شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷

به مناسبت روزهای پایانی هفته وحدت؛

اختلاف میان شیعه و سنی، اختلافی اصیل نیست/ جهل و ناآگاهی به دشمنان در ایجاد اختلاف میان مذاهب کمک می‌کند

1

وحدت در دل خود معنای بسیار مهمی دارد مفهومی چون در کنار هم بودن، در کنار هم ماندن و برای حفظ ارزش های مشترک تلاش کردن.

به گزارش مفدا، وحدت در یک جمع کوچک دوستانه در میان اجتماع زیبای خانواده در میان یک گروه و تیم هنری و یا ورزشی و در هر کجای این عالم که شکل بگیرد موجب موفقیت و رشد خواهد شد.

مثال دسته چوبی که در کنار هم نمی توان آن‌ها را شکست و قرار گرفتن صید در میان گله برای در امان ماندن از حمله دشمن نشان می‌دهد این با هم و در کنار هم بودن کمک می‌کند شما در مقابل تهدیدها از ارزش‌های خود دفاع و از آن‌ها مراقبت کنید.

اما گاه این جریان زیبا معنای بسیار مهم تری به خود می‌گیرد و به معنای حفظ انسجام و آرمان یک جامعه در برابر هجمه‌های دشمنی که تمام تلاش خود را برای ایجاد شکاف در میان این جامعه انجام می‌دهد بروز می‌کند.

مثال معروف «تفرقه بینداز و حکومت کن» نمونه بارز این تلاش است که امید دارد با ایجاد شقاق در میان یک جمع متحد (که با وجود دارای اختلافات، اما اشتراکات بسیار مهمی با هم دارند که آن‌ها را در کنار هم حفظ می‌کند) به اهداف خود برسد.

در سومین گزارش خود در هفته وحدت که میانه راه را می‌گذراند، قصد داریم تا به هفته وحدت از نگاه علمای بزرگ اهل تسنن نگاه کنیم و بیشتر بر اشتراکات وحدت بخش میان شیعیان و اهل تسنن بپردازیم تا از این طریق  توانسته باشیم نگاه بزرگان هر دو مذهب را در خصوص اهمیت وحدت میان مسلمین مورد توجه قرار دهیم.

وحدت از دیدگاه علمای اهل تسنن

بسیاری از علمای اهل سنت پابه پای علمای شیعیان ، ندای وحدت سرداده‌اند و امت اسلامی را از آفات تفرقه بر حذر داشته‌اند.

سالروز میلاد خاتم پیامبران و سرور کائنات حضرت محمد (ص) بهترین فرصت برای اندیشیدن به امت واحده اسلامی است. پیامبری که رحمت خداوند برای عالمیان است و نور وجودش همچنان پس از ۱۴ قرن روشنی بخش جهان و یکی از بزرگترین دارایی‌های مشترک ِیک و نیم میلیارد مسلمان در سراسر جهان است انسانیت است.

۳۵ سال پیش، در ایران اسلامی، فاصله میان دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول از سوی امام خمینی(ره) به نام هفته وحدت نامگذاری شد و به این وسیله، وجود پیامبر گرامی اسلام و سنت ایشان به عنوان یکی از محکم ترین دستاویزهای وحدت، بین فرق اسلامی معرفی شد.

 قابل ذکر است اهل سنت دوازدهم ربیع و شیعیان هفدهم ربیع را سالروز میلاد پیامبر می‌دانند. این پیشنهاد با استقبال مسلمین جهان و بخصوص علمای مذاهب مختلف اسلامی مواجه شد.

امروز بیش از هر زمان دیگری دشمنان دین اسلام برای شعله ورکردن آتش تفرقه میان مذاهب اسلامی تلاش می‌کنند. شاید بتوان گفت در تاریخ اسلام کمتر زمانی به این اندازه امت اسلامی دچار تفرقه و تشتت شده است. یقیناً به همان اندازه که دست‌های حیله گر بیگانگان در ایجاد این تفرقه مؤثرند، جهل و ناآگاهی گروه‌هایی از مسلمانان نیز هیزمی برای شعله ورتر شدن این آتش است.

متاسفانه بی اطلاعی از حقایق دین و تاریخ، یکی از دلایل اصلی نامهربانی برخی پیروان مذاهب مختلف، علیه یکدیگر است. این در حالی است که هر چه بر میزان علم و دانش افراد نسبت به دین افزوده می‌شود، تمایل به اتحاد و برادری بیشتر می‌شود. چرا که علمای مذاهب مختلف، همانطور که از اندک اختلافات مذاهب در فروعات دین آگاهند به اشتراکات فراوان و اصیل مذاهب با یکدیگر نیز آگاهند.

بسیاری از علمای بزرگ سنی و شیعه با تمسک به آیه ۱۰۳ سوره آل عمران که می فرماید: " و اعتصمو بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا / همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید»  سعی کردند دردهای امت بزرگ اسلامی را به نوشداروی وحدت ، شفا ببخشند. در این برنامه قصد داریم با نظرات برخی از علمای اهل سنت درباره لزوم حفظ وحدت میان مذاهب اسلامی ، اشاره کنیم . با ما همراه باشید.

شهید حسن البنا ، بنیانگذار جنبش جهانی إخوان المسلمین که تأثیر بسیار عمیقی بر اندیشه‌های اسلامی در قرن بیستم گذاشت یکی از پیشگامان اندیشه وحدت میان شیعه و سنی بود. وی و گروهی از مشایخ بزرگ اسلام از شیعه و سنی توافق کردند که همه مسلمانان اعم از سنی و شیعه بر پایه اصول مشترک گرد هم آیند و در امور جزئی که از اصول دین نیست و انکار آنها به معنای انکار دین نیست، یکدیگر را معذور بدارند. این علما که از بزرگان مذاهب شیعه و سنی بودند تأیید کردند که مسلمان، کسی است که به «اللَّه» پروردگار جهان، به محمد(ص) آخرین پیامبر و به قرآن کریم، کتاب آسمانی، به کعبه به عنوان قبله و خانه خدا و به روز رستاخیز و انجام آنچه در دین ضروری است ایمان و اعتقاد دارد.

  شیخ محمد غزالی، اندیشمند معاصر اهل سنت، با اشاره به اینکه اختلاف میان شیعه و سنی، اختلافی اصیل نیست می گوید: «اعتقادات نیز به آشفتگی سیاست و حکومت دچار شد، زیرا شهوتِ برتری جویی و انحصارطلبی به زور ، چیزهایی وارد آن کرد که از اعتقادات نیست و از آن پس، مسلمانان به دو بخش بزرگ شیعه و سنی تقسیم شدند، با اینکه هر دو گروه، به خدای یکتا و به رسالت محمد (ص) ایمان دارند».

وی می افزاید: «با اینکه من در بسیاری از احکام ، نظری برخلاف شیعه دارم، ولی معتقد نیستم که هر کس با نظرم مخالفت کند گناهکار است، موضع من در قبال برخی از آرای فقهی رایج در میان اهل سنت نیز همین است.» شیخ محمد غزالی که به درستی معتقد است دامن زدن به اختلاف میان شیعه و سنی ، توطئه‌ای طراحی شده از جانب دشمنان دین است می‌نویسد:« سرانجام( دشمنان دین) شکاف میان شیعه و سنی را به اصول عقیده ربط دادند! تا دینِ یکپارچه، دو پاره شود و امت واحد به دو شعبه منشعب شود و هر یک در کمین دیگری، بلکه در انتظار مرگ او بنشیند! هر کس حتی اگر با یک کلمه به این دو دستگی کمک کند، آیه زیر شامل حال او می‌شود:« کسانی که دین خود را فرقه فرقه کردند و دسته دسته شدند، تو را با آنها کاری نیست. کار(مجازات) آنها با خداست. و خدا آنان را به کارهایی که می‌کردند مجازات خواهد کرد» (سوره انعام /۱۵۹).

 شیخ غزالی می افزاید: «در عرصه فقه تطبیقی (مقایسه ای) وقتی إشکال و اختلاف فقهی را که بین این یا آن نظر وجود دارد  بررسی می‌کنیم، می بینیم که فاصله میان شیعه و سنی به همان مقدار است که بین مذهب فقهی ابوحنیفه با مذهب فقهی مالکی یا شافعی وجود دارد.

  «شیخ محمود شلتوت» از بزرگان اهل سنت، محقق، مفسر، فقیه نامدار و از رؤسای دانشگاه الازهر و از مؤسسان دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه بود.

وی که از مدافعان و از فعالان وحدت بین شیعه و سنی بوده است با "آیت‌الله سید حسین بروجردی" عالم بزرگ و مرجع تقلید شیعیان روابط دوستانه داشت.

شیخ شلتوت در فتوای معروف خود درباره مذهب تشیع می‌گوید: « مذهب جعفری مشهور به مذهب شیعه اثنا عشری، مذهبی است که همچون سایر مذاهب اهل سنت، عمل به آن شرعاً جایز است و مسلمانان باید این را بدانند و از تعصب ناحق نسبت به مذاهب خاص رهایی یابند».

شیخ شلتوت درباره جلسات دارالتقریب که به منظور حفظ وحدت امت اسلامی تشکیل شده بود می‌گوید:  «کاش می توانستم درباره جلسات دارالتقریب سخن بگویم. آنگاه که مصری در کنار ایرانی یا لبنانی یا عراقی یا پاکستانی یا دیگران از سایر ملل اسلامی می‌نشینند، حنفی و مالکی و شافعی و حنبلی در کنار امامی و زیدی گرد یک میز می‌نشینند و صداهایی به گوش می‌رسد که در آن علم، تصوف و فقه است و افزون بر این، روحیه اخوت، طعم مودت، محبت و همکاری در عرصه علم و عرفان در این جلسان موج می‌زند».

 استاد «سمیح عاطف الزین» از اندیشمندان مطرح اهل سنت، در مقدمه کتاب«المسلمون ... من هم؟ (مسلمانان کیستند؟) می گوید:«آنچه موجب تألیف این کتاب شد، دو دستگی کورکورانه‌ای است که امروزه در جامعه ما پدید آمده است؛ به ویژه دودستگی میان مسلمان شیعی و مسلمان سنی که می بایست با محو جهل، محو می‌شد، ولی متأسفانه همچنان در دل‌های بیمار ریشه دارد. زیرا منشأ آن همان طبقه‌ای است که با ایجاد نفاق بر جهان اسلام حکومت کرده و دشمن دین است.

وی معتقد است اختلاف تسنن و تشیع هرگز بر سر اصل قرآن و سنت نبوده، بلکه اختلاف تنها بر سر فهم از قرآن و سنت بوده است. وی در پایان می‌گوید: «باید روحیه منفور فرقه گرایی را محو کنیم و راه را بر کسانی که کینه دینی را ترویج می‌کنند ببندیم تا مسلمانان همانند گذشته به یک گروه واحد، همکار و دوستدار یکدیگر بدل شوند.»

استاد «صابر طعیمه» یکی از بزرگان معاصر اهل سنت نیز می‌گوید: «میان شیعه و سنی در اصول کلی اختلافی نیست ... اختلاف تنها بر سر فروع است که شبیه به اختلاف میان خود مذاهب اهل تسنن (شافعی، حنبلی و ...) می باشد. ... حق اینست که تسنن و تشیع دو مذهب از مذاهب اسلام هستند که هر دو از کتاب خدا و سنت پیامبر الهام می‌گیرند».

 «علامه امام سید ابوالحسن علی ندوی»؛ متفکر، عالم و مبلغ چیره دست اهل سنت در قرن حاضر نیز آرزو می کرد که میان شیعه و سنی نزدیکی ایجاد شود. وی می گوید: «اگر نزدیکی و تقریب بین شیعه و سنی انجام شود، انقلابی بی نظیر در تاریخ تجدید اندیشه اسلامی ایجاد خواهد شد».

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب به عنوان رهبر مسلمین جهان بیش از هر شخصیت مطرح و دارای جایگاهی در ایران اسلامی به اهمیت اتحاد شیعه و سنی تاکید دارند و حفظ اتحاد داخلی را بر هر فردی واجب می‌دانند.

امیدواریم خداوند توفیقی دهد تا با اتحاد هر چه بیشتر اقیلتهای دینی در ایران اسلامی بتوانیم دژی مستحکم در برابر نفوذ افکار، عقاید و تلاش‎های تفرقه افکنانه دشمنان اسلام که طرفدار هیچ نگاه اسلامی نیستند و در ظاهر دروغینی؛ خود را طرفدار یک جریان و نگاه معرفی می‎کنند باشیم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.