چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳

حجت‌الاسلام اسعدی بیان کرد:

توقف مطالعات قرآنی در سطح نخبگانی/ وقتی تحقیقات گامی رو به جلو ندارند

پزوهشهای قرانی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه معتقد است که تحقیقات قرآنی به ویژه با نگاه کاربردی شدن که نماد اصلی آن در علوم انسانی قرآن‌بنیان محقق می‌شود، در سطح نخبگانی متوقف شده و بدنه حوزه و دانشگاه با آن درگیر نیست.

به گزارش مفدا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد اسعدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه وضعیت پژوهش‌های قرآنی در حوزه و دانشگاه روالی عادی دارد، اذعان کرد: باید گفت که مطالعات نه متوقف است و نه در وضعیت پیشرونده قرار دارد؛ از این حیث باید تدابیری اندیشیده شود.

همراهی با نیازهای روز؛ ملاک پیشرو بودن

وی افزود: ملاک پیشرو بودن یک دانش حرکت در مرز دانش و همراهی با نیازهای روز و تولیدات پژوهشی متناسب با نیازهای جامعه و تکمیل تلاش‌های پژوهشی گذشته است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نفی مطلق رشد پژوهش‌های قرآنی به ویژه در سال‌های اخیر غیرمنصفانه است، تأکید کرد: وقتی سخن از روال عادی می‌کنیم به این علت است که از حد انتظار پائین‌تر است و شاید بیشتر رساله‌ها، پایان‌نامه‌ها و تحقیقات گامی به جلو ندارند و مکمل تلاش‌های قبل نیست.

اسعدی در پاسخ به این سؤال که تحقیقات کنونی چه مقدار کارآمدی دارند و پایان‌نامه‌های زیادی هم که نوشته می‌شود چه مقدار به کار کشور می‌آیند؟ اظهار کرد: بنده بررسی آماری و میدانی در این زمینه نداشته‌ام، اما به میزانی که با پایان‌نامه‌ها و تحقیقات مواجهم شاهد ضعف‌های زیادی در این زمینه هستم که ناشی از پائین بودن سطح علمی و محتوایی دروس حوزه و دانشگاه است.

جایگاه قرآن در تولید علوم انسانی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار کرد: حرکت علمی در تربیت استادان، انگیزه‌بخشی و کتب درسی حرف اول را می‌زند و باید شرائط به سمتی سوق داده شود که توجه عموم قرآن‌پژوهان به نیازهای زمان و جایگاه قرآن در تولید علوم انسانی نهادینه شود؛ زیرا هم‌اکنون برای خیلی از افرادی که در این زمینه فعالیت دارند این مسئله جا نیفتاده است و بیشتر این مسئله در سطح نخبگانی است که به تنهایی مفید نیست و باید به بدنه حوزه و دانشگاه هم وارد شود.

اسعدی تصریح کرد: پروژه قرآنی کردن علوم انسانی و تولیدات متناسب با نیازهای روز به عنوان پروژه‌های اصلی در سطح نخبگانی است که عمومی نشده است و باید کاری کنیم که توده‌های دانشجویان و طلاب با آن مواجه و درگیر شوند و متأسفانه عموم تحقیقات قرآنی مشمول این قضیه هستند و این درگیری در سطح غیرنخبگانی وجود ندارد.

وی بیان کرد: البته این مسئله از دانشگاه تا دانشگاه، حوزه تا حوزه و از محقق و پژوهشگر تا محقق و پژوهشگر دیگر متفاوت است و روش‌های تحقیقی متفاوتی هم دارند، ولی در مجموع روش محتوا و نبود جهت‌گیری مناسب پژوهشی سبب وضعیت کنونی است.

مسئولیت‌پذیری به کارهای برزمین‌مانده

اسعدی تصریح کرد: یکی از مسائل مهم در این زمینه، ایجاد انگیزه است، بنده احساس می‌کنم انگیزه و حس مسئولیت‌پذیری نسبت به کارهای برزمین‌مانده و معطوف به آینده باید ایجاد شود و اگر این مسئله محقق شد در گام بعد می‌توانیم سراغ روش تحقیق و محتوا هم برویم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه گام‌هایی در زمینه تفسیر و علوم قرآنی و اصلاح نظام آموزشی در حوزه برداشته شده است، گفت: از جمله این تغییرات ایجاد محتوا، روش تحقیق و سرفصل‌های جدید است و کتب درسی دچار تغییرات قابل‌توجهی شده و پیشرفت هم داشته‌ایم اما در حد انتظار نیست.

اسعدی با تأکید مجدد بر اینکه اساسی‌ترین حرکت در این زمینه بحث ایجاد انگیزه است، تصریح کرد: نیاز به فرهنگ مسئولیت‌پذیری در بحث تحقیقات داریم و این فرایند باید در آموزش‌های طولانی‌مدت از دوره مدرسه در بدنه علمی کشور نهادینه شود.

فرهنگ‌سازی عمومی برای تحقیقات قرآنی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سؤال که میان‌رشتگی در تحقیقات قرآنی چه مقدار فهم شده است؟ بیان کرد: همان طور که محافل و مجالس جشن و عزا می‌گیریم باید محافل و همایشات علمی در زمینه تحول در علوم انسانی قرآن‌بنیان گرفته شود و این مسئله از سطح نخبگانی به سطح عمومی تسری یابد و به طور خاص در مدارس و دانشگاه‌ها شاهد این قضیه باشیم‌.

اسعدی ادامه داد: حتی چه ایرادی دارد که همایش‌هایی برای عموم بگذاریم تا اساتید صرفاً در همایش‌های تخصصی و کلان به ارائه نظر نپردازند، بلکه فرهنگ‌سازی عمومی صورت بگیرد.

نبود فهم عمومی از تحول در علوم انسانی قرآنی

این محقق و پژوهشگر اظهار کرد: به نظر بنده مشکل کنونی این است که فهم عمومی از مسئله تحول در علوم انسانی قرآنی وجود ندارد و محققان جوان و دانشجویان وقوف کافی به این کار ندارند. البته کار میان‌رشته‌ای پیچیدگی خاص خود را دارد ولی نباید از عمومی شدن آن هراس داشته باشیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در محتوا هم باید روش آموزش اصلاح شود، تأکید کرد: اولاً مدرک نباید هدف و انگیزه اصلی برای طلب هویت دانشجو باشد؛ ثانیاً اطلاعات علمی که در اختیار دانش‌پژوه قرار می‌گیرد باید بعد پژوهش‌محوری را تقویت کند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.