چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲

به گزارش مفدا- جهرم:

نقش خواب در حفظ سـلامـت جـسم و روان حیاتی است

نقش خواب در حفظ سـلامـت جـسم و روان حياتي است

برای برخی افراد، به خواب رفتن به سادگی قرار دادن سر روی یک بالش نرم است. اما بعضی از افراد، مرتب در رختخواب خود غلت خورده، گاهی اوقات هم با حالتی عصبی به حرکت عقربه‌های ساعت نگاه می‌کنند.

به گزارش مفدا-جهرم  " به نقل از پزشکان بدون مرز :  بیدار شدن از خواب با چهره‌ای شاد و سرزنده یا با کسالت و چشمانی سرخ به خواب شما بستگی دارد. در حقیقت بهداشت خواب مجموعه عادات شخصی است که کیفیت خواب شما را تعیین می‌کند. میانگین خواب مورد نیاز هر فرد بزرگسال ۵/۷ تا ۸ ساعت در شب می‌باشد.  

نقش خواب در حفظ سـلامـت جـسم و روان حیاتی است واهـمـیت خـواب برای انسان بسیار بیـشـتر از آنـست که در تصور خیلی هاست. تقویت سیستم ایمنی بدن، ترمیـم نـورون هــا و حــفـظ کـارآمـدی سیسـتــم عـصـبـی، سـامانـدهـی یـادگـیری و حافظه، و رشد کودکان و نوجوانان (۸۰ درصد هورمون رشد حین خواب ترشح میگردد) از نقشهای عمده خواب میباشند  .

داشتن خواب آرام و راحت یکی از آرزوهای هر انسانی است  .  هیچ چیزی بهتر از یک خواب آرام و راحت و عمیق شبانه، خستگی روزهای پرتلاطم را از بین نمی برد. خواب، فعالیتی نیست که به انتخاب و سلیقه ما باشد، بلکه طبیعت، خواب را بر ما تحمیل می کند و حتی اگر پلک هم نداشتیم باز هم به خواب می رفتیم  .

کمبود خواب بر بدن انسان اثرات مخرب و خطرناکی دارد  .   

*)  سیستم ایمنی بدن ضعیف و نا کارآمد میشود

*)  ناتوانی در تمرکز کردن. قدرت تمرکز با میزان خواب ارتباط مستقیم دارد  .

*) چرت زدن در طی روز     .

*)  احساس تحریک پذیری، افسردگی، اضطراب، بد خلقی و خستگی در طی روز

*)  اشکال در بلند شدن از خواب  .

*)  کاهش توان یادگیری و حافظه. کاهش کارایی ذهنی،   کاهش هوشیاری.  

*) افزایش خشونت طلبی  .

چه عواملی مانع یک خواب خوب شبانه می‌شود؟

مصرف برخی داروهای خاص و حتی برخی داروهای گیاهی عوارضی مانند بی‌خوابی را به‌دنبال دارند  . بنابراین همیشه بروشورهای همراه داروها را مطالعه نموده و در این مورد با پزشک خود مشورت نمایید  .  مصرف الکل قبل از خواب موجب اختلال در خواب می‌شود،   به‌طوری که فرد حتی بعداز داشتن یک شب کامل در رویا، احساس آرامش نخواهد داشت.  

خوردن یک غذای سنگین قبل از خواب باعث سوزش معده (ترش کردن)، سوءهاضمه و احساس نیاز به دفع ادرار را موجب شده، منجر به اختلال در خواب می‌شود

مصرف چای یا قهوه قبل از خواب و ورود کافئین به بدن باعث بی‌خوابی می‌شود.   کشیدن سیگار و ورود نیکوتین موجود در سیگار به بدن نیز یکی از علل بی‌خوابی است  .

ورزش کردن درست قبل از رفتن به رختخواب که در نتیجه فرد احساس نشاط کرده و دیرتر به‌ خواب می‌رود  .

ورزش باید چند ساعت قبل از خواب انجام گیرد. چرت زدن در طول روز باعث می‌شود فرد دیرتر به بستر برود و این مسئله خواب را به هم می‌زند. در صورتی که نیاز به خواب نیمروزی دارید سعی کنید کمتر از یک ساعت آن هم قبل از ساعت ۳ بخوابید  .

همیشه سعی کنید از رختخواب فقط برای خوابیدن استفاده کنید و از انجام سایر فعالیت‌ها مانند تماشای تلویزیون در رختخواب خودداری کنید و در صورتی که بعداز ۳۰ دقیقه به خواب نرفتید بهتر است بلند شوید و خود را مشغول انجام کاری کنید. هیچ‌گاه خود را وادار به خوابیدن نکنید  .

برنامه خواب منظمی داشته باشید  . این کار ساعت بیولوژیکی بدن شما را تنظیم می‌کند  . همچنین می‌توانید بلافاصله بعداز بیدار شدن از خواب به مدت ۱۵ دقیقه زیر نور مستقیم آفتاب بنشینید و با این کار ساعت بیولوژیکی بدن شما برای این ساعت از روز تنظیم خواهد شد    .

قبل از خواب غذای سبکی میل کنید  . در این صورت در طول شب از شدت گرسنگی بیدار نخواهید شد و معده هم آن‌قدر سنگین و پر نیست که اختلال در خواب شما ایجاد کند.  

اگر قبل از خواب یک حمام گرم کنید دمای بدن بالا می‌رود و بعد به مرور زمان بدن خنک می‌شود که در نتیجه در ایجاد خوابی خوب مؤثر است

همیشه سعی کنید از هنگام عصر شروع به تمدد اعصاب و آرامش دادن به ذهن و جسم خود کنید. اگر ذهن شما درگیر مشکلات، تصمیم‌گیری‌ها و مرور اتفاقات روز گذشته باشد خواب خوبی نخواهید داشت. سعی کنید بدن را به آرامش و خونسردی دعوت کنید  .

با اجرای چند روش ساده می توان خواب آرام و راحت و بدون دغدغه ای داشت :

  1. کارها و فعالیتهای روزانه خود را تا چند ساعت قبل از خواب به پایان برسانید و هنگام خوابیدن همه آنها را فراموش کنید
  2. پیش از آنکه زمان خوابتان فرا برسد سعی  کنید به اموری بپردازید که ذهنتان را آرام کند و از مسائل و مشکلات روزانه فارغ سازد   .
  3. سعی کنید  یک تا  دوساعت قبل از خواب  از ورزشهای سبک و ملایم مانند پیاده روی استفاده کنید  .
  4. حتما ساعت مشخصی را برای خوابیدن خود معین نمایید
  5. از خوابیدن های طولانی  و چرت زدنهای گاه و بیگاه  در بین روز خودداری کنید  .
  6. روزانه  حداقّل  بیست دقیقه  ورزش نمایید. زیرا ورزش کردن موجب آرامش اعصابتان شده و باعث میشود در زمان خواب آرام و راحت تر باشید و احساس بهتری داشته باشید     .
  7. حداقّل دو ساعت قبل از خوابیدن از کشیدن سیگار پرهیز کنید  .
  8. اگر قبل از خواب کتاب میخوانید حتما به مطالعه کتابهایی بپردازید که نیاز به تجزیه و تحلیل نداشته باشد و ذهن شما را مشغول و درگیر نسازد  .
  9. هنگام خواب حتما محیط خانه را کاملا ساکت و آرام کنید و تلفنهای منزل و همراه خویش را خاموش نمایید
  10. قبل از خوابیدن از تماشای فیلمهایی که موجب  ایجاد استرس  و نگرانی و تشویش در شما میگردند، خودداری نمایید
  11. تختخواب یا تشکی که برای خواب و استراحت استفاده می نمایی باید نرم و راحت باشد. تختخواب سرو صدا ایجاد نکند وخیلی کوچک وباریک نباشد وتشک گود و فرو رفته  و سخت و آزار دهنده نباشد  . ملحفه ها و پتوها از جنس خشن  و زبر و یا بیش از حد کلفت و سنگین ویا نازک و سبک نباشند
  12. پرهیز از نوشیدن قهوه و یا سایر نوشیدنیهای گرم و شیرین کافئین دار  .
  13. خوردن یک عدد سیب و یا یک فنجان چای بابونه قبل از خواب میتواند بسیار آرامبخش، مفید و موثر باشد
  14. از بالش مناسبی برای خوابیدن استفاده نمایید که متناسب با نیاز شما نرم یا سفت باشد
  15. استراحت  در اتاق  کاملا  تاریک  آرام بخش تر است  و سیستم عصبی شما میتواند بیشتر وبهتر استراحت نماید اما اگر عادت دارید تا از چراغ خواب استفاده نمایید حتما از چراغ خوابی با نور ملایم استفاده کنید  .
  16. استفاده  از سبزیجاتی  مانند  کاهو  و اسفناج و کلم و.در وعده غذایی شام، برای داشتن خواب آرام و راحت شبانه بسیار مفید است  .

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.