یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰

مهارتهای زندگی

مهارت مدیریت زمان

  زمانتان را تا چه حد "خوب" مدیریت می کنید ؟   شاید در طول روز اغلب احساس کنید که زمان کافی ندارید. شاید مجبور باشید تا دیر وقت کار کنید تا اینکه وظایفتان را به اتمام بر سانید. شاید هم آنقدر کار داشته باشید که وقت نکنید غذا بخورید و یا استراحت بکنید.  همه اینها بخاطر  است که شما توانایی مدیریت زمانتان را بخوبی ندارید. اگر بتوانید زمانتان را بخوبی مدیریت نمائید توازن بین کار، زمان استراحت و اوقات فراغت تان را می یابید. کارهای مهم زندگی تان را به بهره وری بسیار بالا به اتمام خواهید رساند. از همه مهمتر، شادتر می شوید و استرس بسیار کمتری را تجربه خواهید نمود، بدین منظور چند نکتۀ کلیدی برای مدیریت صحیح زمان رابرای شما دانشجویان کوشا و گرامی  شرح می دهیم:

1- اهدفتان را تعیین کنید :

فرایند هدف گذاری به فرد کمک می کند تا انتخاب نماید که در زندگی به کجا می خواهد برود؟

آنگاه می داند که باید بر روی چه چیزی تمرکز کند تا به اهدافش برسد و همینطور برای فرد روشن خواهد شد که چه چیزهایی وقت "تلف کردن" هستند و در راه رسیدن به هدف به شخص کمک نمی کنند.

2- لیست کردن و اولویت بندی وظایف :

لیست وظایف کمک می کند که کارهای بزرگ را به امور کوچک, وظایف با قابلیت مدیریت یا قدم های عملیتبدیل نمائید، هیچوقت کارهایتان را بخاطر تان نسپارید و به حافظه تان اطمینان نکنید در عوض، لیست وظایف، برنامۀ سادۀ روزانه، هفتگی، ماهانه در برگه یا گوشی هوشمند تهیه کنید. لیست کارهایتان را اولویت بندی نمایید از خیلی مهم به بی اهمیت. وقتی وظایفتان را یک به یک تکمیل می کنید هر روز به سمت هدفتان نزدیکتر و نزدیکتر می شوید.

    3-  بر روی یک کار اصلی متمرکز شوید :

بر طبق مطالعه ای که توسط انجمن روانشناسی آمریکا انتشار یافته است، وقتی چند کار را در آن واحد انجام می دهید در واقع بین 20 تا 40 درصد زمان بیشتر صرف آنکار می شود، علاوه بر آن بهره وری تان نیز پایین می آید، همچنین انجام همزمان چند کار با هم کیفیت کار را تا حدود زیادی پایین می آورد،از انجام چند کار همزمان صرف نظر کنید. بروی انجام یک کار در آن واحد تمرکز نمایید. یک کار را تمام کنید و بعد به سراغ کار بعدی بروید.

   4- کار خود را به تعویق نیندازید :

یک استراتژی برای جلوگیری از به تعویق انداختن کارها این است که به خودتان فقط چند دقیقه فرصت بدهید تا برنامه و کارتان را شروع کنید،  5 دقیقه کافی است. در این فرصت خلاقیت تان جریان پیدا خواهد کرد. قدم اول را بردارید سپس انگیزۀ کافی برای ادامه دادن و به انتها رساندن هدفتان را بدست می آورید.

5- حواس پرتی( محرک های مزاحم) را کاهش دهید :

با شخصی چت می کنید، در جمع دوستان یا جلوی تلویزیون مطالعه می کنید، این عوامل تمام حواستان را از روی وظیفه تان پرت می کند و زمان تان را از دست می دهید. در نهایت بهره وری تان پایین آمده و اغلب وظیفه تان را بخوبی نمی توانید انجام دهید، عواملی اینچنینی که باعث بروز وقفه در کارتان می شوند را شناسایی نموده و همۀ آنها را متوقف نمائید.

6- استراحت کنید :

در بین کارتان استراحت های کوتاه کنید. ایده آل این است که، در بین هر 1 یا 2 ساعت کار 15 دقیقه استراحت کنید و افکارتان را جمع و جور نمایید. اگر یادتان می رود ساعت را تنظیم کنید تا این فرصت را از دست ندهید.کمی راه بروید، چای یا آبمیوه  بنوشید و کمی تمرکز کنید. و همچنین زمان کافی برای صرف غذا به خودتان بدهید. با شکم خالی که نمی شود کار کرد.

7- نه گفتن را یاد بگیرید:

یک مهارت بسیار مهم که انسان هایی مانند بیل گیتز، و ریچارد برانسون در آن تخصص دارند هنر “نه” گفتن به کارهایی است که در اولویت نیست. “نه” گفتن به اموری که اولویت ندارد اجازه می دهد که بروی چیزهایی که واقعا مهم هستند تمرکز نمایید. شما فقط 24 ساعت در طول روز برای انجام تمام کارهایتان فرصت دارید نه بیشتر.

8- تقسیم وظایف کنید :

بعضی اوقات بد نیست که به دیگران اعتماد نماییم و برخی وظایف را که از اهمیت کمتری برخوردار است به دیگران محول نماییم, بویژه هنگامی که غرق در کارهای فراوان هستید. وقتی وظایفتان را به افراد مطمئن می سپارید, وقتتان را حفظ می کنید, استرس تان را کاهش می دهید و کارهای بیشتری را به اتمام می رسانید.

                                                 موفق باشید

                    

                        

                                                    

                                

                                  

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.