شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷

مرکز قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی لرستان کرسی تلاوت برگزار کرد

کرسی تلاوت

کرسی تلاوت با تفسیر آیات ۸۴ تا ۹۶ سوره هود با موضوع داستان حضرت شعیب، عقوبت کم فروشی توسط حجت‌الاسلام هادی گراوند برگزار شد.

به گزارش مفدا لرستان، مرکز قرآن و عترت دانشگاه کرسی تلاوت با موضوع  داستان حضرت شعیب، عقوبت کم فروشی برگزار کرد.

مفسر آیات ۸۴ تا ۹۶ سوره هود توسط حجت‌الاسلام هادی گراوند صورت گرفت، وی گفت: این آیات آنها را (مفسد فی الارض)، افسادگران جامعه معرفی کرده و نشان می دهد که خیانت در معاملات و عدم رعایت حقوق دیگران و به اصطلاح امروز فساد اقتصادی یک فساد کلی در جامعه به وجود می آورد و اساس عدل اجتماعی را درهم می ریزد و سرانجام، آن جامعه محکوم به عذاب می گردند!!
«قال یاقوم اعبدوا الله مالکم من اله غیره»، «گفت: ای قوم من! الله را عبادت کنید که جز او معبودی ندارید».

وی اضافه کرد توحید و یگانه پرستی تنها راه نیل به سعادت و شرک و بت پرستی عامل اصلی هرگونه انحراف و منشأ کل مفاسد در زندگی انسان هاست. هم اکنون نیز بت پرستی همچون بیماری مزمن مهلکی بر پیکر زندگی این بشر متمدن راه یافته و او را به گورستان بدبختی دائم می کشاند! بت، تنها جمادات تراشیده ی با دست بشر نادان از چوب و سنگ و فلز یا گاو گوساله و دیگر موجودات از این قبیل نیست. بلکه فرموده اند: «کلما شغلک عن ربک فهو صنمک»، «هرچه تو را از خدایت باز دارد و به خود مشغول سازد، همان بت توست». امروزه عوامل بازدارنده از خدا و مشغول سازنده به خود از حد شماره بیرون است. حب مال و مقام است که دنیا را تبدیل به جهنم سوزان کرده و جنگ و جدال ها و خونریزی ها و چپاولگری های جهانی به وجود آورده است!! اساسا در درون هر یک از ما بت خودخواهی بر تخت فرماندهی نشسته است و افکار و اعمال ما را بر محور فرمان خود می چرخاند.

جناب شعیب علیه السلام به قوم خود پس از دعوت به توحید و نهی از شرک فرمود: «ولا تنقصو المکیال والمیزان»، «در مکیال و میزان نقص ایجاد نکنید»! در ادای حق مردم کم نگذارید. مکیال یعنی: وسیله ی کیل و پیمانه. میزان یعنی: وسیله ی وزن و سنجش
در داد وستد مرقب باشید! اداء حق بنمایید. چنین نباشید که موقع دادن حق مردم کم بدهید و موقع گرفتن حق خودتان زیاد بگیرید.

در قرآن کریم مستقلا سوره ای درباره ی این گروه جاهل بی ایمان نازل شده به نام سوره مطففین: «ویل للمطففین* الذین اذا کتالوا علی الناس یستوفون* و اذا کالوا اووزنوهم یخسرون»، «وای بر کم فروشان که وقتی می خواهند حق خود را از مردم بگیرند؛ به تمام و کمال می گیرند اما هنگامی که می خواهند حق مردم را بدهند کم می گذارند». وقتی خدا بگوید: وای بر حال کسی..... معلوم می شود آن چنان بدبختی او عمیق است که از تصور ما بیرون است! «الا یظن اولئک انهم مبعوثون* لیوم عظیم* یوم یقوم الناس لرب العالمین» (مطففین/6-1)، «آیا اینان باور ندارند که در روز بزرگی برانگیخته می شوند؟! آن روزی که مردم در پیشگاه رب العالمین می ایستند». از جمله درکات سخت و سوزان جهنم به نام «ویل» است! حضرت شعیب علیه السلام به قوم خود فرمود: در مکیال و میزان به هنگام داد وستد، کم نگذارید! «انی ارئکم بخیر»، این جمله را می شود به دو صورت معنا کرد: یکی اینکه من شما را در یک زندگی مرفه غرق در نعمت می بینم. از این جهت دلیلی ندارد که چشم به مال دیگران بدوزید و برای به دست آوردن اندکی از مال آنان این چنین تن به ذلت وپستی بدهید و در مکیال و میزان ایجاد نقص بنمایید. طمع، ذلت آور است و قناعت عزت بخش است. اساسا بعضی از مردم خسیس الطبع، هستند تا ناخنکی به مال مردم نزنند آرامش روحی نمی یابند و از اکتفا به مال. خودشان لذتی نمی برند. این یک معنا برای این جمله از آیه.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.