یکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷

احمد راهبر:

تلاش برای انتقال کلاس‌های آموزشی بیمارستان‌ها به دانشکده/ چهار رشته جدید به رشته‌های دانشکده اضافه می‌شود

مفدا قم

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم از تلاش برای انتقال کلاس‌های آموزشی بیمارستان‌ها به محیط اصلی دانشکده خبر داد و گفت: تقویت تحصیلات تکمیلی و افزودن سه رشته ارشد در پرستاری و یک رشته در مامایی از اهداف مهمی است که دنبال خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مفدا از قم، احمد راهبر دارای کارشناسی ارشد اقتصاد سلامت و دکترای مدیریت خدمات بهداشتی درمانی است که ریاست دانشکده پرستاری و مامایی را بر عهده دارد و عضو هیئت علمی  دانشگاه علوم پزشکی قم میباشد، در این مصاحبه طی گفت‌وگویی به صورت تفصیلی به وضعیت فعلی این دانشکده و اهداف آن پرداخته‌ایم.
 لطفا از سوابق مدیریتی خود برایمان بگویید.
بعد از کارشناسی ارشد از سال ۸۳ به مدت دو سال مدیر بیمارستان حضرت زهرا(س) قم بودم و پس از آن به عنوان مدیر بودجه دانشگاه انتخاب شدم و تا سال ۹۳، نزدیک به هشت سال  در آن قسمت دانشگاه فعالیت می‌کردم تا اینکه در مقطع PHD پذیرفته شدم و از کار اجرایی کناره گیری و در دانشکده بهداشت به عنوان هیئت علمی تدریس کرده و همزمان مشغول تحصیل نیز بودم.
با اتمام تحصیلات مقطع PHD در شهریورماه به درخواست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم به عنوان سرپرست دانشکده پرستاری و مامایی این دانشگاه مشغول به فعالیت شدم.
 به چه علت رشته مدیریت را برای تحصیل انتخاب کردید؟
علاقه مندی افراد در انتخاب رشته  تحصیلی بسیار تاثیرگذار می‌باشد و مدیریت نیز دنیای خاص خود را دارد البته به صرف علاقه‌مند بودن به یک رشته خاص کفایت نمی‌کند و باید علاقه با دانش نیز عجین شود.
 من ابتدا در مقطع کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد سلامت تحصیل کردم زیرا یک رشته کاملا جدیدی در ایران بود و دانشگاه علوم پزشکی ایران که من در تهران تحصیل کردم اولین دانشگاه در ایران بود که این رشته را ارائه می‌کرد و همچنین یک رشته‌ای است که در دل دانشکده مدیریت درست شده و می‌توانست در بسیاری از موارد کمک های فکری خوبی به مدیران دهد و از طرفی به دلیل اینکه بنده سابقه کار در حوزه بهداشت و درمان را داشتم این رشته بسیار کمک‌کننده بود. 
ادامه مسیر رشته اقتصاد سلامت، رشته مدیریت است و با تحصیل در رشته مدیریت می توان یک نگاه اقتصادی به مسائل مدیریتی داشت چراکه ما امروزه تعداد زیادی مدیریت داریم که تفکر اقتصادی به صورت علمی در آنان شکل نگرفته و ممکن است در بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها با مشکل مواجه شوند بنابراین در مقطع دکتری به سمت رشته مدیریت آمدم و در دانشگاه علوم تحقیقات تهران مشغول به تحصیل و یکی از شاگردان دکتر طبیبی پدر علم مدیریت بهداشت و درمان در ایران شدم که این یکی از افتخارات بنده است.
فارغ التحصیلان رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی اگر سابقه فعالیت در حوزه بهداشت و درمان را داشته باشند می‌توانند در هر سه حوزه آموزش، درمان و بهداشت فعالیت داشته باشند ولی انتظار بیشتری از دانش آموخته های این رشته در سیستم ها وجود دارد زیرا آنان یک نگاه کاملا علمی و تخصصی نسبت به موضوعات سازمان دارند و برای هر مشکلی که در سازمان به وجود می آید باید نسخه علمی و متفاوت با سبک مدیریت سنتی داشته باشند که بنده نیز از این قاعده جدا نیستم و باید همه تصمیماتم تخصصی‌تر باشد.
 شما در چه شرایطی از نظر دانشجویان و هیئت علمی و بقیه مسائل مدیریتی دانشکده پرستاری و مامایی را تحویل گرفتید؟
هر سیستمی خوبی و  بدی ها هایی دارد، و من با چشم باز و مشرف به شرایطی و منابع مالی و انسانی که دانشکده داشت این سمت را پذیرفتم و این حق را ندارم
 که بعد از مدتی بگوییم اگر فضا برایم ساخته بودند من میتوانستم بهتر کار کنم زیرا این مسئله ضعف مدیریتی خود فرد را نشان می‌دهد و مدیر کسی است که از منابع موجودش حداکثر استفاده را انجام دهد.
 با توجه به افزایش روند جذب دانشجو که شاهد آن هستیم آیا در آینده مشکلی در آموزشی و بالین نخواهیم داشت؟ 
برخی تصمیمات به عهده دانشگاه نیست و فراتره از آن می باشد به عنوان مثال در رشته کارشناسی پرستاری ۲۵ نفر دانشجو درخواست داده بودیم اما اسامی که از سمت سازمان سنجش اعلام شد نزدیک به ۷۰ نفر دانشجو به ما داده شد که ما مشکل زیرساخت داریم و کلاس ها و بالین گنجایش ۷۰ دانشجو رو نداشت که ما بلافاصله آن ها را به دو گروه ورودی‌های مهر و بهمن تقسیم کردیم که این مسئله بار مالی زیادی را برای دانشگاه داشت اما با این کار کیفیت آموزش بالا رفت.
 دانشجوها را بر چه اساسی در دو گروه مهر و بهمن قرار می دهید؟ 
در طی سه جلسه که با ستاد مرکزی دانشگاه داشتیم به نحوی برنامه ریزی کردیم که تقسیم بندی به شکلی باشد که مشکلی به خصوص برای نظام وظیفه دانشجویان پسر پیش نیاید که بیشتر این کار بر عهده ستاد مرکزی می باشد که البته این کار به معاونت دانشجویی در زمینه تامین  خوابگاه دانشجویان نیز کمک کرد.
 از فضای آموزشی دانشکده در حال حاضر رضایت دارید؟ 
رضایت یک بحث نسبی است و ما در این دانشکده به اولین مشکلی که برخورد کردیم کمبود فضا بود که مجبور شدیم از کلاس های بیمارستان ‌ها استفاده کنیم به همین علت در حال حاضر سه روز در هفته سه کلاس را در بیمارستان نکویی برگزار می کنیم و بعد از ظهر نیز برخی کلاس‌ها در بیمارستان فرقانی برگزار می‌شود.
البته ما سعی می‌کنیم تا بهمن ماه دو کلاس به کلاس‌های دانشکده با تغییر کاربری فضاها اضافه کنیم و همچنین بعضی از کلاس ها را بعد از ساعت ۴ برگزار کنیم که ان شاءالله همه کلاس‌ها در دانشکده برگزار شود و همچنین یک آزمایشگاه نیز در دست ساخت داریم.
 چه نقص‌هایی در سیستم آموزش دانشکده وجود دارد؟ 
عمده‌ترین مشکل این دانشکده کمبود فضاست که برنامه کلی و راهبردی دانشگاه هم این است که تمام دانشکده‌ها، معاونت‌ها، ریاست، خوابگاه‌ها و غیره را در پردیس دانشگاهی تجمیع کند.
در حال حاضر یک ساختمان آموزشی، خوابگاه خواهران و سالن ورزشی احداث، ساختمان‌های دیگر مکان‌نمایی و حتی ساخت یک بیمارستان نیز پیش‌بینی شده است و این موضوع باعث شده که ما خیلی قدرت مانور تغییر در دانشکده فعلی و اضافه کردن طبقات را نداشته باشیم و مجبور باشیم از همین فضا استفاده کنیم.
اما برخی مشکلات دیگر هم ساختاری است برای مثال مشکل چاپ و تکثیر و مشکل بوفه که در دانشکده‌ها وجود دارد و در آخرین جلسه‌ای ک با شورای صنفی داشتیم برخی راهکار ها عنوان شد تا مشکل برطرف شود هر چند باز هم بیشتر مشکلاتی که ما با آنها مواجه هستیم به دلیل تجمیع نبودن دانشکده‌هاست.
 برنامه بلند مدت شما برای دانشکده پرستاری و دانشجویان چیست؟ 
با توجه به توان اعضای هیئت علمی، ظرفیت و امکانات دانشگاه و با نگاهی به سایر دانشکده‌های پرستاری و شرایط آنها چشم‌انداز علمی که برای دانشکده ترسیم کردیم، تقویت تحصیلات تکمیلی و افزودن سه رشته ارشد در پرستاری و یک رشته در مامایی است.
همچنین برای افزایش تعداد دانشجویان استعداد درخشان و دانشجویان شرکت کننده در المپیاد های علمی و افزایش آمار قبولی دانشجویان در آزمون ارشد و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های دیگر تلاش می‌شود که این امور با تشویق و هدایت دانشجویان و گوش‌زد کردن این نکته به آنان که فارغ‌التحصیلی انتهای کار نیست، دنبال می‌شود.
 کار دانشجویی‌های رشته پرستاری تا سال گذشته از پایان ترم پنج به متقاضیان تعلق میگرفت اما امسال به پایان ترم ۶ تغییر کرد، دلیل این تغییر چیست؟
طبق آیین‌نامه وزارت‌خانه از پایان ترم پنج به دانشجویان متقاضی کار دانشجویی داده می‌شود و در این دانشکده نیز مطابق این آیین نامه عمل می‌شد اما همکاران ما متوجه دو مشکل برای افرادی که کار دانشجویی قبول کردند شدند، مشکل نخست اینکه دانشجویان با افت معدل مواجه می‌شدند و دومین اینکه با تاخیر در در کارآموزی‌های خود حضور می‌یافتند به همین علت شورای دانشکده تصمیم گرفت زمان کار دانشجویی را از پایان ترم پنج به پایان ترم ۶ تغیر دهند و همچنین برای جلوگیری از افت معدل یک شرط معدل هم برای متقاضیان قرار دهد در اصل این تغیر به علت تمرکز بیشتر نسبت به بار علمی و آموزش صحیح دانشجویان است هرچند اگر دانشجو از نظر مالی نیز تامین شوند باعث خوشحالی ما می‌شوند. 
تهیه و تنظیم:فائزه موسوی

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.