دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲

سلامت

عشقِ "رایانه‌"ها بخوانند

رایانه

یک کارشناس ارگونومی معتقد است، با رعایت چند نکته ساده می‌توان از بسیاری آسیب‌های اسکلتی و عضلانی هنگام کار با رایانه پیشگیری کرد.

رایانه

به گزارش مفدا، کارشناس ارشد ارگونومی "پیام خانلری" با اشاره به افزایش استفاده از رایانه و نلفن همراه در سال‌های اخیر، گفت: استفاده طولانی مدت از این وسایل با توجه به کاهش تحرک افراد، چشم دوختن طولانی مدت به صفحه مانیتور و حرکات یکنواخت و تکراری مچ دست می‌تواند موجب بروز آسیب‌های اسکلتی عضلانی به ویژه در نواحی کمر، شانه، بازو و گردن شود.

وی افزود: اگر افراد هنگام کار با این وسایل در موقعیت نامناسب فیزیکی قرار داشته و مدت طولانی مدتی در این حالت باقی بمانند، ممکن است در درازمدت با اختلالات اسکلتی عضلانی روبرو شوند و در همین راستا پیشگیری بهترین راهکار است.

خانلری تصریح کرد: افراد به راحتی با رعایت چند نکته ساده و اصلاح وضعیت بدنی هنگام کار با این وسایل میتوانند از بروز بسیاری آسیب های چشم، سر، کمر و فشار در نواحی مچ دست، شانه و گردن پیشگیری کنند.

وی تصریح کرد: در گام اول برای جلوگیری از خستگی و آسیب چشمی افراد باید قانون ۲۰،۲۰،۲۰ را همیشه مدنظر قرار دهند، یعنی به ازای هر ۲۰ دقیقه کار با وسایل الکترونیکی،۲۰ ثانیه به فاصله ۲۰ فوتی (حدود شش متر) خود نگاه کنند.

خانلری تصریح کرد: از طرفی افراد باید صفحه مانیتور را بگونه‌ای تنظیم کنند که ستون فقرات به صورت مستقیم قرار گرفته و چشم‌ها با قسمت بالایی صفحه نمایش در یک خط مستقیم قرار گیرد، همچنین فاصله مانیتور تا چشم ها باید به اندازه طول دست فرد در حالت کشیده یعنی حدود ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر باشد.

وی با بیان اینکه برای کار با رایانه بهتر است از میز و صندلی استفاده شود، گفت: برای پیشگیری از آسیب های اسکلتی و درد کمر باید ارتفاع صندلی قابل تنظیم باشد و بهتر است صندلی دسته‌دار بوده و دسته آن با ارتفاع میز کار مطابقت داشته باشد.

خانلری افزود: استفاده از صندلی دسته‌دار موجب می شود تکیه گاه مناسبی برای ساعد فراهم شده و فشارهای وارده بر ناحیه شانه کاهش یابد.

این کارشناس ارشد ارگونومی با تاکید بر اینکه هنگام نشستن روی صندلی کف پا باید کاملا روی زمین قرار گیرد، گفت: در صورتی که پاها روی زمین قرار نگیرد به پشت ساق پا فشار وارد می‌شود و در این حالت توصیه می‌شود افراد از یک زیرپایی استفاده کنند.

خانلری با هشدار نسبت به استفاده طولانی مدت از وسایل الکترونیکی و یکجانشینی افراد، گفت: افراد برای جلوگیری از آسیب‌های اسکلتی لازم است به تناوب ( هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یک بار) از پشت میز برخاسته و با نرمش‌های ساده، گردن، بازو، مچ دست و پاهای خود را حرکت داد.

وی افزود:  هر فردی که ۴۵ دقیقه با وسایل الکترونیکی کار می‌کند باید سه تا پنج دقیقه حرکات کششی انجام دهد.

خانلری در ادامه به تشدید مشکلات عضلانی هنگام کار با لپ تاپ اشاره کرد و افزود: لپ تاپ ها به دلیل نوع کاربردی که دارند، عمدتا هنگام کار بر روی پاها قرار می گیرند و این امر موجب تشدید مشکلات اسکلتی و عضلانی بویژه دردهای عضلانی در اندام های فوقانی می شود. در همین راستا توصیه می شود افراد برای لپ تاپ خود یک صفحه کلید و ماوس خریده کرده و همانند رایانه‌های میزی، لپ تاپ را روی میز قرار داده و از آن استفاده کنند و از قرار دادن آن روی پا خودداری کنند.

این کارشناس ارگونومی خاطرنشان کرد: عدم توجه به این اصول ساده می‌تواند عوارض بسیاری برای افراد داشته باشد که با هیچ هزینه ای نمی‌توان آن را جبران کرد.

 

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.