چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱

معرفی فعالیت‌های انجمن علمی دانشجویی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان؛

به دنبال اثربخشی هستیم/ امتیاز آموزشی برای فعالیت در انجمن‌های علمی، انگیزه دانشجویان را بالا می‌برد

انجمن علمی پزشکی رفسنجان

دبیر انجمن علمی دانشجویی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه این انجمن در پی اثربخشی بر مردم و دانشجویان است اظهار داشت: متاسفانه انگیزه خدمت در دانشجویان دارد کم می‌شود. دانشجویی که سال اول پر از انرژی و انگیزه برای فعالیت است، در سال آخر تمایلی به همکاری با انجمن ندارد. پزشکی که می‌خواهد امتحان تخصص بدهد این فعالیت را وقت تلف کردن تلقی می‌کند چون هیچ امتیاز آموزشی برای او ندارد. اگر این امکان فراهم شود که فعالیت در انجمن امتیاز آموزشی داشته باشد رقبت بچه‌ها بیشتر خواهد شد.

انجمن علمی دانشجویی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفنسجان از دو سال پیش تاسیس شده و فعالیت جدی خود را از سال ۹۶ آغاز کرده است. این انجمن در قالب چهار کمیته آموزش پزشکی، بهداشت باروری، حقوق بیمار و سلامت عمومی فعالیت می‌کند.

هدف از تاسیس این انجمن افزایش انگیزه دانشجویان برای شرکت در پروژه‌ها و فعالیت‌های علمی و آشنا کردن آنها با دیدگاه‌ها و حوزه‌های متفاوتی از پزشکی است که دانشجویان در جای دیگری آنها را تجربه نمی‌کنند.

این انجمن در دومین نشست انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که اوایل شهریور ماه امسال برگزار شد، در مسابقه ایده‌های برتر (کپسول‌های سه دقیقه‌ای) موفق به کسب مقام نخست برای پروژه بیمارستان خرس عروسکی (TBH) شد.

علی شهاب الدینی دانشجوی رشته پزشکی و دبیر انجمن در گفتگو با مفدا به معرفی فعالیت‌های انجمن و روند اجرای پروژه بیمارستان خرس عروسکی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه کمیته سلامت عمومی انجمن، وظیفه اجرای پژوه‌های جامعه‌محور را به عهده دارد و بیشتر با مردم ارتباط دارد تا با دانشجویان، اظهار داشت: پروژه TBH در کمیته سلامت عمومی تعریف شد. به این ترتیب که اعضای این کمیته با دانشجویان بالینی که سال‌های آخر را طی می‌کنند درباره چالش‌های بین دانشجویان پزشکی و مردم در فضای درمان صحبت کردند و متوجه شدند یکی از مشکلات دانشجویان ارتباط برقرار کردن با کودکان بیمار است که به دلیل ترسی که از محیط درمان، روپوش سفید و وسائل درمانی دارند، اجازه نمی‌دهند پزشکان پروسه درمانی را به خوبی اجرا کنند و یا گاهی حتی درد خود را از پزشک پنهان می‌کنند.

شهاب الدینی با اشاره به اینکه انجمن به دنبال کم کردن مشکلات دانشجویان در محیط بالین بود، اظهار داشت: ما به دنبال راه حلی می‌گشتیم که هم بر سطح آگاهی مردم تاثیر بگذاریم و هم ترس کودکان از محیط درمان برطرف شود. دانشجویان عضو کمیته سلامت عمومی انجمن با تحقیقاتی که انجام دادند به پروژه بین المللی بیمارستان خرس عروسکی (TBH) رسیدند که در کشورهای مختلف و در برخی جاها در ایران نیز اجرا شده است.

دبیر انجمن با اشاره به اینکه از زمان مطرح شدن ایده تا پایان اجرای آن یک ماه و نیم به طول انجامید، خاطر نشان کرد: برای شروع در مهدکودک‌ها تبلیغات کردیم و سه مهد کودک برای اجرای طرح اعلام آمادگی کردند و مقرر شد ۱۰۰ کودک به محل اجرای طرح مراجعه کنند. از خلال فراخوان به دانشجویان برای جلب مشارکت هم ۷۰ دانشجو انتخاب شدند. محل اجرای طرح نیز مجموعه تفریحی فرهنگی گلستان امین رفسنجان بود که یک مکان تفریحی عمومی است. یک سالن از مجموعه را در اختیار ما قرار دادند و تیم تزئین و دکوراسیون تمام بخش‌های یک بیمارستان کوچک را در آن سالن اجرا کردند؛ از بخش پذیرش تا معاینه، رادیولوژی، سرگرمی، دندانپزشکی، ترخیص و غیره. بخش‌هایی از این بیمارستان مثل تخت بستری و یونیت دندانپزشکی و گوشی پزشکی واقعی بودند اما بخش‌هایی نیز به صورت دکور شبیه سازی شدند و داروها نیز اسباب بازی بودند. روال به این شکل بود که کودک در نقش والد، خرس بیمار خود را برای درمان به بیمارستان می‌آورد و تمام مراحل درمان را طی می‌کرد به این ترتیب کودک هم با مراحل درمان آشنا می‌شد و هم ترسش از روند درمانی و لباس سفید و محیط بیمارستان می‌ریخت.

وی با اشاره به اینکه مهدکودک‌ها امسال نیز پیگیر اجرای طرح هستند و از این موضوع استقبال کردند، گفت: برای ارزیابی طرح، فرم‌های نظرسنجی طراحی کردیم و هم در مرحله پذیرش و هم در مرحله ترخیص نظر کودکان را درباره احساسشان نسبت به محیط درمان جویا شدیم. طبق برآورد ما ۶۰ تا ۷۰ درصد بچه‌ها هنگام ترخیص ترسشان از محیط درمان ریخته بود و با محیط دوست شده بودند.

شهاب الدینی اضافه کرد: دانشگاه در اجرای طرح‌ها همکاری خوبی با ما داشته است. اجرای طرح TBH مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه داشت که از سوی اداره فرهنگی دانشگاه تامین شد.

این دانشجوی رشته پزشکی در ادامه به تشریح دیگر فعالیت‌های محوری انجمن پرداخت و گفت: از دیگر طرح‌های خوبی که در انجمن اجرا شد و مورد استقبال مردم و دانشجویان نیز قرار گرفت کمپین اطلاع رسانی در مورد ایدز بود که سال گذشته با همکاری کانون سلامت دانشگاه اجرا شد. این طرح از سوی کمیته بهداشت باروری انجمن در قالب یک اتوبوس اجرا شد که با نماد ایدز تزئین و با امکانات مورد نیاز تجهیز شده بود. در این طرح دانشجویان با مردم درباره بیماری ایدز، راهکارهای مقابله با آن و راه‌های انتقال آن صحبت کردند و در کنار آن تست قند خون، فشار خون و بی‌ام‌آی نیز گرفته شد. متاسفانه آگاهی در مورد ایدز وجود ندارد و دیدی که نسبت به این بیماری هست نادرست است، ما با اجرای این طرح می‌خواستیم این دید را عوض کنیم که در مسیر درست قرار بگیرد. این طرح در سه روز طی دو شیفت صبح و عصر و هر شیفت به مدت سه ساعت اجرا شد و حدود ۳۰۰ نفر از مردم در این طرح پوشش داده شدند.

دبیر انجمن درباره مشکلاتی که انجمن‌های علمی با آنها دست به گریبان هستند، بیان داشت: مشکل مالی را می‌شود با اسپانسر حل کرد اما بی‌رقبتی دانشجویان به فعالیت را به راحتی نمی‌توان تغییر داد. متاسفانه انگیزه خدمت در دانشجویان دارد کم می‌شود. دانشجویی که سال اول پر از انرژی و انگیزه برای فعالیت است، در سال آخر تمایلی به همکاری با انجمن ندارد. پزشکی که می‌خواهد امتحان تخصص بدهد این فعالیت را وقت تلف کردن تلقی می‌کند چون هیچ امتیاز آموزشی برای او ندارد. اگر این امکان فراهم شود که فعالیت در انجمن امتیاز آموزشی داشته باشد رقبت بچه‌ها بیشتر خواهد شد.

وی در ادامه افزود: حجم درس‌ها در رشته‌های علوم پزشکی و به خصوص پزشکی بسیار زیاد است. دانشجویی که در ابتدا با یک جوشش درونی وارد فعالیت انجمن شد به تدریج خسته می‌شود و انرژی و انگیزه خود را از دست می‌دهد. این اتفاقی بود که برای هسته اولیه انجمن ما رخ داد و الان همه رفته‌اند و من به دنبال جذب دانشجوی جدید هستم حتی خودم شک دارم که پروژه بیمارستان خرس عروسکی دو را اجرا کنم یا نه. کار دانشجویی هم هر چند کم بود اما مبلغی بود که بچه‌ها دریافت می‌کردند و الان همان هم حذف شده؛ البته باید تاکید کنم که امتیاز آموزشی انگیزه بیشتری نسبت به کار دانشجویی در بچه‌ها ایجاد می‌کند.

شهاب الدینی در پایان با ذکر این مطلب که انجمن علمی محدودیت کاری ندارد و در قالب انجمن، فعالیت‌های سازنده بسیاری می‌توان انجام داد، خاطر نشان کرد: مهمترین کارکرد انجمن‌های علمی برقراری ارتباط با مردم و افزایش آگاهی مردم و دانشجویان است. بسیار مهم است که دانشجویان قبل از اینکه وارد بیمارستان شوند و به دل مردم بروند، برقراری ارتباط با آنها را تجربه کرده باشند و این می‌تواند بهترین دستاورد انجمن‌های علمی دانشجویی باشد. همین که دانشجویی می‌بیند که می‌تواند ترس یک کودک از محیط بیمارستان را از بین ببرد احساس موثر بودن می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که فعالیت اثربخشی انجام داده است. بهترین کاری که در انجمن انجام می‌شود همین افزایش آگاهی مردم و اثرگذاری بر روی آنهاست که از سوی دانشجویان انجام می‌شود.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.