یکشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۲

به مناسبت روز ادبیات کودکان و نوجوانان

روز ادبیات کودکان و نوجوانان

روز ۱۸ تیر ماه (سالروز درگذشت مهدی آذریزدی) از سال ۱۳۹۲ بر طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم رسمی کشور به نام " روز ادبیات کودک و نوجوان " نامگذاری گردید.


به گزارش مفدا لرستان، زنده‌یاد آذریزدی که او را پرتیراژترین نویسنده‌ تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران می‌دانند، در مجموع، بیش از ۲۰ عنوان کتاب برای بچه‌ها نوشته است. «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن»، «گربه‌ ناقلا»، «گربه‌ تنبل»، «مثنوی» (برای بچه‌ها)، «مجموعه‌ قصه‌های ساده» و تصحیح «مثنوی» مولوی (برای بزرگسالان) از جمله آثار این نویسنده کودک و نوجوان است.
ادبیات کودک ‌و نوجوان به نوشته‌ها و سروده‌های ادبی ویژه‌ی کودکان و نوجوانان می‌گویند. این نوع ادبیات هم شامل بخشی از فرهنگ شفاهی عامه، مانند لالائی‌ها، مثل‌ها، قصه‌ها است و هم داستان‌ها و نمایشنامه‌ها و اشعار و نیز نوشته‌هایی در زمینه‌ی دین، دانش اجتماعی، علم و کاربردهای آن، هنر و سرگرمی، که نویسندگان و سرایندگان برای کودکان و نوجوانان پدید می‌آورند.
این گونهٔ ادبی هنگامی پدید آمد که بزرگسالان متوجه شدند کودکان و نوجوانان به سبب گنجایش‌های شناختی و ویژگی‌های رشدی خود آمادگی پذیرش متن‌های سنگین را ندارند و به متن‌هایی نیاز دارند که پاسخگوی دورهٔ رشد آن‌ها باشد.
تقسیم ادبیات به دوره‌های گوناگون حیات آدمی چون: کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال مبین اختصاصی شدن آن است. نویسنده و شاعر یا فیلمساز و خالق هرگونه اثری که بر آن است تا اثری ادبی خلق کند، نخست باید به این تقسیم عنایت داشته باشد. زیرا دایرة واژگان، ساخت صرفی و نحوی زبان، شگردهای نویسندگی، موضوع و… همه و همه به این تقسیم‌بندی، ارتباط تام و تمام دارند. هنرمندی که اثر هنری برای کودکان خلق می‌کند با آفرینشگری که برای نوجوانان و جوانان قلم می‌زند، تفاوت دارند و بی اعتنایی به توانایی‌های ذهنی و روحی و ذخیره لغوی، ویژگی‌های فرهنگی مخاطب، از ارج و اعتبار اثر می‌کاهد. پیشرفت علوم جدید به بشر امروز نشان داده است که باید آدمی را آن چنان که هست شناخت و به کشف توانایی‌های مادی و معنوی او اقدام کرد و متناسب با این کشف، اسباب پرورش، تعلیم و تربیت او را فراهم کرد.

ادبیات، کودک را در همه ی اوقات زندگی پرورش می دهد و باعث مسرت خاطر، وسعت تخیل و قوت تصور او می شود و نیروی ابتکار و ابداع به او می بخشد. داستانها و اشعاری که کودکان می خوانند و می شنوند، اثری عمیق در فکر و روحیه ی آنان می گذارد و ایشان را برای رویارویی با مسائل رشد و معاشرت با دیگران آماده می سازد و در درک و فهم مشکلات زندگی آنان را یاری می کند.
ادبیات کودک در زمینه های زبان آموزی و آموختن کلمات تازه به کودکان، نقش شگرفی دارد.
مری الن کی نویسنده ی آمریکایی، در باب اهمیت کتاب و کتابخوانی کودک می گوید: " هیچ جانشینی برای کتاب در زندگی یک کودک وجود ندارد".

اگرچه از عمر ادبیات کودک و نوجوان در ایران بیش از چند دهه نمی‌گذرد، اما در همین مدت کوتاه آثاری شایسته و قابل تقدیر خلق شده است تا آنجا که نویسندگان آنها موفق به کسب جایزه‌های بزرگ بین‌المللی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان شده‌اند. این امر نشان توفیق نویسندگان کودک و نوجوان و سمت و سو یافتن ادبیات کودک در ایران است.

مریم زهابی عضو سرویس پژوهش مفدا

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.