سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳

همزمان با حضور نماینده تربیت بدنی دانشگاه سبزواردر دوره تخصصی روانشناسی ورزشی:

گفتگوی اختصاصی با آیتی نسب کارشناس مسئول تربیت بدنی دانشگاه درزمینه ترویج ورزش همگانی

حاجی زاده_مشهد

دوره تخصصی روانشناسی ورزشی ویژه مسئولان ورزش همگانی، مدیران و کارشناسان تربیت بدنی دانشگاه های علوم پزشکی شمال شرق کشوربرگزار شد.



دوره تخصصی روانشناسی ورزشی ویژه مسئولان ورزش همگانی، مدیران و کارشناسان تربیت بدنی دانشگاه های علوم پزشکی شمال شرق کشورتوسط تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شده است که در طی دوروز برگزاری آن شرکت کنندگان از آخرین آموخته های روان شناسی وروان رفتاری در امور ورزشی  بویژه ورزش های همگانی برخوردارشدند .

مجالی شد تا بهمین بهانه گفتگوی اختصاصی داشته باشیم با خانم کبری آیتی نسب کارشناس مسئول واحد  تربیت بدنی معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار پیرامون اهداف ونتایج پرداختن به ورزش های همگانی  که امروزه جزء ورزش های آماتور است که هدف از آن صرفا کسب سلامتی فرد است که همه اقشار و احاد مردم و شهروندان به آن می پردازند. هر چند انگیزه درآمدزائی مستقیمی در آن وجود ندارد اما فواید مشارکت در ورزش همگانی با بهزیستی روانشناختی و سلامت که به صورت مستقیم با شاخص های توسعه در ارتباط هستند به گونه ای جدی تنیده شده است.
آیتی نسب مسئول واحد تربیت بدنی معاونت فرهنگی دانشجویی سبزوار با اشاره به اینکه
تغذیه همیشه دغدغه اصلی ورزشکاران رشته‌های قدرتی به شمار می‌رود گفت: اصول صحیح تغذیه هنگام این نوع ورزش‌هاست که باعث می‌شود نه تنها افراد از برنامه ورزشی خود نتیجه دلخواه را نگیرند بلکه متحمل عوارضی نیز بشوند. مثلا برخی افراد حین تمرین‌های بدنسازی مقادیر بسیار بالایی از مواد غذایی حاوی پروتئین استفاده می‌کنند در حالی که سایر گروه‌های غذایی لازم برای بدن را از قبیل سبزی و میوه در برنامه غذایی خود حذف کرده و یا به جای دریافت پروتئین و کربوهیدرات مورد نیاز از طریق یک برنامه غذایی صحیح، اقدام به مصرف بی‌رویه انواع مکمل‌ها می‌کنند.
وی همچنین در ادامه افزود: برخی ورزشکاران برای اینکه نتایج بهتری از تمرین‌های خود بگیرید حتی داروهایی از قبیل داروهای حاوی استروئید تزریق می‌کنند لذا توصیه می‌شود به اصول
تغذیه صحیح حین تمرین‌های قدرتی توجه شود.

آیتی نسب همچنین در این باره گفت: از این اصول تغذیه صحیحی که اشاره شد می توان به تنظیم کالری دریافتی، تنظیم پروتئین و کربوهیدرات دریافتی، زمان مناسب برای مصرف غذا اشاره کرد. رعایت این اصول می تواند به رفع مقدار زیادی از دغدغه های ورزشکاران رشته های قدرتی کمک کند.
این مدرس
دانشگاه در ادامه همچنین پیرامون اهمیت و جایگاه ورزش های همگانی گفت: ورزش همگانی جزء ورزش های آماتور است که هدف از آن صرفا کسب سلامتی فرد است که همه اقشار و احاد مردم و شهروندان به آن می پردازند. هر چند انگیزه درآمدزائی مستقیمی در آن وجود ندارد اما فواید مشارکت در ورزش همگانی با بهزیستی روانشناختی و سلامت که به صورت مستقیم با شاخص های توسعه در ارتباط هستند به گونه ای جدی تنیده شده است.
آیتی نسب در ادامه افزود: همان طور که می بینیم
ورزش همگانی در قاره اروپا و اکثر کشورهای موفق با سیاستگذاری و برنامه ریزی کلان و حمایت مالی- مادی، رشد و پیشرفت داشته و محققان اظهار کردند قرن۲۱ قرن ورزش همگانی و تفریحی است و روند اصلی راهبردهای توسعه ای در کشورهای توسعه یافته همین ورزش همگانی است.
مربی تربیت بدنی در پاسخ به این پرسش که با توجه به سبک معماری و زندگی امروز آپارتمانی چگونه می توان به
ورزش پرداخت بیان داشت: این یک واقعیت است که سبک زندگی و فرهنگ آپارتمان نشینی روز بروز در حال افزایش است و ورزش در آپارتمان ها نیاز به فرهنگسازی عمیق و علمی دارد که این مهم با توجه به رشد فناوری های ارتباطی و رسانه ها برای ارتقا سلامت جسمی و روحی افراد می تواند به نحو مطلوبی به کار رود.
آیتی نسب در این باره افزود:
ورزش با توجه به شرایط واقعی افراد باید کانالیزه شود و حتی به وضعیت آپارتمان نشینی و فضاهای کوچک تر زندگی نیز می توان به عنوان یک فرصت نگاه کرد. مهمترین مزایای ورزش در خانه(اپارتمان)، صرفه جویی در وقت و در دسترس بودن فیلم های آموزشی و اجرای برنامه های ورزشی دلخواه از اینترنت و تلوزیون است که می تواند به عنوان یک فرهنگ به کمک فعالیت های ورزشی افراد بیاید.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.