یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸

مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی وزارت بهداشت/فیلم و عکس

مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی وزارت بهداشت/فیلم و عکس

۴۵ کانون فیلم و عکس در دانشگاه‌های علوم پزشکی فعال هستند/دبیران پیگیر پیشروی نظامنامه آموزشی کانون‌های فیلم و عکس در دانشگاه‌های خود باشند

به گزارش مفدا، به دنبال معرفی مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی وزارت بهداشت به گفت‌وگو با پدرام فرجی زاده؛ دانشجوی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دبیر مجمع تخصصی عکس و فیلم وزارت بهداشت، دبیر کانون فیلم دانشگاه علوم پزشکی کردستان و عضو مجمع مشورتی دانشجویان با ریاست دانشگاه علوم پزشکی کردستان نشستیم.

این فعال دانشجویی دوره آموزش یکساله‌ و نیمه فیلمسازی را در انجمن سینما جوان پشت سر گذاشته است و در زمینه فیلمسازی و گاها عکاسی فعالیت در حال فعالیت می‌باشد.

وی، اخیرا مراحل پس از تولید فیلم کوتاه تجربی «سمفونی ۹۹» را به پایان رسانده  و مراحل پیش از تولید فیلم کوتاه داستانی «۲۴ ساعت» و فیلم کوتاه تجربی «بافت» را در دست اقدام دارد.

فرجی زاده در پاسخ به این سؤوال که مجمع تخصصی عکس و فیلم چه روندی را تا کنون گذرانده است؟، بیان داشت: مجمع تخصصی فیلم و عکس وزارت بهداشت در سال ۹۵ طی برگزاری نشست مجمع دبیران عکس و فیلم به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در تاریخ شش خرداد ماه با حضور ۲۶ کانون تاسیس گردید، که تا به امروز شاهد همکاری‌های خوب این مجمع با وزارت بهداشت بوده‌ایم.

وی ادامه داد: مجمع فیلم و عکس دارای ۴۵ کانون فیلم و عکس فعال و نیمه فعال می‌باشد که خوشبختانه درصد بالایی ازین رقم یعنی حدودا ۳۵ کانون فعال می‌باشند.

از مهترین اهداف و وظایف مجمع، ایجاد زمینه فعالیت‌های مشترک تخصصی کانون‌های عکس و فیلم دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، امکان برگزاری طرح‌های مشترک ملی بین دانشجویان علوم پزشکی است.این فعال دانشجویی با بیان این که در سال ۹۶ به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و پیگیری‌های شورای مرکزی مجمع عکس و فیلم ۲۱ کانون فعال و عضو مجمع مجهز به امکانات فیلمسازی و عکاسی گردیده‌اند خاطر نشان کرد: در دومین نشست خود که در اسفند ماه سال ۹۶، با انجام انتخابات با حضور حداکثری دبیران (پدرام فرجی زاده، آرمین سرابی، حسین مرادی، جواد حاتمی، علی فرهادی و خانم‌ها فاطمه اکبری و فاطمه طاهری به عنوان اعضای اصلی و آقایان حسین زارعی و مهدی رضایی اعضای علی البدل) صورت گرفت شورای مرکزی مجمع انتخاب گردیدند.

دبیر مجمع تخصصی عکس و فیلم وزارت بهداشت به مهمترین وظایف مجمع تخصصی فیلم و عکس وزارت بهداشت اشاره کرد و ابراز داشت: از مهترین اهداف و وظایف مجمع، ایجاد زمینه فعالیت‌های مشترک تخصصی کانون‌های عکس و فیلم دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، امکان برگزاری طرح‌های مشترک ملی بین دانشجویان علوم پزشکی، استفاده از تجربه‌های دیگر کانون‌های عکس و فیلم در سایر دانشگاه‌ها ، نظام‌مند کردن پیگیری مطالبات کانون‌های عکس و فیلم و تعامل با سازمان‌ها و ارگان‌های فرهنگی کشور برای پیشبرد اهداف مجمع توأم با حفظ استقلال مجمع می‌باشد.

فرجی زاده اظهار داشت: تاکنون قریب به ۲۴ کانون فعال و نیمه فعال به جمع کانون‌های قبلی فیلم و عکس اضافه شده‌اند که تقاضای دریافت تجهیزات از مجمع و شورای مرکزی را دارند. پیگیری‌های مکرر ما درنهایت منتهی به مسئله بودجه و عدم وجود منابع لازم برای تجهیز کانون‌ها شده است که امیدوارم این مشکل با مساعدت مسئولان دلسوز وزارت بهداشت به زودی حل شود.

وی با اشاره به امکانات در دست برخی کانون‌های فیلم و عکس از وجود برخی محدودیت‌ها برای استفاده از این امکانات اشاره کرد و ابراز داشت: بسیاری از کانون‌هایی که موفق به دریافت تجهیزات شده‌اند نیز اختیار کامل تجهیزات را نداشته و در عمل این اختیار باید از سوی معاونت فرهنگی و کارشناس فرهنگی صورت بگیرد؛ به گونه‌ای که حتی دبیر کانون هم برای دریافت دوربین نیاز به نامه نگاری‌های متعدد دارد این در حالی است که نهادها و کانون‌های دیگری از جمله مفدا و بسیج دانشجویی و حتی بعضا معاونت‌های دیگر مانند معاونت آموزشی، در حالی که جناب آقای دکتر فراهانی و آقای امیر للگانی تاکید به اختیار تام کانون فیلم و عکس در استفاده از تجهیزات جهت تولید آثار هنری را دارند اما از این امکانات بهره می‌برند.

مجمع تخصصی فیلم و عکس وزارت بهداشت در سال ۹۵ طی برگزاری نشست مجمع دبیران عکس و فیلم به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در تاریخ شش خرداد ماه با حضور ۲۶ کانون تاسیس گردید.این فعال دانشجویی خاطر نشان کرد: طبق پیگیری‌های به عمل آمده دانشگاه‌ها باید تاکنون موفق به ایجاد مکانی برای نگهداری تجهیزات زیر نظر دبیر کانون شده باشند، اما خبرها خوشایند نیست‌.

فرجی زاده با گلایه از برگزاری برنامه‌های مختص کانون فیلم و عکس از سوی دیگر تشکل‌های دانشجویی و اشاره به این نکته که انجام برنامه‌های یک شکل و موازی موجب کاهش استقبال دانشجویان خواهد شد، ابراز داشت: از بسیاری از دانشگاه‌ها گزارش رسیده است که در زمان اکران فیلم یا برگزاری کلاس‌های تخصصی مرتبط با کانون برخی تشکل‌ها به طور غیر عمد و بعضا به صورت تعمدی با مشاهده استقبال دانشجویان از فیلم یا کلاس مذکور اقدام به برگزاری آن به صورت موازی کرده‌اند و این موازی کاری‌ها که باید در درجه اول با تعامل دانشجویان رفع گردد، مشکلات خاص خود را به دنبال داشته و تا کنون نیز تلاش دبیران کانون‌ها برای جلوگیری از این امر به جایی نرسیده است.

دبیر کانون فیلم دانشگاه علوم پزشکی کردستان ابراز داشت: برگزاری اردوهای آموزشی عکاسی به صورت تفکیک شده در دانشگاه صورت می‌گیرد اما برای برگزاری این گونه اردوها با حضور تمامی فعالان کانون‌های عکس و فیلم همچنان با مخالفت مسؤولان دانشگاه روبه رو هستیم.

دبیر مجمع تخصصی عکس و فیلم وزارت بهداشت تصریح کرد: مجمع تخصصی عکس و فیلم وزارت بهداشت خردادماه سال ۹۵ تاسیس گردید و اکنون حدود ۷۰ نفر عضو و ۴۵ کانون دارد، من به پیشرفت مجمع در سال‌های آتی به دلیل استقبال و حمایت خوب معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و علاقه دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور خوش بین هستم و در آینده شاهد حضور بزرگانی از خانواده کادر درمان در عرصه هنر سینما و عکاسی خواهیم بود.

وی به ابلاغ نظامنامه آموزشی کانون‌های فیلم و عکس اشاره کرد و ابراز داشت: خوشبختانه بعد از تلاش فراوان تفاهم‌نامه‌ای بین اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت و انجمن سینمای جوانان ایران بسته شد و در تاریخ پنجم دی ماه نظامنامه آموزشی کانون‌های فیلم و عکس به دانشگاه ها ابلاغ شد. این نظامنامه بخش اعظمی از مشکلات ما در رابطه با امر آموزش دانشجویان مستعد در زمینه فیلم و عکس را برطرف خواهد کرد و دیگر کانون‌های ما دغدغه برگزاری گارگاه‌های آموزشی نخواهند داشت.

این فعال دانشجویی با تاکید بر این که در این خصوص از دبیران کانون‌های فیلم و عکس می‌خواهیم ضمن مطالعه دقیق نظامنامه، پیگیر پیشروی مرحله به مرحله این نظامنامه در دانشگاه‌های خود باشند، گفت:  دبیران کانون‌های فیلم و عکس در این مسیر هر کجا به مشکلی برخوردند به ما اطلاع بدهند و نیز با نصب اطلاعیه در محل کانون و ارسال پیامک برای تمامی واجدین شرکت در دوره آموزشی در ایجاد استقبال بیشتر و تسریع در آغاز به کار کارگاه‌ها تسهیلات لازم را ایجاد کنند.

فرجی زاده به نظام نامه ابلاغ شده اشاره کرد و افزود: این نظامنامه آموزش در سه سطح مقدماتی، متوسطه و پیشرفته تقسیم بندی شده است که سطح مقدماتی مختص تمامی دانشجویان علاقمند شاغل به تحصیل دانشگاه و با هدف آشنایی با مبانی موضوع کانون می باشد.

وی به سطح متوسطه اشاره کرد و ادامه داد: این سطح، مختص دانش پذیرانی است که گواهی پایان دوره مقدماتی را دریافت کرده‌اند. برگزار کننده این دوره‌ها مجمع تخصصی مرتبط به میزبانی یکی از دانشگاه‌های مناطق دهگانه می‌باشد.

دبیر مجمع تخصصی عکس و فیلم وزارت بهداشت در ادامه به سطح حرفه‌ای نظام نامه اشاره و خاطر نشان کرد: این دوره مختص دانش پذیران مستعدی است که علاوه بر گذراندن و کسب گواهی دوره متوسطه، در آزمون ورودی دوره‌های پیشرفته که از سوی نهاد آموزشی برگزار می‌گردد شرکت نمایند.

داشتن فعالیت دانشجویی، دانشجویان را رشد داده و تعاملات و ارتباطات دانشجویان را فراتر از یک روند عادی دانشجویی پیش می‌برد.فرجی زاده ابراز داشت: شایان ذکر است که صدور معرفی نامه دبیر کانون فیلم و عکس دانشگاه به دفتر انجمن به منظور هماهنگی برگزاری دوره آموزشی، از تعهدات معاونت فرهنگی و دانشگاه بوده است و جامعه مخاطب در این نظام نامه آموزشی، فقط دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور می‌باشند.

وی تاکید کرد: از جمله اقداماتی که تا کنون برای مجمع طی برگزاری جلسات حضوری در تاریخ‌های ۱۶ اردیبهشت و ۱۵ مرداد در تهران و ۲۹ مرداد ۹۷ در اصفهان انجام شده است، تنظیم اساسنامه جامع کانون‌های عکس و فیلم، طراحی لوگو برای مجمع به جهت یکسان سازی و سازماندهی هرچه بهتر کانون‌های عضو در مجمع، طراحی بانک اطلاعاتی کانون‌های عکس و فیلم، رتبه بندی کانون‌ها بر اساس فعالیت و برنامه‌های خلاقانه، اجرای نظامنامه در دانشگاه‌های علوم پزشکی، شناسایی افراد مستعد در دانشگاه‌ها به جهت همکاری در پروژه بزرگ اهدای پلاسما و توسعه بانک اطلاعاتی سلول‌های بنیادی و ... بوده است.

فرجی زاده در پاسخ به این سؤوال که فعالیت دانشجویی آیا مانع از تحصیل و موفقیت‌های شما در حوزه آموزش نشده است، ابراز داشت: خیر داشتن فعالیت دانشجویی، دانشجویان را رشد داده و تعاملات و ارتباطات دانشجویان را فراتر از یک روند عادی دانشجویی پیش می‌برد. داشتن فعالیت دانشجویی کمک می‌کند دانشجویان برای انجام هدفی که در ذهن دارند تلاش کنند که این تلاش جنگندگی برای رسیدن به خواسته‌ها را در آینده به دانشجویان می‌آموزد.

دبیر مجمع تخصصی عکس و فیلم وزارت بهداشت، خاطر نشان کرد: این  فعالیت‌ها پویایی دانشجو را به دنبال داشته و کمک می‌کند دانشگاه از حالت یکنواختی  دوران دانشجویی خارج شود و دانشجویان بتوانند دیگر ابعاد وجودی خود مانند هنر را نیز رشد دهند. به عقیده من دانشجویان با جذب شدن به فعالیت‌های دانشجویی دوران دانشگاهی خود را خاطره انگیز تر و دوست داشتنی تر می‌کنند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.