناحق نمی‌خورد. گاهی خودداری از سخن گفتن را «صوم» می‌گویند چنانچه در قرآن از زبان مریم می‌خوانیم که گوید: « من برای خدا روزه را نذر کردم، بنابراین با هیچ انسانی سخن نمی‌گویم و گاهی به کسی که ایستاده و حرکت نمی‌کند «صائم» می‌گویند.

محقق بزرگ«ابن منظور» در کتاب خود «لسان العرب» گوید: واژه صوم در اصل به معنی خودداری از هر چیز و ترک آن چیز است، و به روزه گیرنده از این رو «صائم» گویند چون از غذا خودداری می‌کند، و نیز به اسب ایستاده بخاطر خودداری از علف «صائم» گویند.

علامه طباطبائی در کتاب تفسیر المیزان  گوید: دو واژه «صیام» و «صوم» مصدر هستند و به معنی خودداری از خوردن و آشامیدن و آمیزش جنسی و سخن گفتن، ولی بعضی گویند: معنی صوم بازداشتن نفس است از آنچه که به آن هوس و میل دارد، سپس استعمال آن در آئین اسلام به معنی خودداری از امور مخصوصی از آغاز طلوع فجر تا غروب آفتاب از روی نیت، غالب گردید.

امام علی علیه السلام فرمود:  صوم القلب خیر من صیام اللسان و صوم اللسان خیر من صیام البطن.   روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است.

تدابیر لازم جهت روزه داری در ماه مبارک رمضان

به دلیل قرار گرفتن ماه مبارک رمضان در فصل نسبتا گرم هوا و فاصله طولانی بین سحر و افطار ، روزه داری نیاز به رعایت تدابیری دارد تا ضمن حفظ سلامت بدن ، فرد بتواند با این یک ماه روزه داری اخلاط فاسد خود را نیز دفع نماید . لذا بر آن شدیم تا تدابیری که در منابع طب سنتی توسط حکما برای چنین زمانهایی بیان شده است را به اجمال بیان کنیم تا با رعایت این موارد انشاء الله بتوانید روزه داری آسانتری را تجربه کنید .

در وعده افطار چه بخوریم و با چه غذاهایی باید شروع کنیم

بهترین غذا جهت باز کردن افطار در این فصل، آب جوش ولرم به همراه خرما می باشد . در وعده افطار باید غذاهای لطیف ، زود هضم و سریع الجذب را بخورید تا بدن بتواند در زمان اندک انرژی ازدست رفته خود را تامین کند . مانند موارد زیر :  ۱- آب گوشت بدون کوبیده آن.    ۲- تخم مرغ عسلی     ۳-سوپ جو      ۴-خوراک سبزیجات     ۵- مربای انجیر    ۶-عسل    ۷- سرکه با شیره     ۸-مربای تمشک        

چند نکته مهم:

- استفاده از غذاهای غلیظ در وعده افطار باعث می شود که هم معده خالی سنگین شده و معده دچار ضعف شدید میشود ، ضمن اینکه زمانی که طول می کشد تا انرژی به تن برگردد بین ۸ تا ۱۲ ساعت است ، پس شخص در ضعف به سر می برد ، ضمنا در وعده سحر میل به غذا کم می شود و شخص در طول روز احساس گرسنگی را تجربه می کند . 

استفاده از آب یخ و هر شربتی که در آن یخ باشد و هندوانه و میوه های خنک در کنار وعده افطار به هیچ وجه مورد تائید حکمای طب سنتی نیست چرا که عامل اصلی مشکلات گوارشی خواهد بود و باعث بیماری کبد چرب و سنگ کیسه صفرا و بسیاری از بیماریهای دیگر خواهد شد.  ضمن اینکه در رفع عطش کارساز نخواهد بود . چاره آن کمی صبر است و آب ولرم جوشیده که بعد از حدود نیم ساعت این مشکل کاملا برطرف خواهد شد .

 از افطار تا سحر چه بخوریم ؟ چگونه بر تشنگی غلبه کنیم ؟ 

بهترین موادی که باید در فاصله افطار تا سحر خورده شود استفاده از شربتها و میوه های زیراست :

یک:  شربتهایی که در آن از خاکشیر – تخم شربتی – قدومه شیرازی و بارهنگ و.... استفاده شده باشد . (هم برای گرم مزاجان و هم برای سرد مزاجان مفید است) .

دو:  شربت آبلیمو،آب زرشک ،سرکه انگبین،عرق کاسنی باعسل و... برای کسانیکه گرم مزاجند بسیار خوب است و سرد مزاجان باید کمتر استفاده کنند .

سه: میوه هایی مثل : هندوانه،خربزه، طالبی، گرمک،آلبالو،زرد آلو  و گیلاس توصیه می شود با فاصله دو ساعت از وعده افطار میل شود.بهتراست این میوه ها براساس مزاج میل شود. مثلا کسی که گرم است هندوانه و آلبالو و... و کسی که سرد مزاج است خربزه و گیلاس و...میل کند.

در وعده سحر چه بخوریم که احساس گرسنگی و تشنگی نکنیم

در وعده سحر توصیه شده است غذاهای سنگین و دیر هضم و غلیظ که شور و پرادویه نباشند استفاده گردد . ضمنا توصیه می شود که از شربتهایی که گفته شد قبل از شروع وعده سحر، یک تا  دو لیوان میل شود .

غذاهایی مثل : کوبیده آبگوشت، حلیم - هر غذای گوشتی با برنج -  عدسی، نان و پنیر و گردو و سبزی خوردن  ارده با شیره انگور شامی با گوشت. 

  نکات :

 - استفاده از سالاد (گوجه ، خیار ، کاهو) در وعده سحر توصیه  میشود.

 طرزتهیه سس :  مواد زیر را باتوجه به ذائقه خودتان مخلوط کنید و به عنوان سس در سالاد استفاده کنید:  روغن زیتون + عسل + رب انار + لیمو ترش

 - استفاده از ماست باعث فساد غذاهای گوشتی شده ومعده دچار مشکلات گوارشی می شود.

- یک ساعت بعد از وعده سحر نخوابید تا معده بتواند هضم اول را به خوبی انجام دهد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.