پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

آمایش دانشگاه ها نسبت استاد به دانشجو را متوازن می کند

استاد دانشگاه

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که به صرف داشتن هیات علمی و آزمایشگاه در دانشگاه ها نباید در برخی از رشته ها دانشجو پذیرش کرد، گفت: آمایش دانشگاه ها حلال مشکل کمبود استاد و دانشجو است.

به گزارش مفدا به نقل از ایرنا، میر حمایت میرزاده روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا درباره عدم تناسب میان استاد و دانشجو در دانشگا های کشور اظهار داشت: ما قبل از پذیرش دانشجو در دانشگاه ها باید اول نیاز سنجی کنیم و باید دید که امروز دانشجویانی که جذب دانشگاه ها می شوند، صرفا بحث نسبت استاد به دانشجو است یا در صدد جذب این دانشجویان در رشته های مورد نیاز جامعه است و چند درصد مشکل آنان با ورود به دانشگاه حل خواهد شد.
وی با طرح این سوال که آیا به صرف داشتن استاد و یا هیات علمی باید دانشجو پذیرش کنیم، یا اینکه دانشجو داریم و حتما باید استاد بگیریم، خاطر نشان کرد: باید در این زمینه نیز بازنگری کرد و به نظر می رسد با وجود این همه فارغ التحصیلی که برخی از آنان حتی نمی توانند مسئله های خود را حل کنند، به نظر می رسد احتیاج به یک بازنگری اساسی است.
نماینده مردم گرمی در مجلس با بیان اینکه، صرف اینکه بگوییم به نسبت دانشجو باید استاد داشته باشیم درست نیست و خاطر نشان کرد: برخی مواقع مقایسه هایی انجام می دهیم که هرگز این مقایسه ها بجز اینکه الویت های اصلی کشور را به حاشیه می برد، نتیجه دیگری نخواهد داشت.
وی ادامه داد: نباید اینگونه مطرح کرد که در فلان کشور نسبت استاد به دانشجو این میزان است ولی در کشور ما اینگونه نیست چون در آن کشورها در جذب دانشجویان برنامه ریزی دقیقی وجود دارد تا فارغ التحصیلان بیکار نباشند و رشته هایی که دانشجویان در آن تحصیل می کنند براساس تخصص است و در بازار کار نیز بر اساس همین تخصص، شغل مورد نظر وجود دارد.
میرزاده با بیان اینکه ما باید بررسی کنیم که چند درصد از رشته ها و دانشجویان مورد نیاز جامعه است، گفت: باید بدانیم این افراد می توانند مسایل خود و کشور را حل کنند نه اینکه یک مدرک به دستی باشند که برای حل مسئله خود نیز مشکلات اساسی دارند.
وی با تاکید بر انجام آمایش دانشجویی، رشته ای و حتی دانشگاهی در نظم پژوهشی و علمی کشور ادامه داد: متاسفانه در یک شهر کوچک در یک رشته ای که به هیچ عنوان نیاز نیست، 20 سال است که پذیرش دانشجو دارند، صرف اینکه استاد، هیات علمی و آزمایشگاهی در دانشگاه وجود دارد، حتما باید دانشجو تربیت کرد؟ چه آن شهر نیاز داشته باشد و چه نداشته باشد. مگر اینکه هدفمان این باشد که تمامی مردم روستاها را به شهرها مهاجرت دهیم و تهران را گسترش دهیم.
عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: مگر اینکه فقط تربیت دانشجو برای ما مهم باشد و پس از آن برای ما اهمیتی نداشته باشد که چه اتفاقی برای این فارغ التحصیلان رخ خواهد داد. اگر آینده کشور، جوانان و فارغ التحصیلان برای ما مهم است، باید بازنگری در تدوین رشته ها داشته باشیم که اصولا نیاز کشور اینگونه نیست که در رشته هایی دانشجو بپذیریم که استاد داریم بلکه باید در رشته هایی پذیرش داشت که احتیاج به گسترش علم داریم.
وی با تاکید براینکه مشکل امروز وزارت علوم و دانشگاه ها، بودجه و اعتبار نیست، افزود: مشکل امروز حوزه علم و دانشگاه، مشکل برنامه و بازنگری در آمایش سرزمینی است که باید با دقت آنرا انجام داد اما متاسفانه روزمرگی باعث اتلاف بسیار زیاد فرصت ها و سرمایه های کشور شده است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.