چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳

با کتاب "توالی یابی نسل جدید" آشنا شوید

توالی یابی نسل جدید

کتاب "توالی یابی نسل جدید، فناوری ورود به ناشناخته های ژنتیک پیشرفت ها، کاربردها و محاسبات" که توسط انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال ۱۳۹۶منتشر شده است.

به گزارش مفدا، کتاب "توالی یابی نسل جدید، فناوری ورود به ناشناخته‌های ژنتیک پیشرفت ها، کاربردها و محاسبات" با تلاش دکتر کاوه بقایی، سمانه توخان بیگلی، دکتر زهرا نریمانی، دکتر نازنین حسین خان، دکتر شیما عابد، دکتر محمد رستمی نژاد و زیرنظر دکتر محمدرضا زالی و دکتر حمید اسدزاده به رشته تحریر درآمده و توسط انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال ۱۳۹۶منتشر شده است.
این کتاب با رویکردی آموزشی سعی در شناساندن ساختار DNA و به ویژه توالی‌یابی نسل جدید دارد. مهم ترین قدم و بزرگترین تحول پس از تکمیل پروژه توالی یابی ژنوم انسان در سال ۲۰۰۳ بوجود آمدن فناوری (NGS) یا توالی یابی نسل جدید بود.

این فناوری افق جدیدی از ناشناخته‌های دنیای ژنتیک را پیش روی محققین قرار داد. توالی‌یابی نسل جدید علاوه بر کاهش چشمگیر هزینه‌های توالی یابی، منجر به تولید انبوهی از اطلاعات مربوط به ژنوم گردید و نقش بسیار پررنگی را در زمینه تحقیقات ژنومی ایجاد کرده است، ازآن جمله آنها می‌توان به ایجاد پروفایل بیان ژنی، کشف RNAهای کوچک و میکروRNAها، شناسایی
رونویسی‌های نابجا، آنالیزهای مربوط به اپی ژنتیک و اصلاح هیستون‌ها و ...، و همچنین استفاده گسترده این روش در کاربردهای بالینی اشاره کرد. با این وجود علیرغم گذشت حدود ده سال از کاربرد این فناوری در کشورهای پیشرفته، در ایران به دلایل متعدد توالی یابی نسل جدید به خوبی مسیر خود را در تحقیقات و بالین نیافته است.
در این کتاب سعی بر آن بوده است تا علاوه بر معرفی تمام تکنولوژی ها و دستگاه های موجود در این زمینه به کاربرد NGS در پزشکی به ویژه در زمینه بیماری های گوارش و کبد پرداخته شود. هممچنین در انتها، فصل جداگانه ای به بحث بسیار مهم و پیچیده آنالیز اطلاعات بدست آمده از توالی یابی های نسل جدید پرداخته است که ممکن است درک آن برای محققین و یا دانشجویانی که با مباحث تحلیل داده ها وریاضیات آشنایی ندارند، دشوار باشد. ازاینرو در فصل انتهایی کتاب تا جای ممکن سعی شده است تا با ارایه توضیحات درمورد نحوه آنالیز اطلاعات و استفاده از نرم افزارها،به علاقمندان استفاده از این روش نوین آگاهی رسانی شود.
کتاب حاضر مشتمل برچهار فصل است که فصل اول به بحث مروری بر فناوری های توالی یابی با تاکید بر فناوری نوظهور، فصل دوم نقش فناوری در بالین، فصل سوم درخصوص بیماری های دستگاه گوارش وتاثیر فناوری NGS بر آنها و فصل چهارم نیز دررابطه با اسمبلی توالی های NGSپرداخته است.

منبع: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی